Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 1806 ggr
[Devya]
1

Borde jag varna henne?

Jag har nyligen fått blockera mitt ex eftersom han brukade skicka otäcka sms till mig. Han önskade att jag skulle ta livet av mig och mådde bra av att tänka på att jag förmodligen kommer att hänga mig själv så småningom. Det var väldig obehagligt och fick mig att må dåligt så att jag till slut fick blockera hans sms.

Grejen är att han har en flickvän men ändå envisades han med att skicka sms till mig, men inte enbart otäcka sådana. Han brukade också skriva att han saknade mig och vårt liv tillsammans. Han saknade speciellt vårt sexliv och tänker jämt på det.

Samtidigt så skrev han en del om sin nya tjej om att hon är oskuld och inte särskilt attraktiv och att jag var så mycket vackrare fysiskt sett än henne. Det här fick mig att känna mig obehaglig till mods och jag kunde inte låta bli att tycka synd om henne. Han pratar i princip skit om henne samt förklarar hur mycket han saknar mig. Han har dessutom lånat pengar av mig vilket han förstås inte har sagt åt sin nya flickvän.

Jag föreslog att han och jag kanske borde träffas för att prata ut för en gångs skull. Jag ville också konfrontera honom med tanke på alla otäcka sms han har skickat mig. Han ville dock inte för han var rädd för att vara otrogen mot sin nya tjej (som om jag skulle ens vilja röra honom efter att han har önskat livet ur mig).

Jag har nu blockerat honom men tänker nu som då på hans nya tjej som tror att han är kär i henne, vilket jag tvivlar med tanke på han verkar inte vara över mig ännu. Borde man varna henne? Om hon skulle se alla de sms som han har skickat åt mig så skulle det förstås verkligen såra henne och den tanken lockar mig inte särskilt. Jag tänker dock på att om jag vore henne så skulle jag veta innan jag gjorde något dumt, som t.ex. att låta honom ta min oskuld då han inte är ännu över sitt ex…

Nåja, jag kommer väl kanske inte att göra något åt saken för det gäller ju inte mig längre. Jag har ju också blockerat hans nummer så att jag ska kunna gå vidare med mitt liv. Kan dock inte riktigt ännu sluta tänka på henne och att hon måste dras med honom.

Tror att jag mest behövde skriva av mig. Har dock börjat gå i terapi för att försöka bearbeta allt som jag har gått igenom. Så många år av att ha blivit utnyttjad och först nu som allt kommer upp till ytan. Jag förstår inte hur jag kunde ha varit så blind över hemsk han egentligen var under alla dessa år. Jag hoppas att hans nya tjej inte behöver gå igenom samma sak och att hon inte blir uttnyttjad (vilket jag fruktar för att så är fallet).

dolfen
0

Googla på "kontrollbehov" (killen) .

Det viktigaste är att du mår bra. När du sedan är starkare kan du hjälpa andra.

Du är alltid den viktigaste personen i ditt liv!

Gur4m1
1

JAg tror du ska skita i det. Alltås för din egen skull, släpp det. Sådär betedde sig ett ex till mig, och jag tog tag i det och skrev mail till hans nya flickvän, hon såg även våra konversationer svart på vitt där han sa att han ville ha tillbaka mig-

Ändå slutade det bara på ett sätt: Hon blev arg på mig och inte på honom, och han blev i sin tur arg på mig. Men när de två väl gjort slut så bad hon iofs om ursäkt och sa "Jag borde ha lyssnat på dig, men när man är kär så litar man på honom".

Såhär har jag upplevt att det ofta är, folk har väldigt svårt att ta till sig om ett ex kommer och "nackar skit" om ens nya partner. Om du ändå tänker göra detta så krävs det nog vissa bevis- som att ni faktiskt träffas och hon med egna ögon får läsa sms:en från din mobil, se att det är skickat från hans telefon, inte är fejkat osv.

Att bara skriva "din kille är otrogen" eller "är inte kär i dig, han vill ha tillbaka mig" skulle inte fungera. Han kan ocks  ha snackat skit om dig, berättat hur "störd" du är, att DU vill ha tillbaka HONOM osv.

Hon kanske visst skulle lyssna, men skulle det inte vara sjukt jobbigt om du lagt ner mer tid på detta och hon till, om jag får dra en siffra ur röven, 80% förmodligne kommer dissa ditt försök- må sämre över det?

Men om du känner "nåja jag försökte iaf…*nu kan jag släppa det* så gör det. Men jag skulle vara rädd att ditt (labila?) ex skulle ta saken i egna händer och gå längre än bara hot över sms (efterosm du blockat honom). 

Svår sits, efterosm jag redan försökt med sånt där, inte bara en gång- och själv inte lyssnatnär jag fått varningar, så skulle jag låtit bli. Jag vet att folk oftast inte lyssnar när en främling kommer och säger skit om någon man tycker om och _tror_ sig känna. I så fall måste man verkligen komma med _bevis_ som man inte kan rationalisera bort eller ignorera.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Devya]
1

#1 Något fel har han åtminstone, det har jag kommit fram till. Men vad exakt som är hans problem vet jag inte. Han verkar dock tycka om att hämnas och han anser att det är hans rätt att plåga mig med sms efter att jag lät en annan kille kyssa mig. Jag har varit hans "punching bag" alltför länge.

Jag ska nu se vad som händer. Jag vet inte riktigt vem hon är så jag vet inte om jag skulle ens få tag på henne.

#2 Jag har sparat alla hans meddelanden. Jag varnade också honom att om han inte slutar skicka sådana där meddelanden så tänker jag ta reda på vem hon är och låta henne läsa allt.

Jag tänker åtminstone inte radera meddelandena ifall om. Min familj är för tillfället rädd för att han kommer att bli rasande då han märker att jag har blockerat honom. Det går ju att ta reda på var jag bor med hjälp av telefonnumret. Själv vet jag inte om han skulle gå så långt som att komma hem till mig. Kanske på basen av det jag inte vet hur han skulle reager så kanske jag inte borde varna henne. Men ändå, hon förtjänar att veta vad han har sagt till mig. =/

Gur4m1
1

Min tanke när jag läste TS var faktiskt att "Den där tjejen kanske inte ens finns". Han kanske "har henne" för att skryta och i tro att du ska må dåligt över det osv. Ett försök att göra dig svartsjuk- därav kanske nappa när han förklarar att du är bätttre än henne på alla sätt och vis, att han önskar att det kunde bli ni igen (för hon finns inte, han vill bara på någon sjuk nivå- hämnas). För ja, ditt ex verkar sådär lagomt störd i ärlighetens namn, av allat som du har berättat att han utsatt dig för.

Tycker du ska lämna honom bakom dig helt  :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Zandrama
1

Oj vad det där låter bekant :S
Men ja, som Gur4m1 skriver så är det bästa att bara gå vidare med ditt egna liv och lämna honom och hans liv bakom dig.
För jag har också varit där du är, och velat varna andra för ett ex, men med såna manipulativa människor så slutar det nästan alltid med att den nya tjejen tror mer på honom än på dig.

Skulle han vara hotfull på nytt på något sätt igen (telefon, mail, brev, sociala medier, vad som helst) så polisanmäl honom och få kontaktförbud utfärdat.

//Belinda aka Zandrama

Ketang
1

Jag känner också igen det där. Och mitt råd är att totalt ignorera honom. Svarar du på ett sms ger du bara honom ny energi att skicka ett nytt sms oavsett vad du skriver tillbaka till honom. Sluta låna ut pengar till honom och är det en mindre summa som han har lånat så strunta i att kräva tillbaka den. Är det en större summa så försök få tillbaka pengarna (skicka en faktura) och när du fått pengarna så glöm honom och gå vidare med ditt liv. Tjejen kommer troligtvis inte lyssna på dig och det är inte ditt ansvar att skydda folk som inte ber om att bli skyddade. Jag skulle tro att hon är nykär och då kan du bevisa dig blå utan att hon tror på dig.

nlinds
0

vänta va…? Du lånade pengar till en kille som önskar dig död ?

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Devya]
0

#4 Min familj och även vissa av mina vänner tror att hon är påhittad. Jag hoppas nästan att det är så isåfall. Men jag ska nog ta och lägga det där bakom mig nu. Det blir bäst så. Jag mår mycket bättre nu åtminstone. Visst, ibland saknar jag honom förstås men det skulle inte få mig att försöka ta kontakt med honom igen.

#5 Jo, jag varnade honom om det. Jag tror inte han vet att det är förbjudet att göra som han gör. Jag har dock blockat honom överallt nu på nätet. Han vet inte ens min nya e-mail. Jag tror att jag kan andas ut.

#6 Jag ignorerar honom nu. Jag har ju som sagt blockerat hans nummer och även sen på fb och skype. Han borde inte få tag på mig nu och jag kommer inte att ta kontakt med honom.

Han betalade tillbaka pengarna (han vet kanske inte ännu att jag har blockat honom) så det behöver jag inte tänka på. Jag tänker inte heller låna ut mera pengar till honom vilket är också omöjligt att ens göra för han kan inte kontakta mig mera.

#7 Jag lånade ut pengar till honom innan han skrev sådant där otäckt til mig. =/