Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 2619 ggr
[Olärd]
1

Jag är dum i huvudet!

Jag älskar min sambo men vi har haft det dåligt länge och jag har kämpat och kämpat och nu ska vi bli särbos så fort jag hittar lägenhet.. Jag tror att jag kärat ned mig i en vän som halvt ignorerar mig samtidigt som jag älskar min nuvarande sambo. Ja jag är dum i huvudet på riktigt usch för mig! Skönt att min bästa vän kommer hem i helgen för jag måste prata med honom om detta för att få perspektiv på varför jag känner såhär :S Jag känner mig inte älskad av min sambo eller uppskattad.. men jag får heller ingen speciell uppmärksamhet av vännen heller så vet inte vad som utlöst detta.

Sabinaelisdahl
1

Du är inte dum i huvudet, anser jag. Man styr inte över sina känslor.
Om man inte känner sig älskad eller uppskattad så är det lätt hänt att man undermedvetet får känslor för någon annan, har hänt mig i en tidigare relation.
Men jag tycker inte du ska anse dig själv vara dum i huvudet för något du inte själv kan rå för, eller styra över.

hobbyfotograf

[Olärd]
0

#1 Tack för förståelsen men det känns så nedrigt av mig att jag kan se denna vän framför mig, dvs le av en minnesbild av honom sedd från sidan eller dylikt, jätte glad blir jag men samtidigt så jäkla skamsen.

Sabinaelisdahl
1

Jo jag förstår dig.
Skulle ju dock rekommendera dig att du lägger din vän åt sidan, och kanske håller dig undan han ett tag, så "känslan" kan lägga sig lite, och kanske prata ut allting med din sambo, så märker ni väl sedan vad som händer.

hobbyfotograf

Vyer
6

Det är inget fel att ha känslor för flera människor, det är fullkomligt normalt.

Det som betyder något, när du är i en monogam relation, är om du agerar på känslorna eller inte? Så länge du inte gör något som byter de överenskommelser du och din sambo har gällande trohet/otrohet och sådant så har du inte gjort något fel. 

Om du inte känner dig älskad av din partner bör du prata. Förklara vad du känner och att du skulle må bra av att bli bekräftad oftare (eller vad som nu skulle få dig att känna dig mer älskad och uppskattad). Kanske blir det bättre när ni flyttar isär?

[Olärd]
0

Mitt egna analyserande är att det är så att jag inte känner gehör från sambo fast vi diskuterat problemet så kanske jag omedvetet "letar" efter potentiella partners utan att jag menar det.

obstitant
0

Jag tänker som #4. Det kommer alltid att finnas andra människor som är intressanta eller attraktiva på olika sätt, och det är ingenting konstigt alls att man känner sig attraherad av någon annan ibland när man är i en längre relation och förälskelsefasen har gått över. Och det går utmärkt att ha känslor, acceptera att de finns där, och avstå från att agera på dem. Då brukar de gå över efter ett tag.

Är man lycklig i sin relation brukar det inte vara något problem att känna lite attraktion till någon annan, tänka att om inte om hade varit så… och sen släppa det och fortsätta vara lycklig med sin partner. Vad det här säger dig är att du har ett problem i din relation, och det är DÄR du behöver lägga din energi.

Att lösa relationsproblem är jobbigt, och det är frestande att blunda för dem och istället låta sig distraheras av något annat/någon annan. Särskilt om man som du har kämpat ett tag redan och inte ser någon förbättring. Men jag tror ändå att du först och främst behöver styra tillbaka din uppmärksamhet till din relation och fortsätta det arbetet tills det antingen blir bra eller tills ni kommer fram till att det inte funkar. För det är inte känslorna för din vän som är problemet. Det är relationen till din sambo som är problemet.

[Olärd]
0

#6 Ja relationen är onekligen ett problem just nu.

Gur4m1
3

#7 så fly inte in i ett nytt istället. Kan inte säga att du ska stanna i det du är inne i- men ni verkar försöka jobba med det. Så avvakta iallafall- om känslorna för din vän är det som gör att du helst vill lämna.

Liknande sak har hänt mig, och sen vaknar man bara en dag som med en käftsmäll eller spark i magen när man inser vad man gjort. Då talar jag inte om otrohet- utan att man kastade bort en relation där man kunde lagt ner mer tid, men nu är me dnågon, som man just då bara kunde tänka på, men nu- skulle kunna lämna bakom sig utan att tveka.

Så ge din och din kille tid att lösa problemet. Du har fått många goda råd. Käslor måste man inte styras av, även om man inte kan styra känslorna. Impulser är sköna att ge efter för men jobbiga att leva med i längden. Är det mellan dig och din vän på riktigt, så har du ingen orsak att skynda på den delen. Försök jobba med din nuvarande relation, genom ett bra avslut eller att föröka få liv i den. Att ta avstånd från dme båda är också bra- avsåtnd så som att bli särbos t.ex. Jag upplebver att det är när man börjar ta varandra för given som man förlorar gnistan och bekräftelsen från sin partner. Händer lätt när man flyttar ihop eller umgås mycket. Så ge det tid.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Olärd]
0

#8 Nej tänker inte fly in i något nytt men har gett sambon 14 månader att skärpa sig:S

ramm5tein_
1

#9 Då tycker jag att du ska bryta upp med honom eller säga "Nu eller aldrig!", om du vill ge han lite mer tid. Men 14 månader är många månader för mycket. Känner du att det lutar mest mot att göra slut, och för dig att gå vidare tycker jag du ska följa den känslan.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne