Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1264 ggr
[erikam]
0

Hur har ni gjort?

Hur har ni gjort för att "komma över någon", för att gå vidare? Det är ungefär tre månader sedan min pojkvän gjorde slut med mig. Vi bodde ihop och jag älskade/älskar honom så. Det tog slut av diverse märkliga anledningar som jag inte ens orkar skriva för då blir det en hel novell. Han var kär och älskad mig, men var väl helt enkelt för omogen för ett förhållande. Jag hjälpte honom så mycket. När vi träffades var han arbetslös och jag gjorde så otroligt mycket för att motivera, hjälpa till och stötta i processen att hitta ett nytt jobb. Det är i stort sätt tack vare mig han fick sitt jobb. Jag hade sett fram emot så mycket till en normal vardag med jobb, bil och middagar tillsammans. När allt det kom så tog det slut. Vi har fortfarande kontakt och ses ibland, jag vet inte vad han vill. Sitter och hoppas på att han ska höra av sig och hittar på förklaringar i mitt huvud till varför han inte svarat på smset. Samtidigt vet jag att han är en otrolig komplicerad människa som uppenbarligen inte vet vad han vill. För att sluta göra illa mig själv borde jag bara gå vidare, men jag kan inte, jag bara väntar på honom. Jag skulle kunna vänta många år på honom. Jag blir så ledsen… Efter att vi gjorde slut fick jag fort en ny lägenhet som är otroligt fin, rymlig och billig. Men jag kan ju inte njuta av det. Det finns ju en otroligt sorglig anledning till att jag bor här… Han bor dessutom typ tre minuter härifrån och jag måste ofta gå förbi hans lägenhet. Det är så jobbigt att se att det lyser i fönstren. Att hans bil står där, eller inte gör det. Var har han åkt eller vad gör han just nu? Jag bodde där men nu går jag bara förbi. Åh herregud, vissa dagar går det bra men när det blir såhär är det ett sånt nedslag. Hur har ni tacklat sånt här? Jag försöker varva min tid med att vara sysselsatt och göra saker jag tycker om men även ha stunder där jag får gråta och vara ledsen.

[rumelle]
0

Du har inte möjlighet att bo hos familj eller vänner ett tag framöver? Jag tror att det är mycket lättare att komma över någon om man kan "klippa banden" helt ett tag framöver, och det försvårar ju om du måste se "spår" av honom hela tiden.

[erikam]
0

#1 Det är ett bra tips, men jag har faktiskt bott hos familj och vänner ca 1,5 månader sammanlagt innan jag fick lägenheten… Men alla mina vänner bor i samma stad som är relativt liten. Familjen bor tyvärr i en annan och jag har mitt jobb och plugg här.

Gur4m1
0

För mig har att bryta helt varit det som fungerar, sen försöka hitta en väg att kunna vara vänne rom man vill det- men det fungerar först när båda gått vidare.

Att du bor så nära är en städnig påminnelse, sluta tänka så när du går förbi där. Vet att det är svårt men du har plågat dig jsälv nu, vänj dig vid tanken- sluta fundera på det nu. Ja du bodde där, men nej du bor inte där längre. Han bil är itne hemma, so what. Sluta tänka på det.

Du ebhöver inte hitta en ny pojkvän men at börja dejta och se att det finns andra killar där ute, andra möjligheter, kanske bli lite förälskad och uppleva roliga saker med andra män kan vara något som får dig att  tänka mindre på ditt ex. Det har alltid hjälpt mig iallafall.

Man måste int eha sex för att man går ut på dejt och har trevligt med en kille så att säga. Speciellt inte om det är genom t.ex en dejtingsida på nätet.

Hoppas du kan släppa honom snart, låter som att du har det riktigt jobbigt men du måste själv orka ta dig därifrån.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[erikam]
0

#3 tack för tipsen, du har helt rätt! När det gäller andra killar dejtade jag faktiskt en kille jag tyckte var trevligt. Men hur hemskt det än låter så var det väl mer ett "substitut". Den här killen fattade tycke för mig men inte jag för honom eftersom jag fortfarande är kär i mitt ex. Så där bröt jag helt och hållet för att ingen skulle bli allt för ledsen.

OlgaMaria
0

Det är ju fortfarande bara tre månader ni gjorde slut så det är ju inte konstigt att du inte gått vidare än och att du inte kunnat bli kär i någon annan. Låter ganska sunt. Men jag tror det är klokt att klippa banden helt med förra killen. Då kommer du släppa honom tidigare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kimji
3

#3 Dom där råden håller jag personligen inte med om. För mig har det funkat betydligt bättre att bara skita i allt vad killar heter och istället fokusera på mig själv och min egen lycka. Att styra upp mitt liv, hitta på mycket aktiviteter och umgås med vänner, osv. När man är med killar blir det så lätt att man påminns om det tidigare förhållandet eller att man glider in i en relation av helt fel anledning.

Men det är såklart olika vad som funkar för olika personer.

Fizzy
0

Som tonåring gick jag alltid till tjejkompisar eller fråga polarna om dom ville lana.

Vet inte hur jag skulle gjort om jag skulle blivit tvungen att komma över min sambo. Eftersom vårt förhållande är det längsta jag haft.

Och mina vänner och jag splittrades efter gymnasiet. Vi alla flyttade till olika delar av Sverige. Antagligen hade jag flyttat med min far till Danmark kanske. Nystart? Nytt språk, nytt land och nya möjligheter. Samt hade jag fått vara nära min far ifall jag hade behövt någon att prata med.

Men jag hoppas och känner själv att bandet är starkt och att vi inte har planer på att splittras. Vi ska båda plugga vidare om ett år så vi kämpar med att hitta utbildningar nära varandra så vi kan pendla åt varsitt håll och mötas hemma :)

May the Gerbils be with you :3

[elmaek]
0

Man måste tillåta sig själv att vara just ledsen :) Så du hanterar din sorg rätt bra tycker jag. Det låter kanske hemskt men för att kunna gå igenom ett helvete och komma ut på andra sidan så måste man bearbeta sina känslor och vara ärlig med sig själv.

Men försök chilla. Hitta på saker, gör saker du gillar att göra och som gör dig harmonisk och lugn. Du vet det där klassiska? :) Det är tufft att ta för sig att göra saker när man inte är på topp men det brukar hjälpa i slutändan faktiskt.

Han kanske bara behöver tid för sig själv? Mogna och hitta sig själv lite.. då brukar det ibland vara svårt med förhållande och vem vet.. ni kanske hittar tillbaka till varandra?

Gur4m1
0

#6 ja precis, det är olika för personer. Tänkte mest att TS ändå sörjt i 3 månader och ibland är dejta killar "något nytt" och en rebound (det där med att inelda relationer av fel aneldningar) är också lärorikt och något som hjälper en att komma över ex som "klibbat fast".

Även dejta, är ju sätt att kanske hitta nya vänner och umgängen. Folk som inte har med exet och det livet att göra, kan också vara skönt.

Men så har jag gjort. Jag gillar killar, jag tycker sex med killar är bland det bästa som finns och att gå runt och vara lite småförälskad, men inte kär :) Planera rolig saker att se fram emot, lite spänning. Då har jag glömt mina ex rätt snabbt. Grejen är ju att sörja är jättebra (vilket ts gjort i 3 månader nu) men det är inte bra att snöa in i tankar kring "vad gör han nu, vem är han med nu? Där bodde jag". Men ja, man bör absolut även MÖTa smärtan. Men vet inte, sånt brukar jag vara färdig med efter någon vecka. Folk är nog väldigt olika där.

3 månader efter mitt livs kärlek, mötte jag mitt nya "mitt livs kärlek" och vi är fortfarande tillsammans efter snart 6 år. därmellan hann jag ha en liten känslomässig rebound dessutom- Så jag ger bara tips på hur jag gör, men om Ts är redo för "mitt steg" ännu, vet jag inte, det måste hon (hen?) avgöra.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sarah
0

Jag har fokuserat på mig själv. Tränat, ätit hälsosamt, gjort saker jag gillar, passat på att läsa den där boken jag inte hunnit med osv osv osv.

lkmf
0

Du måste ge det tid. Försök att inte ha så mycket kontakt med killen allafall inte innan känslorna lagt sig. Börja träna. Umgås med vänner. Börja med en ny hobby. Allt som får dig att tänka på annat. Och framförallt tillåt dig själv att vara ledsen men gräv inte ner dig själv i en grav.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump