Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 1443 ggr
[vinterflinga]
1

Svårt att få en bra kontaktperson....

Tänkte berätta om det som hänt mig då jag blivit tilldelad kontaktperson av Soc , jag är en trevlig, snäll och omtänksam ,glad person , jag märker att personer har lätt för att tycka om mig då dom lär känna mig men jag är inte så social av mig och har inte så många vänner för det , därför så försöker Soc hjälpa mig .. En kontaktperson ska vara som en kompis och så jag har haft 5-6 olika genom åren och vissa har varit bättre än andra jag har som tur är inte de dåliga kvar men kan ändå tänka på anledningen till att de misskött sitt uppdrag .

Den första kontaktpersonen skötte sig bra , likaså den andra , den tredje var också bra men tyvärr var hon tvungen att avsluta uppdraget , då hon gjort det fick jag vänta 2 år på att få en ny , det kom en ny tjej , det första hon börja sig med var att ljuga för mig , första gången vi skulle ses så sms'a hon 5 min innan att hennes mamma var på akuten och hon var tvungen att åka dit, jag var såklart förstående och efter hennes sms fortsatte jag att gå på stan lite själv , så kommer det en buss och så ser jag hur hon går av den , i handen har hon en systempåse och hon har flera vänner med sig , ser att dom går i väg till parken som finns här i stan , alltså var inte hennes mamma sjuk utan hon ville hellre umgås med sina vänner , nästa gång vi sågs så frågade jag om hennes mamma mådde bättre ( jag sa inte att jag sett henne ) men däremot så tog jag kontakt med Soc om det jag sett , men jag gav henne en chans till men hon ville sällan göra det jag föreslog iaf och så ändrade hon gärna på våra planer för hon hela tiden inte kände för det vi bestämt .

Jag avslutade kontakten .

Så gick tiden igen ett halvår så dök det upp en tjej på dagverksamheten jag var på under dagarna , jag går dit för att ha något att göra om dagarna i väntan på praktik och jobb , många undrar vad jag ens gör det eftersom verksamheten är inriktad på psykisk ohälsa , de frågar ständigt om jag jobbar där och att det inte verkar vara något fel på mig … Visst ska man vara glad att man ger en så bra bild utåt , men jag är ju där av samma anledning som alla andra bara att jag inte visar eller delar med mig av hur jag mår ..
Så började en tjej sin praktik där , jag tyckte att hon verkade jättebra och vi kom bra överens . Av någon anledning så frågade en annan deltagare mig något om jag hade en kontaktperson , och jag svarade ju nej , det hörde tydligen hon . I slutet av sin praktik så kom hon och frågade om jag ville ha henne som kontaktperson , jag blev
Jätteglad och sa ja direkt i början skötte hon sitt uppdrag jättebra , höll tider, hörde av sig då hon sa att hon skulle det och ställde inte in . När vi setts ett halvår så började hon missköta uppdraget , hon ställde ofta in av 10000 orsaker , hörde inte av sig då hon lovade och kom försent då vi skulle ses, eftersom hon hade 2 små barn med så tog dom ju upp hennes tid och ibland var de med oss .
Jag frågade henne vid två tillfällen om hon verkligen hade tid för mig och hon skulle säga till om hon inte hade det , men hon sa att för mig hade hon det , och vi kunde hitta på vad vi ville i hela Sverige , eller hur tänkte jag . Varenda vecka fick jag vara på henne om något skulle hända , hon svarade inte och flera bortförklaringar kom hela tiden, jag var förstående de första 1000 gångerna men sen ställde jag in mig på att vi ändå inte kunde ses iaf och slutade hoppades .
 Det blev för mkt då hon inte orkade höra av sig till mig på 5 veckor ! , trodde nästan hon dött , så kontaktade Soc och sa hur hon gjorde , de ringde henne och hon sa att hon inte haft tid för mig , de bad henne ringa mig för ett avslut men inte ens det orkade hon göra .
Jag såg henne på stan i veckan , då hon såg mig vände hon och gick åt ett annat håll ..
Jag vet inte vad jag ska göra om hon kommer till dag verksamheten igen för alla tror ju hon är en toppen tjej och enligt henne själv var hon bäst och gjorde allt rätt för sig men det fick inte jag se något av tyvärr …
Jag såg henne på stan i veckan , då hon såg mig vände hon och gick åt ett annat håll ..
Jag vet inte vad jag ska göra om hon kommer till dagverksamheten igen för alla tror ju hon är en toppen tjej och enligt henne själv var hon bäst och gjorde allt rätt för sig men det fick inte jag se något av tyvärr …Innan man får bli kontaktperson här måste man gå på ett mindre informationsmöte och intervju så man är lämplig som person, hur de två lyckades tas sig igenom den förstår jag inte men visst skötte hon sig bra i början,men inte höll det länge. Jag vet inte hur jag ska vara mot henne OM hon skulle komma som vikarie till dagverksamheten igen…man ska ju inte blanda ihop jobb och privatliv, en i personalen där vet att hon var min kontaktperson och det tror hon säkert fortfarande för jag har ju inte sagt hur hon misskött sig till henne …..

Har fått en ny kontaktperson nu men hon är så mycket äldre än mig och vi är så olika att vi inte har något gemensamt alls, hon är 62år och jag 30 . Hon pratar om sig själv 98% av tiden vi har och eftersom hon är så social måste hon fram och prata med varenda person hon känner på stan, visserligen sköter hon tider och så, men jag hade tänkt mig någon i min egen ålder:) Hon känns mera som en mamma än som en kompis. Jag har aldrig ställt in en träff och håller alltid mina tider då jag träffat alla kontaktpersoner.

Har en känsla av att byta igen,men eftersom det varit som det varit innan så vet jag inte hur jag ska göra .. vad får jag istället liksom.

Det här blev visst ett långt inlägg hoppas ni orkade läsa:)

[Yllhilda]
1

Det var ny info för mig. Jag visste inte att man kunde umgås med kontaktpersoner på det sättet. Den erfarenhet jag har av kontaktpersoner är inte direkt positiv, vilket jag tror kommer sig av att dem inte är nog utbildade för det dem gör. 

Du nämnde att du har svårt att få nya vänner men att du har vänner. Berätta mer om det.

Allt oviktigt
1

Jag håller med #1. Skulle kontaktpersoner få mer utbildning från start skulle de som är mindre lämpliga sorteras bort. Många vill nog väl men inser inte att det tar tid och energi att vara kontaktperson