Muslimsk mans kvinnosyn.
För två veckor sedan så började jag på bilparkeringen prata med en man helt oväntad. Konversationen inleddes med prat om bilar men gick snabbt över till prat om islam då han var djupt troende. Jag frågade honom : - varför är det så viktigt att era tjejer är oskulder? Han svarade endast med liknelsen att om jag skulle bli erbjuden ett äpple , vad hade jag valt ett nytt äpple eller ett gammalt som någon redan tuggat på? Nytt svarade jag såklart. Han började le då han tyckte att jag precis hade svarat på min egna fråga, och han verkade väldigt nöjd över hur " rätt" han hade:) Sedan började han citera Koranen samt även vände sig till vetenskapen då det tydligen var bevisat att en kvinna vars livmoder( förstod inte riktigt vad han snackade om här) eller dylikt hade fått sperma utav olika män hade börjar ruttna och därmed blivit förstört… Fattade ingenting faktiskt, men det var underhållande att lyssna på hur nöjd och trogen sina teorier och åsikter han var:):) Jag frågade : Men säg att jag skulle träffa en kvinna som levt ett promiskuöst liv, men hon är jättebra och vi tycker om varandra och hon har ändrat sitt beteende ska jag då säga upp alla känslor bara för att det står så i en bok eller för att mina föräldrar har sagt det? Då menade han att en sådan kvinna var förmodligen inget att ha. För att om hon sa upp sin livstil för dig så kan hon igen ändras för någon annan och endast när hon ändrar sig för Allah så blir hon en person säker nog att kunna lita på. Dessa jämnförelser och konstiga åsikter pågick en stund . Vi stod alltså och snackade i kylan i cirka 1,5 timmar. Vad jag än sa så citerade han Koranen . I en annan tråd så skrev jag att min åsikt är att människor som blint följer religion och inte kan tänka själva är enfaldiga , nu vet ni bl.a. Varför jag tycker det. Jag kanske är gammalmodig osv men som honom är jag absolut inte och kommer aldrig vara Har lite svårt att sova så tänkte bara dela med mig av denna för mig iaf intressanta konversation och upplevelse:) Mvh
Vet du vad…. Du borde söka hjälp. Eller bli Muslim och flytta till ett typiskt sådant land. Jag förstår inte den besatthet du har av att Kvinnor ska vara som ett oskrivet blad, men själv ska du ha kunnat ligga runt. Tror du någon vill ha en man som legat med en massa? Det är inte manligt alls, det är s**mpigt. Så antingen slutar du skriva samma sak fast i olika tappning och söker hjälp. Eller så kanske Muslim eller kanske någon annan form av religion där du är konservertist skulle funka. Då slipper du alla dessa "problem".

Memento mori

Medarbetare för Julen
#1 Har läst ditt och TS inlägg om och om igen för ditt inlägg gör mig väldigt förvirrad. Vad jag kunde förstå av TS så va det inte viktigt för honom att Kvinnor är ett oskrivet blad, utan för mannen han pratade med. Uttalanden som TS dessutom tar avstånd ifrån i slutet av #0. Eller har jag missat något?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Unken kvinnosyn finns överallt, hos män (och kvinnor) i alla grupper av människor. Håller med om att vissa traditioner är värre än andra, men tveksam till om att det är kopplat till en viss religion. Ok att den här killen var en total idiot, precis som alla som kallar en ung tjej hora när hon haft sex, eller så hon blivit våldtagen osv. De som gör så är inte lika självuttalade vider, men agerandet säger allt.
Tror absolut detta har koppling till religion. Tror inte han tagit dessa idéer ur tomma luften. Det kommer från en kultur som är ovanlig i Sverige, där kvinnors fria vilja är rejält begränsat om man jämför med västerländsk kultur. Den kulturen är baserad på hundratals år av islamsk tro. Så absolut finns det en koppling.
Detta är ju ett fenomen som finns överallt… Säger en att hon har haft sex med 20 personer så klassas hon som slampig och lösaktig (varför det nu ensa skulle vara fel att vara det?) medan en kille som legat med 20 personer är erfaren och "kung". En sådan kvinnosyn har alltid och kommer alltid att äckla mig! Det behöver inte ha med religion att göra alls faktiskt, men nu är det den synen man har inom de flesta religioner
Medarbetare på Skor iFokus
Inom islam är det ju helt okej för en man att ha flera fruar, men knappast tvärtom, så det påverkar ju synen på det här.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vissa traditioner är hemska, exempelvis traditionen med hedersmord. Det betyder inte att det är islam. Det är en tradition. Precis som att alla muslimer inte är kvinnorföraktande idioter. Man måste skilja på tradition och religion. Det är precis lika illa (inte lika illa som hedersmord såklart) när våra sekulariserade "kristna" killar skriker hora efter tjejer. Det är inte direkt ovanligt att killar har sex med en tjej och sen kallar henne hora, inte heller är det ovanligt att svenska killar har problem med att deras tjejer haft andra innan dem osv. Allt är en unken kvinnosyn. Skillnaden är att killen TS pratade med säger det rakt ut. En svensk kille säger "Sjäääälvklart ska hon få ha haft ett sexuellt liv innan mig" sen är de svartsjuka as som inte alls är ok med det.
Jag vart tvungen att skaffa ett nick för att kunna kommentera. Brukar bara läsa här annars.
Jag är kanske konstig och gammalmodig men för mig är det inte synen på kvinnan som det handlar om utan synen på sex oavsett kön. Jag tycker med andra ord inte att män som satt på halva stan är "kung" medan Kvinnor som legat en massa är "lösaktiga" Könet har ingen betydelse för mig. Men jag äcklas över om en person jag är på väg att ha sex med har legat med 200 st före mig.
Det är inte så att jag letar en oskuld. Jag förstår att man i min ålder (30) haft förhållanden tidigare och jag har inget problem i om den jag träffar har haft kanske 3-4 st före mig, jag är ju själv inte oskuld utan har haft två långa förhållanden innan och har därmed legat med 2 st personer. Men jag vill ha en partner som har samma syn på sex som mig. Som inte legat med halva stan.

#10 ja det är en gammalmodig syn.
#9 Absolut ska man göra skillnad på tradition och religion så länge det inte rör sig om religiös tradition såklart.
Men om ett samhälle präglas i flera århundraden av en stark religiös tillhörighet så är det givet att de traditioner och värderingar de samhället utvecklar har koppling till religionen även om religionen inte yttrar sig om dem.
#10 Jag håller med dig, men det är ju en helt annan syn än den som står om i TS, där kvinnans underliv skulle ruttna av att få olika mäns sperma i sig, och att mannens snopp inte skulle ruttna av att vara i olika slidor.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#12 Säg något samhälle som inte präglats av stark religiös tillhörighet. Det är inte länge sedan det svenska samhället var väldigt väldigt religiöst och livet var starkt sammankopplat till kyrkan. Då var sex utanför äktenskapet ngt fult. Celibatklubbar i USA, det är kristna, för att sex är ngt fult innan äktenskap osv osv osv. Fortfarande lever resterna av det religiösa kvar i Sverige. Så nej, det är inte konstigt, men det är inte utmärkande för islam. Jag mår illa av många svenska killars syn på sex och deras hora/ madonnakomplex. Enda skillnaden är att den här killen säger det rätt ut och andra killar hycklar med det.
#10 då är du lika mycket kolsupare som snubben #0 pratar om. en människas värde har aldrig något att göra med hur många partners man haft.
Jag är fortfarande fast vid Aleyas påhopp mot mig. Vad hade jag gjort för dumt egentligen? Sedan tycker jag att det var kul hur hon beskrev män som ligger runt för slampor. Så vänta. Helt plötsligt så fanns det något som hette slampa? Och killen får kallas det men inte tjejer? Känns som att aleya är en dömande person! Låt oss bränna henne på blå likt man ofta vill grilla mig:) eller det kanske bara är kul om det går åt ett håll?

Ja #1 är jäkligt onödigt. Men jag kan hålla med om att d åsikter du uttrycker inte är så olika det du nu förfasas över.
Nja. Du har både rätt och fel. Folk har fått fel uppfattning om mig. Är väl ganska lönlöst att försvara mig , och inte heller behöver jag men . Jo jag är missförstodd. Man kan faktiskt ändra sig. Bara för att man gått på fel väg ett tag betyder det inte Att man är för evigt dömd att fortsätta .

Är helt med på att folk kan ändras. Inte det jag hänger upp mitt påstående på. Temat på alla dina funderingar är väl snarare det som får mig att säga det, även om jag kan hålla med om att du har blivit lite rundare runt kanterna.
#14 Att han öppet kan säga så säger ju snarare att i den kultur han kommer ifrån är det mer accepterat att tycka så utan att någon säger emot än det är i t.ex. Sverige. Det verkar inte va det du förespråkar, en acceptans för den kvinnosynen samtidigt framställer du hans agerande mer ok än "hycklarnas"? Hur ska du ha't?
Är rätt säker på att #1 kan ha missförstått och kanske inte läst så noga, det händer alla. Så ge henne en chans att svara innan DU hoppar på henne #16!
/Christine
Ts, jag hade tänkt att skriva ett långt inlägg om vad jag tyckte om denna saken.
Men ser i 16# att du är oförskämt och otrevlig även i denna tråden, så jag avstår.
Tack och Hej

Jag har inte skrivit att det är mer ok att ha unken kvinnosyn bara för att man säger det rakt ut. Jag säger att det är lika utbrett överallt, i alla religioner/kulturer .
#23 Jag håller inte med om det. Av de killar jag känner är det väldigt få som tar hänsyn till hur många de själv eller en potentiell sängkamrat har legat med, kan nog bara komma på en som syftat på att han skulle ligga med så många som möjligt över en sommar och under tiden räknade, annars inget sådant alls.
Har du någon officiell statistik över ditt påstående så är jag mer än beredd att ändra mig, annars är ditt påstående substanslöst generaliserande utifrån egen otur när du träffar/pratar med män.
Ser ganska ofta argumentet florera att Kvinnor dras till så kallade "douchebags" och att "good-guys" är endast friendzone-material. Kanske är det detta som passar in på dig om "[du] mår illa av många svenska killars syn på sex och deras hora/ madonnakomplex."
Sverige är för övrigt ett av de mest jämställda länderna i världen. En lista muslimska länder hamnar ganska långt ner på.
Här har du en rapport från 2013 som säger just detta.
http://www.weforum.org/reports/global-gender-gap-report-2013
Sekulariserade norden inkl. Island toppar varenda lista. Gissa vilka länder som hamnar absolut längst ner? Detta om något bevisar ett tydligt samband med kultur/religion och kvinnoförtryck. Visst, att detta fenomen förekommer i Sverige också, men det är långt ifrån lika accepterat och en norm som i muslimska länder.
# 22 hejdå.
# 19 har du märkt det?:) tack:) jo man försöker!:) .

#23 Hahaha, nej jag har aldrig dragits till bad boys :) Den enda som försökt bråka med mig om att jag haft ett aktiv liv innan honom, åkte ut med huvudet först.
Nej jag har ingen statistik över folks åsikter, bara ett liv av erfarenhet, och mina vänners liv av erfarenhet. Det är ingen hemlighet att flickor/ unga tjejer/ Kvinnor har andra förväntningar på sig än killar. Att Kvinnor inte borde ha lika många sexpartners som killar, att det är mer stigmatiserat för Kvinnor att ligga runt, att Kvinnor får slampstämpel och män är hjältar. Hur många gånger har jag inte sett killarna göra high-five i skolkorridorer för att de tjatat omkull en tjej, hur många gånger har jag inte hört folk skrika hora efter den tjejen?
Hur många tjejkompisar har jag som INTE blivit utsatt för någon typ av sexuellt övergrepp? Inte många. Vad jag vet har de flesta av alla tjejer jag känt blivit utsatta för övergrepp (läs om ex kampanjen Sex i gråzoonen). Jag har en stor bekantskapskrets där folk pratar öppet om allt de varit med om. Har du pratat med alla dina manliga bekanta om hur de verkligen ser på det här? Är det verkligen ok för dem om tjejen legat med 5 0 pers innan de träffades? Förmodligen skulle många säga nej.
Många växer ur de åsikterna och du hör det inte öppet bland vuxna män på samma sätt, men acceptansen för det är stor.
Skulle jag skriva en rapport, skulle jag säga att jag har tillräckligt med data för att få igenom det i en vetenskaplig tidskrift (doktorerar i nationalekonomi).
Rapporten du refererar till handlar om jämställdhet på ett helt annat plan. Ingen säger emot att sekulariserade länder har en högre nivå av jämställdhet då det kommer till möjligheter. Ingen säger heller emot att de arabiska länderna har mycket att göra på den punkten. Men, den rapporten säger absolut ingenting om killars tankar om deras tjejers antal sexpartners. "The Index benchmarks national gender gaps on economic, political, education- and health-based criteria, and provides country rankings that allow for effective comparisons across regions and income groups, and over time."
Läs lite på det här forumet, läs på andra relationsforum, det kryllar av tjejer som är förkrossade för att deras killar har svårt att hantera deras tidigare liv. Det är inte ovanligt. Läs #10, det är en normal syn. Läs alla trådar av TS. Han är en svartsjuk person som inte kan hantera att hans tjej haft ett liv innan honom. Men, han vågar iaf stå för det. Det gör det inte bättre, men det är få killar som säger det rakt ut. Därav svårigheten att få statistik. Man kan bara höra på Kvinnor i deras historia om hur de blivit behandlade. Sverige ligger i topp i världen med antalet våldtäkter och jag har svårt att tro att det bara skulle vara för att vi anmäler oftare. Sverige ligger i botten med procent som blir fällda för våldtäkt, eftersom det alltid kommer upp att kvinnan har sig själv att skylla på ett sätt eller ett annat. Läs böckerna av Katarina Wennstam för att se en bråkdel av problemet.
Det är lätt att undvika att se problemet, man kan inte erkänna för sig själv att ens vänner har tvingat sig på tjejer, det är lätt att slå bort när en kompis säger att "hon är en hora". Men, allt det är symptom på samma vidriga syn på Kvinnor som kommer upp i #0.
Min egen fantastiskt snälla kille sen drygt 8 år tillbaka skulle aldrig komma på tanken att fråga mig hur många jag har haft sex med. Det är för oss båda, totalt ointressant.
Så, att tro att vi är så himla duktiga i synen på kvinnans sexualitet i Sverige, bara för att vi har lagar som underlättar för Kvinnor att vara delaktiga i politiken och arbetslivet, det är naivt.

#26 Jodå, det är en skillnad i de åsikter du uttrycker, men inte så mycket i de känslor du uttrycker. Det är en sak att veta att ens känslor inte är bra och en helt annan att slippa ha den typen av känslor över huvud taget.
Sarah jag har ändrat mig!:) jag stör mig inte alls längre på tjejens förflutna… Till ALLA på detta forum! JAG HAR ÄNDRAT MiG! Som kungen skulle ha sagt: nu vänder vi blad och går vidare… Klart!
#27 Jag visste det, Sverige ÄR ett vidrigt land.

#29 Vad bra. Den som lever får se :)

#30 Det var inte riktigt vad jag sa…
#32 Du är inte den enda/ende som skriver det, så ingen rök utan eld. Övertygad om att det är sant och att jag, som vit medelålders man, har en enorm skuld i detta faktum. Jag skäms.

#33 ok. Jag är också övertygad om att det jag säger är sant och jag håller med om att det är mycket upp till de vita medelålders männen att bära en stor skuld, och även att förändra. Men, jag vill inte gå så långt att jag säger att Sverige är ett vidrigt eller ens dåligt land, även om jag skäms över mycket som händer här :)
#34 Ärligt talat så vet jag inte längre vad jag ska tro och tänka, men jag tar in det jag läser. Frågan, på ett mer personligt och individuellt plan, är hur jag (ja, just jag) kan förändra & rädda världen?

Det är ju svårt att som ensam person rädda världen. En start är ju att göra som TS gjorde här, säga ifrån då man hör ngt som inte är ok. Man kan också gå med i grupper som engagerar sig för de frågor man själv finner viktiga. Om det är just synen på sexualitet som du tycker är det stora, ja då finns ju ex RFSL, eller diskussionsgrupper för unga killar (fryshuset hade tidigare iaf, om just synen på tjejer), vara bollplank för unga på andra sätt osv.
#36 Det framgick nog dåligt, men det var en retorisk fråga.

När man talar om trollen…
#37, det framgick dåligt. Trodde att du faktiskt ville göra ngt.
#38 Sorry för det, men det är en av det skrivna språkets svagheter. För övrigt gör jag en hel del för att göra min del av världen till ett lite bättre ställe, särskilt för Kvinnor. Men, det är en helt annan femma…
#29 Skrev du inte senast idag så här ang en tjej som skulle träffa en äldre man för att ha sex: "Fattar inte att folk sitter och uppmuntrar henne. Seriöst vart är samhället på väg mot egentligen. Men det är klart , vart ska dagens ungdomar få sin inspiration ifrån när det går skitprogram som paradise hotel med billiga människor som knullar hej vilt utan skam .. Vart tog självrespekten vägen dessa dagar?" Eller misstar jag mig nu?
# 40 Innan du får för dig att vara duktig vilket du inte heller är. Ska du nog tänka efter innan du agerar. Jag har ändrat mig gällande min och min flickväns relation. Om jag tidigare skrev något så har jag förmodligen inte ändrat mig över 9 timmar. Men så långt kanske du aldrig hann tänka? Hade nog för bråttom med att sätta mig på plats. Tyvärr lycka till nästa Gng.
#41 Nu menar jag absolut inte att vara otrevlig, men jag har faktiskt ingen aning om vad du menar? Din flickvän? Jag har aldrig påstått att jag skulle vara duktig? Jag ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå, men jag tyckte bara att det är märkligt när folk säger en sak och gör en annan. Om jag missförstod dig får du gärna förklara, för jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till med ditt inlägg? Att jag inte är duktig och inte tänker?
Jag är också lite nyfiken på när vi blev vänner? För jag kan inte minnas dig alls 🤔 tänkte att vi måste ju varit kompisar nu nyligen efter som du vet att jag inte är "duktig"? (är dessutom lite nyfiken på definitionen av duktigt…)
Hoppas mannen du talade med endast äger/ägt nya bilar. Vore ju tråkigt att köpa en bil någon annan kört … 🤫
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#41 jag såg inte hur lång tid det gått mellan inläggen eftersom jag satt vid telefonen, så jag trodde faktiskt att inläggen skett med kortare mellanrum, förlåt för det.
# 42 vet du det gör inget. Det är inte ditt fel.
#27 Tror säkert du skulle få din rapport publicerad, dock knappast i någon seriös vetenskaplig tidsskrift. De kräver ofta lite mer konkret data än personliga upplevelser och berättelser om andras personliga upplevelser. Aftonbladet eller Nyheter24 skulle köpa det med hull och hår dock.
Att Sverige ligger topp i antalet anmälda våldtäkter är väl en direkt effekt av att vi anmäler oftare, vilket jag ser som en positiv utveckling. Tänk de länder som förmodligen har fler men inte är lika anmälningsbenägna? Även om vår lagstiftning kring våldtäkt är usel så är den åtminstone uppe för debatt konstant. Det går att skönja ett ljus i tunneln. Är övertygad om att det finns länder med betydligt sämre lagstiftning, där det begås mindre våldtäkter för att kvinnan inte vågar annat än gå med på mannens krav.
Här har du exempel på vad som händer om du blir våldtagen i Saudi Arabien;
http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Saudi_Arabia
Läs gärna artiklarna den sidan refererar till.
Katarina Wennstam, hm, vänstervriden pk-journalist med agenda? Nja tveksam till en objektiv bild från henne.
Rapportens referenser säger rejält mycket om synen på sex i dessa länder. Utan möjlighet till jobb, utbildning, politiskt inflytande och tillgång till sjukvård, vad är det som blir över åt kvinnan? Tror du det finns utrymme att "ligga runt"? En tjej i dessa länder som "ligger runt" kan nog skatta sig lycklig om hon kommer undan med att bli kallad hora…av sin egen far.
Jag har aldrig påstått att vi är duktiga i meningen att allt skulle vara bra. Däremot om man jämför med andra kulturer och länder är vi jävligt duktiga.

Vad kul att du tar upp just Saudiarabien, kolla videolänken. Ja det är ett skitland. Det är inte represrntativt för muslimska länder. Hennes repotageböcker är intervjuer med våltäktsmän och dokument från våldtäktsdomar. Jag skulle såklart göra en enkät först och få datat på papper :)