KK med bästa vän, hur hade du känt?
Okej så här är det. Jag och min bästa vän har bestämt för att vara kk, vi planerar inte utan vi båda vet att den andra är med på det så de blir när de blir. Vi kan sitta och hålla handen bara för att vi kan sakna det någon gång, eller en puss, dock inget öppet då vi inte är tillsammans. Det är inget med kärlek inblandat utan saken är den att ingen av oss vill ha ett förhållande på ett bra tag, och då inte med varandra heller för att inte förstöra vänskapen vi har. Visst kanske det låter konstigt men jag litar på honom och vi har riktigt roligt tillsammans, så istället för att ha ett "one night stand" varje gång lusten kommer så har vi varandra istället, men såklart väljer vi själva hur vi gör, för mig känns det bättre med en. Men till frågan. Om vi skulle hitta en partner, bör vi berätta att vi legat med våran bästa vän då eller är det något som inte bör dras upp? Jag vill och tänker inte förlora den här killen som vän bara för att vi har lite kul tillsammans nu.. Hur tänker ni? Hur hade det känts för er om eran partner legat med sin bästa vän ett flertal gånger? Utan känslor inblandade..
Man behöver inte berätta precis allt för sin partner. Jag skulle inte vilja veta vilka min sambo har legat med innan mig. Och det har inte jag heller något med att göra, då det var innan han träffade mig, precis på samma sätt som han inte har att göra med vem jag har legat med innan jag träffade honom.
Jag förstår inte varför du skulle vilja berätta för en eventuell partner vem du hoppat i säng med tidigare?
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#1 Då har vi samma syn på det hela. Anledningen att jag frågar är för att mitt ex rent ut sagt tvingade mig att berätta vilka jag legat med, hur, var och när. Fick skriva en lista. Så därav undrar jag :) Blev riktigt förstörd efter det förhållandet så vet inte riktigt vad som är rätt och fel..
#2 Det ska man inte behöva berätta om man inte vill. Låter som att ditt ex är ett riktigt as!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Tur han är ditt EX! Så kan man ju inte hålla på. Varför ska något som inte rör det nya förhållandet behöva dras upp? Vem du har legat med tidigare påverkar ju inte ert sexliv nu. Eller ert liv överhuvudtaget.
Nä, så länge du och bästisen klarar av att avsluta er kk-relation den dag någon av er blir förälskad i någon så är det väl allra bäst för alla parter att bara lämna det där. Återgå till att bara vara bästa vänner och umgås som ni gjorde innan detta :)
man har då ingen upplysningsplikt om sina sexpartners gentemot någon anser jag. ända man har plikt att upplysa om skulle ju vara om man har råkat dra med sig någon sjukdom. Förhoppningsvis har man fixat upp sånt om man haft otur, eller man har inte fått nån sjukdom. Att begära en lista av sin flicka tycker jag faktisk är rentav oschysst, skrev han en lista tillbaka kanske? Man har inget med sin nya partners förtid om inte denna vill dela den med en. Själv ser jag inget värde att veta exact vilka min nuvarande har strulat med eller haft sex med, vad skulle det tjäna mig?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Själv skulle jag nog vilja veta om min pojkväns sexuella bakgrund. Det är liksom en del av honom och man ska ju lita på sin partner till fullo, varför ska man då undanhålla det från den nuvarande partnern? Jag är van vid att ha så god kommunikation i mina förhållanden så ifall min pojkvän inte ville vara öppen om sitt förflutna, t.o.m vem han har haft sex med och hur många, skulle jag nog bli sårad. I mitt förhållande nu vet vi exakt vad gör slags sexuella erfarenheter den andra har. Dock hade vi inte haft många före vi fick varandra. Men iallafall jag tycker att det inte är något som man ska undanhålla sin partner, om man känner att man vill undanhålla det undrar jag varför. Det har ju varit och farit, känslorna ska inte vara kvar och man planerar väl inte att det ska hända igen. Menar inte att man ska fråga ut partnern om dennes tidigare erfarenheter utav okontrollerad svartsjuka. Måste även tillägga att jag skulle vara lite osäker i en relation där min kille har en så stark relation till en vän som han legat med många gånger(?) . Det känns nästan som om du skulle vara mer ärlig och öppen med denna vän än med din framtida pojkvän. Dock är ju alla lite olika och har olika åsikter om sånt här och det är ju tillåtet. Behoven är olika.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Nu är jag kanske lite synisk men påbörjar ni en KK relation är det dömt att vänskapen en dag tar slut, eller så blir ni tillsammans. Jag lever i tron om att min partner är min bästa vän med undantaget att jag även är sexuellt attraherad av honom.
En KK relation kan förstöra vänskapen lika mycket som en kärleksrelation men jag hoppas givetvis att ni blir lyckliga :D.
Jag skulle inte ha något problem med det. :)
Nu har jag läst era svar, och alla har vi såklart olika uppfattning. Jag tycker exempelvis inte som #6. Jag vill absolut inte veta vilka min partner har varit med, för det första är det inget jag har att göra med, för det andra så är det dåtid och för det tredje så skulle jag personligen gå och grubbla över det där hela dagarna helt utan anledning. Jag struntar fullständigt i det helt enkelt och frågar personen vilka och hur många jag varit med undrar jag bara, varför!? För då är det DEN personen jag är tillsammans och vill vara med och inte går jag och tänker på vem han/hon har varit med förut. Skulle det vara ett ex, visst hej på dig du men du var förr, -så lättsam är jag.
Och #6 vad menar du med att jag verkar vara mer ärlig mot min bästa vän än blivande partner? Jag har inte berättat med vilka jag varit med innan för honom, jag har haft många förhållanden tyvärr och det var endast i ETT där jag var tvungen att säga ALLT, ingen annan har ens frågat så jag finner det väldigt märkligt..
#7 Nej det är inte dömt att vänskapen tar slut eller att vi blir tillsammans, skulle någon få känslor för den andra så löser vi det, men tillsammans blir vi inte oavsett om jag eller han skulle bli döförälskad eller inte :) Jag tror att det här kommer fungera alldeles utmärkt då vi har pratat om sånt här innan :)
För mig var det självklart att jag ville veta hur många min partner haft sex med innan mig och isåfall om det var nån jag kände av dom. Kanske nån av våra gemensamma vänner. Jag ville veta om vi låg på ungefär samma nivå eller om vi hade helt olika erfarenheter.
#10 Ja alla tycker vi olika ;) jag skulle inte bry mig alls även om det var en gemensam vän så :)
Jag skulle inte säga att jag är speciell nyfiken på vilka min kille har haft sex med. Men jag vet vilka. Och han vet också vilka jag har haft sex med. Och det har ju med att göra att det har kommit på tal.
Jag skulle aldrig undanhålla något för honom, om han frågar mig så får han ett svar. Inte ett "Nej det tänker inte jag berätta", för det ser jag på samma sätt som att ljuga.
Jag skulle tycka det var lite konstigt om min pojkvän hade legat med sin bästa vän. För mig är bästa vänner inga man ligger med. Tycker det känns extra svårt att hålla känslor utanför när man är bästa vänner. Man brukar ju ha rätt så starkt band till varandra då.
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Hmm, risken att det slutar "mindre bra" är nog tyvärr ganska stor. Enligt min mening, åtminstone.
Jo riskerna är rätt stora när man blir KK med en vän. Enligt studier så väcker kroppskontakt som kel och smek och sex samma centrum i hjärnan som när man blir kär. Så det är otroligt lätt att nån blir kär i sin KK oavsett hur nyktert man sett på tillvaron innan och detta centrum triggas igång lättare hos Kvinnor. Såg ett dokumentärprogram om detta på TV och forskaren som studerat detta sa att man aldrig skulle bli KK med nån man inte ville bli kär i för riskerna att man blev kär med tiden var hyfsat stora. +Blir man då osams med sin KK blir man ju inte bara av med en KK utan även sin bästa vän som man ofta behöver då man hamnar i en livskris.
#15 Håller med. Risken är stor att en av parterna "vill mer" än den andre dvs ta relationen från KK till en kärleksrelation. Det blir då otroligt uppslitande, fruktansvärt negativa känslor som tär på själen. Att därifrån hitta tillbaka till en ren vänskapsrelation är nära nog omöjligt.
Nu frågade jag inte om vilka risker utan hur det skulle kännas för er om eran partner varit kk med sin bästa vän? Enligt min mening så verkar vissa av er göra det så komplicerat. Jag ligger med min bästa vän, mer än så är det inte och vi har redan pratat om allt som har med känslor att göra, blir någon kär så slutar vi och med tiden försvinner känslorna, svårare än så är det inte. Nu vet jag inte vad vi skulle bråka över då vi aldrig gjort det, och skulle vi bråka så avslutar vi det på ett vuxet sätt. Jag är inte den som raderar vänner ur mitt liv bara för ett bråk.
17# Nej alltså, absolut hade jag inte tyckt om det. Fast jag hade heller aldrig blivit tillsammans med en kille som hade legat med sin bästa vän, om vännen finns kvar i bilden. det hade aldrig hänt för det etyder att det finns attraktion mellan dem och i mina ögon ska partnern alltid stå först.
Nej man ska inte vara tsm med någon som har varit kk med sin bästa vän. Det slutar aldrig väl.
#18 Det kan visst sluta väl om det bara var sex.
Sen att du inte hade klarat av det är en helt annan sak.
19# fast nej, de kanske slutar väl mellan vännerna som är kk. Men när det kommer in en partner i bilden från något av hållen och den får reda på att de bästa vännerna som älskar att umgås tydligen också, någon gång, har älskat att ligga med varandra. Då blir det komplicerat och vännerna kan inte vara bästa vänner längre.
Jag hade klarat av det, men däremot är jag inte så pass dum att jag skulle utsätta varken mig eller min vän för det.
#20 Det behöver som sagt inte bli komplicerat. Har man bara haft sex för att man är kåt och det saknats kärlekskänslor och en ny partner som inte är svartsjuk kommer in i bilden är det inga problem för kompisarna att fortsätta vara vänner.
21# Jag har sett det fenomenet flera gånger, och det har aldrig slutat väl. visst att folk har försökt, men det håller inte i längden.
(Har inte läst alla kommentarer.) Jag har inlett en kk relation med två vänner, den ena slutade med att killen började hota mina killkompisar, att de inte fick röra mig etc. Efter det sa jag tack och adjöss med en gång. Den andra gick däremot bra, när han skaffade flickvän slutade vi ha sex och bara umgicks och sedan när de gjorde slut började vi ligga igen. Sen när jag skaffade kille så slutade vi åter igen och ligga och vi träffas fortfarande som vänner :) Han har dock flyttat så träffas inte lika ofta längre men när vi väl gör det är det lika bra som förut :) Kan tillägga att med den första killen (sm det gick dåligt med) var vi mer intima utanför sängen, höll handen och pussades och så. Med den andra så var det bara intimt i sängen eller att vi lutade oss mot varandra när vi tittade film, men det gjorde vi även före sexbiten startade.
Kommunikation är det bästa, så fort någon av parterna ens har någon fundering på "hur skulle det va om vi blev ett par" eller liknande så måste man prata om det och reda ut det. Som du säger, man vill inte att vänskapen ska gå åt helvete och nyckeln är kommunikation och tillit precis som i ett vanligt förhållande :) Hoppas allt går väl!
#22 Och jag har sett det fungera väl. Således kan det fungdra bra. Allt beror på hurdana personerna är.
24# Good for you! Jag tror fortfarande inte att det kommer att hålla i längden.
#25 25 år för ena paret och 10 för andra. Det ser jag som att "hålla i längden".
Förstår verkligen inte hur du tror att du kan veta hur det är för andra bara för att du sett par det inte fungerat för. Säg mig vad som inte kommer fungera i sådan situation som jag beskrev.
Jag håller med Hera. #25 Du skriver endast vad du tror och dina erfarenheter(?). Men vet du vad? Alla människor har upplevt olika saker och för vissa fungerar det medan för andra inte. Jag tror själv att det kommer fungera i längden då det gått bra förut. Jag har tät kontakt med ett ex till mig då vi fortsatte som vänner. En kanske hade blivit jätte svartsjuk och tyckt de är hur dumt som helst medan en annan person inte haft något emot det och faktiskt litat på sin partner som man bör göra. Sen behöver det inte alls bli komplicerat om någon träffat en partner, så länge man är ärlig från början och om partnern faktiskt frågat. Men du menar alltså att jag är dum eller vad försökte du få fram med det sistnämnda i #20?
Jag har erfarenheter av det här. Jag och min bästa vän var båda singlar, och vi kom varandra riktigt nära.. En dag tog han upp det där med sex, och vi pratade om det. Många gånger. Jag sa att jag var orolig att det skulle förstöra allt, och han sa att det inte fanns en risk att det skulle göra det. Så efter många om och men körde vi på. Allting var hur bra som helst först, vi kom varandra närmare än någonsin. Men sen träffade han någon och blev kär. Jag såg bilder på dom tillsammans och trots att jag inte var kär eller så, så blev jag så otroligt arg, sårad och ledsen. Han var rädd för att berätta om mig, så vi var vänner i smyg då han inte ville att hon skulle misstänka något. Tillslut berättade han för henne, och hon förbjöd honom att ha kontakt med mig. Jag förlorade min bästa vän, min stöttepelare, mitt allt. Jag kommer ALDRIG ha sex med någon kompis igen, för det förstör bara. Oavsett hur mycket man pratat om det innan så vet man inte hur det blir när man väl är där. Så, var försiktig.
#28 Tack för att du delade med dig! Ska vara försiktig, ärlig kommer jag alltid vara :)
även om det kommer gå bra för två personer som är kompis och har sex, kan en framtida partner komma i vägen för ett fortsatt vänskap. Det får man ha i åtanke när man inleder ett kk-förhållande. Personligen anser jag att ingen framtida partner för mig får diktera vem jag får och inte får träffa och vara kompis med, men jag måste själv ta konsekvänsen om jag bestämmer att jag skal ha ett vänskapligt förhållande med ett ex eller en fd-kk och en partner jag är kär i eller rakt av älskar har motsägelser mot det. Konsekvänsen för min del kan lika väl vara att denna accepterar fast ogillar, eller att denna lämnar mig, och om så blir faller är det något jag får acceptera om jag fortsätter insistera på att behålla vänskapen.
Jag har en vänskaplig ton med två av mina tre exar, den ena talar jag med dagligen när som, via chat då förståss, medan den andra när man råkar vara på fejjan till samma tid. Min nuvarande accepterar det och det uppskattar jag otroligt mycket då det faktisk inte är något jag kan ta för givet.
Jag anser som så.. gör vad ni vill, men gör det med öppna ögon för de risker som finns. Inte bara för er egen del, men även framtidiga partners för er båda. Dock får man ju hoppas att allt blir bra oavsett. Lycka till :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
26# Alltså, att säga till folk att man faktiskt kan göra så, som i denna tråden. Att uppmuntra någon till att det faktiskt fungerar med bästa vän som kk och en ny partner. Är ungefär lika dumt som att uppmuntra folk till att börja röka, för att du känner två personer som har rökt länge och inte fått cancer.
Oddsen ligger aboslut inte på TS sida att det skulle fungera, därför ser jag ingen anledning till uppmuntran. Men om du nu känner två personer som det har fungerat för så som sagt, kul för dem! Men det betyder inte att man ska uppmuntra andra till att prova samma grej. För det fungerar oftast inte.
#31 Men nu var det ju inte det som tråden handlade om.
Jag förhåller mig skeptiskt till sådana där förhållanden också eftersom jag har inte sett ett enda exempel där det har gått bra, men sen igen tvivlar jag inte på att det kan fungera. Vi alla är så otroligt olika. Därför tycker jag också att det här med huruvida man borde berätta för sin framtida partner om att man har varit kk med sin bästa vän är helt beroende på personen man blir tillsammans med.
Det går inte att förutspå framtiden, vi kan bara gissa.
#31 var uppmuntrar jag? Precis, ingenstans.
Jag motsäger bara dina uttalanden om att det inte kan fungera. Det är nämligen fel.
#31 Men herregud vad du tjatar i att de inte skulle fungera. Så du har varit kk med väldigt många personer då som varit/är dina vänner eller vad? För du verkar ju veta precis hur det fungerar. Men kom fasen inte och jämför kk's med cancer! Där sjönk du väldigt lågt.. Sen handlar inte tråden om det du tjatar om. Utan hur personer hade känt om de varit en framtida partner. Du har sagt din åsikt nu i flera i lägg, så det räcker nu. Tack du kan vänligen lämna tråden så kan den fortsätta på spåret och inte nere i diket!
33# Jag säger inte heller att du uppmuntrar, jag säger att man inte ska uppmuntra. Oavsett om du har gjort det eller inte.
Och ja, du känner tydligen någon som har fått det att fungera. Det betyder inte att jag måste ändra min åsikt och tycka att det är en bra idé för det tycker jag inte.
#35 Du kan fortfarande inte tala för andra. Förstår du inte poängen? 🤔
Tycker inte heller det är den mest brillianta iden jag hört utan en rätt naiv idé. Det är stor risk att det område i hjärnan som aktiveras vid kärlek startas igång då man har intim kontakt med en annan människa det finns det studier som bevisar. Det handlar inte om egen vilja eller vad man känner om varann innan utan det handlar om kemi och evolution. Vissa saker styr våra kroppar, och våra hjärnor och viljor är underdåniga i många fall. =ofta slutar KK med en vän rätt illa och nån blir sårad. Skulle inte tycka att nån kroppslig funktion är så mycket värd att jag skulle riskera en vänskap för den.
36# Men jag talar inte för andra, jag säger att det är en dum idé att uppmuntra, står för mig.
Och jag säger att jag tycker att det är en dålig idé, står för mig.
Vart talar jag för andra.
Hade jag fått reda på att min partner haft ett KK-förhållande med sin bästa vän så skulle jag ha jättesvårt att acceptera det och förhållandet hade troligen inte blivit så långvarigt. Hade haft enormt svårt att slappna av när de umgicks ensamma, speciellt första tiden (året) när man är nyförälskad och osäker på sig själv och sin roll i den andres liv. Har absolut ingenting emot att min partner har haft ett liv innan mig, men att hen skulle umgås väldigt aktivt och ensam med någon man har återkommande sexuell historik med känns helt enkelt inte bra för mig.
Jag har själv haft KK-förhållanden och det har varit extremt sällan som det har fungerat, om någonsin. I de fall där jag inte fått några känslor, hur små och subtila de än varit (lätt svartsjuka är ju väldigt vanligt), så har den andra personen fått det. Trodde att jag hade ett "perfekt" KK-förhållande innan jag träffade min make, jag hade noll känslor men hade kul i killens sällskap och vi hade kanonbra sex, men det visade sig när jag avslutade KK-förhållandet för min mans skull att KK:n hade haft känslor för mig hela tiden.
Svårt, det där.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#38 Att du tycker det är en dålig idé är fortfarande inte relevant då det inte var vad tråden handlar om, vilket TS har påpekat för dig. Vill du ha en debatt huruvida att vara KK med sin bästa vän är en dålig idé eller inte, tycker jag att du ska starta en egen tråd.
#0 Personligen har jag ingen direkt erfarenhet att utgå ifrån men jag tror att det är dumt att nämna (i alla fall för tidigt) om du inte känner att du hittat en person som kan hantera informationen på ett bra sätt. Detta förutsatt att kk-relationen avslutats på ett snyggt sätt och att både du och din vän klarar av att återgå till det ni hade, för då tycker jag ärligt talat att det inte spelar någon roll om ni har haft sex.
#38"Då blir det komplicerat och vännerna kan inte vara bästa vänner längre."
Du talar för alla i detta påstående. Det är ju INTE säkert att det blir komplicerat för att en partner kommer in i bilden. Och de kan visst vara bästa vänner.
Detta är bara ett exempel på hur du uttryckt dig felaktigt. Kommer inte citera allt eftersom det bara är att läsa dina inlägg.
Det är helt ok att du inte tror det kan gå (hur man nu kan tro det då det lever folk med sådana förhållanden?) Men du kan inte säga något om andra.
TACK till alla er som svarat på frågan! 👍 Men däremot kommer vi inte att ha mer sex då jag träffat någon jag är lite intresserad av, -som kommer i en ny tråd. Där kommer ni få läsa en märklig situation.. Haha!
Stort Grattis till Mitzu.