Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 1804 ggr
[rosetten]
0

Högtider och liknande dagar

Hur ser ni på högtider och liknande dagar?

För mig räknas Alla hjärtans dag, Påsk, Midsommar, Födelsedagar, Halloween och Jul. Vet inte om jag missade någon.

Har ni någon sorts rangordning på vilka som är mest/minst viktiga?

Hur firar ni dessa?

[rosetten]
1

För mig är julen viktigast. Alla hjärtans dag känns också speciell och viktig. Därefter födelsedagar, halloween, sedan midsommar och påsk. 

Jag tycker alla är speciella och roliga på sitt sätt. Alltid skönt med sådana dagar som ger ett litet avbrott i vardagen. Sedan gör man självklart roliga saker annars också, men jag tycker det är extra mysigt med högtider och särskilda dagar. :)

pinku
0

Jag firar inga högtider alls, och har inte gjort sedan jag flyttade hemifrån. Födelsedagar… nja, ok då, men då ska det vara ett väldigt litet firande. Mina pojkvänner har fått finna sig i detta. Vet inte varför, men jag klarar inte av högtider alls.MMin nuvarande sambo är inte lika anti som jag, men han bryr sig inte. Han skulle vara ok med att fira, men kan lika gärna vara utan.

jagga-ewe
1

Högtider som jag anser bör firas är födelsedagar. Inga krav på presenter dock.

Högtider som är en bra ursäkt att träffa släkt o vänner är midsommar och kräftpremiär.

Högtider som bara är kommersiell smörja är Alla hjärtans dag och halloween. Inhämtade från USA för att handlarna ska tjäna pengar. Precis som fars dag och mors dag. Skapade av handeln för att öka omsättningen.

Övriga är religiöst dravvel som visserligen ger några lediga dagar från jobbet men främst orsakar dåligt samvete för att man inte kan vara på alla ställen samtidigt. Tämligen kommersiella har de oxo blivit, det är ingeh höjd på allt som "måste" köpas bara för det röda siffror i almanackan.

Nationaldan o 1 maj är undantag, de är varken religösa eller speciellt kravtyngda. Bara lediga dagar. Å andra sidan är de inga högtider heller, bara just lediga dagar. Fast nationaldan gör sitt bästa att bli en dag som det måste shoppas till.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[rosetten]
0

Just det, fars och mors dag firar vi också lite.

Visst vill affärerna få sålt extra mycket under många högtider, men det har jag inte ont av. Jag handlar aldrig något annat än det jag vill köpa och tycker bara det är mysigt med lite olika stämning ute i stan runt speciella dagar.

Portie
0

Julen är viktigast för mig med och det är väl egentligen bara den jag firar. På påsk så träffar jag oftast vänner, går på bilmässan och festar. Midsommar firades mest när jag var liten, då åkte vi alltid till ett midsommarfirande och sen åt vi sill och potatis och jordgubbstårta. Sill och potatis och jordgubbstårta är fortfarande ett måste, men mer än så firar jag väl inte den dagen.

Halloween är jag inte så mycket för så den firas oftast inte. Mors och fars dag firar jag genom att köpa något litet och bjuda på fika, samma med alla hjärtans dag.

oh-la
0

för mig är det jul (som jag ÄLSKAR!) påsk och midsommar (som är familjehögtider där vi samlas och firar) födelsedagar och nyår i den ordningen. halloween har ingenting med sverige att göra alls och blir bara en partyhögtid för ungdomar, och en ihopblandning med alla allhelgonahelgen som ju är gammal och trevlig och till skillnad från Halloween handlar om att hedra de vi saknar. inte klä ut sig till vampyr och supa sig full. alla hjärtans dag är bara trams i min värld.

lkmf
0

Julen känns rätt viktig för mig men det beror mest på att det typ är ända gången på året som hela min familj är samlad

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Intehärutandär
0

Jag "firar" påsk, midsommar, allhelgona och jul. Och min sons födelsedag. Sedan fettisdag och våffeldagen. Det är dem dagar jag firat hela mitt liv (inte sonen såklart).

Gur4m1
0

Julen och midsommar är viktiga familjehögtider där det inte är viktigt att dne firas med min partner, men med min släkt. Sen kommer födelsedagar och årsdagar med min partner.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ChristineL
0

Jul, födelsedagar och påsk, för då träffar jag oftast familjen. Sen har vi midsommar och nyår då det umgås med vänner. Halloween och alla hjärtans dag känns inte speciellt viktigt.