Diamanter i förlovningsringen?
Jag blev och fundera på detta idag , i amerika och filmer så får ju alltid kvinnan en jätte fin förlovningsring med stora diamanter, medan vi i norden (vad jag vet..) har en tradition med att ha en väldigt enkel förlovningsring för att sedan kanske ha en "större" vigselring. Detta är iallafall vad jag läst , men måste det faktiskt vara såhär? Jag fyller 22, och min sambo är 26 och han har talat om att vi skall förlova oss någongång i år, men berättar inte när eftersom han vill göra det till en överaskning. Självklart har jag kollat runt på ringar på egen hand eftersom jag har svårt att tänka ut hurdan ring jag vill ha. dessutom måste jag ju ge riktlinjer till honom, haha, för han har inte så bra smak :P *skratt* Jag har tänkt ha en med 3 stycken stenar helst diamanter men det går ochså att ha 1 diamant med 2 andra stenar. Detta för att de tre stenarna som sägs representera "dåtid, nutid och framtid". Till det kommande bröllopet som är tänkt att komma efter circus max 2-3 år, hade jag tänkt mig en enklare vigselring. Båda vill jag ha i vittguld, eftersom min pojkvän anser det skall va guld , men jag gillar inte guldfärgen så vittguld blev kompromissen. Sen funderar jag skall man efter man gift sig bära båda ringarna brevid varandra? eller byter man ut det sedan till vigselringen? Nu vill jag altså vi startar en discussion om hurdana ringar man kan/ska ha, och varför så jag har ett hum om hur jag skall välja… Denna länk är ett exempel på en väldigt väldigt vacker ring, förståss lite vääl över rimligt pris men ville visa hurdan stil jag talar om :) http://www.lamastone.se/ert-fardiga-smycke.html
I amerika har man väll samma ring till vigseln som förlovningen vad jag vet, kan ju bara därför förlovnings ringen riktigt "powar"
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det finns inget ska i min värld! Det finns ju hur många varianter som helst på hur man kan göra.
Jag och min man förlovade oss med likadana enkla, släta ringar i guld, när vi gifte oss hade vi båda varsin ring i guld, min med diamanter och hans med mönster i. Vi bär båda ringarna.
Min svägerska och hennes man har inga ringar alls och har aldrig haft trots att dom både förlovat sig och gift sig.
Min svåger och hans fru hade likadana enkla, släta förlovningsringar i titan, när dom gifte sig böt dom till varsin likadan ring i titan och med en liten sten i. Dom har alltså bara vigselringarna.
Min bror och hans fru förlovade sig med enkla släta guldringar, när dom gifte sig fick hon en till ring med diamanter. Hon har alltså två ringar och han en.
En vän till mig körde "the american way" och har en stor fin diamantring som förlovningsring och han har ingen ring alls. Dom är ännu inte gifta.
/Christine
Jag skulle personligen aldrig titta på ringar själv, eller ge anvisningar om hur den "ska" se ut. Det känns som att ge exakta order om vilka slags dyra julklappar eller födelsedagspresenter man kräver.
Jag har en vanlig, enkel slät guldring. Det var något som vi tillsammans kom överens om.
Traditionen är (fast jag vet att många gör tvärtom) att den enklare förlovningsringen sätts utanpå den finare vigselringen, som för att skydda den.
Man gör som man vill. Jag vet rätt många som har stora stenar i en solitär som förlovningsring och en ring med fler stenar som vigselring. Ofta halvallians eller helallians. För det mesta har man råd att lägga mer pengar på förlovning och bröllop idag än vad man hade förr, och då blir ringarna därefter.
Jag har väldigt enkla ringar eftersom att jag gillar det bäst. En slät silverring som förlovningsring och en solitär i vitguld med en ametist som vigselring.
I Sverige bär man båda ringarna samtidigt som regel, men det får man också välja. Väljer man breda ringar kanske man inte alltid kan bära två t.ex. Vissa har tre också (ofta en morgongåva, en årssdagspresent eller dylikt).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
De svenska traditionerna är annorlunda jämfört med de anglosaxiska (tex dom som finns i USA)
Tex har vi i Sverige två förlovningsringar (en till mannen och en till kvinnan) som oftast är enklare och sen en vigselring (bara till kvinnan) som kan men inte behöver vara mer "flashig".
I den anglosaxiska traditionen så har man en förlovningsring (till kvinnan) som är flashigare (I USA ska ringen kosta en månadslön för mannen) och två vigselringar (en till mannen och en till kvinnan) som då oftast är enklare. (jag är ganska säker på att det är så men inte hundra)
Vanligtvis så bär man båda ringarna efter giftemålet men det är ju inget måste, jag har nästan aldrig mina ringar på mig eftersom jag inte vill förstöra dom (jag arbetar ganska mkt med händerna)
Däremot så blir det vanligare och vanligare att båda har vigselring i Sverige tex, sånt bestämmer man ju själv, vill man inte behöver man inte ha ringar alls, det har egentligen inget med att vara juridiskt gifta att göra.
Andra skillnader mellan svenska och anglosaxisk traditioner är tex att vi i Sverige traditionellt inte har haft "nu kan du kyssa bruden" även om många har det nu (med influenser från USA).
Men man väljer som sagt själv
vi har två förlovningsringar i guld som ser hammrat ut och istället för förlovningsdatumet står det datumet vi blev ihop.
Jag har en guldring m 4 diamanter som vigselring som jag ärvt av farmor (annars hade jag nog haft en enkel i guld bara)
Så det är ganska traditionellt men vi kysste varandra vid "altaret" så vi blandade in lite anglosaxiskt också
l'm back
Oj tack för alla svar, fler får gärna skriva sina åsikter hit. Ni gjorde det bade krångligare , men också lättare för mej att fundera ut hur jag skall göra. Angående varför jag gav riktlinjer är för att min sambo bad om det, så jag har inte stått och stampat och sagt dethär måste det vara! haha :) Han sa att han ville veta vad jag gillade eftersom han vill jag skall få en sådan ring jag verkligen vill ha. Detta betyder ju bara det att ja måste tänka ut vilken som skall vara den simpla ringen och vilken jag vill ha med diamanter ! Tusen tack för alla svar iallafall, tydligen kan man lite göra hur som helst. Själv är jag från Finland föresten , men vad jag vet är traditionerna väldigt desamma :)
Skriver det här lite allmänt, men kom att tänka på det när jag läste #5
Man måste ha i alla fall en ring vid cermonin om man gifter sig kyrkligt. Det är en obligatorisk del i akten 🙂
/Rebecca
#7 kanske det men det behövs inte rent juridiskt.
Minns jag det rätt så kunde man förr låna ringar till själva vigseln men man lämnade tillbaka dom sen men det var ett tag sen om jag nu minns rätt.
l'm back
#5 Det amerikanska du beskriver låter precis så som min sambo vill ha det, eftersom han är väldigt amerikansk av sig… eller hur jag skall förklara det. Han är inte född med amerikanskt påbrå eller något men han har flertal vänner från amerika via nätet och håller mycket på med datorer och fotografering och har haft mycket kontakt till amerika på så vis, samt pratar flytande engelska via sitt job. Därför tror jag han vill väldigt mycket ha de så för i hans huvud "skall det vara så". :)
#8 Nej precis, tyckte bara att det var en bra sak att poängtera.
-------------------------------------------------
Andra traditioner som skiljer sig är att man i Sverige går till altaret/vad man nu väljer tillsammans tillskillnad från i anglosaxiska traditionen där bruden går med sin far/bror och lämnas vidare till den blivande maken. Den svenska traditionen tycker jag själv är mycket finare, eftersom att den symboliserar att brudparet valt varandra och tar ett eget beslut tillsammans, istället för att kvinnan lämnas från en förmyndare till en annan som någon slags ägodel.
/Rebecca
#7 - Nej, det måste man inte. Min svägerska gifte sig kyrkligt och hade inte ringar. Men det kan nog bero på hur liberal prästen är.
/Christine
#11 Ja, det finns präster som avviker från hur man ska göra. Många tillåter till och med att man inte har några psalmer vilket också är en obligatorisk del. Men det ska vara obligatoriskt, även om en del som sagt avviker. Bättre att förutsätta att det är så än att man blir sur på prästen som säger nej när hen gör "som man ska"😉
/Rebecca
#10 jag tycker också om den svenska mer. Jag vet inte om jag skulle gjort den anglosaxiska versionen även om min man varit amerikan faktiskt. Men jag har fått för mig att det är "bara" vid "det första" bröllopet (dvs om man är änka el skild så gör man inte så) men jag kan ju ha helt fel på det.
l'm back

Våra förlovningsringar är likadana, tunna släta i vitt guld.
Vi har likadana vigselringar i titan, släta där ena halvan är borstad och den andra polerad (?).
Förlovningsringar har vi inga och har inte haft heller. Vi förlovade oss nämligen aldrig utan gifte oss direkt.
Jag är ingen smyckesmänniska, tycker mest att allt sånt är i vägen så en enkel ring passar mig perfekt :)
Tusen tack för alla svar , skall läsa igenom detta ännu en gang då ja har bätter tid och fundera fram ett beslut om hur vi vill ha det med min sambo :) Vissa delar är klara men jag vet faktiskt inte om han vill ha en ring tillexempel! :) Tack för bra svar iallafall! Och om andra har något att tillägga och tycker något inte är sagt är det bara att fylla i tråden! :)
Nja alltså, jag tycker nog att förlovningsring ska vara lenare. och gifteringen lite finare. Men jag tycker inte att man ska titta på förlovningsringar ensam och därifrån säga att man vill ha ditten eller datten. Då blir det helt plötsligt mer som en gåva, istället för ett tecken på gemensam kärlek och ömsesidighet.
nej jag anser att det är något man gör tillsammans eller helt enkelt väljer att lita på sin partner. Det är inget man bestämmer själv.
Men det blir skillnad om man är i butik tillsammans och man hittar något som man tycker är extra fint och partnern håller med, så köper man den. Det är ändå gemensamt.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Håller med lite i det där med att köpa tillsammans. Vi köpte våra tillsammans och hade jätteroligt den dagen då vi gick runt och kollade. Vi köpte dem i sydafrika och där är allt bling bling så vi fick ta oss igenom ett tiotal butiker innan vi hittade ntg vi gillade. Att killen ska köpa och fria och allt det känns så amerikans film vilket inte är ngt jag vill börja vårt gemensamma ringliv med :P
#17 Tänkte bara kommentera kort på det du sa, javisst det skulle väl vara det mest optimala att gå tilsammans och välja ringar vilket också är otroligt mysigt och fint, men min sambo vill göra detväldigt amerikanskt. Lixom "pop the question" utan att jag vet I något sammanhang väldigt planerat och uttänkt till en överaskning. Han skojar alltid hur han kommer göra det , och sager sedan att han kan ju inte använda denhär idén nu då han sagt den och skrattar. Men han har nämnt säkert fler än 100 stycken så nån av dem lär de bli, minns knappt längre , hehe. Detta är förståss väldigt romantiskt och han är en väldigt stor romatiker och jag tror hans tanke är att jag skall gråta då det hander (hihi..) Nä men det marks att detta är viktigt för honom och han vill göra det på egen hand. Däremot ville han ha riktlinjer på hurdan ring jag föredrar då de finns så manga sorter, eftersom han vill jag typ skall "tappa andan" då jag ser ringen. Detta later väldigt sagolikt just nu då man skriver ner det, men känner jag min sambo rätt kommer han göra det så sagolikt han bara kan. Han är en film och romantik "nörd" så ;) Men ja som sagt har jag förklarat mer om detta I #6 #9 :)
Om vi förlovar oss är det för att gifta oss inom ett år. Så vi kommer inte lägga massa pengar på förlovningsringarna. Byter ändå ut dom till bröllopsringar sen.
Lär bli förlovningsringar i silver. Finns massa snyggt :) även palladium.
#19 jag och min man kollade på ringar tillsammans men han överaskade ändå mig när han frågade (ca 3 år senare) för just det visste jag inte. Inte heller vad han hade skrivit i.
Så man kan överaska och ändå kolla på ringar
l'm back
#21 javisst det har du ju rätt i , men som tidigare nämnt är det inte jag som bestämt denhär delen :P hehe, eller visst har jag saker och säga men han vill ha det såhär :)
jag vill ju helst han ska välja allt , för de är ju personligt då, men han ville ha riktlinjer samt så har vi ganska olika smak :)
Men detta är ju smaksak antar jag! :)
finns snygga ringar från 20-30 talet man kna köpa på nätet. Jag kommer att köpa en begagnad vigselring, från USA eller Europa. min syster fann en mycket vacker ring, precis i stil med hur jag alltid tänkt mig att en vigselring ska se ut.
TS gör som ni vill, ni behöver inte köpa/välja ringen tillsammans. Ser ingen skillnad på att du väjer ut den, eller att han väljer ut den. Nu har han bett dig och som du säger är det nog bättre att följa din smak, speciellt då du är den som ska bära ringen.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Min sambons förlovningsring är i stål och min i silver för vi ville ha det så enkelt som möjligt. Sen gillar jag silver mer än guld (även vitt). När vi gifter oss kommer jag skaffa ringen åt mig och sambon vill inte ha någon. Så man kan göra precis som man vill.
Vi har hållit det enkelt jag och min blivande man, våra förlovningsringar är en enkel modell i palladium och vi gifter oss i juni och har kollat ut varsin vigselring i brett hamrat guld som ser likadana ut och vi kommer inte bära förlovningsringen på samma finger som vigselringen. Det finns annat vi vill lägga våra pengar på än ädelstenar som nog bara är ivägen för trädgårdsarbete, jobb mm.
Jag tänker mig att vi vill ha varsin förlovningsring, troligtvis släta eller kanske någon sten i min. Sedan tänker jag mig varsin vigselring, ev att killen byter ut sin och bara har vigselringen.
Velar lite mellan vitt guld och vanligt guld.
Man gör såklart som man själv vill, jag struntar i traditioner🙂Vi förlovade oss inte eftersom ingen av oss såg nån poäng eller orsak till det. Sen tycker jag det är snyggast med bara en ring. Min man har en smal, slät vigselring i vitt guld och jag har en lite bredare i vitt guld och med 15 briljanter på rad. Vi designade dem själva och så gjorde en guldsmed dem till oss.
/Christina
Man kan titta på ringa tillsammans innan så han vet vilken du är intresserad av och vilket mått du har på ditt ring sen när/om man gifter sig så har man båda på sig på samma finger
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Tack alla ni som svarat, för väldigt bra och hjälpfulla svar, detta är förståss et väldigt individuellt ämne och jag tror många har väldigt olika syn på det. Därför det också är väldigt intresant att diskutera tycker jag.
Man får gärna fortsätta att komma md sina egna åsikter vidare här i tråden allt eftersom folk hittar hit, men läs gärna igenom tråden innan kommentarerna görs så att det inte blir onödiga dubbel kommenteringar eller liknande så alla vet vilken information som finns i "luften" :)

När vi förlovade oss köpte vi varsin enkel guldring och när vi gifte oss fick jag en till. Inga diamanter eller så då vi inte tycker det behövs. Känner att det är onödiga pengar, är ju lika mycket gift oavsett vad ringen kostar =P
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag och min man har samma ringar som när vi förlovade oss, titan. I min sitter det en väldigt liten diamant också.
Vi gjorde så att vi gemensamt dagen efter själva förlovningen i vintras gick till guldaffären och valde ringar. Bättre så än att ge en ring hon inte skulle vara helt bekväm med. Vi var länge i affären och kom sen ut med en slät traditionell guldring åt mig och en lite mer mönstrad guldring åt henne. Hon blev också väldigt fäst vid en annan ring med en diamant, men den kostade tre gånger mer och vi tänkte att den nog passar bättre som vigselring än förlovningsring. Vigselringen tycker vi båda ska vara mer påkostad och nåt att se fram emot. Då är det lite fel att köpa den finaste ringen man hittar direkt till förlovningen. Nöjda blev vi båda med våra ringar i alla fall, trots att vi inte körde på det allra finaste direkt. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har bara en slät, lite "rundad" ring i rosa guld som förlovnings ring. Inte gift o det blir inte av än på ett tag ;) Killen har likadan som min fast vitt guld (han ville inte förlora all manlighet ;) )