Olika sätt att hälsa på
Jag hade en diskussion om olika sätt att hälsa på finns ju hej , hallå , hallåj , tjaba, tjena . Vilket är de vanligaste ni använder ? Alla har ju olika tolkningar men om ni skulle vilja va lite mer intim när ni hälsa hur gör ni vilken fras väljer ni . Jag tar gärna tja eller tjena om inte jag hinner lägga in intima Rösten . Vad tycker ni om olika fraser
"Hej" eller "hejhej" för min del, vid ytterst få tillfällen "tja" men skulle aldrig använda "tjena" eller "tjaba".
Jag säger också "Hej" eller "Hejhej! och om jag vill vara mer intim säger jag t ex "Hej vännen". Jag skulle inte heller använda de andra orden.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Hej och mer intimt heeeej 😉
haha… Jag säger 'Hejhej' till främlingar. 'Men hallå!' till bekanta och 'Haaaaaj' till nära vänner 🙂
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
hej eller hallå här
ibland "god afton" eller liknande till släkt som har samma humor som jag.
tjaba och tjena låter väldigt… sörlänskt brist på bättre förklaring.
l'm back
Hej & hejhej till vem som helst. På skämt även "tja!" ibland, dock endast till vänner
Hej, hej, hallå, halloj säger jag nog mest
/Christine
Jag säger nog i stort sett alltid "hej", det går ju att variera tonfallet i det oändliga.
Ciao . Godmorgon
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Jag brukar säga "Hej" eller "Halllåååuuu" eller "heeej" eller "hejhej.."
Ibland "heelluu" eller "tjaaaaa".
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
"Hej", "hejhej" eller "hallå" är nog vanligast. "Hallå" började jag med först när jag flyttade söderut, där jag bodde innan användes det aldrig som hälsning. Jag och pappa säger alltid "tja" till varandra, och till min sambo säger jag nog oftast "hi", "hey" eller "yo". :P
Hej blir det nog mest. Min sambo kan säga hallå väldigt ofta
Använder mest "hej" :) Hallå kan hända men det använder jag främst då det är någon som inte verkar lyssna "Hallå??"
"Hej" varierar jag, typ "hej älskling", hej gullunge" eller "hej min vän" beroende på person.
Det händer att jag och min lillebror säger "Tjäääna" till varandra, så sjukt fult ^^
Hur jag hälsar beror på vem jag ska hälsa på och i vilket sammanhang. Hälsar t.ex. "hej", "hallå", "helluuuuu", "tja", "yo", "Lu".
Som sagt har jag olika sätt att hälsa på olika personer, men det är väl typ dom sätten jag brukar använda iaf :)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
Tjena, Tjenis och hej tror jag.
Hej säger jag oftast. Tjena då och då, mest till män faktiskt. Det är väl det sm sägs oftast här. Och säger en Hej, så säger jag oftast Hej av farten. Och vice versa med Tjena(re).
Hola" till vänner, Tja åt mer ytligt bekanta (kul om folk använder tja som mer intimt? för så säger många åt mig på jobbet). Där jag kommer från, Norrbotten så användes "tjeeeeena" väldigt mycket men gissar att det ursprungligen är typ från Stokholm? :D
Tjaba användes också mycket när jag var yngre. "Tja-ba"
Men "hej, Gomorron, Holá eller Tja. Beror på vad jag känner för. Just holá använder jag bara till folk som känner mig. Jag har ingen som helst spansk bakgrund. Åh..Buorres använder jag också till en viss bekantskapskrets.
Så Hej, gomorron, tja, hola och Buorres
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com