Relationer iFokus

Relationer

Etikett: känslor
Läst 1545 ggr
[miloa]
0

Bästa vänner, 1 kär i mig, jag gillar nr2..

Jag har två bästa vänner, killar. Varav en är kär i mig, men han vet att jag inte vill vara mer än vän med honom vilket som är okej för han, så vi har fortsatt träffats som vänner, han är inte jobbig på något sätt eller så utan allt är som det en gång var egentligen. MEN, min andra bästa vän (alla känner varandra). Ehm.. Jag träffade honom en kväll ensam för några veckor sedan, vi pratade, rökte och skrattade osv. Efter ett tag tittade jag på honom och insåg hur otroligt fin han är, alltså allt med honom. Jag ska inte säga att jag blev direkt kär, men blev nog helt ärligt förälskad i honom den kvällen, och sedan dess har jag inte kunnat sluta tänka på honom. 

Han är kär i en annan tjej, men som inte verkar gilla honom, dock har han inte sagt något till henne än men inget tyder riktigt på att hon gillar honom mer än som vän av det han berättat. 

När jag och mina 2 bästa vänner drack för några veckor sedan så sa jag till kompis 1 (han som är kär i mig), att jag gillar kompis 2(!!!!!). Sedan sa jag det till kompis 2, så kompis 1 blev jätteledsen. Kompis 1 försökte en gång ta livet av sig på grund av att jag inte vill ha honom osv. 

Jag träffar dom flera gånger i veckan, så om jag faktiskt skulle bli kär i kompis 2, vad ska jag göra!? Har svårt för att släppa känslor..

eirwen
10

Kan väl kanske tycka att det inte är så nice av dig att berätta för honom som du vet är kär i dig att du gillar den andre. Det är ju ganska självklart att han blir ledsen då.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[miloa]
0

#1 var väldigt full när jag sa det så de slank bara ur tyvärr

[UtanDig]
5

Låter ganska dumt, att du väljer att dricka med dom när ni redan är i ett drama. Du har tyvärr satt dig själv i denna sits och nr 1 lär bli sårad oavsett vad som händer.

[miloa]
1

#3 Fast drama och drama. Nu är allt normalt igen förutom att två har känslor för någon det finns inget att göra. Nummer 1 gillar mig, jag gillar nummer 2, nummer 2 gillar en tjej, och den tjejen gillar inte nummer 2 fick jag reda på. Allt känns så komiskt bara haha! Nej jag hade flest inte tänkt att dricka med dom men dom ville verkligen att jag skulle komma dit, väl där så blev det som det blev. Jag avskyr när människor säger/skriver "låter dumt, det var dumt gjort osv", gjort är gjort. Jag lägger inte ner tid på att älta saker

[JenniN]
7

Sluta rök barn! Cigaretter gör dig inte coolare, och det kommer i längden göra så att du får bruna tänder,  så småningom kommer de att börja lossna, och dessutom går du runt och luktar illa hela tiden! 

Men hur som helst. du är ännu ung, det här var ett av misstagen du kommer att göra innan du växer upp, och du kommer hinna göra många fler innan. 

Men om du inte vill höra ärliga svar i denna tråd, varför skrev du?

[UtanDig]
4

#4 , så som du beskriver låter du inte så smart. Inte älta, men då vet du redan att det var dumt antar jag. Röka och dricka, har en polare som försökt ta kivet av sig för du inte gillar honom, och så går man och säger till samme kille att du gillar någon annan, trots att du vet att han tycker om dig (och tydligen är väldigt känslig), är ju.. Ja, du fattar. Dumt. Det är ändå ett liv du leker med. Fall inte för grupptryck så lätt om dom tjatar på dig att komma och dricka. Var starkare än så.

Skogsraah
7

#6 Vet inte hur gammal TS är, men hur som helst är det ganska dumt av dig att skriva att hon inte låter så smart. Jag vet då att jag i varje fall inte tänkte så långt alltid när jag var yngre… Triangeldraman var vardagsmat för mig. Ändå ville jag inte någon illa och försökte tänkte vettigt och på vad som skulle bli bäst i varje läge! 

Menar bara att TS inte behöver få så mycket utskällningar för att hon vill ha tips eller skriva av sig. Det är omöjligt för oss många (som jag antar är äldre) att komma med alla pekpinnar och döma ut henne för att vara osmart.

Samma med grupptryck. Otroligt lätt att falla för, men många tar sig ur det så småningom! "Var starkare än så". Ingen känner ju TS här…. 

Men: Skulle du bli kär i killen som är intresserad av en annan tjej och om vi skulle säga att det blir någonting mellan er är det kanske bäst att inte ha alltför tight kontakt med första killen ett tag. Varit i samma sits som dig några gånger. Sedan tar alla ansvar för sina egna liv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[UtanDig]
3

#7 blir arg då hon säger att det är komiskt kille 1 helt tydligt mår väldigt dåligt av detta. Hon sköter inte korten rätt och skyller bort på grupptryck med drickan. Det blir inte komiskt och klassiskt triangeldrama om nr1 faktiskt inte vill leva mer pg.a den här bruden.

Skogsraah
6

#8 Fast, att skylla på en annan människa för att eventuellt ta livet av sig. Kan säga att jag varit där! I ett seriöst förhållande, för att jag ville avsluta. Det är det värsta man kan vara med om och det handlar ALDRIG faktiskt om personen man tycker om, att man faktiskt vill eller kommer ta livet av sig pga av en person. Det är tomma hot eller att dra det hela… väldigt mycket för långt. Att i desperation hålla någon kvar eller få någon att tycka om en. 

Det finns mer bakom och det fulaste som finns är att "hota" med att ta livet av sig, eller på annat sätt klämma ur sig att något i stil med att "får jag inte dig kommer jag ta livet av mig." Det är helt fruktansvärt. I så fall har denna kille nr 1 andra stora problem, som inte har med TS att göra. Men som jag skrev bör TS avskärma sig från kille nr 1 om han har sådana stora psykiska problem att han blir benägen till självmord för att han inte får henne. Men det är fortfarande han som måste ta tag i sina problem.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[JenniN]
1

Jag tror att det är bra att "vi vuxna" påpekar vad som är rätt och fel. 

Men att skriva till henne att hon är osmart och påpeka att någon inte längre vill leva PGA "den här bruden" är lika dumt. Oddsen att hon tar åt sig istället för att stänga igen och sluta lyssna är minimala. 

Men kan inte gå in i en tråd och säga att TS är omogen när man inte är bättre själv.

[miloa]
1

#5 Barn, är i 20-års ålder nämligen och om jag röker eller inte behöver inte andra bry sig om. Jag gör det inte för att vara ''cool'' , förstår inte vad som är så coolt att förstöra lungorna, läs på lite om beroende innan du uttrycker dig. 

#6 Vilket grupptryck!? Jag ville dricka den kvällen och nej jag är inte dum, väx upp och sluta döma någon du inte ens känner. Det hände många saker den kvällen som jag inte skrivit med, + att jag var extremt full den kvällen och då händer det att man säger saker man inte menar, eller som man menar. Men hur som helst så älskar jag dom båda som mina bästa vänner och inte mer. 

#7 TACK! Ditt svar var det första och enda hjälpsamma här :)

#8 Allt har ordnat upp sig och jag var inte enda anledningen till att han försökte ta livet av sig. Han kommer från ett land i krig, han har sett familjemedlemmar blivit brutalt dödade. + att jag har inte ansvar över någon annans liv, jag har själv varit på botten, värre än honom till och med så jag vet precis hur det är.
Det komiska var att han gillar mig, jag gillar den andra och han gillar en annan, VART har jag skrivit att det är komiskt att någon mår så pass dåligt? Var vänlig väx upp och lär dig läsa ordentligt, tack. 

#10 Jag är fortfarande 20år och inget barn.

Till alla: Hur som helst så lämnar jag tråden nu, jag tar inte åt mig utan blir fruktansvärt förbannad. Så därefter säger jag hejdå till den här tråden nu för att inte skriva något riktigt dumt.

[JenniN]
8

11# Du skriver att du beter dig som ett barn det är därför man antar att du är ett barn. Och ålder sitter i sinnet och inte på siffran! Så jag anser att du fortfarande är ett barn. 
Läsa på om beroenden? Jag har nyss tagit mig ur ett åttaårigt beroende, så det är du som ska läsa på. Jag behöver inte läsa, jag har upplevt allt. 

Du beskrev det i inlägget att ni "pratade, skrattade och rökte" precis som att det skulle spela någon roll att ni rökte? Eller att det var något du var tvugen att skriva för att man ska förstå historien? 
Det lät mer bara som något ett BARN skulle skriva för att verka häftig, därför antog jag att du var ett barn, max 15 eller så.

[miloa]
0

#12 roh al jeham

[JenniN]
0

13# ?

[miloa]
0

Och du känner inte mig, du vet inte ett skit om mig. Att vi röker är något vi alltid gör och jag skrev det för att de var en av sakerna vi gjorde då

[JenniN]
1

15# Har jag påstått att jag känner dig?

[miloa]
5

"Och ålder sitter i sinnet inte på siffran, så därför anser jag att du är ett barn". - hur kan du säga att någon du varken träffat eller känner är ett barn? Snacka om att vara dömande direkt

teddykaniner
7

Men vadå hon analyserar ju dig utifrån din text? Den signalerar också om dig liksom hon skulle få intryck av dig om ni träffades och diskuterade. Självskrivna texter på iFokus är inte objektiva så tro inte att hon inte har något att gå efter när hon precis läst det du skrivit om dig själv och din situation. Det kallas att analysera.

Med vänlig hälsning,
Jenny

JazzBass
5

Saker som det TS varit med om händer när man växer upp, och jag avser inte bara barn- och ungdomsåren här. Man kommer hinna vara kär i många som har mer känslor för andra än en själv, och vice versa. Må hända att det var lite klumpigt av henne att säga att hon gillade nr.2, men det var ju sant, och kanske nånting nr.1 behövde få höra. (Säger av egen erfarenhet, det svider rejält en stund men sen känns det bara bra att man fått klarhet i saken. Känslorna brukar försvinna ganska snabbt). Det är inte bra att gå och umgås tajt med nån man är kär i utan att få gensvar på känslorna, hoppas nr.1 inser det. Han behöver träffa andra istället för att hoppas på nånting som knappast kommer att hända. Att han försökte ta livet av sig kan man inte beskylla TS för, det gör man inte om man är mentalt stabil i övrigt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[miloa]
1

#19 Tack! Allt har som sagt ordnat upp sig nu. Jag pratade med nummer 1 och sa att vi kan fortsätta som vänner, men att det aldrig kommer bli något mellan oss. + att han är en av mina 2 bästa vänner och jag vill inte heller förstöra den vänskapen, nummer 2 står inte precis lika nära. Nummer 1 förstod och nu har han inte sagt någonting, inte varit jobbig eller så. Jag hoppas han kommer hitta någon, men först måste han kunna jobba på dig själv :)

Henrique
0

Uhm nja alltså så här kan man väl tänka. Du behöver förstå hur nr 1 tänker om dig och hur det känns med vänskapen genom att du ser på hur du tänker på nr 2 och hur du känner att umgås med honom med tanke på dina känslor för honom och hur han i sin tur känner för någon annan. Det handlar väl inte om att han är jobbig utan att han är i en jobbig sits på lika sätt som du är i det andra fallet. Nu säger jag inte att ni tänker lika men ni är ju bästa vänner som du säger och du vill ha ett Platoniskt förhållande med nr 1. Alltså Platonsk kärlek vilket innebär den högsta kärleken som inte inbegriper den sexuella attraktionen.

[LadyK]
0

#14 skickat ett pm till dig.

[miloa]
0

Tråden kan raderas. Tack. Blir enklare om folk läser allt som är skrivet.