Osäker inför första dejten..
Jag är 21 år och har aldrig varit på en dejt innan, så allt där här är nytt för mig. Jag skrev in mig på en dejtingsida för ett tag sedan, bara för att prova. Fick kontakt med en kille där som det verkligen klickade med. Vi har samma framtidsdrömmar, samma humor och konversationerna över nätet flyter på väldigt bra. Vi har blivit vänner på facebook och hörs av där varje dag.
Nu till mitt problem. Han vill träffas nu mellan jul och nyår och jag blir så extremt nervös bara jag tänker på det. Jag är en väldigt, väldigt blyg tjej som mer eller mindre alltid har haft svårt med det sociala. Jag även dålig självkänsla, som jag jobbat på i flera år. Har haft tanken att ställa in det hela, men det vore ju bara väldigt elakt mot honom, och vem vet vad jag kan missa?
Jag vill inte förstöra genom att bli så blyg inför honom att jag inte får fram ett enda ord.. Eller att vi redan pratat om allt över internet så att det inte finns något kvar att prata om när vi träffas i verkligheten.
Funderar på att föreslå bio, bara för att man slipper sitta mittemot varandra och prata, utan kan istället sitta jämte varandra och se om man trivs i sällskapet bara. Man pratar ju ändå innan och efter bion. Vad tror ni?
Någon som har några tips till en väldigt osäker tjej? :)
Du kan ju alltid tala om för honom att du känner dig lite nervös och är blyg. Man kan ju gå på en liten promenad :) bor ni nära? Bio kan ju vara bra även om det kan vara lite svårt att lära känna någon under en film men kanske bara att "break the ice". Men tala om att du är blyg innan. Och för att få mod innan. Jag brukar alltid säga "blunda och hoppa". Det var ett råd jag fick från en ridlärare när jag va rädd för att hoppa. Han sa så "det är bara att blunda och hoppa". Lycka till :)
Anna och taxen Max
Jag tycker att bowling är en bra aktivitet för dejt. Man kan skratra åt och prata om det.
I och med att ni har så mycket kontakt så tycker jag också att det är en bra idé att tala om att du både är nervös och blyg. Han är säkert nervös också så det kanske är skönt att höra det från dig att du vågar tala om det.
Lycka till🙂
/Maria
Tack för svaren! Han bor runt en 15 mil här ifrån. Han har skrivit att vi kan träffas i min stad, och att "bara" ta en promenad när han åker såpass långt känns fel. Blyg vet han att jag är, men jag tror inte att han har förstått exakt hur blyg jag är.
#4 Mitt förslag är att ni gör ngn aktivitet där ni måste kommunicera och kanske kan få skratta lite. Typ minigolf, bowling….Laserdome. Sedan kan ni ju gå på Bio, så har ni en del att prata om.
Fördelen med att han bor en bit bort är ju att du faktiskt kan tänka att det inte spelar ngn roll om du gör bort dig, då sannolikheten är mkt liten för att ni ska ramla på varandra igen, så bara kör!
Jag var ganska rejält nervös innan min första dejt med min sambo. Han bodde då 12 mil bort, och det var rätt nervöst. Men ganska så fort så var isen bruten, vi körde gokart och laserdome, sedan åt vi lunch tillsammans och tog en promenad. Jag är glad att jag tog chansen att träffa honom i verkliga livet. Men så hade ju också våra chattar flutit på extremt bra innan dess, jag tror vi båda kände att vi var "synkade" och funkade bra ihop. Liknande värderingar, lika nördiga (fast inom olika områden) och med samma sorts humor.
Som #5 skrev, i och med att han bort en bit bort så är det ju inte världens grej om dejten skulle bli en katastrof. Värre om det varit någon i samma bostadsområde som en själv, tänker jag!
Tror det bästa är att ha en positiv inställning, gå in för att ha kul, och försök att inte tänka så mycket på att det är nervöst/jobbigt etc. De flesta är nervösa inför dejter, mer eller mindre.
Vad du än gör, ställ inte in! Tänk om han är ditt livs kärlek, det vill du väl inte missa? :)
Och ovan har du fått väldigt bra förslag. Ni kanske kan bowla eller spela minigolf först för att lära känna varandra och sedan, om det kändes bra att vara med honom, ta en fika eller något sådant :)
Lycka till!
Finns det minigolf på vintern? :P
Skridsko?
Skridskor låter ju jättemysigt! Det är något som kan bjuda på många skratt och är enligt mig väldigt romantiskt om man gillar det ^^ Eller om ni har någon skidbacke så kan ni ju dra dit? Fast på första dejten kanske man inte vill pulsa runt i termobyxor och täckjacka förstås…
Testa att blunda och försök fantisera om hur din blyghet ser ut och var den ligger i dig. Testa sedan att föreställa dig hur någon stor och stark person drar ut blygheten i dig och i det hålet stoppar in någonting annat, t.ex nyfikenhet? Ge nyfikenheten en färg och en form och låt det fylla hela dig och ersätta blygheten du känner. (VÄLDIGT flummigt I know, men det har hjälpt mig att få ordning på många känslor som rädsla och ilska)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Tack för alla tips och råd! Vi har inte hunnit träffas än, men vi skriver fortfarande till varandra varje dag. Jag vill bara få första dejten "avklarad" så jag slipper sitta och bygga upp nervositeten ännu mer..
Jag är rädd att han ska tycka att jag är ful i verkligheten, men jag vet att det är min självkänsla som spökar. Som sagt är allt detta med dejtande nytt för mig, så det kanske inte är så konstigt att självförtroendet tryter.
Mitt tips är bio, sedan promenad, sedan fika om allt känns bra. Då har ni någonting att prata om under promenaden (filmen) vilket får igång konversationen. Det är alltid lättare att prata när man går, tycker jag. Sedan kan ni gå in och fika om allt känns bra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Hade också valt det i den ordningen!
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Tredje dejten blir till helgen! Första varade i 11timmar, är förvånad själv :P Vi promenerade runt, åt middag, gick på bio och tillsist satt vi på krogen och bara pratade. Gillar verkligen den här killen! Saken är den att vi inte har haft någon direkt kroppskontakt, förutom lite extra långa kramar när vi ses och när vi skiljs åt. Nu ska vi ut på krogen i min lilla stad till helgen och jag tänkte försöka ta lite initiativ, kanske till att hålla handen? Är det för tidigt? Hur har ni gjort? Berätta! Behöver alla tips jag kan få just nu :)
Så länge han verkar vara okej med det är det inte för tidigt. :) Sådant bestämmer man själv och känner efter. Hålla handen tycker jag spontant inte är för tidigt på en tredje dejt! Bjud hem honom till dig? Sånt leder oftast alltid till mysiga pussar och kramar!
Åh, grattis!
Jag är en sån där person som tycker hålla handen är väldigt "parigt", men det är bara min åsikt, så lyssna inte för mycket på det! Jag tycker t:ex att pussas är lugnt, men hålla handen är mer… officiellt på något sätt. Men jag är nog lite konstigt på den fronten.
Att kanske hålla kramen lite längre? Eller helt enkelt säga att du skulle vilja kyssa honom? Jag gjorde det sist jag dejtade. Efter tre dejter och knappt ens en kram sa jag att jag ville kyssa henne, hon blev stormglad och vips så var det pusselipuss. 😃
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Tack igen :) Jag vill nog ändå hålla handen innan det blir någon puss. Varför vet jag inte, men kyssar är mer "parigt" i mina ögon ;) Tänkte att man kanske kunde smyga in handen i hans under bordet om vi hamnar jämte varandra. Ingen som behöver se det. Sen ska vi eventuellt hem till en av mina kompisar på fest, kanske blir lättare där. Vi får se hur det går =)
Du ska ju såklart göra vad som känns bäst för dig!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det kan nog vara bra med någon form av fysisk kontakt så ni inte fastnar i en kompisrelation. Men ta det i den takt och ordning som känns naturligt. Hålla handen är ju definitivt en tydlig signal =)
Hur har det gått? Nyfiken!
Jag undrar också hur det har gått! 😃
*hoppar in i tråden av ren nyfikenhet*
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Träffar honom fortfarande. Brukar försöka ses varje helg trots avståndet. Haft en hel del fysisk kontakt också, vilket faktiskt kom naturligt :) Håller handen när vi går på stan t.ex men vi är inte "officiellt" ett par än. SÅ glad att jag tog mig i kragen och träffade honom tillslut, har fjärilar i magen när jag tänker på honom vilket iprincip blir dygnet runt 😍
#23 Vad roligt att höra! Jag får lite Bambi-känsla då alla djuren blir kära på våren hahaha 😍
❤️Kär-åh vad mysigt! Fjärilar, kommer ihåg det.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…