Sjuk dotter och exfru som bråkar - jobbigt
Jag är en olycklig och trött man. Jag är ensamstående och har 2 barn - son 16 år, dotter 8 år. Dottern har blivit sjuk, det är nära ett år sedan nu som hon insjuknade. Hon är på sjukhus 15 mil bort i en annan stad.
Min exfru är fruktansvärt grälsjuk och jag får inte träffa min dotter alls. Min exfru bor där på sjukhuset med vår dotter. Hon har bara åkt hem 2 dagar på ett år och var då borta bara några timmar för att hämta något.
Läkarna har ringt efter mig två gånger då läget varit kritiskt men då jag kommer till sjukhussalen så flyger min exfru på mig och för ett väldigt liv för att få mig att lämna dem. Jag ser att sjukhuspersonalen undrar. Jag hann bara se en skymt av min dotter innan min exfru knuffade ut mig.
Min exfrus betéende och hat mot mig är inget som blivit i och med dotterns sjukdom utan det blev för fyra år sedan i och med skilsmässan. Jag var den som ville skiljas och det kunde inte min exfru acceptera. Min kärlek hade tagit slut och därför ville jag skiljas. Jag hade inte träffat någon annan men hon var säker på att jag varit otrogen men så var det inte. Sedan dess har hon antingen skrikit och bråkat eller så ignorerat mig totalt. Hon har gjort allt för att få enskild vårdnad men det har inte lyckats såklart för jag är en god pappa. Men hon har krånglat hela tiden med lämning och hämtning av barnen och hon har baktalat mig inför barnen. Det har min 16-åriga son berättat.
Jag har kunnat någorlunda hantera allt detta men nu när dottern är sjuk har jag en ständig klump i magen. Läkarna vet inte utgången. Ibland är hon lite bättre säger de, och ibland är läget kritiskt. Tänk om det värsta skulle hända att hon inte klarar det, och så har jag inte ens sett henne på nästan ett år.
Ni tycker nog att jag verkar mesig och att det är ju bara att jag byter av min exfru en stund så kan hon gå ut ur rummet medan jag är där, men jag kan lova er att det går inte att resonera med henne alls. Det är helt omöjligt och hon beter sig otroligt aggressivt när jag säger emot när hon gör utfall mot mig för att hindra mig vara nära dottern.
Usch vilken tragisk situation.
När du försökte hälsa på sist, var ditt ex beredd då på att du skulle komma eller inte?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag skulle aldrig acceptera ett sådant beteende. Det är din dotter det handlar om och eftersom att ni har delad vårdnad har hon ingen som helst rätt till att slänga ut dig.
Kontakta socialstyrelsen för att få hjälp med samtalskontakt du och ditt ex. För er dotters skull borde hon gå med på det.
Vart bor sonen när mamman är på sjukhuset? Hos dig?
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#1 Ja sist fick hon veta av läkaren att han ringt efter mig. Jag har även flertalet gånger ringt och skickat sms men hon har aldrig svarat. Ibland har jag kommit oanmäld med exakt samma reaktion med ilska och raseri från hennes sida.
#2 Ibörjan när dottern lades in på sjukhus så försökte hon förhindra att sonen bor hos mig och att han istället skulle bo på heltid hos hennes mamma men där fick hon ge vika. Ja han bor hos mig på nu. Hon ringer på hans mobil ibland men han säger att det bara är jobbigt då hon hör av sig för hon kan inte låta bli att varje gång säga elaka saker om mig. Och när han säger ifrån till sin mamma att dessa saker inte alls stämmer om mig så är hon väldigt snabb att avsluta samtalet.
#3 Det låter ju sjukt tycker jag. Du måste få hjälp med det här, du kan ju inte gå med på att hållas borta från din dotter, som dessutom är väldigt sjuk. Hon behöver ju dig i sitt liv.
Om du kontaktar socialstyrelsen och berättar om er situation är jag säker på att dom hjälper dig. Dom kan hjälpa dig med ett avtal om hur ni ska lägga upp vårdnaden, och om hon inte går med på det alternativt inte följer det kan du ta det till domstol.
Sjukhuset borde ha väktare. Fråga om dom kan hjälpa till att få dutt ex att vara tyst. Är verkligen sjukt att du inte träffat sin sjuka dotter på ett år och du får ju kontakta polis, inte bara acceptera det.
Du borde kontakta kuratorn på sjukhuset där din dotter finns och förklara situationen som verkar helt bisarr så som du berättar.
Kuratorn kan förmodligen lotsa sig genom rätt kanaler för att återfå kontakten med din dotter.
/Maria
Socialstyrelsen är INTE rätt instans, men familjerätten kanske.
#7 En kompis till mig fick samtalshjälp utav socialstyrelsen i en liknande situation.
Hej, ursäkta jag är en ung tjej så du kommer förmodligen inte ta mina råd seriöst men jag kände att jag var bara tvungen att skriva min åsikt.
För de första är de hemskt och orättvist.. Men mitt råd till dig är att be om hjälp, bara be någon om hjälp! Personalen på sjukhuset eller någon av era eventuella gemensamma vänner. Det är inte rätt att du inte ska få träffa din sjuka dotter när ni dessutom har delad vårdnad! Usch..
Jag vet inte om detta simpla råd hjälpte, men jag hoppas innerligt det!
Må glädje vara med dig! ✨
#8 Säker på att det inte var socialtjänsten i den personens hemkommun?
Om ni har delad vårdnad SKA du ha rätt att hälsa på din dotter utan att ex-frun är med vi tillfället, om hon inte kan sköta sig. Jag hade vänt mig till den instans som en gång beslutat om delad vårdnad, för om hon ansökt om enskild vårdnad men fått ett nej till det så har det behandlats i någon instans antingen familjerätt eller via socialtjänsten. Tycker verkligen situationen låter hemsk, att inte få träffa sitt sjuka barn… galet enligt mig.
Det här är en situation du faktiskt inte har rätt att fega i. Du tar kontakt med familjerätten, då det rimligen måste vara brottsligt att undanhålla dig dottern. Den här striden är en du faktikst måste ta, så som jag ser det. Jag undrar även om ditt ex kan gå med på samtalsterapi?
Du har fått flera bra tips om vad du bör göra. Ta tag i detta för din dotters skull! Hon behöver stöd både från sin mor och sin far. Jag tvivlar inte på att du älskar din dotter men kanske hon börjar göra det om hon aldrig får träffa dig och om hennes mor talar osanning om dig. Dessutom bör nog du och exfrun tala ut. Hon verkar ha det svårt och uttrycker det i ilska mot dig. Det är inte sunt för någon av er att inte kunna träffas och samtala som normala människor. Jag kan förstå om du inte vill ha något med henne att göra men ni kommer aldrig ifrån att ni har barn tillsammans, för deras skull vore det bra om ni åtminstone kunde träffas utan att det ska bli bråk.
Jag tycker du borde stå på dig och säga ifrån på skarpen för hon ju kan inte bete sig så i längden och barnen är dina också. Barnen behöver ju dig också. Kontakta familjerätten kanske du kan… och tips att samla all bevis om hon motsäger dig.
Ring och prata med sjuksköterska eller läkaren i förväg och kolla om hon är där samt kanske berätta för dem om situationen så de förstår. Sen om hon inte är där så kan du komma in.. Så att ni skulle komma på olika tider.