Destruktivt? Vad är okej?
Vad är acceptabelt? När är det okej att säga ifrån? När är det okej att utföra en handling?
Bakgrund:
Jag har nu varit tillsammans med min pojkvän i lite mer än två månader. Vi har känt varandra i ca 6 år och umgicks som "booty call", "kk" osv i ca 7 månader innan vi blev tillsammans i februari 2014.
Jag har en ätstörningsproblematik som jag just nu ska börja utreda och det vet han om sedan ett tag tillbaka. Jag sa för ca. en månad sen att jag ska börja på ätstörningsklinik och att jag verkligen har problem.
Vi bor med 40mils avstånd. Jag kom hem från honom igår kväll efter att ha varit hos honom sedan den 10e april. Innan jag åkte till honom kollade vi på lägenheter och när jag kom till honom blev det ännu mer seriöst och vi tittade på en av hans släkts lägenhet och började planera möbler samt kollade efter fler lägenheter och kontaktade ägare.
Problemet: Första dagen jag var där klagade han över min mage och att han tyckte att den var tjock, jag har aldrig haft såhär lite fett på min mage i hela mitt liv, om jag står upp är det nätt och jämt att jag kan få tag i lite lös hud i mitten av magen men mina höftben syns väl.
Veckan fortsatte och han började säga att jag ska träna och att jag måste börja äta mer, samt sa en gång vid matbordet att han skulle skaffa en hamster för att lära den att äta mer än jag (såg jag som positivt dock(?)). Samtidigt frågar han om jag har tränat mycket rumpa förut och sa att det syntes att jag gjort det, antydde att den var hängig. Att mina armar hade löst skinn m.m.
Efter någon dag sa jag till honom att han klagar nog på min rumpa då han sa att jag skulle spänna den, men jag vägrade. Då bad han om ursäkt och sa att jag var jätte fin och att han inte skulle klaga något mer och bad om ursäkt och sa att han älskar mig. Men hans pikar slutade inte och han har sagt många gånger att jag måste börja äta (som iofs är bra) men han kommer med kommentarer om att jag måste träna också som jag ser som en antydan att min kropp inte duger och att jag är stor.
Hans humör förändrades även under veckan och han har blivit mer frånvarande och kort i sin ton, som att han har sagt åt mig att jag ska vara tyst när vi har diskuterat eller när jag har inflikat när han har sagt något, "du kan bära, du behöver träna lite- inför folk, vi har haft mindre sex och han säger att jag borde ha märkt hans signaler som han sänder om att han vill ha sex.
Dessutom har han blivit mer frånvarande när det gäller lägenheter och liknande samt så sa han att "det kanske är bra att du åker hem ett tag, då vi bara har bråkat i två veckor, om små saker" - som vi inte har gjort och jag försökte förklara att det är skillnad på att bråka och diskutera men det tycker tydligen inte han och han avslutar bara då med att säga att allt är bra om jag tycker att det är bra. Pikar har också kommit upp som att "fast du har väl inte betalat så mycket när du har varit här" - nej det hade jag inte men jag har frågat flera gånger om jag ska betala.
En grej som jag grämer mig över är det att han sa att "bara så du vet om vi flyttar ihop så kommer jag fortfarande att jobba väldigt mycket och jag kommer att supa och sova också" Jag frågade när jag kommit hem vad han menade med det och han sa att han bara ville att jag skulle vara införstådd och svarade inte när jag sa "okej vad bra jag ville bara veta om du hade ändrat dig".
Jag vet inte vad jag har gjort för fel då jag har städat varje dag då han jobbat, gjort mig fin tills han kommit hem, frågat hur han har haft det på jobbet och undrat om vi ska hitta på något tillsammans och föreslagit olika aktiviteter..
Kan tillägga att han var jätte charmig innan vi blev tillsammans och även i början av vårat förhållande. Visst är han det någon gång nu också men inte på samma sätt.
Du är värd bättre, hans uppförande gentemot dig är inte acceptabelt någonstans.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
😢 Jag vet inte om jag ska prata med honom om det, men vet då inte vad jag ska säga då jag känner mig så tjatig och att jag inte kommer någonstans i det jag säger förutom klagar på hans sätt att vara… Jag hoppas också att detta är en fas han går igenom men å andra sidan är han 22 år och jag vet inte, man kanske borde ha insett hur man ska uppföra sig då?
Jag trodde aldrig att vårat förhållande skulle bli på detta viset och jag är så himla rädd, så himla rädd. Men nu när jag skriver detta undrar jag vad jag är rädd för och inser nog att det är att han ska lämna mig om han inte tycker att jag duger

Alltså, efter vad du berättar låter han som världens svin. Sådär kan man ju inte hålla på. Han trycker ner dig när du redan är lite skör. Ingen jag skulle ha lust att bo med. Som par ska man ju höja varandras känslor och humör, inte sänka. Jag känner ju inte alls honom och vet bara det du berättat men jag skulle akta mig för att flytta ihop innan ni har "låtsasbott" ihop fler gånger. Dessutom måste du ju fokusera på att komma ur din ätstörning och ta hand om dig själv på bästa sätt. Han verkar mest förvirra dig i ditt tillfrisknande.
Du duger! Men frågan är om han gör det. Du har dina tvivel och det med all rätt. När du beskriver hur han behandlar dig tycker jag att det låter som om han vill ha makt och kontroll över dig.
Och om han inte tänker ändra på sig, varför ska du då behöva göra det? Älskar han dig så accepterar han dig som du är.
Är du verkligen säker på att du vill dela vardagen med den här killen? Han kommer med all säkerhet inte att ändra sitt beteende. Jag tror inte att han går igenom en fas. Han visar helt enkelt sina sämre sidor.
Det är honom det är fel på, inte dig.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#4 Ja det kanske är så, jag är som sagt VÄLDIGT förvirrad när det gäller allt just nu. Jag vet inte vad jag håller på med riktigt, och speciellt inte vad han håller på med. Det konstigaste av allt var hut det vände under veckans gång och allt bara blev sämre, någon som har en bra förklaring på det? (Nej förstår om inte jag har det har troligen inte ni det heller haha)
Vad menar du med låtsas bo? Hur? :)
Ja alltså i nuläget känns det inte som det är värt ett tillfrisknande då ha inte verkar nöjd med mig och har en tid på kliniken idag men tänker avboka den.. På den nivån är det just nu.
#5 Ja jag tror också att hans kontrollerande sidor börjar komma fram, visst han säger (sa) att jag ska få välja möbler i lägenheten och han frågar mig vad han ska skaffa för frisyr (dock då han sa att jag klagade. Jag föreslog att VI skulle klippa oss, för jag behöver det också)
Tror du jag kan prata med honom om det? Känns så dumt att prata med honom över telefon då jag är en mer öga-mot-öga person men lite komplicerat när vi bor 40 mil ifrån varandra kanske!
Tycker tyvärr det låter lite som om han inte riktigt vill vara ihop med dig och försöker "skrämma" dig att göra slut med honom.
Kan vara ganska kort och frånvarande mot min pojkvän ibland just för att jag egentligen inte är kär i honom och inte vill vara ihop med honom..
Gör slut innan det blir värre är mitt råd.
Du har ätstörningsproblematik, som du är ärlig om och informerat om att du söker hjälp för… och han väljer ändå att klanka ner på din kropp och vikt?
Handen på hjärtat så låter han som en total idiot som bara kommer förstöra ditt psyke mer, av de som står i tråden så tror jag faktiskt du har ett bättre liv (och ett betydligt snabbare tillfrisknande) utan han i ditt liv!
Vänd på det, om din vän hade problem med ätstörningar och hennes pojkvän klagade på att hon var tjock, vad hade du rekommenderat henne att göra?
https://www.instagram.com/aros_yoda/

#6 med låtsasbo menar jag som ni just har gjort. Att bo ihop i lite längre perioder än bara en helg fler gånger innan ni ev. flyttar ihop på riktigt. Kan tänka mig att det kan vara knepigt dock, om ni båda har sysselsättning. Oj jag blir rädd när jag hör att du vill avboka din tid och ge upp tillfrisknandet. Det låter inte bra alls. Det bästa du kan göra för dig själv och detta eller framtida förhållanden är att få ordning på dit problem. Om du själv är säker och stark är det så mycket lättare att hitta rätt i kärlek och att kunna ge av sig själv utan att bli självutplånande. Ingen kille värd att ha vill att hans älskade ska må dåligt eller plåga sig själv på det sättet.
Säg rakt ut som det är till honom - hur han får dig att känna och att det kanske är bäst att skjuta upp planerna på att bo tillsammans.
Han verkar inte vara rätt för dig. Han känner till din historia och pratar ändå negativt om din kropp. Din kropp som ju dög bra när ni var kks.
Verkar tyvärr också som han kommit på att han inte har rätt känslor eftersom du skriver att han förändrats.
Tycker du ska lämna.
Han är inte bra för dig. Han gör dig illa med sina utseende och träningskommentarer. En partner som är schysst stödjar när man har problem, inte tvärtom! Var rädd om dig och gör dig av med honom. Du är bättre värd!!!
Håller med de andra. Det du berättar bådar inte alls gott för framtiden och det är verkligen illa att pika dig om utseendefrågor då du lider av ätstörningar. Han tycks mest vara intresserad av att ha en snygg tjej att visa upp sig med och sätta på, snarare än nånting seriöst som bygger på kärlek och ömsesidig respekt.
Tror som alla andra ovan att det bästa är att lämna honom om han inte kan acceptera dig som du är och stödja dig att bli frisk från dina ätstörningar. Med sitt beteende förvärrar han snarare problemen, och det är det sista du behöver.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hoppas du inte har avbokat tiden! Du behöver den, och det är DEFINTIVT inte värt att du fortsätter må dåligt och göra dig själv illa pga honom.
Och nej, det är inte ok att han håller på och klagar på din kropp. Det hade inte varit ok även om du inte hade någon ätstörning, men nu när du har det är det direkt sadistiskt. Mycket illavarslande tycker jag.
Och i övrigt - du har varit värsta hemmafrun, städat och fixat och gjort dig fin och försökt behaga honom, han verkar inte ha uppskattat dina ansträngningar alls, han tycker det är ditt fel att ni har mindre sex för att du inte uppfattat hans signaler (eh, kommunicera tydligare om man märker att det inte går fram? 🤔) och istället för att lyriskt drömma om hur fint det ska bli när ni bor ihop pratar han om att han minsann kommer att jobba och supa och sova. Är det här en tillvaro du ser för dig själv permanent?
Om det inte är något du utelämnar om riktigt kassa saker du gjort eller sagt så är han ett svin. Och även om du skulle ha varit dum på något sätt så är det här destruktivt, destruktivt och dåligt ja.
Ta hand om dig själv i första hand!

Den där relationen låter som en dålig idé! Ta hand om dig själv istället och låt inte en sådan person finnas i ditt liv och trycka ner dig.
Tack alla som har tagit sig tid att skriva kommentarer och lägga ner energi på mitt problem!
Nu har jag precis fått klartecken om jobb där han bor så jag ringde honom men han sover (antar jag) så jag skrev att han skulle ringa när han vaknar.
Då ska jag fråga rakt ut "Jag har fått jobb på xxxx och vill nu att du ska svara ärligt på om du vill flytta ihop med mig eller om du tycker det går för snabbt och vill vänta?"
#18 - Men om han svarar ja, vill DU faktiskt det? Det är minst lika viktigt. Jag skulle avråda från det med tanke på vad du berättat om honom.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
18 så du flyttar om han säger ja? Tycker han beteende har visat dig att han inte är något att satsa på.
Han är ett stort jävla varningstecken! Mitt råd är att sticka innan du nästlat in dig för mycket i den här killen. Låter oerhört manipulativ. Det låter även som du försöker duga åt honom, som en husa? Får kalla kårar. Inse ditt värde och hitta en kille som uppskattar dig för den du är. Jag brukar använda vågskålen. Lägg allt bra i den ena och skiten i den andra! Kram och lycka till!
Vill inte säga vad du ska göra, men om jag var du så skulle jag sluta träffa honom omedelbart, särskilt om jag hade ätstörning eller andra problem. Risken finns att det kan förvärras när man umgås med personer som bara klagar på en och får en att känna sig dålig, tjock, osv. Hur ska du kunna börja tänka mer positivt om dig själv när du är tillsammans med en sådan dum människa?
Förstår att du TS lider av stor osäkerhet och han förvärrar faktiskt detta. Han motsäger sig i sina pikar mot dig. Han är elak och du låter honom vara det även om du inser att det han gör är så fel! Trots att ni "diskuterat" i 2 veckor och han påtalar det och också verkar osäker på er- så har du varit snäll, passat upp på honom, tagit emot elaka pikar.
Du är säkert älskbar, men den här killen är fel för dig. Lämna innan du gett upp för mycket för en illusion som kommer att krossa dig långsamt.
Den kille du är kär i är allt omkring- en pojkvän, någon som tycke rom dig, någon d gör glad, en sambo.
Personen du beskriver i tråden är en kille som kritiserar din kropp, försöker förändra dig till vad han vill ha- genom kritik. Du VET att det inte är okej men du accepterar det ändå. En dag kommer du att acceptera värre, mer kränkande saker, kanske även våld.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Ni bor ihop i 2 veckor och han beter sig som ett svin, hur ser det ut om ett år tror du? Varför skulle det bliannorlunda mellan er bara för att ni pltösligt BOR 24/7 under samma tak? :D Make no sene.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Flytta inte ihop med honom! Gör slut istället.