Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 1245 ggr
WinterPrince
0

Kan man be kollega att gå hem?

Har en kollega som just nu sitter och snörvlar och har sig på andra sidan skärmväggen. Jag har verkligen inte tid att bli sjuk och har redan känt lite symptom på en kommande förkylning. Försöker mota den i grind så gott jag kan, men känner att kollegan inte hjälper direkt!

Kan jag be honom gå hem? Hur gör jag det på ett snyggt sätt?

exitingsvillemo
4

klart du kan be honom gå hem, men du kan inte kräva att han ska göra det!

Är du så rädd för ett förkylningsvirus, så är det nog bättre att du går hem och låser in dig resten av året utan kontakt med någon annan! 😉

Cert
1

"Är det inte bättre att du går hem och är sjuk än att sitta här och smitta ner oss andra"

… Eller så köper du två flaskor handsprit och sätter en av dem p å personens skrivbord.

Och  tänka på att du äter bra, får tillräckligt med sömn och regelbundet tvättar dina händer.

WinterPrince
1

Jag tänker inte gå hem och låsa in mig resten av året! För mig är det logiskt att försöka undvika personer som är förkylda så jag kan undvika det i möjligaste mån. Nu handlar det om en person som sitter max 3 m från mig och hostar och snörvlar i 8h/dag, nu inne på tredje dagen. Det är inte jag som är sjuk, varför ska jag gå hem? Viss skyldighet har man väl att inte smitta sina kollegor…

Tack Cert, ska tänka på det!

[[Rosmarmelad]]
1

Nej, det kan du inte.

pyromanen
10

Förkylningsvirus finns överallr, det lär man inte slippa med mindre man lever som eremit. Men det finns änddå lite " vett o etikett" hur sjuk det är ok att vara på jobbet och företeelsen karensdag innebär garaterat många smittade i onödan. I samband med svininfluensan infördes regler på mitt jobb som delvis sitter i än. Detta skrevs in i arbetsmiljö-texter och togs upp av chefen på enhetsmöten " är man sjuk så stannar man hemma", skönt att det är chefen som säger det och att man inte ska behöva titta snett till sina kollegor. Karensdagen innebär för några som sitter tight ekonomiskt att en sjukdag betyder makrillburk till lunch i slutet på månaden eller ingen ny vinterjacka till barnet. Då är det inte lätt att gnälla över att hen är på jobbet lite väl snorig…

[Try_To]
0

Oj skulle jag gå hem varje gång jag är förkyld skulle jag få vara hemma ofta ! Håll basala hygenrutiner , ät bra sov bra och rör dig mkt !

SuperLimm
1

Om personen är inne på 3e sjuka dagen på jobbet skulle jag nog tro att du redan blivit smittad.

För övrigt säger jag som de andra, tvätta händerna ofta (framförallt varje gång innan du äter), ät ordentligt (C-vitamin är bra om man håller på att bli sjuk) och sov ordentligt.

Mvh Linn

[Devya]
1

Det enda du kan rimligtvis göra är att se till att ta hand om dig själv. Så länge kollegan inte har feber så har han/hon väl rätt att vara där? Om man skulle vänta tills man blir helt frisk från en förkylning så skulle jag i värsta fall behövt stanna hemma i två veckor från jobbet….