Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 2732 ggr
rosvia
0

När ok med nytt förhållande?

Gjorde slut med mitt nu ex för ungefär en månad sedan av många anledningar, mina känslor försvann för honom redan i slutet av förra året men jag var så osäker och velade fram och tillbaks. Hur som helst så började jag skriva med en kille jag umgicks mycket med för ett par år sedan och fattade tillslut intresse för honom. Tillslut gjorde jag slut med mitt ex och kände mig genast så mycket gladare och friare. Nu en månad senare har jag verkligen börja tycka om den här killen jag tog upp kontakten med igen och han tycker även om mig. Men nu till frågan, när anser ni att det är normalt/okej att gå in i ett nytt förhållande när man gjort slut med någon? Jag har haft väldigt många förhållanden som är säkert 10st. Ångrar det stort men det är något jag får leva med, har fått varit med om det ena och det andra vilket som har satt sina spår. Nu är jag rädd för att gå in i ett nytt förhållande överhuvudtaget då jag är rädd att det inte ska fungera. Jag vill verkligen att nästa förhållande ska hålla gärna livet ut, personen jag vill gifta mig med och ha barn tillsammans.. Jag känner verkligen starkt för den här personen, men jag är så rädd..

Alexandra-S
10

När man är redo anser jag. Finns ingen anledning att varken stressa eller vänta med ett nytt förhållande om man träffat någon man tycker om. Jag träffade min nuvarande pojkvän drygt 1.5 månad efter det tog slut med mitt ex. Kan tycka att det var lite tidigt för min del men det kändes så rätt så det bara blev :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Portie
1

När man är redo som sagt. Jag gick in i ett nytt förhållande ca en månad efter att jag gjort slut med exet. Kan iofs bero på att jag inte kände något alls för mitt ex det sista halvåret och därför var det lättare att gå in i ett nytt förhållande.

Karmatarerskanise
11

Jag hade väntat några månader av respekt för exet.

Fy tusan vad hemskt om man älskar en person som gör slut och en månad senare har en ny.

Gronstedt
3

När man känner sig redo, säger även jag.

Vyer
8

Precis som alla andra; när du är redo. 

Men samtidigt så är det väl onödigt att stressa sig in i något nytt när du känner dig rädd för att gå in i en ny relation? Du kanska ska satsa på att varar singel ett tag, ta det lugnt och känna efter var du verkligen vill?

rosvia
0

Tack för svar! :)

#3 Mitt ex har inte känslor för mig heller och han bryr sig lika lite om mig som vad jag bryr mig om honom :)

#5 De är det att jag har alltid varit rädd att gå in i en relation, just för att jag är så otroligt rädd att det inte ska fungera. Jag har haft så pass många förhållanden så jag ibland funderat på om jag verkligen ska få träffa rätt. Jag tror inte att det har någon betydelse om jag är singel ett tag eller ej, utan oavsett så är jag ändå orolig.. :/

mayolica
0

När du känner dej redo. Om du är orolig att det inte ska fungera kanske det kan vara klokt att ta det lite lugnt , lära känna varandra ordentligt först och inte stressa in i förhållande för snabbt.

~ mayolica ~

rosvia
0

#7 Jag är inte på något sätt osäker på honom utan snarare hur säker som helst. Det jag är orolig för är att oavsett vem det hade varit, att förhållandet inte skulle fungera. Att jag inte kommer träffa någon som är värd att hålla fast vid och dela mitt liv med. Jag var orolig för det när jag fick känslor för mitt nu ex också, var rädd att det inte skulle fungera. Som att jag inte är värd att ha någon. Den här killen känner jag mycket väl och han är helt underbar! :)

mayolica
2

Då kanske du behöver komma till rätta med dej själv först.🤔

~ mayolica ~

Gur4m1
2

När man är redo. Men med tanke på dina många relationer så kanske du behöver just egentid innan du blir ihop med den här nya flamman. Du går från ett förhållande in i ett annat- har det alltid sett ut så? Då är det nog ett mönster du bör bryta.

Jag och mitt ex gjorde slut, och jag hade en ny på gång redan 2 veckor senare men det ångrar jag (även om han var ett bra stöd under uppbrottet - som var väldigt uppslitande). Han var en underbar kille, men han blev tyvärr en "mellanlandning".

3 månader (mitt ex och jag var sambos och tillsammans i 3 år) efter jag och exet gjort slut så blev jag tillsammans med en vän till mitt ex. Mitt ex blev rasande, förstörd osv- men ärligt…det sket jag i. vi är vänner idag, jag och mitt ex så det löste sig. Han har en ny tjej. Jag är fortfarande efter 6 år tillsammans med min "nya" pojkvän. Vi hade gemensamma vänner som hade idén att jag borde väntat minst ett år----av RESPEKT till min partner. Efterosm vi var sambos och var tillsammans så länge. Men nej, det handlar om när _du_ är redo- inte om respekt eller hänsyn till sin EX-partner. Men visst, man borde inte smeta det i ansiktet på sitt ex, att man träffar en ny. Det är alltid tufft för den partner som måste se den andre gå vidare med någon annan, det kommer man inte från.

Men en månad…mjaaa…

Ge dig själv mer tid. Handlar inte om ditt ex eller så. Fråga istället varför du har brottom, varför du redan är på väg in i en ny relation. Har du vekrligen bearbetat sin gamla relation, varför de inte fungerat osv? Speciellt den där känslan du har av att inte förtjäna en relation att hålla. Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Portie
1

Vill tillägga att även mitt ex inte hade några känslor för mig och även han hade inte haft det på länge. Så det var ett gemensamt beslut. Dessutom hade han ju gått vidare innan mig genom att skriva/träffa tjejer så.

rosvia
0

#10 Tyvärr är det ett mönster, var alltid rädd för att vara själv. Men jag är inte rädd längre, jag kan vara själv men saken är den att jag verkligen tycker om honom. Jag till honom att jag inte vill rusa in i ett nytt förhållande det första jag gör och att jag vill ta det lugnt. Han accepterade det såklart men vi båda tycker om varandra och jag skulle väl kunna säga att vi dejtar så får vi se hur det blir framöver. Mitt ex/förra förhållande har jag bearbetat klart, han behandlade mig så dåligt och jag saknar honom inte det minsta. 
Men jag vill verkligen inte sluta träffa den här killen..

Kristall
5

Jag träffade mannen i mitt liv samma kväll som jag och exet gjort slut. Men då var det ett minst sagt kärlekslöst förhållande jag gick ur, och skulle jag ha vågat så skulle jag ha gjort slut långt före den dagen. 

Hittar man en som känns som den rätta ser åtminstone jag ingen vits med att vänta, men jag skulle inte aktivt söka en ny partner på ett tag åtminstone.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

rosvia
0

#13 Där ser man! Hur länge har ni varit tillsammans nu om man får fråga? :)

Nej, jag har inte sökt någon utan vi har varit vänner sen innan och jag var väl intresserad av honom redan när jag var tillsammans med mitt ex men inget jag tänkte mer på då. Så han har liksom alltid varit där eller hur jag ska formulera :p

Kalli
0

Känner man sig redo för en ny relation tycker jag inte att det är något att vänta på. Sen behöver man såklart inte skriva det på näsan på sitt ex. om denna fortfarande är upprörd över uppbrottet men ser heller inte att man ska behöva sätta sitt liv på paus. En vän började dejta sin partner när hen fortfarande bodde med sin före detta (kommer inte ihåg hur länge det varit slut dock) och därför var de såklart diskreta. Nu ska de gifta sig. :)

Om man sen alltid kastar sig in i nya förhållanden för att slippa vara ensam ska man kanske fundera över vad det beror på, misstänker att det inte alltid är så sunt. Men att träffa någon snart efter ett uppbrott behöver inte vara en dålig sak.

Gur4m1
0

#13 precis, ibland kastar ödet en ny partner i ens väg, då ska man ju inte tacka nej om man är känslomässigt redo för det. Kör hårt TS om du känner att du bearbetat klart. Men smart att dejta ett tag, att inte ha bråttom ;) Lycka till!!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
1

Många skriver "när man känner sig redo" och jag instämmer delvis. Men bara delvis för jag tror att olika faktorer påverkar om man känner sig redo och att det kan vara en fördel att vara själv ett tag först. Jag har i stort sett inte varit singlel sen jag var 18 och träffade min första pojkvän ( är 46 nu) och tror det hade varit nyttigt för mig med mer paus mellan männen.

rosvia
0

#16 Jo men precis, vill verkligen känna att det är rätt innan jag påbörjar ett nytt kapitel :) Tack så mycket! :) 

#17 Jo självklart kan det vara bra med pauser :) Jag har själv gjort många misstag, med tanke på alla förhållanden jag haft så var jag förut väldigt rädd för att vara ensam. Men nu är jag inte det längre, men tar det lugnt :)

Kristall
1

#14: Nästan ett år, är förlovade och bor tillsammans redan. Kändes rätt från början! :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Rhodugune]
1

Bara du själv kan veta om du är redo eller inte, känns dock som du har bearbetat uppbrottet långt innan ni gjorde slut.

Desutom har du enligt mitt sätt att se på saken inget ansvar för hur ditt ex känner, vad du känner för någon annan har ingen med vad du kände för honom att göra och vad han känner för det är något som han måste reda ut och kan inte lägga på dig.

Men allt är inte så svart eller vitt heller, vad som är rätt och fel, stämmer inte in på alla, vad som är normen.

Så jag vill bara ge en annan synvinkel på saken.

Jag blev tillsammans med min kille när jag fort farande var tillsammans med mitt ex.

Nej jag var inte otrogen, jag är poly och det betyder att jag kan ha fler än en kärleksrelation, så de båda visste om varandra, min dåvarande kille visste att vi flirtade och att jag had inlett nåt med honom, kan tillägga att de är kompisar. 

Att vi gjorde slut hade inget med min nuvarande relation att göra, det var bara dags för oss att gå vidare, vi var så mycket bättre som vänner än som älskande och han är idag en av mina närmsta vänner och det hoppas jag att han alltid komemr att vara.

Så att prata om att vara redo för en ny relation blir ganska bakvänt för mig, hur länge det måsta gå emellan, för att jag redan har en relation har inget med en ny en att göra, lika lite som att jag att jag träffar och lär känna en ny kompis har med mina andra befintliga vänskapsrelationer att göra.

[Ellenme]
3

Det är okej att gå in i ett nytt förhållande när man själv är redo. INGEN annan kan säga åt nån annan hur den ska leva sitt liv osv. Bara en själv vet vad som är rätt för sig själv, vad andra anser ska man  inte bry sig om.

Vart tillsammans med min nuvarande 4 månader efter ett förhållande som enbart varade i 5 månader. En månad efter vi träffades vart vi sambo. Det kändes rätt för mig/oss och då körde vi på!

pyromanen
2

Tror det finns fall är det att snabbt ge sig in i en ny relation är ett sätt att fly den jobbiga sorgeprocess och / eller fly rädslan för ensamhet. Många gångar tror jag altså det är en fördel att ha en singelperiod mellan. För att hinna smälta, bli klokare o.s.v

Llani
0

Jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän ca 2 och en halv månad efter mitt ex. 

Kände inget för exet överhuvudtaget den sista månaden (vi var tillsammans i 3 månader i princip), dock hade och har jag svårt för att lita på folk, just för att exet skadade mig och antagligen ljugit för mig en del hitan och ditan. 

Den 15e september har jag och nuvarande pojkvännen varit tillsammans i 6 månader, och jag trivs och älskar honom av hela mitt hjärta. :)

[KittKatt]
0

Inget är varken rätt eller fel, du känner själv när du är redo. Jag är singel sedan 3 månader tillbaka efter ett förhållande som varade i 6 år och jag har precis börjat dejta.  Jag både trivs och tycker det är jätteskönt att vara singel men skulle det visa sig att jag träffar någon jag känner extra för skulle jag inte ha några problem alls att gå in i ett förhållande redan nu tror jag.

[Forest]
1

Det är upp till var o än när man anser man är redo. Jag bryr mig inte om vad andra tycker o tänker eftersom man måste först utgå vad man själv känner, man behöver inte flytta ihop bums men man kan se hur känslorna utvecklas :)

Denna kommentar har tagits bort.