Irriterad och illamående
Kan man ändra sitt beteende?
Jag tycker inte egentligen om hur jag är. Folk tycker att jag är kall och innan dom känner mig så tror dom att jag är otrevlig även fast jag inte är det.
Jag är glad och trevlig men jag har seriöst fått kommentarer att jag ser elak ut. Men den grejen jag vill komma till är att jag är jättesvårt att prata om känslor. Jag har aldrig sagt ''jag tycker om dig'' till mina föräldrar. Dom har iofs knappt sagt det till mig heller. min mamma och mormor är nog ganska kalla också även fast dom är världens snällaste så är dom inga känslo människor, speciellt inte min mamma. Min mormor brukar krama mig så fort vi träffas men när hon var yngre har hon berättat att hon kunde vara lite kall mot folk och att hon inte ville ha barn osv.
Men iallafall så fort jag skriver med en kille och han vill gå vidare i förhållandet och frågar om jag tycker om honom osv så blir jag nästan illamående. Jag blir jätte illa till mods av att prata om känslor. Jag är inte kär i honom heller så det kanske är därför?
Kan man ändra på det? Sluta känna mig så illa till mods när man pratar om känslor? Jag vill heller inte ha barn men det kommer väl sluta med tio st bara för det haha.
Min pappa säger hela tiden att det är något fel på mig och att jag har en ''diagnos''. Jag tycker inte det är fel på människor med diagnoser men jag tvivlar att jag har en. Kan det bero på hur man blivit uppväxt?
Sorry om inlägget är rörigt men min fråga är.. Kan man ändra på det beteendet att bli illamående och irriterad av känslor?
Känner mig lite omogen just haha
(Om katergorin är fel, ändra den jag visste inte vilken som passa)
/ Michelle
Att du inte vill uttrycka känslor för killar du inte är kär i är inget konstigt!
Eftersom du växt upp med en mamma som inte visar känslor är det inte konstigt att du tagit efter.
Tror du skulle må bra med samtalsterapi. Diagnos baserat på bara detta är långsökt.
Jag har gått i familje terapi med mamma och pappa när jag var 15, 16 och nu är jag 18.
Vi slutade för att dom inte tyckte det fungerade men jag tror snarare att dom bara inte ville gå. Jag har haft ett jättebra liv tills mamma och min förra låtsaspappa gjorde slut (Dom hade varit tillsammans sen jag var bebis tills 2009) Efter det spårade väl mycket ur.
Min pappa är inte direkt kall som mamma. Han är 39 men beter sig som 20 snarare. Väldigt ungdomlig, festar och försöker dra ut mig och vill att jag ska dra på stan med mina kompisar hela tiden fast jag inte vill. Jag är snäll och trevlig men jag är nog inte så öppen och babblar på med vem som helst. Ärligt talat blir jag lite irriterad när man går i affärer och försäljare kommer fram och pratar och pratar fast jag inte känner dom. Önskar att man kunde vara en framåt och pratglad och öppen person mot alla. Känner mig ganska obekväm med nya människor.
Ser hela tiden hur kompisar på facebook skriver ååå älskar dig ''bästis'' osv och jag har aldrig sagt så till någon av mina kompisar. Som sagt att prata om känslor eller nåt sånt gör att jag känner mig obekväm osv.
Tack för svaret iallafall. :)
/ Michelle
2 Många blir irriterade på försäljare som kommer feam till en, tro mig 😃
Dina egenskaper låter fullt normala. Men upplever du att du har problem i vardagen pga dessa och du tror att något beror på en diagnos kan du be om en utredning.
Jag tyckte från början att det inte varit ett problem. Jag är inte blyg eller vågar inte gå ut och så vidare. Började fundera när min familj kommenterar hur jag är också.
Kan tillägga att min morfar är en ganska grinig finne också, kanske går i släkten haha :(
/ Michelle
inte för att det hör till ämnet men för er som sett rederiet ''stavning'' där finns det en gubbe med vitt skägg och tror han jobbar i maskin rummet? Men han är jättelika morfar och alla jämför jämt dom med varandra haha griniga gubbar båda två.
/ Michelle

Av det du skriver tycker jag inte att du låter så konstig eller onormal. Dock är det ju vissa situationer, speciellt när man blir äldre, som kan bli lättare om man är lite mer öppen och i kontakt med sina känslor. Den goda nyheten är att man KAN träna det. Man kan träna kallprat, som kan verka ytligt men som är jättebra för att föra konversationen vidare till lite mer intressanta ämnen. Man kan också definitivt träna att prata om känslor. Jag har inga perfekta exempel på hur man gör men ett sätt är att bestämma att "ikväll pratar jag med en person jag aldrig pratat med förut" och så vidare. Känslor kunde jag inte prata om ordentlig förrän jag var i ett förhållande där det var nödvändigt. Jobbigt i början men lättare nu.
Tack för svaret, jättebra skrivet! :) #6
/ Michelle
Jag har också svårt för att prata om känslor. Jag känner mig inte bekväm i att tala om för en kompis att jag gillar den och är glad för att vi är kompisar eller liknande, inte heller har jag sagt att jag tycker om mina föräldrar till dem eller att jag har saknat någon som har varit borta/länge sedan man träffades. Vissa säger puss, kram eller jag älskar dig till sin partner eller familjemedlem när de pratar i telefon eller i sms, sådant skulle inte jag kunna göra utan att skriva det som ett skämt.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Ja, exakt så känner jag! #8
/ Michelle