Han vill ta livet av sig
Jag misstänker att min vän är väldigt instabil. Hans första flickvän har gjort slut med honom efter ett års tid. De har gjort slut tidigare, dock var det inget allvarligt.
För två veckor sedan var hon taskig mot honom och hamnade på ettsjukhus efter ett självmordsförsök.
Det går inte att förklara för honom sanningen om förhållanden, alla skiljs åt förr eller senare. Han fyller 18 år i december, men ändå är han så säker på att ingen tjej kommer vilja ha honom. Det är inte så att han är ful, tvärtom, han är en 8/10.
Just nu hotar han folk med att hänga sig för att hon gjorde slut med honom, och "ingen bryr sig om honom".
Hon har asbergers och bor i Kanada.
Finns det något man kan göra? Kan han inte läggas in på BUP? I så fall hur ska man fixa det? Han vill ju ta livet av sig.
Tycker att du ska kontakta hans föräldrar och berätta vad du har i hjärtat 🙂 Sen kan du ju ringa BRIS eller vad som helst och få råd :)
http://solus.blogg.se/
Jag hade kontaktat föräkdrarna.
Jag tror tyvärr inte att föräldrarna bryr sig.
Du kan även kontakta psykjouren i din kommun.
Mvh. Silverhuldra
#4 De kan nog inte göra så mycket med tanke på att vännen bor i Kanada.
Jag förstod inte riktigt i #0 om det var han eller (ex-)flickvännen som gjort ett självmordsförsök? Om det var han bör han väl förhoppningsvis ha fått kontakt med vården i samband med det. Annars får man uppmuntra honom att ta en sån kontakt. Eller, om man är riktigt ambitiös, försöka hitta kontaktuppgifter till psykiatrin där han bor.
#4 Ska försöka :)
#5 Nej, nej. Han bor här i Skåne, hans tjej som gjorde slut med honom bor i Kanada.
Ok, då förstår jag! Om han hotar med att hänga sig typ akut nu så är det psykakuten eller 112 som gäller. Annars kan man kontakta BUP på vardagar så får de göra en bedömning. Man kan hitta kontaktuppgifter till alla mottagningar på 1177.se.
Du måste försöka gå genom din vän. Det finns ingen som kommer att hämta honom och lägga in honom någonstans utan han måste själv vilja ha hjälp. De som hotar är sällan de som tar sitt liv. Men de mår inte bra.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#8 Det där är lite av en farlig myt. De flesta som funderar på och pratar om självmord gör det visserligen inte i slutänden. MEN - de allra, allra flesta som gör ett självmordsförsök HAR kommunicerat det innan. Så man ska alltid ta det på allvar när någon säger att den vill ta livet av sig.
Och skulle det vara någon som egentligen inte menar det utan bara vill få uppmärksamhet (på sitt dåliga mående) är det ändå bra att ta det på allvar, då kan de i bästa fall lära sig att modifiera sina uttryckssätt istället för att ropa "vargen kommer" tills omgivningen tröttnar.
Och man KAN såklart bli hämtad och inlagd utan att själv söka hjälp, enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård). Men det är höga krav för att det ska gälla, det ska i princip vara en akut fara för livet. Det var därför jag skrev att TS ska kontakta akuten eller 112 om det verkar som att vännen faktiskt tänker göra slag i saken inom kort. Men det är såklart bättre om det går att motivera honom att själv söka hjälp på BUP, alternativt via vårdcentralen eller ungdomsmottagningen om det inte är väldigt allvarligt.
Hur gammal är killen i fråga. Blir lite funderande då det pratas om BuP och att inte föräldrarna bryr sig om det. Är han under 18 är det inte LPT som gäller utan ett LVU som tro det eller ej är lättare att få till. Men tycker ändå att man ska prata med föräldrarna i första hand om han är under 18 om det är så att de inte bryr sig hade jag vänt mig till sociala jouren.
Men om han redan har varit på sjukhus för självmordsförsök borde dom inte ha erbjudit honom hjälp inom psykvården?
11 erbjuden hjälp är allt annat än samma sak som mottagen. Tyvärr.
Ts. Nästa gång han säger att han vill dö råder jag dig till att ringa polisen.