Relationer iFokus

Relationer

Etikett: allmänt
Läst 2328 ggr
Clariiz
0

Kallad för vittnesmål samma dag som resa

Igår fick jag hem ett brev om att jag är kallad som vittne samma dag som jag åker utomlands. 

Det var över 1 månad sedan jag hörde ett väldigt långdraget och högljutt bråk på våningen under som jag ringde polisen och berättade att jag var orolig. 
Det är ett par som bor där under och några veckor senare ringde även den här tjejen till polisen mot sin pojkvän. De är dock sams nu och bor ihop. Men detta har alltså tagits vidare ändå.

Självklart hoppas jag att det inte blir något eftersom de är sams och inte vart så farligt som det låtit. Men hur funkar det annars? Det står att semester inte är en giltig orsak att dyka upp och att man får böter på 2000 kr samt att man kan få betala tingsrättskostnader om man inte dyker upp.

Vi planerade denna resan för flera månader sedan och har sett fram emot den länge, vi är 6 st som åker. Ska vi inte få kunna åka nu? Bara för att dom skickar ett brev 13 dagar innan jag ska infinna mig där 3 timmar efter mitt flyg lyft?

Ska man själv behöva bli drabbad bara för att man försökte vara en god medborgare?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

ChristineL
7

Jag tror man kan få lämna vittnesmål innan, att dom spelar in förhöret med dig. Man ska också få lämna vittnesuppgifter anonymt. Ring på måndag och kolla hur du kan lösa det.

Anna4077
2

Ja ring och kolla. Du gjorde en bra sak så tror dom har någon typ av åtgärd man kan göra bara man hör av sig och pratar med dom i tid.

Anna och taxen Max

Katti
1

Det måste ju gå att lösa kan jag tycka. Lycka till!

Clariiz
0

Ska ringa det första jag gör på måndag. Hoppas verkligen det kommer lösa sig. :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Moa-]
3

ChristineL; nej. Du kan aldrig vittna anonymt i svenska rättegångar. Du kan däremot tipsa polisen anonymt genom att helt enkelt inte uppge ditt namn, däremot kan du ej vittna i domstol anonymt.

Clariiz; misshandel faller under allmänt åtal och polis måste utreda och åklagare åtala om grund föreligger, oavsett vad de inblandade i efterhand anser. Detta är för att ta hänsyn till de svagare parter och samtligas skyddsbehov. 

Undersök om du har någon möjlighet att vittna per telefon, dock brukar det krävas fast telefonanknytning så att det kan beläggas att det är dig de talar med, men undersök möjligheterna. Reglerna låter märkligt strikta, det jag kan säga på rak arm är att det är vanligt att parter i förhandlingar ej dyker upp så att förhandlingen får skjutas fram… Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för dig!

Xristina
0

Jag har dock vittnat en gång, via min mobiltelefon. Det var dock för att de ringde från Skåne, och jag då bodde i Stockholm.

Så det bör gå att fixa, kan man tycka

Clariiz
0

Problemet är jag det ju inte går via telefon eftersom jag sitter på ett plan då :( Får hoppas att jag kan få komma in och vittna innan eller att de byter datum. 

Vägrar missa min semester pga av detta.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
10

De bytte datum samt att jag får höras på telefon eftersom vi bor i samma hus. Så nu känns allting väldigt bra :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Moa-]
1

Clariiz; grattis! Skönt att det ordnar sig på ett bra sätt! =)

Anna4077
2

#8 Va bra! Skönt att det löste sig. Man ska ju inte bli "straffad" för att man gör en så god gärning som du gjorde.

Anna och taxen Max