För tidigt att förlora oskulden?
När tycker ni det är för tidigt att förlora oskulden?
Vet om folk som hade det när de var 12, andra 17-18.
Inga elaka kommentarer och sånt, själv är jag bara nyfiken :)
Det beror mycket på hur mogen man är och om man verkligen är redo för det. Dock skulle jag inte vilja att mina framtida barn blir av med oskulden innan 15 (men gärna äldre än så!). :)
Jag tycker det är för tidigt att förlora oskulden innan 15 års ålder.
Är själv 15 i dagsläget och oj vad tiden rusar, känner mig fortfarande som barn (jag vet att jag fortfarande är "barn") och skulle inte kunna tänka mig att jag skulle förlora den tidigare än i nuläget, om jag tänker mig för 1-2 år sedan? Då var jag ännu mer barn än vad jag är idag.
Svårt att förklara kanske men. Har själv inte heller haft sex än och känns inte som om det kommer hända något inom snar framtid.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Det är för tidigt så länge man känner att det är det. Man gör det när man är redo.
Och efter att man blivit "byxmyndig".
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tycker man är mogen att förlora oskulden när man är beredd att dels kräva att killen använder kondom annars blir det inget och dels när man skulle klara av att hantera de eventuella följderna dvs HIV, sexuellt överförbara sjukdomar eller graviditet. Vid vilken ålder det inträffar är väldigt olika.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Jag tycker man ska vara byxmyndig, minst! Men även då känns det som att man är för ung…16-17 som tidigast kanske, beror ju på hur mogen man är i huvudet dock, men är ju bättre att vänta.
Kändes rätt "fint" för mig att vänta med att ha sex tills man känner att man träffat rätt person, alltså att man inte förlorar oskulden på en fest med någon man knappt känner (ta inte illa upp ni som gjort det haha)
Tycker 15 gränsen är bra. Men en riktlinje kan ju vara att om man inte vågar säga åt killen att ha kondom är man inte mogen. man ska våga säga nej och våga kräva skydd annars har man inte mentaliteten att kunna hantera sjukdommar och graviditeter som kan uppstå trots skydd.
Håller med er som sa att man ska kunna lite om sjukdomar och skydd.
Jag var så dum när jag började ha oskyddat sex att jag bad inte ens min pojkvän testa sig fast jag visste att han hade varit i ett förhållande förut. Och då var jag ändå 18 år…
Tror absolut inte en 14 åring kan hantera en graviditet osv, jag skulle blivit livrädd om jag blivit gravid i den åldern, skulle inte vetat vart jag skulle vänt mig (är fortfarande livrädd men skulle kunna ta mig till en abortmotagning själv osv om jag inte velat behålla..)
Jag tycker att allt under 15 (ev 14 om man nu verkligen är redo) är på tok för ungt. Jag va 15 och önskar fortfarande att jag kunde gå tillbaka till den tiden och skaka om mitt 15åriga jag och tala om att man inte behöver ha bråttom och att det inte spelar någon roll om man har sex eller inte när man är 15. Jag trodde att jag skulle dö ensam så tänkte att jag skulle ha sex när jag fick chansen med en snäll kille. Nu inser jag att han va för gammal för mig och jag var way to young.
Anna och taxen Max
Under 15 är alldeles för tidigt!
/Christine
#4, när är man mogen att hantera HIV? Jag är det inte, vid 44… Har dock haft sex, bevisligen minst 3 ggr då jag har tre barn😉.
#10 Håller med dig! Skulle inte vara redo för någon som helst könssjukdom och jag är 22. Jag tror de flesta vet hur viktigt det är att skydda sig, men det betyder ju inte att de är emotionellt redo för sex.
Individuellt, men före 15 års ålder tycker jag det är för tidigt för alla.
Om man inte klarar att ta ansvar för att skydda sig/varandra mot graviditet och ev sjukdomar är det för tidigt.
Om man inte verkligen på riktigt, ärligt inför sig själv, verkligen har lust då är det också för tidigt.
Tror inte det går att svara med nån viss ålder, för jag är övertygad om att variationen är mycket stor. Det finns nog några som är redo mycket tidigt, även före 15. Dom flesta behöver nog vara sådär 17-18. Vissa äldre än så.
Håller med #13. Bra formulerat!
Som #13 beskriver det, tycker jag. Rent fysiskt var jag nog redo långt innan 15 års ålder. nyfiken och "kåt" men känslomässigt var jag itne det innan 17, jag hade säkert kunnat vänta ännu längre kan jag tycka när jag tittar i backspegeln men jag ångrar ingenting även om det inte var "perfekt" eller med "min livs kärlek". Jag ville det då och gjorde det då, gillade killen jag gjorde det med och det är ett helt okej, spännande minne. Oskulden är så vitkigt att bli av med så för många verkar DET vara det viktiga, att "bli av med den", sen då? Varför skapa ett onödigt jobbigt/svårt minne bara för att bli av med något…som ofta inte finns (Mödomshinnan och myter kring det). Är en dålig erfarenhet så mycket mer värt än att vänta ut så det blir ett bättre minne?
Allt för många beskriver sin "när jag miste oskulden" som närapå övergrepp(på sig själva) ibland, eller sexuellt utnytjande av mycket unga personer.
Önskade att folk försökte chilla mer runt det, inte att det var "värsta grejen, allt måste vara perfekt!" men inte heller att det är något man fort, fort…fort måste bli av med" som nånn statusgrej. En oskuld som bara haft sex en gång är…i princip….fortfarande som en oskuld skulle jag säga. Sex bör ju alltid vara något "fint", med fint är det olika för alla vad det innebär. Med fint menar jag- Något man VILL vara med om. ett BRA minne, en bra upplevelse. Det kna vara pinsamt, pirrigt, nervöst, kanske göra ont- men det ska fortfarand evara ett minne av att det var något man VILLE utforska. Så ålder spelar ingen roll egentligen.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag tycker 10-14 är för ungt. 15-17 är väl ganska ungt men om det känns rätt och man är ihop så… Men jag tycker inte man ska hoppa isäng med första bästa o.n.s. för att få det gjort… Över 20 tycker jag är normalt att ha ett sexliv, antingen med någon eller med sig själv ;-)
Mina framtida barn får inte ha det innan de är 15. Så det så.
Enligt mig är man inte tillräckligt vuxen innan man är byxmyndig.
Men det är klart det handlar om personen också, kan man inte ta ansvar för vad man sysslar med när man har sex, då ska man inte ha det heller.
#18 helt ärligt så skulle jag skitit helt i vad mina föräldrar tyckte om min sexdebut :P Är nog så för de flesta ungdomar. Frågade du vad dina föräldrar tyckte om den saken? :D
För tidig sexdebut eller inte har inte, tror jag, något med uppfostran att göra (ja förutom Fritzl-style där man hämmar sitt barn emd att utesluta den från överiga världen, möjligen).
#19 Klart man skiter i vad föräldrarna tycker men ungen kommer inte FÅ för MIG, det betyder inte att jag kommer ha barnet i koppel precis och gör han/hon det trots att jag förbjudit det så är det väl upp till han/hon. Jag lär inte bli glad.
Ja jag har pratat med min mamma om det när jag var yngre? :)
Personligen tror jag uppfostran har väldigt mycket med sexdebuten att göra, inte genom förbud men genom värderingar och relationer.
/Sjöis
#21 Absolut, det tror jag också! Liksom alkoholdebut och förhållandet till alkohol! Detta har det ju dessutom forskats mycket om och det är helt verifierat.
#21 ja i värderingar men inte genom förbud som sagt (vilket många verkar se som uppfostran). Men jag står nog fast vid att en ungdom, om hon fått värderingarna att man gör det när man är redo- eller med någon man tycker myket om, fortfarande kna ha en tidig sexdebut. Preccis som det finns gott om personer so möter sin livs kärlek redan i högstadiet eller gymnasiet (som de lever med resten eller större delen av sitt liv).
#20 jag hade inte velat prata med min mamma om det om hon var arg och gjorde klart att det inte är okej. Nu kunde jag prata om allt med min mor och därför påverade det säkerligen med att jag väntade både med alkohol och sexdebuten. Vet man att man kommer att bli bestraffad och bara få skäll, för någonting man själv tycker kändes 100% rätt, så är det ingen bra utgångspunkt för förälderns del, tror jag, om den blir arg alltså.
#24 Beror ju på tycker jag, är man 14 och känner att "nu är jag sååå redo för att ha sex", då tycker jag föräldern har rätt att förbjuda..
är man däremot 17 är det bättre att prata om det..
Hoppas ni inte pratade om något annat 😊
#25 precis, men föräldrar kna förbjuda men om flickan lyssnar är ju en annan femma (eller pojken). De går ju i skolan osv. Finns viljan så finns medel…så att säga. Jag vill hellre att min dotter eller son ska prata om det och man aknske kan resonera fram saker. Men vet de att de verkligen vill detta, så ser jag hellre att de gör det hemma, än att de gör det i smyg på skoltoan, i skogen eller var de nu gör det för att föräldrarna "förbjudit dem". :D Förbud hindrar ju så mycket…som örkning, dricka alkohol och sex. :> Mjeä…
#26 haha fick höra av en vän att när hennes kompis var yngre fick hon inte ha sex hemma, så hon och hennes pojkvän hade det på allmänna toaletter..nä usch
Vet om en som lät sin 12 åring (!) ha sex med sin pojkvän hemma, det var bland det sjukaste jag hade hört…den tjejen är nu 17-18 och träffar okända människor för att ha sex med dem…(säger inget om det, men hon har kontakt med psyk osv så antar att det är någon skadebeteende hon utvecklat, kanske blev just sex för att hon är van vid att det är ok från ung ålder?? Spekulerar bara..)
#27 men sex är okej? :) En tjej som har sex mycket måste inte ha självskadebeteende, det handlar om hur hon MÅR av det, om det är något som påverkar hennes liv och relationer negativt osv.
Så jag tror inte att man blir mer "promiskuös" för att man har sex i tidig ålder, däremot är det nog lätt att man blir utnytjad, manipulerad osv när man är yngre. Lär man sig att se är ett sätt att få bekräftelse på, att det får en att känna sig älskad osv. Kan lika gärna handla om att hon kanske inte har en pappa, eller att någon kille mellan 12 årsdebuten coh äldre tonåren- förgripit sig på henne :)
Känner en som miste oskulden som 12-13åring och hon stannade med den killen hela sin tonår (alltås bara haft sex med honom) och de har barn och ett liv ihop nu.
Själv var ja gnästan 18 när jag hade sexdebuten och jag har haft många sexpartner sohc haft sex mycket…jag tycker om det. Men aldrig haft det med någon jag inte vill ha sex med. Det är ju det viktiga. Att ha sex av rätt anledning (måste inte vara av kärlekom du frågar mig) så att man kan leva med det resten av sitt liv (eller slippa grubbla över det iallafall).
Att använda sex som självskadebeteende är valigt bland flickor som har en pappa som varit frånvarande t.ex. Eller andra mer _känslomässiga_ orsaker, dvs inte att "de lärde sig tidigt att ha sex".
#28 Jo, skrev ju att det var spekulationen för jag vet ingeting säkert.
hmm..jag tyckte hon hade konstig syn på sex, det råkar vara min pojkväns ex jag skriver om och hon sa åt honom att om han inte vill ha sex med henne kan de inte vara i ett föhållande, hon "kunde inte vara i ett förhållande utan sex". Hon var 12 när hon sa detta…så det kanske hade hänt någonting innan eller så? Jag vet inte…känns dumt att prata om andra när man inte vet hela historien men spekulera kan man ju alltid.
Jo, kan ju vara så också att om man inte fått ha sex förrens sen ålder pga press hemma blir man lite galen sen efteråt och "ligger runt" mycket när man blir äldre (pratar inte om dig nu)
Som förälder borde man ju stå bland någon mellanting, inte bestämma för mycket men inte heller låta barnet göra vad det vill…svårt 🤔
#29 tog inte åt mig, jag var inte under någon press eller förbud att "hålla på mig", min mamma kunde jag prata med och hon var ganska öppen kring det. Jag ärväldigt nöjd med min debut. Jag har itne varit "sexgalen" men jag vet vad du menar, känner en del killar som är sådana, otrogna är de också :)
Jag tycker bara inte om att man ska hindra folk fårn att ha sex, som att det är skamligt eller så. Sex är inte fult. Övergrepp, utnytjande osv är det, men inte sex- dvs i samförstånd mellan två personer som är med på det och vill ha det tillsammans. Som du beskriver henne så låter det ju som att hon nog varit med om saker, mycket möjligt.
Tycker ingen gräns egentligen då det är individuellt Jag mår jätte dåligt över att jag var jätte sen med det, jag var hela 16 år…. Sist av alla, finns inga 16-åringar som är oskuld iprincip…. Nu är jag inte oskuld men förlorade den nyligen som 16 åring så känns inte alls bra…. Det har varit tufft för mig så jag hoppas mina framtida gör det när dem är redo och vill ha… Jag har varit redo och velat ha hur länge som helst, men killar har aldrig gillat mig.. Ingen har nånsin velat förrän nu o de jag gjorde det med fick jag också kompromissa mycket
Om några år när alla börjar våga vara ärliga så kommer du att inse att det finns massor med jämnåriga som fortfarande är oskuld. Tro inte på allt folk säger, 16 är verkligen inte sent.
/Sjöis
16 är sent De flesta är mellan 12 och 14 skulle jag säga… Vet flera som var mellan 10 och 12 också Vet ingen som var över 15
#33 Och hur gammal är du nu?
#33 - Oj, vad fel du har! Kolla de här trådarna exempelvis:
http://relationer.ifokus.se/discussions/4d713968b9cb462244050c87-oskuld
http://relationer.ifokus.se/discussions/4d716655b9cb462233074a7a-oskulden
http://relationer.ifokus.se/discussions/4fd76943d4ebea7e9c008a20-nar-blev-du-sexuellt-aktiv
16 är tidigt!
/Christine
16 Bara haft sex med 2 personer
#36 Ok, dina siffror stämmer inte överens med det stora hela i statistik.
Så antingen är de kring dig väldigt lögnaktiga av sig (vilket jag gissr på) eller så är ni väldigt väldigt tidiga där du bor.
Har sökt på många internet forum och alla verkar vara så "tidiga" Förutom denna sajt, på denna sajt finns både tidiga och sena Det är lite märkligt att på denna sajt räknas som tidig eller normal-tidig/sen och i reality och på alla andra sajter vara senast av de senaste Jag bor i Motala Jag kan inte stå för om andra talar sanning eller lögn Kan iallafall säga helt ärligt jag är 16 är, inte oskuld, haft sex med 2 så ja jag var sen o har legat med få personer
Varför är det så viktigt ha haft sex med massa människor?
/Christine
Jag har väl bekräftelse behov antar jag Jag kopplar ihop med det att desto fler man legat med - desto snyggare,bättre,finare osv.. Desto mindre - desto fulare,sämre osv Därför är jag ful osv, ser mig själv som mindre värd för det Känner sån enorm press hitta nån som vill ligga med Mig och det är inte det Lättaste
#38 Det är tidigt att ha förlorat oskulden redan vid 12-14 års ålder. Kanske är vi fler som är ärliga här inne eftersom vi är flera som är äldre?
#40 - Att man får ligga är inte ett tecken på att man är snygg! Mår du bra av att känna denna press? Försök att bara släppa det, det är ju roligare att vara unik än att vara som "alla andra".
/Christine
#40 Men herregud! Snacka om att du har fått fel uppfattning om du tror att värdet av dig som person ligger i hur många du har sex med!
Du borde prata med en kurator!!
Självklart mår jag inte bra av pressen men kan inte hjälpa att jag känner den… Kan inte släppa det… Mer värdet av mitt yttre Jag tycker inte unik är bra när Det Häller något Negativ
Ärligt talat så har du fått helt fel uppfattning. Att ligga tidigt och mycket är inte ett tecken på att du är snygg och populär utan ett tecken på att du är desperat och osäker. Om några år kommer du att inser att de flesta av dem som skröt om hur mycket sex de hade hittade på alltihop och att det de som är snyggast och har mest självförtroende som fortfarande är oskulder och har legat med minst antal människor. Tro mig, been there done that!
/Sjöis
Jag var 17 ½ år. Jag såg mig som sen i starten då jag hade annat i huvudet än sex. Killen jag först hade sex med var 9 år äldre och trodde inte på att jag var oskuld.
Att ha sex som 15-åring betyder inte att man är MOGEN för att ha sex, särskilt om det inte är i en fast relation och av kärlek. Att stå på sig och hålla på sig ser jag som betydligt mer moget.
#40: Jag skulle kunna tänka mig att om man ligger med många i den åldern beror nog populariteten mer på att killar gillar lättfotade tjejer och andra tjejer blir avis för att de tycker tjejen som får ha mycket sex är så tuff. Sedan så är det nog mycket ljug om sex bland unga, precis som många skrivit. Det kan vara så att många "snygga" tjejer är poppis, och för att hålla sin popularitet uppe så ljuger dem om antal sexpartners. Detta får tjejerna som inte är lika "snygga" att tro att man blir mer omtyckt om man ligger med många (och även där kan det bli att de som ser "sämre" ut får stämpeln lättfotad, medan de "snyggare" kommer undan den stämpeln). Som sagt bara gissningar från min sida, och jag tycker inget illa om vare sig utseenden eller hur många sexpartners folk har haft oavsett sin ålder (är ju deras egna val), vill lägga till det så ingen behöver ta illa vid sig🙂
Jag tycker du ska strunta i att försöka få mer sexpartners och måna om dig själv istället, det låter ju verkligen som att du inte gillar dig själv och använder killar för att kunna tycka om dig själv. Och det är ju inget bra beteende för någon. Ställ dig framför spegeln och fundera på vad du gillar i ditt utseende. Sedan funderar du på vad du kan göra åt det du inte gillar, t.ex. kläder kan förbättra ens utseende ganska bra (bara man hittar rätt kläder som passar ens kroppsform och färger), smink kan göra en finare i ansiktet, en ny hårfärg och/eller en ny frisyr kan göra mycket. Har man dålig hy eller hår finns det produkter att fixa det. Att bli nöjd med sitt utseende kan förbättra ens självkänsla oerhört mycket! Och istället för att hitta killar att ha sex med kanske du skulle skaffa en hobby som du kan må bra av och känna dig duktig i. Och när du väl känner dig snygg och bra, då kanske du ska skaffa en pojkvän istället för en ny sexpartner.
Kan det vara till någon hjälp kan jag tala om att jag är snart 24 år och har fortfarande inte haft sex och känner ingen press alls. Och jag tycker att jag är riktigt fin och bra ändå😉
Var 14 första gången med en i samma ålder. Kände mig mogen och folk tyckte alltid jag betedde mig moget. Jag var kär. Och vi var ihop nästan ett år efter det. Inget jag ångrar eller som påverkat mitt liv mer än om jag hade gjort det senare. Min far var alltid noga med att prata om hur viktigt skydd va. Och det tog jag till mig. Idag är jag i mitt längsta förhållande nånsin och min sexhistorik är något jag lagt bakom mig. Saker jag ångrat och saker jag inte ångrat som första gången. Det har hänt och så är det.
May the Gerbils be with you :3
Vi var kring 13 jag och killen jag var tillsammans med då. Det tog slut när vi var 15. Jag ångrar absolut inte själva debuten, för det var med någon jag brydde mig om! Om jag nu skulle ångra något så är det väl att jag var så ung, men nej jag känner ingen ånger alls. Jag har aldrig fått någon könssjukdom eller legat med extremt många personer heller 🤪
Jag tycker inte om uttrycket "förlora oskulden". Personligen så gav jag bort den med kropp och hjärta.
Visserligen inte till min livskamrat men någon ska ju vara den förste😉
/Maria
Åh vad jag håller med Bumbleboo! Dessutom antyder oskuld att när man inte är det så bär man på en skuld. Inget bra ord alls!
Jag hade min sexdebut vid 13årsålder. Alldeles för tidigt när jag nu tänker efter eftersom jag inte alls kände mig redo. Visste knappt vad en kondom var haha men gick med på det bara för min dåvarande kille ville vilket är helt fel..
Jag tycker att man mentalt ska känna sig redo och veta konsekvenserna av det man gör, tex sjukdomar och graviditet. Oavsett om man är 15 eller 25 så finns det ingen speciell ålder man SKA ha haft sex vid.
Men jag tycker allt under 15 är lite för tidigt som svar på din fråga :P
Länge sen någon skrev här men skulle ändå vilja lägga mig i… Min mamma sa: "ha inte sex innan du är 15 år! Men OM det skulle hända kan du prata med mig." Mitt svar: "jaaaaaha men vad skulle du tycka då?" Hon svarade: "jag skulle bli förbannade men det är konsekvenser du får ta!" Jag hade sex innan 15år och har fortfarande inte berättat det för henne då jag är rädd för hennes ilska. Så ni som säger jag kommer bli sur, jag kommer förbjuda… osv. Ni kommer inget heller få veta…
Jag tycker det viktigaste är att sexet är frivilligt. Var och en känner nog när de är redo. Ni som säger att ni var för tidiga, var ni inte samtyckande eller har ni hört att andra har sagt att det var för tidigt och efter det sett det ur samma moraliska synvinkel?
54 många ångrar det i efterhand. Behöver inte ligga tvång eller andras åsikter bakom.
Blev av med min när jag var 16 och det var med en kille jag verkligen älskade. Absolut ingenting som bara hände. Jag tycker man är gammal nog när man förstår konsekvenserna av det och kan hantera konsekvenserna. De allra flesta är nog äldre än 15 men visst finns det de som är yngre också. Det är ju så olika hur fort manb mognar och vad man har för erfarenhet av det.
Ha en bra dag! // Pernilla
#55 och #56 Oavsett hur gammal eller ung man är tror jag att det viktigaste är om man vill det eller inte, jag vet att vissa brukar säga att deras oskuld togs för tidigt men jag vet också att mina väninnor säger detta och drar på smilbanden samtidigt. Men självklart finns det de som ångrar sig och de som inte ångrar sig! Jag förlorade min oskuld när jag var 11, det var med en pojke som gick i min parallelklass. Jag har nog aldrig älskat någon såsom jag älskade honom, och det var likaså mitt första och det mest sköna och underbara sex jag någonsin har haft. Jag ångrar mig inte på något sätt! En liten fråga, när vi ändå diskuterar det här, vi säger att en person är 45 år gammal, h*n har i hela sitt liv gått och funderat på h*ns sexuella läggning, men det är först vid 45 som h-n kommer på den. Men när h-n har sex, för första gången, 45 år gammal så vill h-n inte, h-n äcklas bara och säger att h-n ville ha tänkt lite till innan detta tidiga beslut togs. Vad säger ni om en sådan person?
#57 SÄger ingenting? Vet itne vad du är ute efter riktigt.

#57 Vet inte om man har rätt att säga något om andras sexval, men om jag kände personen ifråga och h*n bad om råd så skulle jag nog säga att h*n kanske övertänker det och hellre bara skulle testa lite mer, på andra sätt och med andra. Det är rätt svårt att tänka sig fram till något så fysiskt som sex. Om man har tänkt i 30 år, skulle man verkligen komma fram till något nytt om man tänkte tio år till på samma sak?
#57 man säger väl inget. Om en person inte vill ha sex så vill den inte. Vill en vänta på något mer speciellt så vill den det. Men sitter en som väntat 30 år på att få ha sex, och gnäller för att den aldrig får ha sex så kna jag tycka "Men ha sex då, gör det inte till en så sabla stor grej!" :)
Men för vissa ÄR det en sabla stor grej.
T.ex jag tycker itne att man ska ha sex först när man är redo att ta konekvenserna i form av att bli förälder. Men det är knappast en upplevelse som jag skulle vilja att min 13åring skulle utsättas för- låt oss säga Abort eller någon könssjukdom. Handlar o fysisk mognad och känslomässig mognad. Att man är gammal nog att våga säga vad man vill och inte vill, våga ställa krav på paartnern i form av t.ex att använda skydd (och ha kusnkaper om det), att inte ställa upp på "vad som helst" osv. Skulle inte säga att en 11åring som har sex på något sätt är mer mogen än en 14åring eller 17åring som har sex. JAg var kåt och ille gärna ha sex rent fysiskt redan vid 10-11 års ålder vad jag mins, men jag hade det inte. Dömer inte de som har det, men jag ser det inte som en optimal ålder att ha sex, jag var inte redo för det rent mentalt. Sedan valde jag att vänta tills jag hade en pojkvän. Precis osm att jag hört väninnor sätta upp regler "när vi blivit ihop så har vi sex efter 3 veckor/6 månader" osv. Sen hade de ändå sex vid första bästa tillfälle ;) Sex är ju en naturkraft hos människan…som många lätt dras med i.Det är efteråt man inser "okej, det där kunde jag ha skippat" "Det där behöver jag inte göra om igen om något år" osv.
Jag känner personer som legat runt som 13-åringar och sånna som inte haft sex förrän i 30-årsåldern! Ofta är det alldeles för stor fokus på att ha sex. Jag hade hånglat med flera killar innan jag hade min sexdebut när jag var 17,5 år. Man måste inte ha sex med första bästa. Det finns annat i livet som kan vara viktigare. Hur mår en person som börjar ha sex (med andra) som 11-13-åring? Det går ju att utforska sin egna kropp också utan risken att bli förälder…
#61 absolut. Fast de som ahft sex redna vid 11 års ålder verkar ofta må bra ändå. Handlar nog mer om i vilket sammanhang- dvs om de blev sexuellt utnytjade eller påtvingade eller gjorde det av fri vilja och nyfrikenhet. :)
Sexdriften utvecklas olika tidigt hos oss alla, om alls. En vän åt mig berättade att han hade sex redan i mellanstadiet, vilket är väldigt ungt i mina ögon. Men han sa också att han hade sex med just den, jämnåriga tjejen kanske 2-3 gånger och sen var det gjort. Han tänkte int emycket mer på det och hade sex igen först flera år senare. jälv har jag varit i princip ständigt sexuellt aktiv sedan jag miste oskulden som 17åring. Inga årslånga uppehåll här inte.
För en del, kan det ju tyvärr bli så att de som unga märker att sex gör att folk "tycker om en", "vill vara med en" och att det är svårt att säga nej. + att det är skönt, eller på något sätt straffar sig själv. Men jag tror inte dessa finns mer bland de som mister oskulden tidigt än hos senare tonåringar.
Jag tycker också tt 11 år är alldeles för ungt. Ingen är mogen nog att hantera det som kan komma med sex.
Vad kna komma med sex? :) Barn? För vi har abort. Jag var kåt innan ajg fick mens och man kan inte bli med barn utan att ha börjat menstruera.
11 år är ungt tycker jag också, menar- där om någonsin ska det ju ske mellan just jämnåriga om det ska ske alls.
Jo, man har första äglossningen före första mensen, så det kan man faktiskt.
64 Många har mens då. Och om vi har abort? Man är bara ett barn och en abort är jobbigt även som vuxen. Sedan har vi könssjukdomar. Risken för att börja värdera sig sjäkv genom sex ökar dessutom ju yngre man är. Likaså risken att hamna i situationer man inte kan hantera.
#66 "många" är nog att ta i, en del börjar få mens då ja. Som jag mins det i min egen klass så var det runt dne tidne tjejer började få sin mens, men majoriteten fick den 12-14 eller senare. En dle kan bli gravida redan innan 10års åldern men de är inte i majoritet.
Men ja, ju yngre man är desto större är risken att det blir fel- men det gör inte automatiskt att det blir fel när en så ung person mister oskulden då. De flesta mister inte oskulden som 11åring.
Jag hoppas att min dotter inte har sax innan hon är 16 år, varför jag tänker så är att sex är inte allt det är mycket annat man ska ha innan man just ger med sig för sina lustar. Själv var jag 16 år och mina vänner var nog snarlik ålder när dom hade sex första gången.
Läste i Metro häromdagen att hälften av 17-åringarna har haft sin sexdebut. Dvs hälften har INTE haft sexdebut som 17-åring!
Jag personligen tycker att 16-> frammåt är ok. Förutsatt att man vet vad kondom o p-piller e före man hoppar på varan! Mistade min egen oskuld som 19 ingen dålig ålder det heller. Ärligt talat var jag inte imponerad… Dessutom bör nämnqs att jag varit i ett stadigt förhållande med killen i 9mån innan han tog fram sin ***. Och då var det inte mig det var fel på….