Min lillasyster
Jag är snart 25 och har en syster på 12 år, en sladdis med andra ord. Har alltid varit hennes stora förebild men liksom alla andra människor är jag inte perfekt. Mina tonår var riktigt, riktigt mörka och kantades av psykisk ohälsa, så vår relation då var inte så bra (läs: jag var sur och vresig mot henne).
Nu är det många år sedan och jag vet att hon älskar mig enormt fortfarande. Bor ju inte hemma längre sedan många år, och det har hjälpt mina familjerelationer väldigt mycket att inte bo hemma. Har en jättefin relation till min familj och uppskattar dem till fullo nu när vi inte bor tillsammans och slipper den där vardagsfriktionen. Min lillasyster har verkligen blivit min stjärna. Hon är en knäpp unge men underbar.
Men jag hälsar inte på så ofta som jag nog skulle vilja, och varenda gång jag ska gå visar hon tydligt att hon inte vill att jag ska gå. Hon saknar mig. Har ständigt dåligt samvete för det där. Vet att det är så här att vara vuxen, speciellt när man har en egen liten familj, ens biologiska familj tar mindre plats och man har inte alltid tid eller ork att ses. Men jag vill finnas där för min lillasyster, kanske extra mycket med tanke på att hon står inför de år i livet som var absolut mest tuffa för mig. Jag vill att hon ska veta att hon alltid kan söka upp mig om det är någonting, att hon kan berätta vad som helst för mig både i form av vuxen och syster. Jag vill att hon ska veta att jag älskar henne. I den familjen (pappa, hans fru och min lillasyster) säger man inte riktigt sånt, man visar kärlek på andra sätt, men jag vill det.
Känner dock inte riktigt att jag kan säga allt det här rakt till henne. Hon är trots allt i en ålder då sånt börjar bli lite pinsamt och awkward och är dessutom inte van vid sånt prat. Funderar på att skriva ett brev till henne först. Då kan hon läsa det och bry sig om vad jag säger, snarare än hur hon måste eller inte måste reagera.
Är det mesigt? Tror ni att hon blir glad? Är det pinsamt? Är det fel på något vis? Hjälp!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Klart du ska skriva ett brev! Hon kanske inte är van vid kärleksfullt språk men det är väl sånt alla vill höra ändå och när man är ung är man inte så låst i hur man borde uttrycka sig som när man är vuxen. Jag är minst av fem syskon och kan lätt relatera till din lillasyster. Jag brukade klänga på och inte vilja släppa mina storasyskon när de skulle åka "hem" till sig. :) Kör på du! Ni kan hitta ert eget sätt att prata med varann.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Har precis som dig, en 13år yngre bror och när jag var runt din ålder flyttade jag 100 mil bort så vi har glidit isär. Jag önskade idag, många år senare, nu när han snart är i 20årsåldern- att jag hade visat mer, hur mycket han betydde för mig, när han var i den där åldern.. Det är nu de formas om något, så även ombevet blir lite pinsamt, att hon kanske inte riktigt kan bemöta det,för i dne åldern är känslor och att uttrycka dem, väldigt svårt- ändå något hon kan luta tillbaka på. Något som kan stärka henne. Något som kan öka hennes egenvärde. Vi tycker ofta mycket om många, älskar människorna omkring oss men vi är väldigt dåliga på att berätta det. Så får hon t.ex ett brev kna hon alltid titta tillbaka på det ^_^ Jag tror sådant kna stärka en människa och säkert även er relation.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag är lillasyster till min älskade bror som är 13 år äldre än jag.
Vi har i och för sig alltid haft en nära relation trots att jag bara var 7 när han flyttade hemifrån.
Som vuxna så har vi och våra familjer alltid umgåtts jämt och rest ihop en massa.
Så jag är övertygad om att hon kommer att bli jätteglad.
/Maria