Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 7186 ggr
[SharpMissy]
0

Hur håller man liv i kärleken?

Då och då läser man i kvällspressen om par som varit gifta i 60 år. De blir ofta intervjuade om hur de lyckats hålla sin kärlek vid liv under så många år.

Svaren som ges är att man måste prata med varandra, ofta. Och det har underlättat att man antingen har gemensamma intressen, eller att man låter varandra utvecklas på varsitt håll. En del av paren påstår sig aldrig ha bråkat, somliga säger att de munhuggs dagligen och bråkat ibland. När de bråkat går de på varsitt håll för en stund och sedan är det viktigt att båda kan ta steg till försoning.

Jag tycker inte detta låter som något särskilt märkvärdigt, egentligen. Så här är det väl mer eller mindre för alla?

Vissa par lyckas hålla ihop, andra inte. Somliga påstår att det är en generationsfråga, att vi har en annan syn på förhållanden och partnerskap idag än för femtio år sedan.

Vad dödar då kärleken?
När både mannen och kvinnan stressar runt i vardagens slit och glömmer bort att koppla av, att nära och vårda vad man har tillsammans. Man arbetade och slet förr också, men när kvällen kom var man närvarande tillsammans på ett annat sätt än idag.
Idag har människor fler intressen, man springer på gym, aerobics och kvällskurser. Eller så sitter man vid datorn eller ser på teven. Hur ofta gör man saker tillsammans? Vi skjuter upp all samvaro hela året, för att ta igen allt under fem veckor på sommaren. Då ska man vara tillsammans, oftast med barnen men också på tu man hand. Detta är bäddat för prestationsångest och misslyckande. Därför att man också ska boka upp och hinna göra allt på huset, i trädgården och annat som man måste göra under ledigheten som inte blivit av under året.

Jag tror inte på att man ska göra det till en "grej" heller, att man ska tända levande ljus på fredagarna för att ta sig tid att vårda varandra. Jag tror man måste ändra sin inställning till vardagen. Att varva ner mer på vardagskvällarna, att sitta tillsammans och att prata mer.

Kvinnor tycker ofta om att prata om relationen medan män inte tycker att det finns någon anledning. (Generaliserar igen)
Men man kanske inte behöver prata så mycket om själva relationen, det är väl bättre att prata om de drömmar man har, vad man har för önskningar, om livets djupare frågor. Vad vet jag?

Sen är det, precis som jag skrivit i en av mina artiklar här på sidan, viktigt att hålla på sin intimitet. Man behöver inte känna till varenda skrymsle och vrå på sin partner i alla situationer.

Jag tror att man glömmer bort att se varandra som de människor man är, den som man var när man träffades, även om man förändras gradvis med åren. Man tar varandra för givna i alltför stor utsträckning.

Vad vi borde säga till varandra är:
Se mig! Berör mig! Låt dig fortfarande fascineras av mig som du gjorde i början!

Vad tror du om det här? Hur gör du för att ditt förhållande ska vara levande och växa?

Annette
0

Jag trivs med det vardagliga i mitt förhållande. Nya förhållanden är så jobbiga, det är både himmel och helvete innan man vet hur man skall ha det ;)

Jag skulle vilja skriva mycket mer, men hinner inte just nu. På återseende!

didis
0

Tror du inte att det handlar om vilken inställning man har till förhållandet? Om utgångspunkten är "det håller så länge det håller" eller "det här skall hålla livet ut"?

Maken och jag firade 19år tillsammans i mars och visst går det upp och ner. Ibland är man förälskad, ibland less på honom. Men ge upp? Aldrig. Om jag nu har haft så´n tur att jag hittat någon som vill leva med mig då gäller det att hålla fast vid honom!!Skrattande

Kanske gifter vi oss nästa år, släkten börjar tycka det är dags. Men jag tycker inte man skall förhasta sig… det tog 19 år och 2 barn innan jag ville gifta mig…Flört

[SharpMissy]
0

#2 hehe, ja bättre sent än aldrig.

Och du har helt rätt, bäst att hålla fast vid den som faktiskt vill ha en. Och man blir ju inte yngre heller precis. *s*

didis
0

#3 Nej yngre blir man inte även om jag är rena ungdomen (35).Glad

Men det konstiga är att preferenserna ändras med åren, nu tycker jag tom att kalaskula och glest hår kan vara sexigt… (fast tack och lov har inte maken något av det även om han inte är lika smärt som när vi träffades…)

edqvist
0

17 år har gått nu .o det konstiga ä att åren gått så fort vi brukar prata om det ibland maken o jag …vi har sett ett antal förhållande splittras i bekantskapskretsen …o kan nästan "dra alla över en kam"  vart tog respekten för varann vägen?…efter ett antal år slutar de ex att fråga den andra partnern vad resp. tycker för de vet det ..(vaddå man kan ju ändra sig eller)..tycker att man ska inte ta allt för givet utan vara öppen o prata mycket o ofta om ALLT ..positivt o negativt …ok kan man inte komma överens då kanske man får gå halva vägen var ibland eller så finns det kanske en annan lösning på problem " i en ny bana" varför inte testa nåt för båda då detta kan bli en utmaning istället som man når tillsammans….sen så tycker jag att man ska inte behöva boka tid med varann (kanske om man har småbarn förstås)..tiden ska ju bara finnas där …kanske inte mån, tis , tors ..men de övriga dagarna i veckan finns ju …."man ska leva dagen som det vore den sista "….livet kan ändras fort över en dag ..

ett ex. på nåt vi gjort i alla år …varje kväll /väldigt ofta talar vi om för varann att vi älskar varann o det innbär att man inte lägger sig o sover osams Glad

Cevir
0

Jag trivs bra i mitt förhållande som jag har nu! Vi har inte varit tillsammans så jätte länge ännu, men det känns helöt underbart just nu! :)
Vi har väll haft våra småtjaffs, men det har aldrig varit något allvarligt! Just nu känns det som om det kommer hålla föralltid, men det vet man ju aldrig! Hoppas på det just nu :)

/ Sara & Casper

Ove-D
0

#0 mycket tankvärt!