Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2253 ggr
magnoliain
1

känner mig alltid skyldig

Jag har inte så bra ställt ekonomiskt. Det går runt varje månad och jag har råd att ha internet och en mobiltelefon men mycket mer än så är det inte.

När det gäller födelsedagar och jul så känner jag alltid att jag får mer än jag ger och det får mig att ständigt känna mig skyldig dessa människor.

Jag vet att det är tanken som räknas och jag ger ofta hembakt/hemkokt godis eller annat som jag tillverkat själv.

Ingen har visat sura miner eller så men för mig känns det inte bra att ge en tavla som jag broderat och lite godis bara medan jag kanske får ett presentkort på Cervera för 800 kr och en vacker vas som inte är billig. Jag har ständigt dåligt samvete att jag inte har möjlighet att ge saker för någorlunda samma summa tillbaka.

Jag har vädjat att de inte ska ge mig så påkostade saker, men de fortsätter ändå  på samma sätt.

OlgaMaria
8

Försök släppa det. Man känner sig skyldig när man inte har mycket pengar själv. Men har man har mer tänker man oftast inte så. Har man det bättre ställt är summor inte alls lika viktiga, som när man har lite. Det är inte så lätt att släppa ändå, men jag hade blivit jätteglad att få något hembakat eller broderat! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Humi
1

Detta är en vanligt problem tyvärr. Folk känner sig tvingad att ge presenter och julklappar. Men efter som att du har bett dom att inte spendera så mycket så kan du troligtvis inte göra någonting åt det. Om du inte berättar att du känner på det viset, men det kanske inte är så roligt för dig istället?

[Thiah]
17

Dom kanske tycker att du förtjänar att få något extra fint eftersom du har det knapert?

obstitant
5

Jag har varit på båda sidor av den här situationen, och jag måste säga att det var en de svåraste aspekterna av att ha dåligt med pengar, att aldrig kunna ge några presenter att tala om. Och att få ångest över att bli bjuden på saker eftersom jag visste att jag inte skulle kunna bjuda tillbaka.

Jag hanterade det genom att vara öppen med min situation och prata om att det var obekvämt för mig. Då var de flesta väldigt förstående, och jag kunde tänka att om de fortsatte ge mig dyrare saker fick de väl skylla sig själva. 😇 Och så körde jag mycket på hembakt, middagar hemma osv.

Nu har jag det betydligt bättre ställt, men har vänner som inte har det. Och jag måste säga att jag tänker som #3, att jag gärna ger saker till någon som inte har pengar och säkert behöver det, även om jag inte får motsvarande tillbaka. Jag har fått t.ex. olika handgjorda saker som jag har blivit jätteglad för. Jag kan t.o.m. känna att något som någon lagt ner tid och arbete på är mer värt än något man rafsar till sig på NK.

Besserwissern
0

Det är väl frågan om grundläggande rättvisetänk. "Pelle fick mer saft i glaset än mig".

Men nu är ju inte världen på långa vägar rättvis, då behöver man inte ha dåligt samvete för att man får mer än vad men ger heller. Det kanske jämnar ut sig i långa loppet, och även om det inte gör det så är det väl inte mer med det? Som sagt världen är inte rättvis.

Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete över detta.

Gur4m1
0

Jag har aldrig förstått grejen med att man måste ge tillbaka gåvor med exakt samma pengavärde. Känns helt…märkligt och då borde man bara skita i det egentligen?

När jag hade lite pengar så brukade jag fråga vad de ville ha och det blev många tavlor och hemlagat julgodis bland annat och min familj förstod min situation. Jag tror de mår bra av att kunna ge mig någott, t.ex presentkort eller pengar- just för att de VET att jag har ett stort behov av det! och är tacksam för gåvorna- och de vet också att jag lagt ner tid, det finns ett värde även i "hemlagat".  Jag lägger ner stor tid i att göra vackra presenter och när jag haft råd att köpa så köper jag det de vill ha, inte utifrån prislapp. Så känn dig inte skyldig. De vet ju om din situation, de skulle inte ge dig å dyra presenter om de förväntade sig samma tillbaka- jag tror de ser chansen att "unna dig", för det är svårt att ge "allmosor" åt någon i vardagen. Så tacka och ta emot och mins det den dag du kanske tjänar lite mer pengar  :) 

Själv skämmer jag ju bort en nära som har det ekonomiskt svårt, än ger till främlingar (men nu gör jag även det också, även om jag har lite nu så vet jag hur det är att inte ha något eller ständigt stå på gränsen till inget- och vikten av gåvor och stöd av andra). Så må inte dåligt, det är inte därför de väljer att ge dig gåvor, de vill muntra upp dig :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Forest]
0

Jag är värdelös på baka och hålla på med pyssel. Jag är den som älskar få just personliga paket för mig står det aldrig en prislapp utan det står personligen paket till dig från mig. Jag tror att dina bekanta ger dig saker dom tror du behöver och hoppas på att du gillar sen ska du inte ha dåligt samvete för dina paket du ger. 

Har själv fått vänt på varje öre innan i flera år jag vet att man "skyldig" när man ger mindre kostsamma presenter men vet du vad min ena syster sa? Du är den som verkligen känner mig du ger mig exakt den skålen/saken jag skulle köpt som var på super rea eller loppisfynd. Just då vart jag glad för kanske är det så att man ser aha du gillar 50 tal i köket gult och turkost går hem vips så har man köpt en ny köksklocka till dom 😉

Toxics
0

Jag tycker inte att du ska känna så. De vet ju att du har dåligt med pengar men ändå väljer de att ge dig dyrare saker. Jag tycker att det låter som en väldigt vänlig gest, att de ger dig sådant för de vet att du behöver det. =) . 
Och sen finns ingen skam i att man inte har så mycket pengar, har man inte pengar så har man inte. Jag själv kan tycka att det är mycket roigare att få personliga saker, typ som en broderad tavla eller något godis som jag verkligen gillar. Min farmor ger mig alltid sådana saker och de sakerna är de jag uppskattar mest, sånt som någon faktiskt har lagt lite tid på att göra till just mig än något man köper i en affär. 

Sen är det klart att jag uppskattar vad jag än får, men lite roligare är det allt när det är personligt. 
=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~