Hon går mig så på nerverna
Vet inte hur jag ska skriva det här på bästa sätt utan att det ska låta för uppenbart. Tror inte att hon eller någon av de inblandade hänger här, men ändå.
Det är i alla fall så att jag går i samma klass på universitet som denna tjej som beter sig avvisande mot mig samt det musikaliska projektet vi båda är engagerade i. Om vi börjar med klassen. Det är tänkt att vi alla ska starta projekt, helst två eller tre tillsammans för att det är begränsande och lite svårt att bara arbeta med det själv. Vid nollningen innan skolstart visste vi båda om det här, vi klickade ganska snabbt för att vi båda har samma "udda" intresse och började direkt planera och snacka om att vi skulle göra det här projektet tillsammans - för att vi har det här delade udda intresset! Det skulle vara uppspel kan vi kalla det, ett projekt som spelas upp då och då, kanske en gång i veckan. Som ett upprepande program - vilket gör det svårt att bara vara en person, vi snackade alltså tidigt och bestämde att vi skulle göra projektet tillsammans.
Det hade gått en tid sedan vi snackade om det tills någon vecka sen då jag tog upp det och sa att jag gärna ville sätta igång med det här projektet snart för att jag hade ett skitbra namn till det, tips på innehåll, massor av olika idéer för att jag som hon brinner för det här intresset så mycket. Då säger hon till mig med världens naturligaste ton att "nej, jag har bestämt att göra det här själv." Jag blir chockad i och med att vi bestämt och snackat mycket om att göra det tillsammans och säger "jaha… men jag då? vi hade ju tänkt göra det tillsammans?" Men hon avvisar med att jag kan ju såklart vara med som en "gäst" i hennes projekt om jag vill, för hon kommer alltid behöva en "statist" eller vad man ska kalla det. Hon hade helt enkelt planerat allt i smyg och hon ska göra det själv.
Grejen är den att vi inte får ha samma projekt som någon annan, om ni fattar. Hur kul är det att ha två projekt som handlar om precis samma sak. Det var jag som tog upp den här idéen under nollningen och som hela tiden försökte driva på att vi skulle börja, och nu har hon i princip snott min idé för att göra det själv. Det här har stor inverkan på våran framtida karriär och vad som finns i våra cv:n så jag har varit jävligt irriterad på henne efter det här. Nu verkar det som att det är först till kvarn för att någon ska få ta det här ämnet. Jag tog upp det med henne i en chatt hur jag kände för att hon inte gick att prata med på riktigt och för att hon var borta från skolan ett tag efter det. Jag sa att det kändes dumt för att jag typ VALT DEN HÄR LINJEN för att ta ut mitt stora intresse, för att det funkar och för att jag tror det kommer tilltala folk. Skrev långt hur jag kände och var samtidigt sympatisk och frågade om jag kanske missförstått henne. Hon viftade av mig med tre korta meningar om att "vi bara snackat löst om det, har inte alls bestämt att vi ska jobba ihop, att hon bara är i planeringsstadiet, att jag ska lugna ner mig (fastän jag inte lät upprörd nånstans) och avslutade texten med "jag gör det jag vill, punkt." hon skrev alltså "punkt". För vi är 22 år och vi är på ett sätt arbetskollegor då vi läser en väldigt praktisk linje. Sedan dess har jag tappat en del respekt för henne då hon vägrar hälsa i skolan dessutom. Vet inte hur vi ska lösa det på den punkten alltså då hon vägrar samarbeta och förnekar allt vi bestämt och planerat i början av terminen.
Andra grejen är då att vi spelar i samma musikaliska projekt. Vi tog med henne för att vi behövde någon på violin, men att det är en person i bandet som skriver låtar och det är vi alla överens om att det fungerar bra så. Det första hon gör är att bossa och kritisera killens skrivande (fastän vi fått många lovord och att han är en av de duktigaste på skolan), hon kommer med idéer vi andra inte alls gillar och hon blir sur om vi inte håller med. Inte nog med det har hon tvekat till och från på om hon ska vara med eller inte, men just nu vill hon vara med. Grejen är bara den att hon aldrig dyker upp då vi övar. Vi behöver vara alla i gruppen för att kunna repa ordentligt, men hon dyker inte upp för att hon har mycket i skolan. För det första går hon och jag I SAMMA KLASS, för det andra går alla andra också i skolan!! Alla har mycket men man måste ändå prioritera. Jag vet att musiken är det hon håller på med utanför skolan, så det är ingen annan särskild anledning alls till varför hon inte dyker upp. Hon säger inte ens till då hon inte kan vara med.
Sorry för att det kanske verkar rörigt, men jag blir så förbannad på henne. Hon snodde min idée för att göra projektet inom klassen i smyg, avvisar mig med korta texter, hälsar inte längre i skolan, bossar och gör precis vad hon känner inom musikgruppen och kritiserar de i gruppen vitt och brett. Det vore ju enkelt att kanske kicka henne ur musikgruppen, men hennes instrument behövs + att hon är duktig på det när hon väl är med. Dessutom var vi på väg att ersätta henne med en annan violinist som hade mer erfarenhet, men personen tvekade så vi valde att ha kvar henne i alla fall. Vi har varit nästan lika tjorviga med henne med andra ord. Det är i alla fall jobbigt att se den här människan varje dag, hon verkar (fastän det är hon som betett sig kallt och taskigt mot mig) ogilla mig skarpt och detta tar mycket energi av mig. Hur ska jag stå ut? Hur ska vi på enklaste sätt kicka henne ur gruppen? Vet att det med orden låter hårt, men jag har försökt beskriva hur hon är.
Förlåt för lång text. Hoppas någon orkar komma med tips. Hon tar verkligen min energi. Det är ett egotrippat beteende och hon kan bara gå med på att göra det på sitt sätt.
Har inte mycket råd att ge. Det känns som en väldigt jobbig situation och jag kan bara undra över hennes version.
Personer som tar energi och där man hela tiden funderar på vad som egentligen gått snett är inte roliga att ha att göra med..
Angående projektet är det väl bara två val - ''paxa'' iden hos lärare/projektledare eller låta henne få den och försöka komma på något annat. Någon annan kompis med ett projekt som kan behöva en extra person, där det går att samarbeta bättre kanske?
Om alla i bandet är överens om att hon inte fungerar i gruppen så är väl det lättaste och rakaste att be henne sluta och leta upp någon annan. Tyvärr finns det inte så många snälla sätt att göra det på. Men är hon viktig för bandet och de andra vill ha henne kvar så kanske ni får försöka ignorera varandra så gott det går?
Bäst hade ju varit att prata om det, låta henne veta hur du känner och göra någon slags deal om hur ni ska bemöta varandra?
Inte så bra råd kanske, men jag hoppas det löser sig för dig :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det finns inte någon lärare eller skolkurator du kan prata med som kan hjälpa er styra upp det hela? Om du pratar med denna, och berättar din version om vad som hänt och hur du känner dig så kanske denne läraren/kuratorn kan prata med din ovän utan att det blir för anklagande?
Folk ställer sig lätt i försvarsställning när de känner att de blir anklagade för något, även om de egentligen inte blir det…
#1 #2 Hade kanske kunnat prata med en lärare, men tror läraren vi har i det kommer se lite löjligt på det eftersom vi ändå är vuxna människor och vi ska kunna sköta det själva… Vi går ju liksom på universitet och allt är eget ansvar.
Sedan är det väl helt enkelt så med musikgruppen, finns inget snällt sätt att göra det på. Känns så jobbigt att "hålla ut" bara. För platsen hon har behövs just nu, fastän hon inte sköter det.
Sluta spela snällt med henne. Hon har visat vad hon går för, då förtjänar hon inte någon respekt som du själv skriver att du inte längre känner för henne. Att inte vara snäll, är inte samma sak som att låta perosnen ta energi i form av att man är sur mot personen eller elak- Men sluta försöka resonera med henne, sluta låta henne ta chanser och få tillfällen att fucka upp det för dig! :)
Gå å var först till kvarn eller lös det på annat sätt. Gör någonting BÄTTRE! :D
Släpp det!
Musikgruppen; Well….kasta ut henne. Säg att ni int ebehöver henne.
Sen söker ni reda på en ny violinist eller anpassar er! Ett sånt där musikprojekt sa vara kul, det verkar inte speciellt kul och hon verkar ändå inte riktigt uppfylla sin plats.
Hon är en som kommer att komma långt- genom att trampa på andra, som hon gjorde med dig och din idé. Låt henne inte göra om det mot dig. Men släpp det!
Det, eller så komemr folk gneomskåda henne och hon kommer att bli en utstött, utan socialt nätverk och dåliga vitsord. Trist för henne.
Tyvärr är det de luriga och "hårda" som tar sig längst innom många yrkesgrupper. De som utan att blinka kan tjäla andras ideér för att lyfta fram sig själva med minsta möjliga ansträngning är farliga(om du inte vill bli utnytjad). Jag skulle inte vilja ha henne runt mig i ärlighetens namn.
Ni är som du säger vuxna, så ser inte heller hur andra lärare eller liknande ska kunna lösa det mellan er två. Även om du bara är ena sidan av myntet så beskriver du henne som ganska egensinnad. Jag har gett upp att försöka resonera med sådana människor. Du borde bara skita i det, låt henne inte ta mer energi/hjälp/ideér/cred från dig med andra ord. Ut ur musikgruppen!*röstar*
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#4 Du har helt rätt! Snäll vet jag inte om jag är med henne just nu då hon för det första vägrar hälsa eller samarbeta på något plan. Men som det känns nu vill jag inte ens hälsa, och det är ju i för sig surt att det ska gå så långt då vi ändå går i samma klass och kommer göra i tre år…
Så känns som att det är där skon klämmer. Jag kommer ändå behöva se henne och antagligen behöva göra försök till att samarbeta flera gånger i veckan, men jag orkar inte hälsa glatt som jag gör på alla för att inte få nånting tillbaka och jag känner själv (tillsammans med flertalet i musikgruppen) att vi blir otaggade av att hon är med. Jag speciellt då då hon även är taskig mot mig på sidan av musikgruppen. Så ja, vi får nog skita i att vi halvt kickade henne där ett tag och sen tog tillbaka henne,åtminstone jag och en till kille känner då oss lite dumma för det - för att SEN kicka henne igen. Hur ska man förklara liksom? Har inte lust att göra det värre. Vi får förstås ta upp det med att tiden hon inte lägger ner inte är tillräcklig.
Har pratat lite med en lärare idag faktiskt, bara förklarat problemet lite ytligt. Han sa att så länge projekten inte är identiska, vilket jag inte tror att de kommer bli, kommer det vara ok. Bara det att jag inte vill ha projektet själv som hon vill för att det betyder så mycket mer jobb, men får göra mitt bästa. Kanske finns nån annan i klassen som vill hjälpa till.

#5 Det räcker väl med att säga att ni trodde att det skulle fungera men att ni känner att det inte gjorde det, tack och hej.
Hon kommer kanske vilja ha en mer utförlig förklaring, men hon kommer också att argumentera emot och försöka skylla ifrån sig, så ni får välja själva hur mycket energi ni vill lägga. Ni är inte skyldiga henne någonting eftersom hon är en person som är oschysst och utnyttjar andra, låter det som.
Ett tips (som fler kan ha nytta av) är att skapa ett gruppkontrakt när man är med och arbetar i en grupp, då tänkte jag främst på det där med att hon inte dyker upp på musikprojektet. När jag gick på universitetet jobbade klassen alltid i olika grupper och då var det nödvändigt att ha ett kontrakt över vilka regler som gällde, och alla var tvungna att skriva under kontraktet! Reglerna kommer man överens om tillsammans, eventuellt röstar om. Kontraktet kan till exempel gälla vad som händer om någon är borta, när man ska höra av sig till varandra, vem som är ansvarig för vad osv. Bryter man mot de överenskomna reglerna bör konsekvenserna även finnas nedskrivna i kontraktet. Om man exempelvis inte kommer till grupparbetet och inte hör av sig, då kan detta vara en grund för att "ta bort" personen ur gruppen.
SKRIV ett kontrakt, inga muntliga regler, då finns allt svart på vitt och man kan lätt gå tillbaka och hänvisa till en specifik regel.
Hoppas det löser sig =)
Varför måste du vara vänlig och hälsa på henne? Man måste inte tycka om alla. Vill hon bete sig som en barnrumpa får hon väl göra det. Du behöver väl inte välja att jobba med henne? Man behöver inte vara otrevlig utan bara låt henne vara som hon är och undvik att arbeta med henne. Måste du mot förmodan göra det någon gång, se det som en utmaning och lärdom för arbetslivet. Det där med att hon har mycket att göra i skolan när ni andra har samma går det inte riktigt att jämföra. Hon har sitt bagage precis som du. Du vet ju inte vad som pågår hemma hos henne eller i hennes huvud? Sen håller jag med om att man åtminstone kan höra av sig i tid. Jag har problem med mycket men hör alltid av mig om jag inte kan komma när folk räknar med mig. Skönt att projektet verkar löst sig iallafall. I musik grejen.. Tja dumpa henne. Om hon inte vill/kan/orkar vara investerad hur duktig hon än är så skit i henne. Finns människor som är intressade och investerade i saker som dessutom är bättre att jobba med. Annars tycker jag den där kontrakt idéen va bra. Då kan hon själv avgöra om det är något hon vill vara med i.
Anna och taxen Max