förlova eller flytta ihop först?
Både jag och min pojkvän vill gärna både bo ihop, förlova oss och gifta oss. Problemet är att vi har helt olika syn på i vilken ordning det ska ske. För min pojkvän är det viktigt att vi förlovar oss innan vi blir sambo, sen tycker han att vi kan bo ihop ett kortare tag och gifta oss ganska snart.
För mig är det väldigt självklart att först bo ihop ett tg innan vi förlovar oss, för att sedan slutligen gifta oss.
Vi är alltså särbos än så länge. Jag vill gärna flytta ihop NU men han vill absolut förlova sig först. Han har friat 3 gånger nu och jag svarar alltid ja men först när vi bott ihop i alla fall några månader.
Jag tycker inte att man HELT lär känna en person av att träffas 2-3 dagar i veckan. Även om vi sover ihop vissa nätter så vill jag ha ett 100%igt samboförhållande ett tag före förlovning men han vill inte ta det i den ordningen.
Vi kan verkligen inte komma överens i detta, men jag vill inte lova att gifta mig med en person som jag inte ens varit sambo ett tag med först- Och han vill inte flytta ihop med en som han inte är förlovad med.
Hur gjorde eller gör ni?
Vi förlovade oss innan vi flyttade ihop, dock ska vi inte gifta oss.
För oss spelade det ingen roll.
Hoppas ni kommer fram till en lösning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag vill också bo ihop först. Man ser lättare varandras sämre sidor då.
Okej. För mig betyder förlovning att man lovar att man ska gifta sig och det vill jag inte lova någon som jag inte först bott ihop med "på riktigt" helt ett tag först
#3 Ja man tycker olika 🙂 För oss betyder det inte det. Mina föräldrar har varit förlovade i 22-23 år nu. Förr var det ju så men nu tänker många olika kring det 🙂
Men om det betyder så för dig, så är det ju viktigt att han respekterar det tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja alltså, förlovning betyder samma för honom dvs att man lovar gifta sig, men han har problem med att jag inte kan lova att gifta mig med honom innan vi flyttat ihop. Och jag har problem med att han inte vill bo ihop innan vi ger varandra ett så stort löfte som giftemål
Om man ser förlovningen som ett lika allvarligt löfte som vigsel, då skulle jag tycka man bör bo ihop först. Det är, i min uppfattning, först när man verkligen lever ihop alla dygnets timmar (om än inte varje dygn) som man lär känna varandra. Jag hade inte lovat att dela livet med nån utan att leva med (dvs bo ihop med) vederbörande innan.
Sen är det ju inget som kräver att man är förlovade LÄNGE innan man gifter sig. Det finns de som växlat förlovningsringar på morgonen innan bröllopet. :) Inte vi dock, vi var förlovade 8 år innan vi gifte oss. Finns även de som hävdar att förlovningsringen inte är "giltig" mer än ett år oxo, att har man inte gift sig inom ett år måste han komma med en ny ring. Hade kompisar i Irland som inte för nåt i världen kunde förstå hur jag kunde påstå att vi varit förlovade i fem år när jag bara hade en ring! Det GICK ju bara inte! Och de påstod oxo på fullt allvar att han bara var ute efter att lura mig eftersom han var helt ärlig med att han inte ville gifta sig…
Jag vet inte hur ni ska kunna hitta en lösning på ert problem. Jag tror att du måste vara helt ärlig med hur du känner och resonerar. Säg som det är. "Jag känner att jag vill dela livet med dig, men jag kan inte LOVA att göra det innan vi testat hur det funkar i vardagen. Jag vill inte lova nåt jag inte kan hålla." Kanske kan göra nån form av för-förlovning? Växla silverringar innan ni flyttar ihop, som betyder "Jag lovar att förlova mig med dig inom x månader." eller nåt sånt. En kompromiss helt enkelt.
Hoppas det löser sig för er!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Jag tycker som du, TS, att det känns bra att ha bott ihop ett tag först. Precis som du säger så lär man känna varandra på ett annat sätt då, man märker om vardagen fungerar.
En del människor har det jättebra tillsammans när de är särbos, men sedan när man flyttar ihop så märker man att det blir mycket irritation och gnissel för att man helt enkelt inte prioriterar samma vardagssaker och sådär. Andra märker att vardagen visserligen inte skapar problem med gräl och sånt, men att nyhetens behag försvinner och man tröttnar lite på varandra när man ses varje dag.För ytterligare en del fungerar det hur bra som helst att bli sambos och man trivs kanon ihop! Det är svårt att veta säkert hur det blir förrän man bott ihop några månader.
Jag ser, liksom många andra, en förlovning som ett löfte om att gifta sig och jag ser giftermålet som någonting man ska ta på allvar och kämpa för. Undantag finns självklart, speciellt när det kommer till våld i hemmet och så, och jag har ingenting emot skilsmässa men generellt har jag inställningen att man bör tänka sig att man gifter sig för resten av sitt liv. Då är det ju himla dumt att lova varandra att man ska gifta sig, utan att ha sett till att man verkligen vill leva med varandra först 🙂
För mig är det bara en hyllning till förhållandet, att vilja vara helt säker. Då betyder ju förlovningen så himla mycket mer, då blir den ett verkligt löfte istället för en förhoppning! Kan du inte presentera det för din pojkvän på det sättet?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Vi flyttade ihop dagen efter vi gift oss. :) 6,5 år sen nu.
För min del tror jag inte att man behöver bo ihop för att avgöra om man kan leva tillsammans med och älska en annan människa.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag tycker man ska bo ihop ett tag innan så att man känner varandra väl först! Men det beror väl på hur seriöst man ser på en förlovning? Jag vet t.ex. några som är i min egna ålder som varit förlovade med flera olika personer redan.
Själv har jag varit sambo med min pojkvän i över 1 år iaf och innan det delade vi sovrum hos mina föräldrar i 1 år av olika orsaker! Vi är inte förlovade 🙂
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#8 Jisses! Det borde vara ganska ovanligt i vår kultur, kul att det fungerade så bra :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
8 visst kan man älska utan att ha bott ihop. Men man har ingen aning om om man passar att bo ihop om man inte testat. Många nya sidor kommer fram när man bor ihop. Kul att det funkade för er :) Ts jag håller med dig. Skulle vilja bo före jag lovade att gifta mig.
Det är ju dumt att lova att gifta sig med någon man sen inte funkar att bo ihop med :P
Nej, sambo först!
/Christine
Jag ser förlovningen som just ett löfte på att man ska gifta sig, men det är inte det slutgiltiga löftet. Ser man på att dels hushåll som en del av giftemålet, och därtill något man ser som högst seriöst så skulle jag nog vilja ha ett löfte på att förhållandet ska leda någon vart och inte "ta slut" när man flyttat ihop. Så jag förstår tanken även om jag inte håller med. Jag vill bo ihop innan vi gifter oss, förlovning är för mig ett löfte om bröllops. Dvs en gemensam framtid. Vi förlovade oss 2 månader innan vi flyttade ihop.

Skulle aldrig någonsin ge ngn ett löfte om framtiden utan att ha bott ihop.
Ok ja jag håller med de flesta av er. Jag känner på mig att det KAN bli en del konflikter när vi bor ihop. Jag ser ju redan nu att vi är rätt olika när det gäller städning och disk tex.
När jag ätit vill jag diska undan porslinet på en gång. Det står aldrig grytor och porslin och glas osv framme som är smutsigt hos mig.
Men hos honom är det mycket sånt som står på diskbänken. Han diskar ju tillslut, men inte varje dag utan han väntar tills det är myycket disk.
Likadant med städningen. Jag går och småplockar hela tiden hemma hos mig så det ser snyggt och välstädat ut. Hos honom ligger det kläder på stolar här och där och han tycker inte man behöver dammsuga så ofta.
Jag kan ju blunda för sådant så länge vi inte bor ihop. Då är hans hem hans och jag har som jag vill hemma hos mig.
Han säger att han kan bättra sig och hålla ordning bättre men han har inte visat det direkt.
Det kan ju vara så också att det är BRA att ha ett löfte innan man flyttar ihop just för att man inte ska ge upp med en gång på grund av alla småkonflikter som kan uppstå…
Där är otroligt många i min ålder/umgängeskrets (fyller 20 i år) som har varit förlovade med flera olika personer, varit förlovade för att sedan bryta den - för att sedan bli förlovade igen, och som har förlovat sig för att sedan bryta den efter 3 dagar. Sen är där också dom som varit förlovade i 2 år, så jag tror det är individuellt, hur bra man kan "lära känna" personen före man flyttar ihop och sådär. Mig personligen kvittar det ifall man bor ihop eller inte som förlovade, varken jag eller min kille har några planer på att förlova oss snart (vad jag vet om i alla fall), men om han skulle frågat mig utan att vi bor ihop skulle jag sagt ja.
#15 Låter precis som det är med mig och min sambo! Jag diskar gärna lite snabbt efter jag ätit och plockar gärna undan efter mig medan han t.ex. inte ens alltid orkar skölja av tallriken så de blir lättare att diska. Vi småtjaffsar om det ibland men det är hittills inget så stort att vi flyr ifrån varandra ;)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Vi förlovade oss efter 6månader. Iofs flyttade vi ihop efter 3månader. Men för mig va att flytta ihop ett större beslut. Det var då vi beslutade oss för att leva tillsammans. När vi förlovade oss lovade vi att vi skulle fortsätta med det. Att det funkade och att detta var vad vi ville. Varit förlovade i 3år. Planer på att gifta oss har vi när vi har råd. Det viktigaste är vi att vi vet vart vi har varandra. Även om jag gärna vill gifta mig.
Anna och taxen Max
ABSOLUT bli sambo först! Hur kan man annars veta om man vill/kan leva med människan (resten av sitt liv) som gifta?? 🤪
Man vet ju inget om personen innan man bor ihop. Eller jo, det gör man ju såklart, men alla dåliga sidor kommer fram när man är tillsammans 24/7. Exempelvis om han är lat eller stökig, går i sömnen, har några saker han bara måste göra innan han börjar dagen, eller kanske städar han på ett visst sätt (typ som min sambo, min städning duger inte alltid!), lagar annorlunda mat, osv. Jag skulle aldrig kunna förlova mig innan jag hade levt med personen!