Lärare -elev förhållande olagligt?
Hej jag undrar om det är lagligt att en lärare och hans elev har ett kärleksförhållande om det gäller vuxenutbildning? Kvinnlig elev 25 år manlig lärare 31 år?
Om de sköter det snyggt alltså inte hånglar upp varann i korridoren utan har sex utanför skoltid/arbetsid och är "som vanligt" innanför skolans väggar.
Inte lagligt då eleven är i "beroendeställning" till läraren. Detta gäller oavsett ålder. Precis som det inte är lagligt att en psykiatiker får ha ett förhållande med sin patient.
Läraren kan möjligtvis åka dit för att utnyttja någon i beroendeställning och det räknas helt klart som olämpligt, vilket kan leda till att läraren blir avskedad.
Kan vara bra att skriva detta på brott.ifokus.se också (:
//Jessie
ok då vet jag

Inte olagligt med kärleksaffär mellan myndiga personer vad jag vet?
Däremot är det olämpligt att han är hennes lärare, varför han borde anmäla jäv till rektorn!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Man kan ju alltid vänta tills eleven har avslutat sin utbildning, efter det ska det inte vara några problem. Och under utbildningen kan man ju fortfarande träffas som vänner, umgås och så, tror jag i alla fall
#4 Jo, om det finns en beroendeställning inblandad. Betyg du vet.😉
De kan vara ett par, men elevens texter/material måste bedömas av en utomstående och rektorn informeras.