Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 1880 ggr
natha-mjau
0

har en orolig pojkvän..

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart fyra år. Vi har det rätt bra. Men i snart 3 år har han haft ångest och varit orolig för att han har hjärntumör och hjärtfel. Han har varit hos psykolog för ångesten och jag trodde han blev bättre, men han blev bättre på att dölja det. Han fick tid för hjärnröntgen men struntade i att åka. Han har tagit ekg tre gånger och vart hos doktorn som inte ser något fel på hjärtat, han tror dem missar det. Nu har han testat blodtrycket ett par gånger och haft högt övertryck och puls. Han har varit väldigt uppjagad när han gjort dem… men han är övertygad om att han har hjärtfel. Han vill inte göra någon djupare undersökning för han är rädd att de ska Hitta ett fel, och då kommer han ta självmord för det vill han inte leva med. Det kvittar vad jag säger eller vad jag gör. Det tar på mig psykiskt så otroligt mycket. Blir så ledsen och irriterad eftersom det inte finns någonting jag kan göra Det går inte att diskutera med honom Heller. Hur ska jag hantera detta och vad ska jag göra? Vi bor inte tillsammans ännu. Han vill inte söka jobb förens han fixat sitt psyke och kropp men det tar han ju aldrig tag i… Älskar honom över allt annat och det är så hemskt att vara så hjälplös

Gurky
5

Det verkar vara något som han inbillar sig själv bara? Isf kanske han lider av hypokondri?

natha-mjau
0

#1 precis. Det är de jag tänker. Men han lugnar inte ner sig efter att ha varit hos doktorn på ekg eftersom de kan inte se allt på det osv. Sen har han en kompis med hjärtfel så han blir ännu mer orolig.

ChristineL
0

Det är ju definitivt hypokondri han lider av, går han fortfarande hos psykolog? Om inte så försök att få honom börja gå igen. Det kan ta tid innan han kommer till insikt om att det inte är som han tror. Vad är det för hjärtfel han tror han har? Många föds med blåsljud men det växer bort. Min lillebror föddes med två hjärtfel men friskförklarades vid 15, man dör liksom inte bara för att man har ett hjärtfel.

Maria
5

Hypokondri i sig är ju en sjukdom så han borde försöka söka hjälp för det istället för att koncentrera sig på sin kropp.

/Maria

OlgaMaria
0

Eftersom han inte vill gå på djupare undersökningar tror jag det kanske kan vara bra att försöka "glömma bort" det ett tag. Ni kommer inte få ett svar och då är det onödigt att gå runt och oroa sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

natha-mjau
0

#3 nej han går inte hos psykolog längre, han tyckte inte direkt att det hjälpte.
Vet inte vad det är för hjärtfel han tror att han har …

#4 har sagt att han borde söka hjälp för det men han är helt säker på att det är hjärtfel han har.
Och visst, det finns väl en liten liten chans att det är någonting men eftersom ekg visar bra tycker jag inte han ska vara orolig

#5 Glömma är lättare sagt än gjort. Han känner av sina hjärtslag hela tiden, får ofta dubbla slag så han tappar andan osv. Han nojar upp sig själv väldigt mycket.

Jag känner själv att detta är ett hopplöst fall så länge han inte tar tag i saker. Vi pratade om detta idag men han pratar bort det så lätt, sen är det bra ett par veckor och sedan börjar det igen…

Sarah
2

#5 Hur tänker du då? Bara glömma bort ett tag och sen ta upp det igen? Tänk om det kunde funka på alla som har ngn typ av psykologiskt problem. Men glöm bort det bara…

OlgaMaria
0

#7 Det blir bara kontraproduktivt att prata och älta något som man ändå inte vill få undersökt eller någon hjälp för. Han kanske behöver få processa detta själv ett tag innan han är redo att släppa in andra/vården.

#6 Det jag däremot kan tipsa om är tillskott av magnesium. Jättebra att ta både vid ångest, stress och vid hjärtproblem. Det hjälper fort och effektivt. Men man blir trött så han får ta det på kvällen. :) Jag är själv hjärtsjuk och kan intyga att det hjälper hjärtat snabbt att slappna av. Oavsett vad hans problem beror på så kan långvarig stress ge en hel del symptom från hjärtat. Magnesium försvinner ur kroppen snabbt vid stress, och det kan bli sega problem om man inte lyckas få upp nivåerna.

Maria
3

#8 Är man hypokondrisk och har fått för sig att man har problem med hjärtat så kommer garanterat inga magnesiumpiller i världen att hjälpa. Inte ens en EKG-undersökning har ju lugnat killen.

/Maria

OlgaMaria
0

#9 Jag tror dock magnesium funkar mycket bättre än EKG mot hypokondri, så länge man tar pillren. Magnesium är ofta effektivt mot olika sorters oro.

Maria
3

#10 Skojar du?

/Maria

OlgaMaria
0

#11 Nej. Varför googlar du inte om magnesium och stress och hjärtsjukdomar ifall du inte tror på det jag säger?

Du kan börja läsa här t ex:

http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

natha-mjau
0

Han har ätit magnesium tidigare, vet inte om det hjälpte. Men kan säga att han ska börja äta detta igen.
Kan ju tillägga att detta hållt på av och till i 3 år.
Eller "av och till" har han gnällt öppet, han döljer det väldigt ofta.

Maria
3

#11 Behöver inte googla då jag har såpass kunskaper om ämnet men i det här fallet så är ju hans oro det primära och oro som gränsar till hypokondri kan ingen magnesium i världen hjälpa.

/Maria

OlgaMaria
0

#14 Vi får väl vara oeniga om hur långt magnesium kan hjälpa, men för övrigt kan vi väl knappast slå fast en diagnos (hypokondri) på den här killen bara sådär? Och handlar det om oro, stress och hjärtkänningar kan mycket väl magnesium hjälpa. Iaf är jag av den uppfattningen.

Maria
2

Det är klart att man inte kan ge en diagnos via ett forum men han har tagit EKG tre gånger. Mätt sitt blodtryck flera gånger. Han är övertygad om att han är hjärtsjuk men vågar inte gå vidare.

Jag har väldigt svårt att tro att han skulle ta till sig ett kosttillskott som en lösning.

/Maria

Sarah
1

#8 ja det är klart att det är kontraproduktivt att älta, men det du säger visar på en fantastiskt dålig förståelse för hur människor med psykologiska problem funkar. Ska säga det till vänner som skurit sig sönder och samman, du, det hade funkat bättre om du bara hade glömt din smärta ett tag. Det är kontraproduktivt att älta de där demonerna. Skärp dig.

OlgaMaria
1

#17 Min uppmaning var inte till honom utan till flickvännen. Sen är jag inte så övertygad om att detta problem är av enbart psykologisk karaktär. Det kan vara det, men vi vet inte hur det egentligen är med hans hjärta. Han har ju uppenbarligen känningar av det. 

Jag inser att det jag skrev säkert kan låta väldigt dumt, och jag förklarade inte utförligt varför jag skrev som jag gjorde. 

Hjärtat är väldigt känsligt för stress, och i dagsläget vill/kan (?) han inte få sitt hjärta noggrannare undersökt, så hur ska han komma vidare? Jag tänkte utifrån hans hjärta (inte hans psyke) att det bästa nog är att försöka fokusera på något annat nu och försöka att inte tänka så mycket på det här. Om flickvännen tänker så kanske han kan haka på lite, trots att detta upptar hans tankar. Försöka att stressa ner lite helt enkelt. Inte helt enkelt, men ibland måste man försöka då det är det bästa för ens hälsa. Att t ex försöka få psykologisk hjälp för hypokondri kan nog vara väldigt påfrestande. Inte så lätt att få hjälp och han är nog heller inte helt övertygad om att det är den hjälpen han behöver.

Så klart man ska lyssna när någon vill prata och berätta. Men här låter det nästan som att killen försöker leva i förnekelse och blir stressad när tjejen försöker prata om det.

Tjejen tycks samtidigt visa att hon är stressad. Låter som att hon vill att killen ska fixa sina problem, söka jobb, så att de kan flytta ihop och komma vidare i livet. Inget dumt med en sådan önskan och längtan, men just nu kanske det inte hjälper honom, utan bara ökar på hans stress och sjukdomskänsla. Samtidigt vill tjejen kanske inte vara i den situationen, men hon måste samtidigt respektera vart han är i livet och att hon inte kan förändra allt (andra).