Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 1126 ggr
thilda-
0

Känner för att skriva av mig lite

hej!
jag känner bara att jag måste få skriva av mig lite. Dock blir det lite lätt kort fattat men jag hoppas att ni förstår ändå

Den 16e december så blev min mor addad av en man på facebook.  Samma dag som han skapade sin sida.

Den här mannen, lovar guld och gröna skogar för min mor. Han säger att han har över 230miljoner dollar på sitt konto, allt är verkligen tipp topp.
Dom snackar vid FB, ringer till varann, skickar sms  och blir ett par.

En vacker dag så bestämmer han sig att han ska flytta till Sverige. Han köpte en container, skicka iväg den till Sverige till mammas adress och sen kommer han på att tullavgift och handläggar avgifter måste betalas för att conteinern ska kunna landa i Sverige.

Men, till problemet. Hans pengar är låsta på ett konto och han kan inte komma åt pengarna förrän han har lämnat landet och landat i Sverige.. så han ber min mor att skicka pengar till honom så han kan betala. Sagt och gjort, hon tar ett litet lån, skrapar sitt eget sparkonto på pengar. Skickar över dem i hopp om att han ska kunna flytta hit.

Jag tror att hela summan allt som allt som hon har lagt ut rör sig om hela 24.000kr 😮

och nu ikväll så upptäckte jag att det finns en " Borttaget" på facebook som har exakt samma bilder som " R** *****l " har på sin sida.. Jag försökte förklara för min mor att hon har blivit lurad. Men ack vad jag bedrog mig!

Hur kunde JAG tro något sådant om honom? Han ville nog bara inte bli " påkommen" eller något skriv hysteri på skvaller blaskor m.m.. hur kunde JAG VARA SÅ DUM och tro det? Hur ska jag få min mor att tro på mig att hon är totalt grundlurad på pengar?

Första bilden är tagen från hans sida som jag känner till

Denna kommentar har tagits bort.
Leon1973
5

Men ursäkta mig, hur lättlurad kan man bli då?

Ursäkta, detta är nog det första inlägget jag skriver här på iFokus som är lite elakt men jag hoppas verkligen att din mamma inte får ett Nigeriabrev.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

thilda-
0

Ja tyvärr! till och med jag som " bara " är 23 år förstår att man skickar inte pengar hur som helst till främlingar!

Candela
2

Oj, vad naiv hon är, din mor. Eller väldigt desperat efter kärlek? 🤔

sisela
0

Åh nej! Det är ju ett jättevanligt sätt att luras. Stod om det i tidningen senast igår. 

Här står det: "kärleksbedrägeriet"

http://www.expressen.se/nyheter/vanligaste-facebook-bedragerierna/

Leon1973
2

Men personerna som låter sig luras, vad saknar dem förutom sunt förnuft? Kärlek eller är det pengarna som lockar?

thilda-
0

#6 helt ärligt så vet jag inte.. kanske är lite både och?

Han har lovat henne att så fort han kommer till sverige, så ska han köpa en bil åt oss var (4syskon) och en bil till min mor + de hus hon önskar.. Antar att hon till 90% bara har dollar tecken i ögonen..

Hur ska jag få henne att förstå att det är bedrägeri han håller på med och hur får jag kontakt med den riktige snubben bakom skärmen för att sätta dit honom?

JustMySelf
0

Åh nej vad jobbigt! Jag är helt övertygad om att din mor blir lurad. Kan du få henne att läsa en artikel om sådana fall? Gärna om du hittar en mycket lik, om någon som livar guld och gröna skogar men "inte kommer åt sina pengar" och behöver ett litet lån. Kanske kan du kontakta honom på mail, Facebook eller liknande? Om han tror att någon är honom på spåren kanske han backar? Men det är förstås riskfyllt, om han berättar det för din mamma kan ju hon bli jättearg om hon inte ser att du försöker hjälpa henne.

sisela
0

Klart att det blir jättejobbigt för din mamma att erkänna för dig och sig själv att hon blivit lurad på så mycket pengar och dessutom på sin framtida kärlek. Dock får hon under inga omständigheter betala mer pengar till denna skitman! Det vore ju katastrof!

******** verkar definitivt vara stylist i Philadelphia, USA. Om det är hans bilder som används så är denna ***** definitivt en scammer. 

Här är lite länkar till personliga berättelser om "Romance scams"

http://www.scamwarners.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=27562

http://www.scamwarners.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=26457

Skriver han på engelska? Var säger han att han bor? Vad heter han? Tycker du ska skriva ut namnet. Är fullständigt övertygad om att han är en fejkperson och nu gäller det ju bara att fort samla bevis för att övertyga din mamma också.

sisela
0

Här finns en bra genomgång av hur det funkar med Romance scams och vad man ska tänka på om man varit utsatt.

http://www.scamwarners.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=18484

Karmatarerskanise
0

Namn och bilder borttagna! Det är inte tillåtet att skriva ut namn eller lägga in bilder utan bildägarens tillåtelse!

SuperLimm
0

Så trist att din mamma blivit så lurad! Jag tror dock inte att du kan få henne att förstå, hon måste komma på att hon blivit lurad själv. Om du inte kan få henne att försöka bevisa att han INTE luras genom att hon tex försöker få tag i han.

Eller så visar du henne länkarna som finns här ovan i olika inlägg och ge henne lite tid att bearbeta :)

Mvh Linn

Toxics
2

fast borde man inte kunna göra ett undantag för namnen? 
Enbart för att varna människor.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Karmatarerskanise
0

Vill man ha namnen får man skicka pm till ts. Det är inte tillåtet på forumet.

Sarah
0

#15 eller i svensk lag :)

sisela
1

Jag förstår om det inte är forumpolicy men är det verkligen olagligt att avslöja ett påhittat namn på en person som bor i ett annat land?

Leon1973
1

Nej, det är inte olagligt, men det har tidigare varit så att den som ansvarar för forumen också ansvarade juridiskt för innehållet, dvs det som andra skriver.

Men detta har nyligen prövats i domstol och i den domen som föll senast så friades den som ansvarade för forumet, han/hon kunde med andra ord inte stå som ansvarig för det som någon annan postat.

Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta, men jag ska försöka att hitta informationen om det ikväll.

Karmatarerskanise
0

17 Vi vet inte vad som är påhitt och inte.   

PUL

18 Tyvärr säger ett fall ingenting om nästa.

sisela
0

#19 jag förstår din poäng och håller med generellt. 

Just i detta fall dock, efter att ha hittat personen ifråga, jämfört bilder och diverse info så har jag inga tvivel. Men såklart följer jag forumreglerna och ber om ursäkt för tidigare övertramp. 

Detta är bara så tragiskt och kan förstöra en persons ekonomi för livet.

thilda-
0

Nu har jag så klart inte hittat på något.

tragiska är att min mor låter sig luras av en sån person och vägrar lyssna på oss " barn " :/

Karmatarerskanise
0

21 Ingen har påstått att du hittat på något.

Leon1973
0

Jag håller med dem som sagt att du kan visa alla fakta för din mor och låt henne själv komma till insikt att hon blivit lurad.

Har ni googlat hans olika alias?

Love-
2

Inte för att vara sådan men hur kan man gå med på att låna ut pengar och särskilt så mycket pengar till någon som man inte ens har träffat och med tanke på hur många sådan historier Det finns borde man vara mer uppmärksam och inte låna ut pengar till folk

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

sisela
2

Ja det kan man undra, men många som håller på med såna här bedrägerier är (har blivit) experter och är otroligt bra på att manipulera. De vet precis vad de ska spela på och vad personen vill höra. Läskigt är det.

thilda-
0

Ja precis och min mor har blivit så totalt uppslukad av hans strunt prat :( vet helt ärligt inte hur jag ska göra för att få henne till att förstå

Karmatarerskanise
0

26 Visa henne den här tråden och artiklar om det.