Relationer iFokus

Relationer

Etikett: leva-tillsammans
Läst 3101 ggr
[Majbot]
0

Erfarenhet av att leva med en deprimerad...

Vill mest skriva av mig för tillfället och söka råd från andra som har erfarenhet av att leva med en deprimerad person.

För tillfället bor jag hemma tillsammans med min syster i mammas hus. Sedan 3 år tillbaka har min syster varit deprimerad vilket har resulterat i att hon har ljugit om allt och alla för att slippa ta ansvar(exempelvis söka jobb, utbildning eller helt enkelt sköta hussysslor. Hon ljög även om sina betyg från gymnasiet - hon tog alltså aldrig studenten 'på riktigt' - men det visste ingen i släkten om som tillsammans firade hennes student. Hon är i dagsläget 21 år gammal.)

Själv läser jag på högskola (fyller 20 i september) och jobbar lite extraknäck här och var nu under sommarlovet. Bor hemma hos mamma då hon har varit väldigt snäll med att hjälpa både mig och min syster ekonomiskt för att vi ska slippa ta studielån. 

Tillsammans med min mamma gjorde även min syster upp om att hon skulle gå till arbetsförmedlingen (hon har skrivits in/hoppat av 2 gånger tidigare) + boka upp körlektioner fram till slutet av augusti så att hon skulle kunna ta körkort(som för övrigt våra föräldrar helt står för. Hon har ljugit om att gå till körskolan, och hon fejkade att hon gick dit för lektioner genom att helt enkelt ta promenader då hon skulle ha varit där). 

Det tär väldigt mycket både på mig själv och min mamma att min syster praktiskt taget vägrar hjälp, hon har äntligen börjat gå till en psykolog och jag håller varenda lem i kors för att hon inte ska sluta gå dit. Det märks tydligt på min mamma då hon även har uttrycks sig om att hon mår piss och gärna hade åkt iväg för att få slippa allt. Jag känner detsamma. 

Vad f*n gör man? Jag önskar jag hade kunnat flytta hemifrån i princip idag men jag vill verkligen inte behöva ta studielån pga av min syster. Blir fullkomligt galen av att hon får allt serverat men ändå fullständigt skiter i att göra någonting. Hon har levt på mammas pengar till 100% sedan hon tog studenten och gör inget annat än att sitta vid sin dator och avskärmar sig från världen så fort något form av ansvar dyker upp. Funderar själv allvarligt på att söka hjälp/få snacka med någon på ungdomsmottagningen kanske för mentalt är jag stressad så fort jag ser människan. 

Erfarenheter? Tips på att förbättra situationen? Att försöka stötta och hjälpa syrran kan jag redan förstå, jag försöker verkligen men hon avskärmar sig så fort något inte passar… Man måste nästan muta henne med godis och bio för att kunna prata med henne om något när hon väl har stängt in sig :L 

Hjälp! ._.

redstaryena
3

Fy vad det där kändes igen! En av mina kusiner lever likadant. Sitter vid datorn från det att han vaknar. När han är hungrig kommer han ut och hämtar mat för att äta det på rummet. Ljuger han också om samma saker som din syster. Rummet ser för jäkligt ut, med gömmor av glas, tallrikar, smutstvätt m.m. Tyvärr är det de vuxna och föräldern som måste sätta ner foten och borde gjort så för länge sen. Min moster har också varit "snäll". Men egentligen har hon bara gjort honom en rejäl otjänst genom att låta honom hållas. Retar mig som f** varje gång jag är där. Så kan tänka mig vad det gör med dig. Tycker du ska helt och hållet fokusera på dig själv. Sköt dina studier och ta inte på dig skulder pga henne. Vad din mamma borde göra och borde gjort för länge sen, behöver jag nog inte berätta. Men du ska i alla fall inte dras ner i din systers negativa beteende. Försök att hitta saker som är roliga och trevliga, som får dig att lämna hemmet oftare. Man kan plugga på andra ställen än hemma :)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

coqui
4

Vet du anledningen till att hon är deprimerad, har hon berättat det? Jag är själv djupt deprimerad + en massa annat. Jag vet om att jag kan vara svår att leva med av olika anledningar, är sjukskriven av den anledning att jag inte klarar av att arbeta för tillfället. Det är någonting jag skäms för innerligt, att jag mår så pass dåligt att det blir som en funktionsnedsättning. Sedan är det skillnad på att verkligen vara deprimerad och att faktiskt vara lat. Nu säger jag absolut inte att din syster är lat, men även som deprimerad kan jag ändå tycka att man måste vilja någonting med livet. Att leva på sin mammas inkomst och ta det för givet är bara oerhört dumt mot henne. Om din syster verkligen är så deprimerad så tycker jag att hon ska ta upp det med sjukskrivning så får en utbildad avgöra om hon är lämplig för arbete eller inte eller verkligen försöka ta emot hjälp. Även fast hon kanske är deprimerad så måste din mamma någongång sätta ner foten.

Sarah
3

Tänker också tanken "är hon inte bara lat". Lat och manipulerande.

[sessie98]
0

Jag bor tillsammans med min syster, mamma, mormor och morfar och jag och mamma är rent ut sagt förbannade på min syster. Jag blir så irriterad varje gång hon alltid får som hon vill och tror att hon är bättre än alla andra. En av anledningarna till hennes depression var att hon blev mobbad under en lång tid. Jag blev också mobbad förut, både fysiskt och psykiskt men inte lika länge som henne. Då sitter hon och säger att hennes liv varit värst i familjen när min mobbning egentligen var värre bara att det pågick under en kortare period plus att under samma period dog 2 av dem jag älskade allra mest så jag blir så j***a sur när hon sitter och säger att jag har haft det lätt?! Men man kan inte göra någonting, det hjälper inte att skälla ut henne, det hjälper inte att prata med henne för om man säger ett ord fel då bryter helvetet lös. Hela familjen tassar alltid runt på tå kring henne för att hon inte ska explodera. Så tyvärr finns det ingenting att göra förutom att ni kanske kan följa med henne någon gång och se till så hon går på körlektionerna. Om hon då känner att en går bra så kanske hon fortsätter. Det är hemskt att leva såhär och jag är glad att jag och mamma ska flytta till lägenhet nu.

[Majbot]
0

#2 Hon har inte sagt uttryckligen vad det är som har gjort att hon inte 'orkar med livet' helt enkelt. Hon säger bara att allt är jobbigt i princip. 

#2/3 Jag har trott länge att det bara är som hon är lat men mamma vill ha det till att hon är deprimerad. Vid de tillfällen som jag har föreslagit att hon borde gå till någon och få en diagnos eller liknande på varför hon mår/är som hon är, så hittar mamma bara på bortförklaringar till varför det inte är nödvändigt. Mamma är för snäll helt enkelt och hon är dessutom rädd för att syrran ska ta livet av sig om hon sätter ner foten rejält. Men då sa jag till henne att vi borde rådfråga akutpsyk om hon verkligen tror att hon mår så dåligt… 

#4 Tack så mycket för ditt svar! Detta kanske låter fel men känns bättre att veta att det inte bara är jag som lever i en sådan här situation. Känns som att jag och mamma måste vara de mentalt starka för att hålla upp oss själva men även syrran ovanpå det.

Timmorn
1

Jag tycker det låter som att hon behöver gå till psykolog, utredning för en diagnos. Eller bli inlagd…Ytterst få människor är så pass lata och manipulerande, så jag tror inte hon är lat. 

Min lillebror betedde sig likadant, fram tills för 2 år sedan. Då började han på folkhögskola, där fick han vänner, han fick folk att umgås med eget ansvar, han var tvungen att fixa mat själv på helgerna osv. Efter ett halvår kom han hem på julen och mina kompisar blev helt överraskade. Han frågade dem saker, var intresserad i stället för att sitta och dega på rummet. 
Jag ska inte säga att han aldrig degar på rummet när han är här, eller att han får A i alla ämnen, absolut inte. Men han är social och han vill för det mesta, och det är guld värt.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings