Relationer iFokus

Relationer

Etikett: förhållande
Läst 828 ggr
fridaanna87
0

Rädd att aldrig känna såhär igen.

Hej! Första gången jag skriver här, men jag bara måste.. skriva av mig och få ur mig allt, och kanske få lite andra perspektiv. 

Jag har hela mitt liv haft svårt för kärlek. Jag har ganska lätt för att bli intresserad, men de gånger jag blivit det förut har det liksom aldrig blivit mer eftersom personen jag tyckt om aldrig känt likadant eller velat samma sak. Jag har varit deprimerad i många år och känt att jag nog aldrig kommer bli lyckligt kär, MEN, efter 25 långa år så träffade jag i Januari 2013 mitt livs stora kärlek. Vi blev inte officiellt tillsammans förrns i Maj, men jag var så himla lycklig resten av året. Jag älskar honom så otroligt mycket och började ganska fort känna att det här är personen jag vill leva med. Jag började längta efter framtiden, att vi båda ska bli klara med utbildningar och om något år flytta ihop, skaffa barn någon gång och möjligtvis gifta oss. Det var liksom VI. Vi hade lite småtjafs och så under förhållandets gång men inget riktigt stort eller "ovanligt", inget som inte alla förhållanden är med om ibland. Jag tyckte att vi hade det så bra, även om det var mycket annat runt omkring som var lite jobbigt (jag har ångest/depression, hans föräldrar separerade i slutet av sommaren, vänner som mår dåligt och så vidare..). Men VI hade det alltid bra, genom allt det. 

MEN, helt plötsligt, den 14 januari i år, så kom han hem till mig, och efter ett långt samtal om oss och allt, så hade vi gått på paus. Han kände inte att han orkade "vara den han vill vara för mig", han kände att han hade så mycket med skola och vänner att han inte hinner med att träffa mig och vara där för mig så mycket som han ville. 

Efter två veckor av oro, panikångest, tårar och ovisshet så förstod vi att pausen inte funkade. Det var för jobbigt för oss båda två.. Så det tog slut. Jag förstår fortfarande ingenting, eftersom jag anser att i ett förhållande så hjälper man varandra igenom det jobbiga. Jag VILL ju hjälpa honom med att hinna med allt, och jag tycker ju att han är så otroligt bra och fin och underbar som han är, han behöver inte hinna träffa mig hela tiden, varje dag, ibland behöver ju jag också egentid. Igår pratade vi i telefon och jag frågade om vi inte åtminstone kunde träffas 1 gång/vecka till exempel. Men nej, det blir för jobbigt kände han. Jag är så rädd. Ledsen och förstörd och rädd för att jag aldrig kommer att komma över honom, eller träffa någon ny (med tanke på mina tidigare dåliga erfarenheter osv).. Jag VILL inte träffa någon ny, och jag vill definitivt inte se honom med någon ny. Jag har sagt till honom att jag väntar, jag kommer finnas här, hur lång tid han än behöver för att må bättre och känna att det känns rätt. Men han verkar inte så hoppfull.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag vet inte ens varför jag skriver här, för det finns ju inget jag KAN göra.. Men.. Är det någon som varit i liknande situation?

Karmatarerskanise
0

Jag förlorade e n kärlek en gång. Många år sedan nu och det vart en hemsk tid. Men nu är jag sambo med en ny kärlek. Känns som en ännu större kärlek. Det tar tid att komma över en kärlek. Men man gör det till slut. det kan ta månader och ibland år. Men tiden gör det lättare och lättare.

mimåne
0

Jag kan bara föreställa mig hur hemskt det här skulle vara. Måste vara något riktigt jobbigt du tvingas gå igenom nu.

Jag förstår inte riktigt vad det är som har hänt er, vad som hänt med hans känslor? Var han inte redo för eran framtid just nu?

Det blir en sådan tomhet när någon "försvinner". Att vara i den tomheten är hemskt. Har du vänner och familj nära dig som stöttar och som du kan umgås med just nu?

När jag hamnat i liknande situationer så tycker jag att det brukar hjälpa att först bara få säga precis allt man känner, vad man tycker och vad man tänker på. Prata tills man inte längre har någonting att säga. Till vem som helst eller bara för sig själv. Sen fyller jag ut tiden med att hålla mig sysselsatt tills en lösning kommer. Så fort jag åter igen blir ledsen så pratar jag om det. För mig är det de bästa sättet, att bara få ut allting. Att hålla det inom sig gör att man bara går med gråten i halsen hela tiden.

Sköt om dig och hoppas denna jobbiga tid för dig är över snart

Medarbetare på akvariefisk ifokus

fridaanna87
0

#1 Joo. Det är väl så. Eller, jag tror faktiskt aldrig att jag kommer komma över honom, för att komma över folk har jag gjort innan. Men det här är något helt nytt, jag har verkligen aldrig älskat såhär och jag har svårt att tro att jag kan älska mer än så (det låter så jäkla klyschigt, jag vet, men jag är helt övertygad). Men ja. Det är ju det, man måste bara rida ut stormen. Problemet för mig är att jag har konstant ångest och depression även UTAN allt det här, så just nu är jag liksom nere på allra djupaste botten..

#2 Nej, han har samma känslor. Han säger att han älskar mig och att det inte handlar om att han inte vill vara med mig, men han känner inte att han kan, för att han har så mycket annat att jobba på, med sig själv. Och det förstår jag. Men, jag har också jättemycket att jobba på och känner ju att det vore skönare om vi kunde vara varandras stöd i allt det där, och hjälpa varandra att jobba på sig själv liksom..
Familjen är långt borta, men vänner har jag åtminstone några stycken. Och så har jag skola att sysselsätta mig med, men det är ju också svårt när man mår dåligt, att kunna prestera..

Ja. Du har nog rätt där, att prata och gråta ut gör det lättare, absolut. Problemet är att jag har en del jag kan prata med, lite sådär flyktigt. Även några få jag pratat om lite mer invecklat. Men, jag har just nu ingen jag känner att jag kan gråta framför, förutom honom. Som tur är är han väldigt noga med att vi ska kunna prata med varandra och finnas där för varandra, men det gör det ju också jobbigare för oss på ett vis, att jag hela tiden ringer och gråter.. Även om det är skönt att få prata ut med honom..Usch. Ja. jag vet verkligen inte hur det här ska gå. Jag både vill och inte vill komma över honom, för jag VILL ju vara med honom. Jag hoppas ju innerst inne att det ska lösa sig, för det här är verkligen mannen jag vill leva med. I resten av mitt liv. Och det är så hemskt..

mimåne
0

Om han verkligen älskar dig och vill vara med dig så kanske det helt enkelt bara är så att tidpunkten är fel just nu. Kanske känner han sig stressad med allting omkring. Är det inte en liten tröst att tänka på att han faktiskt vill vara med dig, och att detta är något han behöver göra just nu för att kunna få denna framtid med dig som ni så gärna vill ha? Försök att ge honom lite tid. Även om det är skönast och lindrar bäst att få gråta ut och prata med honom så kanske det är bättre att inte göra det. Det sista du vill är att kväva honom helt. Känner du att du inte har någon vän du vill förlita dig på så hjälper det faktiskt att prata med sig själv också, tycker jag. Bara man får säga allt man håller inne högt. Så småningom (och nu utgår jag från att han på riktigt älskar dig) så lär han inse att han faktiskt hade det rätt bra med dig och att det var sämre utan. Att dessa problem han har lättar när han är med dig.

Ibland går allting så fort fram att man behöver stanna upp ensam för att reflektera över saker och ting.

fridaanna87
0

Jaa.. Du har kanske rätt. Jag hoppas ju på att det är så, självklart! Men ja. Jag har faktiskt tagit bort hans nummer och verkligen försökt att inte höra av mig så mycket och låta honom vara.. Men det är så jäkla svårt, och när ångesten kickar in ordentligt så får jag liksom så svårt att kontrollera mig själv. Nästan som när man är full, man tänker liksom inte längre än att "jag vill göra det här just nu", och inte tänker att det kanske får konsekvenser.. Men ja. Det är nog kanske bäst, att låta honom vara och fokusera på mig själv och låta honom göra detsamma…

mimåne
0

Jo jag tror du gör rätt i det även om det är svårt. Försök att sysselsätta dig så mycket det bara går. Se på en film. Spela något evighetslångt och meningslöst spel fungerar för mig😊