Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 5402 ggr
ellistyle
0

"Besatt" av pojkvännens ex..

Gsjakakshdhsj! Vet inte vad jag skall göra, får inte min pojkväns ex ur mina tankar. Vi har varit tsm snart 2 år, vi har det super bra förtillfället men som alla vanliga förhållanden upp å ner gångar. En lite större nergånf just pga hans ex, men vi klarade oss igenom den nergången.. eller ja, vårt förhållande klarade sig igenom den, men inte mitt huvud! För att ta det kort från aldra första början: Mitt ex var otrogen mot mig ett antal gånger, bland annat med sitt ex = min självkänsla skönk en aning, lärde mig att alltid vara beredd på det värsta för då sårar det mindre, gjorde det svårt för mig att tro på att man kan vara vän med sitt ex utan komplikationer. Min nuvarande var tsm med sitt ex när vi träffades (de hade långdistans), och lämnade henne dagen efter att han träffat mig.. men han berättade dock inte att det var för att han hittat ny.. detta fick hon veta ett par månader efter att vi blivit tsm när vi lade upp det på facebook, så hon raderade honom direkt därifrån. De blev vänner igen i vintras och började prata allt mer och mer, tillslut dagligen. De skickade bilder (inget naket) på sig själva varandra hela tiden och hon små flirtade med att säga att han var söt å blabla. Detta tyckte min pojkvän var helt oskyldigt, även om jag tyckte det var fel (hade inte låtit nån pojke, absolut inte ex, säga till mig att jag är söt hela tiden och skicka puss som gonatt m.m). Tiden gick, och förra februari ville han ha paus för han viste inte vad han ville.. så vi hade paus en vecka utan att prata ett ord, och bestämde oss sen för att försöka igen.. Veckoslutet efter bestämde han sig för att dra till baren, och när han kom hem somnade han på wc golvet.. när jag skulle hjälpa honom i säng så lös meddelandena rakt i ansiktet på mig "jag tycker om dig" "det är dig jag vill vara med", som han hade skickat till exet.. Han lovar fortfarande att meddelandena inte betytt nåt (han raderade dessa samma natt eftersom jag väckte honom med att fråga om han kommer och sova eller om han hellre vill bredvid henne och sova.. så han minns ju såklart inte ens att han skickat, säger han iaf…) Nå, vi hade paus några veckor igen tills allt plötsligt var super bra igen. Nu har han ingen kontakt med henne längre (det tkr jag ändå han var skyldig mig, eller?), vilket jag är glad över! Men kan ändå inte få henne ur huvudet! Känner mig enormt avundsjuk på henne.. som att han älskade henne fler gånger mer än mig och att det var hon som fick han att vela skrika till hela världen att han älskar henne, att hon var den där snälla, omtänksamma  roliga, sexiga perfekta kvinnan, medans jag är bara.. jag.. Känner att jag måste kämpa varje dag för att vara bättre än henne, så att jag duger.. allt vi gör tsm, allt jag gör för honom, är jag rädd att hon hade gjort bättre (jepp, även i sängen).. och är rädd att han ska jämföra mig med henne :( Vet inte vad jag skall göra.. har inte velat berätta för min pojkvän, vet inte ens hur jag skulle göra det.. är ju inte hans fel, han har bett om ursäkt 1000 gånger… Är min självkänsla så dålig att jag måste vara besatt av hans ex? :( dagligen tänker jag på detta, och mår så dåligt över det.. Kan heller inte prata med nån vän, har helt enkelt ingen som man kan prata med.. inte heller nån psykolog, har försökt gå där och pratat om annat, men nej.. :( känner mig hemsk och hjälplös, och tillika vädligt barnslig … vet inte heller om jag borde berätta detta för pojkvännen, eller hålla det till mig själv? jajshsalal :/

Perly
17

Tycker personligen att ha verkar vara lite av ett svin som sitter och "flörtskriver" med någon tjej öht. när han är i ett förhållande, att det dessutom är någon han har ett förflutet med gör det inte bättre. Skulle nog ta och fundera på om jag verkligen ville vara ihop med en sådan kille samt ta ett ordentligt snack med honom om jag var du.

Alltid Oavsett

[Emma--]
8

Förstår att det inte är lätt med tanke på vad som har hänt. 

Det du måste bestämma först är om det där är ett förhållande du vill stanna i. Väljer du att stanna får du tänka att han har valt att vara med dig.
Med tiden kommer han få bevisa för dig att han verkligen ångrat sitt beteende, att han går att lita på osv. Det är inte du som ska behöva göra något och jag blir ledsen av att se att du hela tiden är rädd att jämföras med henne.

Jag har varit i en liknande situation med svek från ett gammalt förhållande och självkänslan går att hitta sakta men säkert. Och det går att bli trygg i ett förhållande. 

Men jag skulle akta mig för att gå och bära på dessa känslor för länge. Bättre att prata om det på en gång och höra vad han säger. 

För om man väljer att stanna, och förlåta så måste man verkligen kunna ta sig förbi det också tror jag. Allra mest för sin egna skull. Det är inte meningen att man ska behöva gå och må dåligt i ett förhållande, för är det då värt att vara kvar?

[JenniN]
9

Det här kommer låta hårt, men jag tycker att du är lite naiv som stannar hos honom. tendensen att gå över till någon annan finns hos honom och därför skulle jag inte lite på honom öht. 

Det låter som att han är intresserad av den här tjejen och risken är att om du förbjuder honom att prata med henne så kommer han troligtvis göra det iallfall men bakom din rygg. Inte en bra kombination. men om detta uppdagas igen så tycker jag att du ska lämna honom, så kan han få leva ensam eller med den andra tjejen. Du är värd bättre.

[Yllhilda]
16

Om vi sammanfattar; Din kille lämnade sitt ex för dig, men fick lite senare lite ångerskänslor, velade och började åter småflörta med henne där han bland annat på fyllan skrivit att han velat gå tillbaka. 

Även någon som bara haft perfekta förhållanden hade reagerat med svartsjuka och sorg på hans beteende. För hur ska du kunna känna dig trygg i relationen när den andre hälften inte vet om han vill stanna eller gå?

ellistyle
3

Jo altså, vi har det somsagt bra nu, detta hände ju förra vintern och de har ingen kontakt längre. Det vet jag att han inte ljuger om (även om min hjärna vill spela lite spratt med mig ibland om det också). Han har verkligen börjat visa hur mycket han älskar mig, han har börjat mysa mer, göra saker för mig och sånt. Han är verkligen en helt annan person nu än förra vintern (även om det kanske kan vara svårt att tro pga det som hände), som att det kanske sa pling i skallen och han förstod att han gjort fel (visade nog att jag var väldigt sårad).. Så ja, jag vill vara med honom, det vet jag. Jag tror på att ge personer en andra chans, och hittills har det varit värt det.. Och det är orsaken till att jag inte har velat berätta för honom, för jag vet hur mycket han har försökt bevisa för mig att han vill vara med just mig.. Men fortfarande vågar jag inte tro på det ändå, är rädd för att bli sårad helt enkelt..

eirwen
8

Grejen är ju att du inte litar på honom. Du går ju runt och är rädd att det ska hända igen. Är det värt att gå runt med dessa känslor och vara konstant rädd och orolig hela tiden?

Det spelar oftast ingen roll hur mycket en person bevisar för en hur mycket man älskar den eller hur mycket man ångrade sig efter en otrohet om man är paranoid och orolig. Din oro kommer inte att gå över för att han ett x-antal gånger sagt att han ångrar sig och älskar dig mest av allt. Du måste välja att gå vidare, vilket du egentligen gjorde när du gav han en andra chans, och sluta tänka på vad som kan hända. Om du inte kan gå vidare och låta det vara så tycker jag verkligen att du borde tänka på om du verkligen ska var kvar i detta förhållandet.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[Yllhilda]
1

#5 Har ni pratat ut ordentligt nyligen om var ni står? För det är ju möjligt att han nu har haft tid att fundera på vad som egentligen hände och reda ut sina känslor.

Evilina
2

Jag håller med alla andra, det är lite upp till dig hur du vill fortsätta, hur mycket smärta det är värt och mitt främsta tips är att prata med honom, verkligen prata. Jag har själv personliga erfarenheter inom liknande situation och om du vill prata om det eller bara höra hur någon annan tacklat ett sådant problem så släng iväg ett PM :)

m4rkus93
1

Lämna honom… Antingen måste han växa upp eller så har han redan det och då e han ett tvättäkta svin. Såna killar kan dra dom e bara ute efter en sak

IceTee
2

Jag tycker att du ska sitta ner och prata med honom, inte anklagande, utan bara säga "jag känner och mår såhär" och ta det därifrån. Jag hade personligen förmodligen stannat, medan andra hade lämnat, för jag tror på att alla har rätt att göra ett misstag. Jag har någon gång, när jag och pojkvännen haft det riktigt tufft, tänkt på ett ex, och hur det hade varit! Men jag kom fram till att det inte hade varit lika bra, och han kanske gjorde samma sak?

Medarbetare på Skor iFokus

kalyptuss
1

Hade gjort slut utan tvekan