Vänta med gynbesök till efter sex?
Jag är en kvinna som är 22 år och ännu oskuld. Jag har aldrig varit på ett gynbesök, har aldrig haft några problem eller krångel med mitt underliv heller så har inte haft nån direkt anledning till att söka gynekolog. Och eftersom jag aldrig haft sex så har jag inte behövt några preventivmedel.
Jag är så att jag vill vänta med sex tills jag blir kär och inte bara bli av med oskulden "för att få det gjort" som en del resonerade i 14-15 års åldern. Men ännu har jag ingen på g och jag känner ingen direkt brådska heller. Jag trivs rätt bra själv och har fullt upp i livet ändå med mina vänner och intressen.
Men nu undrar jag alltså, bör man ändå göra gynbesök trots att allt funkar bra och att jag ej haft sex.
Jag kan ju inte ha någon farlig könssjukdom såklart men kan jag ha något annat farligt som man bör kolla upp? Cancer tex.
Om du är oskuld och problemfri lär du inte behöva göra en gynekologundersökning "bara för att".
Du kommer ju att bli kallad till cellprovstagning när du fyllt 23 år, men det behövs inte om du är oskuld fortfarande, enligt vårdguiden:
"_De som inte har haft sex behöver inte lämna prov _Om man aldrig har haft sex behöver man inte lämna cellprov. Livmoderhalscancer uppstår bara hos Kvinnor som haft sex och som då blivit smittade av en viss typ av HPV, humant papillomvirus."
Okej tack. Så det är bara de som haft samlag/sex som kan få cancer i underlivet då?
(Nu låter det som jag tror jag har cancer vilket inte alls är fallet, jag tänkte bara ifall det kanske dröjer ytterligare några år innan jag känner för att ha sex, och om det är några risker med att inte kolla sig "där nere")
#2 Det låter ju som det på enligt vårdguiden, men jag är ju ingen läkare och vet inte med säkerhet. 😃
Är du orolig kan du ringa vårdguiden och fråga! Går även att ställa frågor anonymt (men det är inte säkert att alla frågor får svar).
Jag gick på cellprovstagningen jag blev kallad på, för att få reda på där att man inte behövde göra den om man inte haft sex (vilket jag inte hade då). Gyn tyckte dock att jag skulle göra en undersökning iallafall när jag ändå var där, för att det kunde vara bra att ha genomgått en så att man vet hur det går till om man någon gång måste göra en sådan undersökning akut eller så. Så att man har en bra erfarenhet av det i bagaget så att säga.
Men jag fick bestämma helt själv om jag ville göra det eller inte.
Men har du inga problem så tycker jag inte att du behöver boka tid för undersökning, jag råkade ju gå dit för att jag inte visste att jag inte behövde göra cellprovtagningen :)
Får ja fråga en sak i den här tråden. Hur funkar det med sånt dära HPV virus då som smittar sexuellt? Jag har bara haft sex med min kille o vi var båda oskulder när vi träffades. Kan två oskulder smitta varann eller är de lugnt sålänge man håller sig bara till varann o inte är med nån annan?
Varför skulle man bara göra ett cellprov om man haft sex? Du kan få livmoderhlscancer ändå, skillnaden att det inte uppkommit pga viruset.
Jag skulle göra testet bara för att få undelrivet kollat- för man kan ju upptäcka andra "fel" eller sådant som kna vara ett problem om man i framtidne vill bli gravid, eller ha sex.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#6 Men varför säger vårdguiden annorlunda då?
#6 Att man får det utan virus när man är 22 är nog väldigt ovanligt, precis som med annan cancer. Man går ju inte på mammografi och sånt heller i den åldern.
Få slänga in att jag tycker det är wise att inte bara bli av med oskulden bara för att. Jag själv var sådan med och blev inte av med oskulden förrän jag var 23 då jag mötte min första kille som jag numera är sambo med och vi har varit ihop i 6 år nu 👍
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#9 Där har du en poäng och förmodligen anledningen till varför man säger att oskulder inte behöver testa sig. Jag skulle dock gjort det ändå.
Det finns andra sorters cancer och problem så jag anser att det är dags för gynundersökning nr 1 om man är över 20. Även man är oskuld.
Miste oskulden som 17åring och var kär, var tillsammans med den killen i någon månad, men jag "gjorde inte bara det" med honom, men jag har kanske lätt för att känna mig kär ;) Viruset är väl den främsta orsaken till cancer/förändringar på livmodertappen.
Kan vara skönt att göra underöskningarna för att få den erfarenheten, men även kanske ta tillfälle i akt och kolla underlivet. En livmoder kan ju vara spegelvänd, eller att man fått ärrvävnad osv. Sådant som bara märks om man har sex (efterosm då kan det göra ont, svårigheter att bli gravid osv) eller vid gynundersökning.
Jag tyckte iallafall att det känns tryggt och sönt när man kollat och man frågar "hur ser det ut där nere" "Bra, du har ett helt perfekt underliv" ☺️🍸
För gynunderöskningar kan ju vara lite pirrigt, utelämnande och läskigt.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com