Relationer iFokus

Relationer

Etikettförhållande
Läst 3993 ggr
ShegoFan12
1

är detta normalt? behöver jag vara orolig?

jag och min pojkvän har nu varit ihop i 3 månader och  han har sagt många gånger att han älskar mig och att jag är söt och het.. han gillar att mysa med mig och pussa och krama  mig men det är jag som måste ringa eller sms:a honom först och när jag fyllde år för några veckor sen så sa han att han hade glömt bort att jag fyllde år den dagen och jag påminde honom några gånger men ändå så har han glömt bort. jag vet att vissa personer är mer glömska än andra  men behöver jag vara orolig att det är något fel? han har också glömt att säga grattis till mig och jag fick påminna honom och då skrev han ett sms där det stod grattis.  han är jättesnäll i övrigt och blir lite småsur då jag inte svarar på hans sms eller när jag sitter 1dm ifrån han. Min pojkvän undrar då om jag är sur eller rädd för han. Han tycker om mig jättemycket och accepterar mig som jag är och jag har frågat honom om han tycker jag är dryg men han har alltid svarat nej på den frågan vilket är bra för mig att veta.  Men han har inte heller köpt julklappar åt mig men jag gjorde det åt honom för länge sen, Är detta normalt för en pojkvän att bete sig på detta sättet?? vad kan det bero på? och måste jag göra slut med han fast han älskar mig och gillar att mysa och gosa med mig och göra allt som hör till att vara ihop. 

Jag tycker att ett förhållande är inte bara att ge varandra presenter och att komma ihåg när ens pojkvän/flickvän fyller år. utan det handlar nog också om att respektera och lyssna på varandra och att såklart att  älska varandra.

Han är också rolig och får mig att skratta och jag älskar honom och han får mig att känna mig trygg när jag är med honom och han gillar att skämta med mig också.  Och jag vill ju inte göra slut bara för att han glömmer min födelsedag och inte ger mig presenter eller julklappar. Han är ju inte heller elak mot mig..

Kan pojkvänner vara såhär?? vad ska jag göra?? behöver jag vara orolig?? hoppas inte det

Fridaaaa
3

Eftersom ni varit tillsammans så pass kort tid så är det inte så lätt att kanske komma ihåg t.ex födelsedag.

Jag ser inget onormalt beteende faktiskt i det du skriver. Är julklappar så viktigt? Vet inte vad det du är orolig över`?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fia1116
4

Mitt bästa tips; prata med honom om det du är orolig och undrar över.

[TanatosNyx]
4

Jag skulle säga som ovan, det låter normalt faktiskt med tanke på er korta tid ihop. Sen är en del killar sådär när det kommer till födelsedagar mm. Du får ju känna efter själv vad du prioriterar i förhållandet. Du verkar nöjd men lite orolig att nåt ska vara fel - det behöver det absolut inte vara. Lite "udda enligt den sociala normen", men inte fel.

[M1nho]
2

Tycker det är rätt så normalt att inte köpa present eller julklapp när man varit ihop så kort tid.  Inget fel med att köpa, men om man inte bestämt att man ska köpa till varandra så kanske man inte ska förvänta sig.

taylor__lambert
0

Ni har inte varit tillsammans så länge, jag frågar min kille stup i kvarten när han fyller år då jag glömmer hela tiden XD Bästa är om du pratar med honom, tycker att han beter sig tveksamt, verkar inte veta hur han ska bete sig runt dig, har han haft flickvän förr? Och hur var den relationen, sånt kan ju påverka hur han beter sig emot dig, men som sagt ta ett snack med honom :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

ShegoFan12
0

#1 mina föräldrar säger att en pojkvän ska kunna komma ihåg ens födelsedag och ge julklappar men om man har varit ihop en kort tid kan det nog vara svårt..

Fridaaaa
6

#6 Inga dåliga krav dem har. Lyssna inte på det. Det finns inga "ska". Olika i olika förhållanden. Och julklappar/presenter är inte så himla viktigt speciellt inte när man varit ihop så kort tid. Samma med att komma ihåg födelsedagar mm. Det är inget onormalt det du skrivit i #0.
Alla ger inte presenter oavsett hur länge man varit tillsammans. Varje förhållande är unikt och på sitt sätt

Vyer
3

Alla har ju olika syn på födelsedagspresenter och julklappar, prata med honom om hur han ser på det? :)

ShegoFan12
1

#5 jag har frågat honom många gånger om han har haft en flickvän före mig men han säger att han inte har haft det. och för mig är  han är min första pojkvän.. jag har aldrig haft en pojkvän före Björn. och han har aldrig haft en flickvän före mig.. så man kan säga att detta är bådas första förhållande..

ShegoFan12
0

#8 Ok jag ska göra det

taylor__lambert
3

#9 om du är hans och han är din första tycker jag att du inte ska oroa dig, första förhållandet är alltid det svåraste då det är mycket som kan gå fel och mycket som kan gå rätt, ta allt som det kommer :)

Vyer
5

Jag har varit ihop med min ena partner i över två år, vi ger inte varandra julklappar. Det är inget fel med det, vi gillar bara inte hela konsumtionshetsen som ligger bakom. 

Vi ger inte födelsedagspresenter heller utan firar på annat vis.

ShegoFan12
0

#9 Ok.. jag jag ska säga att jag och Björn är 17 år..  kan åldern påverka förhållandet? vid vilken ålder man blir ihop med något?? för jag vet att ju äldre man blir när man skaffar ett förhållande desto mer seriöst är det..

taylor__lambert
0

#13 mitt första RIKTIGA förhållande har jag inte fått förrän nu för 6 månader sedan och jag är 19, innan har jag haft mindre seriösa förhållanden då min senaste var när jag var 16, jag gillade honom, men han verkade mer intresserad av min hund och han köpte presenter hela tiden och han visste att jag inte kunde köpa något pga ekonomin, tillslut mådde jag så dåligt av det trotts att vi pratade om det så jag gjorde slut. Jag vill inte att min kille går och köper saker hela tiden för att han kan, känns som om jag är den dumma som inte kan köpa något.

ShegoFan12
0

Ok.. men vet någon hur det är när ens pojkvän inte startar samtal eller är den som skickar sms först? Är det normalt?

[TanatosNyx]
8

Ja, det är normalt. Han är en individ, inte "en pojkvän enligt mall". Försök inte klämma in honom i en stereotypmall.

ShegoFan12
0

Ok.. för jag blev lite orolig just då.. har inte varit med om sånt här tidigare

[TanatosNyx]
2

Försök att inte överanalysera 🙂 Försök lära känna honom mer, hur han är som person helt enkelt. Du har garanterat också en del egenskaper som inte är "typiskt flickvän", det har vi alla.

Sen är många (inte alla) killar lite slappisar, lite bekväm "äh, det löser sig". En sak kan vara just presenter/födelsedagar. Andra typexempel kan vara när man ska planera maten. Men nu är det jag som börjar generalisera i motsatt riktning 😃

[Thiah]
1

jag och maken har varit tillsammans i 4år och han  minns nuförtiden när jag fyller men köper inget. För mig är det helt normalt att inte minnas födelsedagar eller att inte köpa presenter trots att vi bor ihop, är gifta och har barn. 

Jag blandade för två år sedan ihop min mamma och min systers födelsedag. Skickade kort till fel person. Jag som var så stolt att jag mindes deras födelsedag utan facebooks hjälpt. 🤪

Tina-A
4

När jag och min man blev ihop var han också 17, jag var 14. Han varken ringde, messade eller ens tog initiativ till kramar eller kyssar på fleeeera månader. Han var osäker! Så, ja, det är normalt och vi var båda varandras första. Jag fick ta initiativ till allt och det har blivit bättre nu men visst är han ännu lite seg, det är hans personlighet bara :) Nu har vi varit tillsammans i 11 år och är gifta. Det tog förresten några år innan han lärde sig min födelsedag och han kan ännu inte mitt mobilnummer trots att jag haft samma i säkett 6 år, så, att han glömmer din födelsedag är också normalt.. Är det viktigt för dig så får ni helt enkelt träna lite extra på det datumet så kommer han ihåg det tillslut ;)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Fridaaaa
5

#13 Nej skulle inte jag säga, förhållanden ärolika oavsett ålder och man ärolika som personer = inte åldersrelaterat.

#17 Njut av förhållandet istället. Överanalysera inte allting. Då kommer du må bättre och förhållandet också skulle jag säga 🙂

Zeke73
3

Alla är som sagt olika. Själv tycker jag att det är viktigt att komma ihåg min flickväns födelsedag och skulle bli rätt putt om hon glömde bort min. Tycker det hör till när man är ett par.

Skogsraah
1

Jag tycker också att det hör till, faktiskt. Samma som att jag inte skulle glömma bort min pappas, brors eller bästa väns födelsedag. Tänk då att man kanske i detta spenderar mest tid med sin partner - Vad är oddsen för att man ska glömma bort eller ignorera den dagen?

Självklart är det okej om det helt av misstag skulle glömmas bort. I TS fall har de ju inte varit tillsammans länge. Men ifall det sker år efter år och att partnern inte ens skulle säga grattis åt mig hade jag definitivt tagit mig ett snack med honom. I min värld uppmärksammar man bara sånt - mer eller mindre. Presenter är mindre viktigt.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Fridaaaa
0

#23 Fast alla har inte bra koll på födelsdagar inte ens till kanske nära släktingar, eller så vet de men tänker inte på vad det är för datum, inget konstigt.

Skogsraah
0

#24 Nej, det beror väl på vilken kontakt man har också. I mitt fall bor jag i samma stad som mina föräldrar, träffar dem ett par gånger i månaden, samma som mina närmaste vänner och min partner bor jag med. För mig finns det inte på kartan att det helt skulle ploppa ut ur minnet när de har födelsedag.

Men det kanske helt enkelt handlar om att det inte känns nödvändigt att gratta.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Fridaaaa
0

#25 Bra eller mycket bra kontakt. Kan vara saker i ens liv som gör att man inte tänker att det är just det datumet. Finns de som kommer ihåg att datum men kanske inte kommer på att det är just det datumet just den dagen

[Thiah]
2

Jag har bra kontakt med mina föräldrar å minns ändå inte. Kompisar har gett upp då de vet att jag inte minns. Menar aldrig illa. Vet faktiskt inte ens när bästa vännerna fyller år nu när jag tänker efter. Inte ens månad… Så för mig är det helt normalt och har inget med relationer att göra.

Ria74
2

Sambon vet att jag fyller år runt påsk ;) det är ungefär så långt hans minne sträcker sig. Han kommer inte ihåg när vi förlovade oss om han inte kollar i ringen heller.

Jag har bättre koll, men tycker inte det spelar någon roll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

IceTee
3

Det är säkert helt normalt för honom! Det allra bästa du kan göra i ett förhållande är att prata om det! Förklara hur det är för honom, berätta hur du känner! Det är så man undviker onödiga små bråk Bra kommunikation är A och O i ett förhållande!

Medarbetare på Skor iFokus

Halvdansken
4

Min man och jag har varit samman i 16 år och om jag inte skriver in hans födelsedag i kalendern så glömmer jag den garanterat. Jag glömmer alltid bröllopsdagen också, det är han som kommer ihåg sånt. Vi ger inte julklappar eller födelsedagspresenter, vi köper när vi hittar nåt den andre gillar oavsett datum. För vissa är det helt enkelt inte så viktigt med sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ethina
0

Det kan vara helt normalt för honom, det du kan vara uppmärksam på är förändringar. Då kan man börja fråga och prata om det. Om du inte gillar det så kanske han inte är ''den rätta'' för dig. :)

Zepp
0

Ja det är normalt.. för vissa, vi är olika!

Jag är nog sådan själv, då jag starkt ogillar sådant själv dvs att bli uppvaktad när man fyller år.

Oandra sidan så har jag  haft partners som tyckt sådant är viktigt, då har man fått skärpa till sig!

Barn är viktigare att komma ihåg.. min partner skulle jag hellre bjuda på fin resturang.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JenniferSoderberg
3

Min pappa kommer knappt ihåg mammas födelsedag, vilket är exakt en månad före hans, sen kommer han inte ihåg vilken dag deras bröllopsdag är, trotts att det är dagen efter hans födelsedag, så alla är olika!
Själv var jag och min första seriösa pojkvän födda samma dag, bara att han var ett år äldre, så där var det väldigt simpelt, men jag själv känner att jag knappt skulle komma ihåg en födelsedag efter bara 3 månaders förhållande. (:

ShegoFan12
0

Ok, men det skiljer sig 5 månader mellan jag och min pojkvän, han är född i augusti och jag i december.  Okej, får se om han kommer ihåg min födelsedag efter ett tag annars ska jag ta ett allvarligt snack med honom..

Fridaaaa
1

#34  Ålder emellan er är orelevant i frågan.
Dt kommer med tiden, vissa tar längre tid än andra