Hur länge innan ni flyttade ihop?
Hur länge hade ni varit tillsammans innan ni flyttade ihop med er partner? Var det någon av er som flyttade in till den andra eller skaffade ni något nytt tillsammans? Hur gick det sen?
Efter hur långtid tycker ni det är lagom att flytta ihop?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Flyttade in till min sambo direkt då jag inte hade någon annanstans att bo. Sen bodde vi i två olika lägenheter men var ändå alltid tillsammans. Cirka 6 månader efter att vi blev tillsammans så flyttade vi officiellt ihop.
ca månader efter att vi blev ihop men före det vad jag nästan alltid hos honom (for nästan bara hem för att tvätta och städa).
Jag flyttade in hos honom
l'm back
Jag och min pojkvän hade varit tillsammans i ungefär 1½ år innan vi flyttade ihop. Vi skaffade en ny lägenhet eftersom vi båda bodde i ettor och ville ha större. Nu har vi varit sambos i snart ett år och det har gått jättebra, det har fungerat som jag trodde och hoppades att det skulle göra. Min pojkvän var lite fundersam innan vi "tog steget" och menade på att tänk om vi skulle upptäcka att vi inte alls passade att bo ihop och att det då ju kunde bli pannkaka av hela förhållandet. Jag kontrade med att: "Ja, det är väl bra om vi upptäcker det nu i sådana fall. Förr eller senare kommer vi förmodligen vilja flytta ihop ändå". Sen kan det ju såklart vara så att man kanske inte är redo som par, men vi kände att vi var det efter funderingar, diskussioner och mindre överenskommelser :)
Min åsikt är att det är helt individuellt. Det är bara personerna i förhållandet som kan avgöra huruvida de ska flytta ihop eller inte.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Jag var nästan alltid hos honom redan 1-2 veckor efter första träffen. Jag åkte mest till min lägenhet för att vattna blommorna.Efter fyra månader sa jag upp min lägenhet och flyttade in hos honom permanent. Först ett år senare skaffade vi gemensam bostad.
Väl tidigt att flytta ihop ja det kan jag tycka såhär i efterhand.
3 år 7 månader och en vecka efter att vi träffats gifte vi oss och flyttade in i huset vi hade byggt. Det är snart 53år sedan.
Lagom är väl när man lärt känna varandra och har ordnat det för sig.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Ni som redan har svarat, har ni bott så pass nära varandra att det inte blir något problem med tex. jobb och famlj-vänner?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Avståndet mellan våra föräldrahem var inte större än att vi kunde ses så ofta vi ville. Det tog lite mer än en timme att gå, men det fanns bil och buss.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#6 vi gick i gymnasiet och ja det var i samma stad så det funkade helt som vanligt det var bara ca 15 min gångtid mellan våra ettor (och vi bodde i hans etta i kanske 1-2 år innan vi skaffade större tror jag)
l'm back
Hade varit tillsammans 1 och ett halvt år. Det är snart ett år sedan.
Vi flyttade till en ny lägenhet så det blev vårt. Har gått förvånansvärt bra.
Får väl säga att efter ett år kan det vara lagom om man träffats ofta och känner varandra.
Nu bor inte min kille och jag tillsammans, men jag tänkte attt mitt svar kanske skulle vara intressant att läsa ändå.
Som det ser ut nu vet jag inte om vi någonsin kommer att bo itillsammans, vi har ett långdistansförhållande, då jag bor i Sverige och han bor i England, så att flytta ihop är lite mer komplicerat än om vi bott på samma ställe, i samma land, olika språk, hur skaffar man sysselsättning i ett annat land? osv.
Vi har pratat om det, att någon av oss skulle flytta till den andra, men det känns för tidigt att bestämma något, vi har känt varandra i snart två åt, haft en flirt i ett år och varit tillsammans i 5 månader.
Vi har åkt och hälsat på varandra, i lite kortare vändor, 11 dar som mest, så nästa steg är att få lite längre sammanållande tid tillsammans så vi kan få kännna på att ha lite mer vardag ihop, sen får vi se.
Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, känner bara att som det är nu är det alldeles för lite att kunna träffas en ca vecka varannan, var 3:e månad och det känns som en vansinnig lyx att få ha honom hos mig i den 1-2 månader som vi hoppas på. :)
Det känns bra att fokusera på ett steg i taget, på det som är bra här och nu, vi har ett underbart förhållande, avståndet har gjort oss starka, för att vi verkligen fått öppna upp och prata om allt för att komma varandra nära, för att kunna dela ett liv tillsammans så mycke som det går.
Han känner mig bättre än någon annan och jag honom, på grund av hur vi har blivit tvungna att umgås.
Eftersom vi inte delar en vardag fysiskt, pratar vi om allt och kommuncerar runt allt som händer i våra liv så vi känner oss närvarande i varandras liv ändå.
Visst önskar jag att det hade varit annorlunda, mer enkelt, men samtidigt är jag så tacksam och lycklig över att vi hittade varandra ändå och för det fina förhållande vi har, jag känner mig verkligen sedd, älskad och uppskattad för den jag är och jag tar inte honom förgiven heller, det vi har är värt att kämpa för, inte för att det känns som en kamp, har alrdig varit med om något som känns så rätt och naturligt och lätt att fortsätta trots avståndet.
Någon annan som är eller har varit i samma sits som jag?
Startade en tråd om det för ett tag sen. :)
Tog väl 1,5-2 år, då vi blev tillsammans så hade han egen lägenhet medan jag bodde hemma, var hos han varje lediga stund, skaffade sen egen lägenhet så då växlade vi endel mellan och var själva oxå.
Var ca 2 mil mellan hans bostad och mitt föräldrahem så gick ju fort att åka mellan.
Vi flyttade ihop i en gemensam lägenhet, kändes bäst så, hans var i stan men bara 30 nått kvadrat, min var iofs på 67 kvadrat (2:a) men var 1,5 mil utanför stan, nu bor vi i en 3:a på 76 kvadrat.
Hade dessutom känt varandra som vänner i x antal år men kändes ändå i slutändan bra att inte ha så bråttom.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Tog runt fyra dagar från första dejten, jag flyttade in hos honom. Anledningen till att det gick så fort var att vi bodde 42 mil från varandra. Detta var på sommaren, jag studerar och jobbade bara (väldigt få) timmar. Skaffade mig ett säsongsjobb i hans stad istället. Idag är vi gifta och om ett par veckor kommer första barnet :)
1 år cirka. Levt ihop ett år nu och ska flytta vidare tillsammans för att plugga.
May the Gerbils be with you :3
Vi träffade alldeles strax innan han skulle göra "lumpen"
Han var 24 år och hade fått uppskov på grund av att han var sjöman men ville stanna iland när vi träffades.
12 månader "låg han inne" och vi flyttade ihop i en andrahandslägenhet mer eller mindre samma vecka han muckade.
Så mitt svar blir 1 år.
/Maria
Vi flyttade ihop efter nästan 2½ år tillsammans eftersom jag ville gå klart gymnasiet först och hade vi flyttat ihop hade det blivit dubbelt längre för nån av oss att pendla. Vi flyttade till nytt, gemensamt då båda bodde hemma före.
Tog nog nån vecka eller så. Vi hade varsinn lägenhet med några mil emellan så vi bodde några dagar i min lägenhet och sedan några dagar i hans lägenhet i ca 5-6mån tills vi tröttnade och började bo på heltid i min lägenhet. Vi var 42 och 43 då vi träffades.
Ungefär 1½ år. Fast efter ungefär ett år tog jag ett sommarjobb där han bodde, så jag bodde hos honom en stor del av den sommaren.
Vi skaffade en ny gemensam lägenhet, men av olika anledningar blev vi tvungna att först flytta ihop i min pyttelilla tvåa några månader. Det var en prövning kan jag meddela! Vi var båda 30+ och hade bott ensamma ganska länge, så det var inte helt lätt att anpassa sig. Men när vi väl kom till nya lägenheten blev det mycket bättre. 🙂

jag och min sambo träffades på gymnasiet, så i princip flyttade vi ihop så snart vi kund, alltså va ett år efter att vi blivit tillsammans. båda flyttade från sitt barndomshem in i gemensam lägenhet i Göteborg, några mil från bådas familjehem. nu ska vi flytta till vår tredje lägenhet till hösten, om man inte räknar in den lägenhet vi bott i andra hand i en kortis. nu bor vi dock 50 mil från familj och vänner på grund av studier.
Minst 1 år tycker jag det ska gå innan man flyttar ihop. Då känner man varandra så pass väl så påsarna kan slås ihop. Att gå från "särbo" till "sambo" är en stor grej. Större än vad många tror. De små skillnaderna kommer fram när man blir sambo. De kan vara kul att träffa på - eller inte.
Så vänta och rusa inte på. Så tkr jag.
5 år:)
Hälsningar
Fredrika
*Speciellt* när det är barn med i bilden…..det kan bli katastrof om man inte gjort upp ett regelverk innan man flyttar ihop.
19 och hur lång tid har du väntat innan du blev sambo?
3-6 månader. Ett gick bra. Ett gick fort åt helsike. Så mina uttalanden kommer av mina erfarenheter.
Första sambon flyttade jag hem till efter ett år ungefär - Katastrof, kommer aldrig mer flytta hem till någon!
Andra sambon flyttade vi ihop till nytt boende efter drygt ett år, egentligen för tidigt enligt mig men vi flyttade till ny stad pga jobb så då blev det så.
/Christine
Svår fråga. Vi skaffade vår första gemensamma lägenhet och flyttade ihop officiellt ungefär ett halvår efter att vi blev tillsammans. Däremot bodde jag hos honom mer eller mindre permanent redan någon månad innan vi ens blev ihop, eftersom jag bodde hemma och han hade eget, så bortsett från att min post kom till mina föräldrar och jag hade mina möbler där så bodde vi ihop redan från början. Blir så ganska naturligt när man är nyförälskad och trött på att bo hemma. 😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Mer eller mindre direkt. Van bodde 60mil bort, planen var att han skulle hitta eget och bo hos mig så länge. 1 år senare flyttade vi från min etta till en gemensam tvåa och det är nu 1 år sen ;) Tror fasen vi flyttade ihop innan vi var officiella. . Fort gick det, men uppenbarligen fungerar det :)
Vi flyttade ihop efter sex år tillsammans och har nu bott ihop i snart fyra år. Innan dess hade vi ett distansförhållande (han i Kanada och jag i Sverige). Vi kom överens om att vi hade bättre chanser till jobb/utbildning i Sverige så han flyttade in hos mig och det har fungerat väldigt bra. Hade vi haft möjlighet så hade vi ju flyttat ihop betydligt tidigare.
Vi har inte flyttat ihop än, men planerar att flytta ihop till hösten i en lägenhet. Vi har varit ihop lite mer än 1 år och kommer ha varit ihop i 1 1/2 år ungefär när flyttar ihop, men vi har varit vänner i 3 år. Vi får se hur det går till hösten. 😊
Jag tycker man ska flytta ihop tillsammans när båda känner sig redo. Det finns ingen mall på hur länge man ska ha varit ihop. Inte enligt mig i alla fall.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
1,5 år ca. Han flyttade in hos mig. Tycker inget om hur " man" ska göra, människor och omständigheter är så olika.
Vi kommer vänta minst ett år. Han har mer bråttom som varit sambo nästan hela sitt vuxna liv, medans jag alltid valt särbo och värnar om min egentid med mitt barn. Vi har båda barn, som ska tussas ihop. Kikar på hus, men det perfekta för oss kommer nog dröja.
Klokt….
4 år ungefär. Vi flyttade till gemensam lägenhet, men jag flyttade till hans stad (c.a 22 mil bort). Det har gått bra och vi har flyttat till större nu.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Vi ska flytta ihop senare i år så då blir det ungefär 2 år efter det att vi började dejta. I början kommer det bli att vi klämmer ihop oss i min lägenhet, då vårt nya gemensamma hem inte kommer vara klart att flytta in i förrän december/januari.
Har inget bra svar på hur lång tid man ska vänta innan man flyttar ihop, däremot är det nog smart att under en period bo mycket hos varandra och känna av om man tror att det kommer funka på heltid.
Vi blev tillsammans på vårkanten 2011. Jag var ofta hos honom, jag studerade på distans då så jag var ofta hemma hos honom medan han gick till jobbet och så sågs vi morgon och kväll.
Jag åkte hem för att hämta mer kläder eller annat som behövdes, och i oktober samma år flyttade vi in i hans lägenhet.
Idag har vi bytt stad, men bor fortfarande tillsammans i ett hyreshus och ska gifta oss nästa sommar🙂
❤ https://www.youtube.com/user/RabbitPages ❤

Nuvarande, flyttade ihop efter ett år och flyttade isär två år senare. Nu efter drygt 4,5 år till planerar vi att flytta ihop igen.
Har bara vart sambo med 2 st resten har inte vart dom känslorna för därmed inte velat flytta ihop. Min man som jag träffade för 13 år sen snart sa det pang bom det var snabba puckar 3 mån så fanns hanns adress skriven hos mig inte en dag ångrar jag detta 😉
Efter att ha träffats som "par" i 1-2 veckor blev det att han hängde hemma hos mig nästan varje dag, någon enstaka gång var jag hos honom. 2-3 månader efteråt behövde vi båda ny lägenhet. Han vantrivdes där han bodde och mitt kontrakt gick ut, så vi letade rätt på en där vi båda skulle få plats. Underbart! 1,5 år senare är det fortfarande inte ett dugg ångrat. Men tänker man tillbaka på hur lite man kände varandra efter bara 2-3 månader så tycker man det är tokigt att man vågade ;D <3

Efter 8 månader köpte vi ett gemensamt boende. Har gått tre år nu och det fungerar bra. Man har ju haft sina svackor, men det har man väl även om man inte bor ihop? ;P
Jag var nervös när vi flyttade ihop, men sen, vad är det värsta som kan hända? Att det inte funkar och man flyttar isär.
Jag är iaf glad för vårat beslut :)
Vi har varit på samma ställe sedan vi officiellt blev ett par, vi bodde i hans lägenhet då sen sa vi båda upp våra lägenheter och flyttade till en gemensam lägenhet då vi hade varit tillsammans i ca 5 månader :)
Vi har bott här nu i 15 månader och det har funkat otroligt bra så jag ångrar mig inte alls.
Finns nog inget antal dagar, veckor eller månader som säger när det är bäst att flytta ihop, det är upp till varje par när man känner sig redo. Men jag tror att man ska våga chansa!