Var de fel av mig?
Hej! Min vän vill aldrig mer se mig och ber mig radera hennes nummer. Jag blev chockad när hon skrev det. Gjorde jag verkligen fel? Min vän har varit arbetslös i många år men har nu fått en praktikplats som hon älskar och jag är glad för hennes skull. Hon har även pratat med chefen om ett sommarjobb där. För längessen innan hon ens började med praktiken så gjorde jag en arbetsprofil på Sahlgrenska. Rågården som stället heter där min vän vill jobba eller skall jobba i sommar ringde mig igår och frågade om jag ville ha sommarjobb hos dom. Jag tackade nej då jag redan har ett jobb och dom frågade då om jag kan tänka mig hoppa in om de kriser sig någongång alltså då och då. Eftersom jag tidigare jobbat på rehabavdelning så sa jag att jag gärna kommer på intervju och se. Min vän jobbar på akuten detta är rehab alltså en helt annan avledning. Jag skriver till min vän att jag skall på intervju på Rågården och att vi isåfall kan samåka om vi börjar samtidigt och ha rast ihop. Hon skriver då: dra åt helvete! Vill aldrig mer se dig hur kan du ta mitt jobb som jag alltid velat ha i hela 31 år har jag längtat efter detta!! Jag skrev då: men lugna dig, detta är ingen tjänst utan extra jobb och det är inte ens på den avledningen du jobbar på, dom ringde mig för dom sett en arbetsprofil sm jag gjort för längessen och de är verkligen personalbrist där så dom frågade om jag kunde jobba extra om de behövs någongång ibland. Hon fortsatte skriva radera mitt nummer och vägrade lyssna på mig. Jag blev verkligen chockad för jag snor inte hennes tjänst eller jobb då det inte är samma avdelning och dom har personalbrist och behöver många som kan jobba där sommar så hennes chanser minskar ju nte för de hon skall få ett schema i sommar. Gjorde jag fel i detta??
jag tycker inte det, du kan ju vänta en stund och låta henne lugna ner sig. Tror till och med att prata med henne öga mot öga skulle vara bättre, ofta så förvränger folk text till något av helt annan mening.
Lycka till, tråkigt att det blev såhär.
Jag tycker absolut inte att du gjort fel, inte på något sätt!
Gå på intervjun, det är snällt av dig att tänka att ställa upp om de har personalbrist. Förhoppningsvis inser din vän det snart och ber om ursäkt. Annars är hon kanske inte så mycket vän att ha kvar? … Tråkigt men sant! Hon ska be om ursäkt och inte du!
Jo de bösta vore om jag sa de när vi ses men vi ses så sällan och intervjun är på fredagen så jag ville säga de till henne innan så hon ej får reda på de senare att jag redan varit där. Trodde hon skulle tycka de var kul om vi jobbade på samma jobb så blev de såhär.
Även fast jag förklarat tydligt och klart exakt hur allt gick till och min mening i de hela skriver hon jag kan ej vara vän med någon som jag ej kan lita på har frågat fler av mina vänner om detta och alla tycker du är dum i huvudet.
Det är bara att göra som hon säger. Ta bort henne och låt henne inse sitt misstag med tiden. Hon är uppenbarligen hetlevrad och omogen.
Du gjorde inget fel. Beklagar att hon blev så arg.
Låter lite som en tjej jag umgicks med ett tag -
Troligen är hon rädd och ser dig som ett hot, och du lär inte få ut nånting förens hon har lugnat sig. I värsta fall gör hon som tjejen jag umgicks med, och 'flyr' och producerar en historia som får dig att vara den 'elaka' medans egentligen finns det ingen.
Försök att förklara, men om det skulle vara så att du känner att det verkligen inte når fram så är det nog bättre att klippa trådarna också. Känslo krig är inte kul att hamna i, been there, done that. För allt du kan göra är att möta henne halvägs
om hon har velat ha den tjänsten i 31 år borde hon kanske sökt den mer aktivt, hennes bristande ambition har väl blivit hennes eget fall.
Nej, du har inte gjort fel och hon kommer att sansa sig snart och inse att hon burit sig jävligt dumt åt.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Tack för svar. Blev bara chockad över hennes svar då Min avsikt inte är att sno någons tjänat osv. I vården behövs alltid personal pga brist och vikarier kan dom aldrig få för mycket av . Innerst inne vet jag att jag inte gjort fel men när hon reagerade så blev jag osäker ändå. En sak är också att jag skall hem till hennes bästa vän imorgon och fixa mina fransar som jag gör varje gång hos henne så det kommer bli lite jobbigt.. Väntar på ett sms från henne att de blir inställt men har inr fått något ännu.. Tänker att min vän bli väll sur på henne om hon tar emot mig imorgon ;)
7# hon har varit arbetslös pga ngn skada. Hon började studera psykiatri förra året och fastnade för de och då fick hon detta jobb som praktikplats och älskade de och har pratat med chefen om att jobba där i sommar dock Är hon ej färdig utbildad ännu som jag är men hon kan jobba där i sommar iallfall och sen extra. Det är tråkigt att hon har sån inställning att jag på något sett snor hennes jobb chanser när det bara är extrajobb där och de var dom som kontaktade mig. Jag älskar också att jobba inom rehab och ha länge velat ha ett jobb där ell få in en fot men nu känns de int ens kul och funderar på att ej gå på intervjun
#9 Förstår att det inte längre känns roligt att gå på intervjun, men jag tycker att du ska göra det iallafall! Du har absolut inte gjort något fel, inte ens om det hade varit till samma tjänst du skulle på intervju till. Synd att din vän reagerade som hon gjorde. Hoppas det löser sig!
TS: Läs på om Borderline beteendestörning. Say no more…
11# jo de ligger något i det…tycker bara det är märkligt att hon har två bästa vänner som hon haft i flera flera år…att dom orkar menar jag…
11 Kära nån. Borderline för att tjejen är känslig kring ett jobb?
Ts låter som hon haft en dålig dag och missförstått. Inget att ta åt dig av eller börja tro att hon har en diagnos för ;) Du tar ju uppenbarligen inte HENNES jobb, så jag förstår inte riktigt din tvekan. Du vet ju att det inte är så.
TS.. för det första, grattis till intervjun och lycka till 🙂
För det andra, det kanske är ett sådan känsligt ämne för henne? Hon kanske brinner för det hon arbetar med och att någon då som är färdigutbildad och ska på intervju på samma jobb klassas då som hot? Hon kanske har slitit arslet av sig att komma dit hon är idag, hon kanske känner att hon vill ha nåt ''eget'' (fast det är fel att tänka så, men hoppas ni förstår hur jag menar) där hon kan komma till varje dag och bara vara utan vänner och bekanta i närheten (sådana hon umgås med på fritiden). Om hon varit arbetslös pga skada så förstår jag henne lite, hon har lyckats komma framåt i livet efter sin skada och sliter nog arslet av sig som sagt och har hittat ett inre lugn och dylikt? Sedan kommer du, färdigutbildad och kanske social och trevlig och lätt att få kontakter (vad vet jag, spekulerar bara) och hon ser det som ett hot? Att folk ska gilla dig mer än henne, att du rent utav ska få henne arbetslös? Det finns nog massa grunder i detta.. jag spekulerar bara.
Hennes reaktion var väldigt omogen, känner hon sig hotad så är det bästa av henne att prata med dig om hennes känslor 🙂 Men du lär väl aldrig få reda på det riktigt.. om du är redo att förlåta henne så får du väl prata ordentligt med henne om hon dyker upp!
Radera hennes nummer, låt henne komma tillbaka och be om ursäkt OM hon ens gör det. Gå på intervjun och var glad att du fått in en fot och troligen en erfarenhet på ditt CV samt en referens. När det kommer till arbete måste man vara lite självisk för att kunna försörja sig.. du kan inte strunta i en intervju på samma jobb bara för att tänka lite på henne. En helt annan sak om det var HENNES jobb du skulle ta över, men nu är det ju inte det så kör på och lycka till 🙂
Jag förstår hennes ilska och frustration, om hon har velat ha någonting i över 30 år och inte lyckats, sen kommer du där på ett bananskal och snor det rakt under näsan på henne. Klart att hon blir förbannad, men troligtvis är hon förbannad mest för att hon är ledsen.
Jag anser inte att du gjorde fel, absolut inte.
Men jag förstår hennes reaktion.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Hon får vara förbannad och ledsen men då får hon prata med mig om det hur hon ser på saken. För alla är ju olika kring reaktioner och hur dom tänker kring tex jobb. Jag hade blivit ledsen om min vän kanske fick en tjänst jag vill ha men i detta fallet är de ju ingen tjänst utan endast extra jobb och dom söker massa personal till det så hennes chanser till att lyckas minskar lnte. Sen är de inte ens samma avdelning heller för den delen. Tycker hon reagerade väldigt starkt kring detta då hon skrev väldigt starka ord att hon aldrig mer ville se mig,dra åt helvete,du är dum i huvudet,radera mitt nummer. Såna ord är väldigt väldigt starka, Jag vet att hon älskar detta jobb och jag missunnar inte henne det för att jah jobbar extra då och då på en annan avdelning än hon.
15# så du förstår henne till fullo men tycker inte jag gjort fel??
Hur länge har ni varit vänner?
18# från 2009 men hade ett uppehåll på ett år så vi blev vänner igen 2013
Eftersom det inte var "hennes" tjänst du fick och inte ens på samma avdelning så kan jag tycka att det var onödigt otrevliga saker hon sa/skrev till dig.
Jag har varit med om lite samma. Jag jobbade extra på ett ställe och ett halvår senare fick min kompis börja där också att jobba extra. Ett par månader senare så blev en fast
tjänst ledig där och vi sökte båda tjänsten och hon fick den. Jag blev lite besviken då jag hade jobbat längre än henne på stället. Men jag blev inte besviken på HENNE utan på chefen. Hon förstod att jag var besviken och hon trodde själv inte att hon skulle gå före mig. Vi blev ju inte ovänner för det och ett tag senare fick också jag en fast tjänst.
Kan bara hoppas att din vän inser att hon överreagerat och att inte er vänskap tar slut pga ett jobb.
Jag tycker verkligen inte att du gjort något fel.
Hennes reaktion är i mina ögon både omogen och omotiverad. Att du får en extratjänst på en annan avdelning kan väl ändå inte påverka henne på något sätt över huvud taget? Så jag kan verkligen inte förstå att hon reagerar som hon gör.
Hade det varit en "vän" till mig hade jag gjort precis som hon sa; jag hade raderat hennes nummer och struntat i henne. Någon som beter sig på det sättet är inte mycket till vän i mina ögon. Jag hade gått på intervjun och gjort mitt bästa för att få jobbet om jag ville ha det.
Stort lycka till på intervjun! :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Allt låter som ett missförstånd och hon är kanske i en känslig period och käsnlan av missförståndet tog över. När det sjunker in- resten du skrev, att det inte handlar om att du snott något jobb, så kanske hon ber om ursäkt för sitt beteende (eller skäms så mycket så du slipper henne!).
Jag kna förstå att folk reagerar, men samtidigt… jag hade också blivit shockad och ärligt, skulle jag inte vilja vara lika nära vän med en person som tilltalar mig sådär och inte lyssnar bara för att hon är upprörd (och skulle sluppit det om hon lyssnat!). Får du ofta ta emot skit från henne?
Eller är det här första gången som hon pratat såhär respektlöst mot dig?
Du har inte gjort NÅGOT fel alls. Precis osm du kna vara en bra vän ska ju även hon vara en bra vän? Du skulle nog inte stjäla ett jobb du vet att hon vill ha- men vad är hon för vän att kräva att du ska neka ett jobb för samma arbetsgivare? Det var bara e intervju, du planerad eju uppenbart att jobba tillsammans med henne….hon var som sagt säkert på en dålig plats just den dagen eller …störd.
och då undrar man hur du stått ut såhär länge :P Men jag tror PMS eller missförstånd eller något i den stilen.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
19# Precis, jag förstår hennes reaktion men jag tycker inte att du gjorde fel.
Man måste även försöka se det ifrån hennes synvinkel, och sen om ni har varit i osämja förut under ett år så kanske det är lätt att falla tillbaka till detta.
Men ja, jag förstår att hon vart förbannad, och sen kanske också av den anledningen att du vet att hon har sökt liknande jobb och sen var du tvungen att skriva till henne att dom hade ring just dig. Då kanske hon kände att det var ett försök av dig att visa dig bättre.
Jag menar inte att jag vet att det var så. Men att det är en möjlighet.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Nej, jag tycker inte att du har gjort något fel. Och tycker inte du ska ha dåligt samvete (om du känner så), för visst skulle du vara glad för hennes skull om hon fick möjligheten till ett jobb som hon gärna vill ha? Det låter så på dig i alla fall.
Är hon en vän så kommer hon att be om ursäkt när hon inser att hon beter sig dumt/avundsjukt och orättvist mot dig. Och det är upp till dig om du i så fall godtar ursäkten. Det kan ju vara svårt att lita på en person som beter sig som hon gjorde nu.
22# vi umgås inte så mycket men hörs av varje dag på sms och bor nära varandra så ses med hundarna ibland. Ja jag blev chockad över menens ordval och hennes sätt att totalt vilja lyssna när jag skall förklara hela historien och att hon bara sådär kan kapa av en relation baserat på att inte vilja lyssna eller ens prata med mig mellan fyra ögon är ledsamt. Men jag går vidare och skall ej kontakta henne me. 23# fast jag har inte sutti och sökt hennes jobb:) dom ringde mig och det är inte på samma avdelning, jag kan förstå att hon tänker så som du tänker men inte ok att hon reagerade och Bd mig dra åt helvete osv för en sån sak..
#11 Hur kan du säga att personen har Borderline när du inte vet någonting om henne? Skärpning.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Men HON kanske tyckte att det var en jättestor grej. Man måste försöka se saker ur andras perspektiv för att förstå deb personen. :)
27# jag skrive ju att jag kan förstå henne men inte hennes reaktion över ordval. Hon måste isåfall se saken ur mitt perspektiv med
Ja fast om man hatar någon och tycker att den kan dra åt helvete. Hur berättar man det för personen utan att säga dom orden?
#29 fast jag tycker inte man hatar någon och vill att den ska dra åt helvete bara för att personen fått ett jobb på ens arbetsplats. på en annan avdelning dessutom
Men det är förmodligen inte så HON ser det. Se de från hennes sida.
Jag blev väldigt chockad när jag läste om hennes reaktion. Snacka om att explodera för ingenting. Tycker absolut inte att du gjort fel och jag personligen skulle ha väldigt svårt att umgås med en person som fick sådana utbrott.
#31 i det här fallet….kan man inte se det från en annan sida än TS. Ts väninna är den som beter sig illa och är oresonlig av någon anledning. Att föröka se det från hennes sida och (göra sen, vadå, människan vill inte veta av en? ts respekterar det, vad vinenr ohn av att försöka "förstå" sin "väns" rätt så urusla, impulsiva och smått hysteriska reaktion?). Det är nästan på samma nivå att börja diskutera att man ska försöka se det från en mördares eller våldtäktsmans synvinkel. Det finns en gräns på hur långt man ska "förstå och tolerera" en annan människas beteende. Den här vännen har gått över en sådan gräns och om jag var Ts skulle jag skita i den där väninnan och absolut inte ta på mig någon skuld för att TS vän inte kan hantera konflikter eller orkar lyssna på en förklaring från någon hon kallat för vän.
Nu har det ju gått ett par dagar sedan hon skrev det där. Om vännen verkligen bara hade en dålig dag och att hon vill fortsätta vara vän med ts. Borde hon inte hört av sig till ts nu isåfall?
#34 man kan ju tycka det. Men har man kläckt ur sig en sån där sak och INSER att man gjort fel så kan jag tänka mig att man skäms som f*n! :) Då brukar det ta emot för många att söka kontakt… tråkigt nog.
Krävs en stor person att be om ursäkt, en ännu större för att förlåta ett sådant påhopp.
33# håller med dig till fullo och det är precis så jag tycker också. Hon kommer inte höra av sig mer kanske om ett år,hon är för stolt för det. Hon avslutade sitt ord med: jag hoppar ju runt på andra avdelningar med och de kommer du med få göra jag är inte dum! Och jag kan ej ha vänner i mitt liv som jag ej litar på tyvärr Jag skrev: men som jag förklarat skall jag inte hoppa runt på massa avdelningar utan de skulle bara vara på rehab avledningen jag skulle vara på då jag har mest erfarenhet från det. Men hon svarar mig inte mer så jag la ner det faktiskt. Kan inte gå runt och ha ånges för något jag inte ens gjort fel.
Vilken omogen människa som blir arg för en sån sak. Hon borde istället bli glad för din skull om det är en riktig vän.. Jag har också fått jobb som även mina vänner hemskt gärna ville ha men inte har om blivit arga på mig för det, är ju inte mitt fel att dom väljer mig.. Och jag har heller inte blivit arg på dom om dom har fått något jobb som jag också har sökt och velat ha.
Så nej du gjorde inte ett dugg fel.
Låter som din vän är ofantligt osäker på sig själv och tar allt du säger som angrepp mot hennes fantasibubbla som hon lever på.
Det är synd om henne really, men låt henne få som hon vill..hon kanske ångrar sig längre fram.
33# du jämför alltså en mördare med en förbannad kompis? Haha. :) Nej men jag tror att TS vän kan ha reagerat som hon gjorde för att hon vart sårad och ledsen och arg på samma gång. Det borde andå gå att få en vettig diskussion om det pådetta forumet. Istället för att spy galla över hennes kompis.
#39 nej. Jag jämför principer eller logiken du går efter. Så haka inte upp dig med att likställa dumma vänner med våldtäktsmän för då fokuserar du på helt fel sak i det jag skrev.
En vettig diskussion är det ju redan, med eller utan förståelse för Ts väninna. Skulle hellre höra vad du tänker runt det, om du själv hade förlåtit en vän som behandlade dig sådär- hur då, om vännen faktiskt inte vill ha med dig att göra, Skulle inte du bli sårad av ett sådant beteende? TS har inte beskrivit någonting som jag skulle tolka som "dålig vänskap" som förtjänade ett sådant beteende. Då är jag ganska förlåtande av mig.
"can't reason with crazy" så jag har slutat försöka.
39# jag kan förstå vad du menar angående min väninnas reaktion. Jag tror det bottnar mycket i att hon inte jobbat på över tio år och nu hittar ett jobb hon trivs på och jag kan förstå att hon blev sur först för att hon trodde jag tog en tjänst på hennes avdelning men när jag gång på g förklarat hur de hela gick till och att de inte var på hennes avdelning så blev jag sårad för hennesså fortsatt beteende mot mig och att hon inte ens vill ses så jag får förklara utan direkt bara kapar bort min vänskap med ett sms det gör mig ledsen. I en vänskap så måste man kunna ha åsikter och Kunna bråka samt diskutera men inte på den nivån att om de inte passar vännen så är det hejdå. Då får jag ju aldrig säga vad jag egentligen känner utan då är allt på hennes villkor. 40# tack för dina förstående inlägg,känns som du verkligen förstår precis situationen!!
#41 haft min beskärda del av oresonliga, superegoistiska vänner :P Med betoning på "haft". ^_^
DU har inte gjort fel,problemet ligger hos din (fd) väninna. Du blev erbjuden ett jobb, om inte hon vill acceptera det är det hennes problem. Du behöver absolut inte att stå till svars för att du tackar ja till jobbet. Att hon reagerar helt respektlöst är inte ditt ansvar. Du har inget att be om ursäkt för.😇
Om hon blir sur för att inte hon fick jobbet, får hon väl ta det med den personen som ansvarar för anställningar. Att ge sej på dej tycker jag är höjden av respektlöshet, barnsligt och omoget beteende. 🤢
Om du ska radera hennes nummer eller inte gör du som du vill med ,det bestämmer bara du själv.🤔
Lycka till med jobbet👍
🌺
~ mayolica ~