Relationer iFokus

Relationer

Etikett: förhållande
Läst 2753 ggr
Onslow
3

Göra slut eller kämpa vidare?

Ber om ursäkt att jag kommer hit och klagar. Har ingen annanstans att gå. Jag har nämligen inga nära vänner - massvis av folk jag hänger med på fritiden och som jag festar med, men ingen som jag känner att jag kan gå till med någon form av problem.

Jag är en tjej på snart 17 år. Jag är tillsammans med världens finaste kille som är 20 i September, så han är 19 nu, sedan ungefär 4 månader tillbaka. Sen vi blev tillsammans har vi setts flera gånger i veckan, oftast flera dagar i streck - det blev liksom att relationen blev väldigt tight väldigt fort. Vi har pratat via sms och långa telefonsamtal varje dag vi inte setts, men även dagarna vi ska ses har vi haft konstant kontakt. 

För mig är detta mitt första förhållande. Jag var oskuld när jag träffade honom medans han haft en hel del partners, romantiska och sexuella, så redan där blev det en liten klyfta. Detta löste vi dock fort och vårt sexliv är riktigt, riktigt bra. 

Problemet som har hägrat ett tag nu är dock väldigt speciellt. Jag vet att det låter konstigt, but bear with me here - hans mamma är det som splittrar oss.

Okej, så. Hans mamma är den typen av människa man genast får respekt för. En otroligt vacker, stolt kvinna, men också en sådan person som skrämmer en. Jag kommer från en bakgrund av rätt allvarliga självbildsproblem, så att bli mött med inte en hälsning första gången vi ses, men ett högljutt "SÅ, Lina, vart är det du står politiskt?" gör ju inte att man känner sig speciellt kaxig precis. 

Men, eftersom jag och min pojkvän trivs så bra tillsammans lät jag det vara. Hon förvirrade mig dock, ena sekunden kunde hon vara snäll och rar och andra kunde hon ryta för minsta sak man gjorde fel. Spillde min pojkvän vatten på golvet fick han en rejäl utskällning. 

Något som snabbt märktes var hur hon starkt ogillade mig. Hon har en doktorsexamen i pedagogik, och jag, som som sagt har haft rätt mycket problem i grunden har inte gått speciellt mycket alls i högstadiet. Nu har jag precis börjat i gymnasiet, och det är tufft som satan, men jag kämpar på. Detta var dock aldrig bra för henne. Hon hävdade att mina dåliga betyg var ett resultat av dåliga lärare och ren lathet från min sida.

Det spelade ingen roll vad jag gjorde eller sa, allt använde hon emot mig. Varje liten slip up fick man tryckt upp i ansiktet nästa gång hon blev förbannad. 

Well, jag kände typ, hon jobbar mycket. Enda gångerna jag faktiskt behöver träffa henne är vid middagarna, och då hade jag ju min pojkvän med mig och kände mig lite tryggare. Snart blev det dock ohållbart, jag blev nedtryckt så fort jag var hemma hos dem, vilket var ofta. 

Efter ca två månader sa jag att du, jag har fått nog. Och då berättade han att hon går igenom en svår skilsmässa med hans pappa, som är en riktigt vidrig människa - han hade grova alkoholproblem, slog ofta hans mamma, och så vidare. De hade tydligen en rejäl vårdnadstvist över hans lillebror som är 11. Jag blev genast sympatisk, då jag har firsthand experience med vad stress kan göra mot människor, så jag stod ut. 

För ett par veckor sedan dock fick jag höra från min pojkvän att hon bett att jag skulle ta bort mina saker från huset. Jag hade nämligen en liten väska med kläder på hans rum, då jag var där så ofta. Jag pratade med min pojkvän och var riktigt ledsen och berättade att jag inte kände mig välkommen i huset längre, att hon inte ville ha mig där. Han skyllde åter igen på skilsmässan. Så fort den är över blir allt bra, sa han. 

Jag sa, jag ger dig två veckor att lösa det här. För jag har gjort allt jag kan och försökt sätta mig ner och prata med henne, men hon respekterar mig inte det minsta och lyssnar inte ett skit på vad jag har att säga. Han sa okej. Två veckor senare när vi ses säger jag att jag behöver ett svar, och han säger att han behöver mer tid.

Jag var så otroligt trött, stressad och ledsen vid den här tidpunkten att jag helt enkelt sa "det finns ingen mer tid". Vilket gjorde att han tyckte att jag inte skulle behöva må dåligt hela tiden, och gör slut med mig.

Han ångrar sig direkt när jag gått därifrån. Han ringer mig och smsar en massa, men jag svarar inte eftersom jag är så upprörd och ledsen. Sen börjar hans mamma ringa till mig, skicka meddelanden osv. Jag får ett riktigt elakt meddelande på Facebook efter en timme eller så där hon skriver att det är mitt fel, att jag agerar fel och att det är jag som förstört förhållandet och gjort honom ledsen. 

Han och jag pratar en del. Vi älskar varandra, trots allt. Allt detta hände på en fredag, och på lördagen bestämmer vi oss för att träffas dagen efter, på söndagen. 

På lördagen dock gör hans mamma något som jag aldrig kunnat tänka mig, och skriver ett meddelande i en chattgrupp hon gjort på facebook innehållande mig, han och min mamma (av alla människor???) och skriver något i stil med, inte direktkopierat men nyckelorden är desamma:

"(min mammas namn), Din dotter har skapat en djup konflikt i vår familj. Hon har utnyttjat mig, mitt hem, min hjälp, min son och mina resurser. Jag känner mig djupt förolämpad och orättvist behandlad. Det är inte okej att Er dotter är hos oss och skolkar (vilket jag inte gjort) och att Hon ligger i sängen hela dagarna och inte sköter skolan. Jag är i en djup konflikt med (min pojkväns namns) pappa och vill inte vara en del av konflikter som inte berör mig"

Jag blir genast otroligt sårad och ledsen. Jag skulle aldrig skolka hemma hos dem och skulle aldrig utnyttja deras hem och "resurser", mina föräldrar har till och med erbjudit dem att jag ska betala för att jag var där så ofta men hon sa att jag var en del av familjen och inte behövde. Jag smsar min pojkvän och säger du buddy, dina chanser har typ gått åt helvete.

Vi ses dock iallafall och blir tillsammans igen, då jag inte vill vara utan honom och vice versa. Jag älskar honom. Tonårskärlek, perhaps, men det gör jag. 

Han är riktigt förbannad på henne. Grejen är att säger han emot henne i någonting säger hon "gå hem till pappa då, då får du inte vara här längre". Han pluggar fortfarande (han läste ett program ett år, hoppade av och går nu i trean på en annan linje) och kan inte bo hos sin pappa av uppenbara anledningar. Så han bara drog och vägrade prata med henne. 

Vi blir tillsammans igen, och hans syster ska sova hos sin pojkvän en kväll och säger att vi kan få låna hennes lägenhet om vi vill. Efter att ha försäkrat oss om att det är okej tar vi erbjudandet och har en myskväll helt för oss själva. 

När jag kommer hem är min mamma arg på mig. Jag undrar självklart vad som hänt, och då visar hon mig ytterligare ett facebookmeddelande från min pojkväns mamma, bara till henne den här gången. 

"(min mammas namn), du måste hjälpa mig. Nu har Din dotter flyttat in i min dotters lilla lägenhet i stan, och kastar ut henne på gatan så hon inte kan vara hemma. Hon gör alltså detta eftersom jag anses dum som inte låter henne skolka. Min dotter har ingenstans att gå och kastas fram och tillbaka mellan kompisar för att ha någonstans att sova. Min dotter behöver lugn och ro för sin utbildning! Jag känner mig kraftlös i detta. Du måste agera nu, (min mammas namn). En mycket förtvivlad (min pojkväns mammas namn)"

Jag läser det och bryter ihop och ringer min pojkväns syster. Jag ber henne om förlåtelse och hon förstår inte alls vad jag pratar om, då inget av det hennes mamma skrev är sant. Min pojkväns syster har tydligen inte ens pratat med henne på flera dagar och vet inte ens hur hon fick reda på att jag varit där över huvudtaget. Jag säger det till mamma, som fortfarande inte tror på mig. Sedan ringer jag min pojkvän och berättar vad som hänt. 

Han åker hem och pratar med henne efter att ha totalt ignorerat henne sedan vårt uppbrott. Sedan ringer han mig och så kommer samma gamla veva igen, "det är stressen. Så fort skilsmässan är över är allt okej". 

Nu är vi alltså här. Jag är alldeles förtvivlad. Jag kan inte träffa min älskade pojkvän, då han inte kan komma hit - vi har en långhårig raskatt och han är extremt allergisk, till den punkten då jag måste byta kläder och duscha innan vi kan umgås. Hemma hos dem går uppenbarligen inte, och inte hos hans syster heller då jag får skit för det. 

Jag har som sagt inga nära vänner, bara massor av "casual" vänner. Han vill att jag ska prata med henne igen, men det har ju inte funkat tidigare, och vad gör jag om allt går åt helvete ännu mer? Jag har ingen att prata med och ingen i mitt liv att rådfråga. Jag känner mig fullständigt ensam och ledsen. 

Är det värt det att bara vänta ut det tills han kan flytta hemifrån till hösten? Men att knappt kunna träffa honom alls under tiden fram till dess? Eller borde jag spara mig själv all smärta och göra slut? Jag vet att ingen annan kan svara åt mig, jag behöver bara råd.

Tack. Hoppas det inte är allt för virrigt.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Otroulig
6

Onslow,

Din pojkväns mamma verkar vara psykopat eller i alla fall störd på nåt vis.  För pojkvännens skull så hoppas jag att han hittar ett eget boende snart. 

Försök att inte ta åt dig av henne och var öppen och tydlig mot din mamma så hon får reda på sanningen. 

Jag hoppas och tror att det finns någon bra lösning för er så ni kan träffas.  Kanske inte så ofta som ni skulle vilja. Men att låta hans mamma komma emellan verkar tokigt. Blir det för jobbigt så är det ju inget som säger att ni kan pausa och kanske träffas senare i livet. 

Hoppas allt löser sig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Sjöstjärna
5

Gör inte slut på grund av hans mamma (som uppenbarligen mår riktigt dåligt) men ligg lågt med relationen ett tag. Jag förstår att det känns jobbigt, men se det som en möjlighet att få sakna varandra och vara påhittiga me var och när ni kan träffas. Ni kan börja skriva brev till varandra och vara gammaldags romantiska eller ringa och prata med varandra. De gånger ni väl kan ses så kommer det att vara desto bättre. Om ni verkligen älskar varandra så är det värt besväret att inte kunna ses varenda dag och stund under ett halvår och om ni inte pallar vänta så var det kanske inte så mycket med kärleken trots allt. Men bry dig inte om vad hans mamma säger och gör för hon är inte i balans för närvarande.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

LinaLj
2

Jobbig situation. Det finns såklart möjligheter att rädda förhållandet. Kanske ska ni undvika att träffas hemma hos henne, det är ju inte kul men det funkar om man vet att det bara är tillfälligt. 

Det är jobbigt när det kommer till mammor, för vad de än säger eller hur de än beter sig så är det ju ändå hans mamma. Det är ett  grundläggande förhållande och barn har oftast en djup önskan att vara sin mamma till lags, det är svårt att rubba det tänket.

Mitt ex hade enorma problem med sin mamma, hon var lite tvärt om mot din pojkväns mamma. Hon kunde säga till mig: jag förstår inte hur du kan vara tillsammans med X, han har ju bara gymnasitetbildning och du läser ju på universitet. Till sin son kunde hon säga: Nu kan du inte äta mer för då blir du fet och Lina kommer inte vilja ha dig. Jag vet inte hur många gånger jag försökte få min pojkvän att säga ifrån, att försvara sig men han fixade det inte och då var han ändå 30 år. Hon tyckte att det var självklart att hon kunde komma och gå i hans lägenhet som hon ville, trevligt när man ligger och har morgonsex och där kommer hans mamma in. Till slut gav jag upp för jag kunde inte tänka mig en framtid där hon hela tiden dominerade hans (och därmed även mitt) liv.

IceTee
3

Hans mamma beter ju sig hemskt… Skilsmässa eller inte, så beter man sig inte helt enkelt! 
Finns det ingen annan stans ni kan träffas? Någon av hans kompisar kanske? 
Jag tycker dessutom att ni ska sätta er ner och prata med din mamma, så kan både du och pojkvännen förklara lögnerna. Kan din mamma inte prata med hans syster? Så kan du ju bevisa att det är okej?

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
5

Problemet i situationen som jag ser det är att din pojkvän säkert också är påverkad av skilsmässan. Dock det jag kan känna är att han ställer sig utanför allt genom att säga ge det lite och att hon kanske accepterar dig efter skilsmässan. 
Jag kan relatera lite men jag kommer till det sen.  Det jag tycker han kan göra för dig är att prata med sin mamma istället för att passivt se på. Det kan vara jätteläskigt men när det blir fel, till exempel som historien med systerns lägenhet, så tror jag faktiskt att pojkvännen får se det lite som sitt ansvar att prata med mamman. Förklara att så inte alls var fallet och be henne ringa systern, påpeka kanske de systern sa att de inte pratat på 4 dagar och att hon borde ringa och prata med henne istället. Det är tufft för honom men jag tycker inte att det låter rättvist att du ska behöva försvara dig själv konstant. 

Om han gör det så hade jag inte sett det som fel om ni fortsätter kämpa. Dock bara om ni  orkar och känner att ni betyder så mycket för varandra.

Om pojkvännen vill höra någon som varit i liknande situation:

Jag har själv en ganska hård mamma, tuff jargong, envis och ganska stolt och vid mer än ett tillfälle skrämt kompisar eller ex. 
 Någonstans när jag var 16 så insåg jag att jag hade två val. Antingen leva livet som hon ville och undvika bråk eller när jag bestämt mig för något, inte ge vika en millimeter. Det låter kanske som en konstig strategi men saken är den att jag märkte att jag inte kunde vinna om jag inte körde på allt eller inget. Om jag gav vika bara lite grann så blev det oftast väldigt fel.  Därför gav jag vika direkt om det var oviktigt till medelviktigt men kämpade som hungrig varg om det var något som var viktigt för mig.  Mamma var sur de gånger som jag gjorde det senare alternativet men på så sätt kunde hon inte styra mig helt samt att jag minimerade "onödiga" bråk.

moawist
3

Om mamman beter sig på det viset så är det något som är väldigt fel. Jag skulle som flickvän ge mamman en rejäl utskällning och efter det skulle det inte spela roll vad hon skulle tycka om mig. Men att din pojkvän inte agerar, kan han inte se att det står riktigt illa till!? Jag skulle bli förkrossad ifall min pojkvän inte skulle göra något ifall jag blev så illa behandlad av hans mamma. Jag tycker absolut ifall att han älskar dig så ska han stå till svars och försvara dig när det går så pass långt! Det där är inte okej och jag tycker att han måste få en spark i baken och se hur illa det faktiskt är! Visa honom meddelandena, det här är ju bara sjukt.

[Devya]
6

Jag skulle ta ett rejält snack med mamman om att hon får nu lov att agera vuxen och sluta skapa konflikter där det inte finns några. 

Det hon håller på med är barnsligt. Det där är ingen vuxen människa, det där är en liten tonåring som försöker skapa drama.

redstaryena
1

Hon har ingen verklighetsförankring och kanske faktiskt är psykiskt sjuk om det nu är så att hon tror på det själv. För vissa är det inte alltid så lätt att erkänna om någon förälder har psykisk ohälsa. Men det låter som det här. Undvik henne,. Och hoppas att ni hittar ett ställe att kunna umgås på

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

OlgaMaria
2

Jag tycker du ska försöka stå ut. Det låter som att du och pojkvännen har något riktigt fint tillsammans och det kan nog bara bli starkare av det ni går igenom. Han kommer inte alltid bo hemma. Vem vet, inom några år har ni kanske något eget tillsammans där ni får vara ifred. Jag tror inte du ska ta något snack med hans mamma i dagsläget utan låt din pojkvän hantera henne. Och det finns inget han kan göra för att bara förändra vem hon är nu. Så försök att inte lägga för stor press på honom heller. Han kan inte göra det omöjliga. Han kan bara stå upp för dig och göra sitt bästa. Din mamma kommer nog förstå förr eller senare. Jag vill inte gå in på min historia men kan ändå säga att jag verkligen kan relatera. Och enligt min mening tjänar det inte mycket till att gå in i konflikt i de här situationerna. Skulle det nu vara så att du och din pojkvän är tillsammans riktigt länge så kommer tiden förändra saker, med tiden. Man kan inte lösa såna här saker snabbt, då blir det bara ännu värre. Se långsiktigt på hela situationen, då kan du nog få kraft att ta nuet med ro. Styrkekram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
0

#9 Det kanske inte hjälper men det brukar åtminstone kännas bra för en själv om man har sagt till ordentligt till en sådan människa. Så på ett sätt hjälper det ju faktiskt, att få säga vad man tycker till en sådan människa istället för att sitta tyst och låta allt kastas tillbaka på en.

Jag behöver oftast få säga till en gång och sen då jag har sagt mitt så kan jag lugnt gå därifrån och sen strunta i allt annat. Kanske det låter barnsligt men så fungerar åtminstone jag. Jag behöver helt enkelt lite sinnesro på ett eller annat sätt, annars skulle ilskan bara växa och växa inombords tills det till slut exploderar.

Med andra ord tycker jag inte att det är alltid så bra att tiga och ta emot skit. MEN, det gäller att säga till på ett lugnt och sansat sätt. Man ska vara rak på sak och säga till på skarpen. Man ska stå upp för sig själv och inte förvänta att andra gör det för dig.

OlgaMaria
0

#10 Det är komplicerat och inte alltid lätt att veta hur man bäst går till väga. Den stora insikten jag fick var i alla fall att man ibland måste acceptera och förhålla sig till att vissa saker inte kan lösas snabbt. Jag trodde verkligen att det skulle gå om jag satte mig ner för att prata. Men det gick inte. Däremot har många saker löst sig och blivit mycket bättre med tiden. Man måste låte den andre människan få tid på sig att sansa sig och komma på bättre tankar ibland. Ibland spär man endast på konflikter och ger den andre fler spår att spinna sina skruvade tankar kring, genom att försöka prata. Sen tror jag det är så viktigt också att rätt person bråkar med rätt person så att säga. Jag tror att man måste ta fighten med sina egna föräldrar. Om man gör det på ett bra sätt så behöver inte ens partner någonsin göra det. Men man kan absolut säga ifrån. Man behöver inte bara sitta tyst och ta emot. Men om man tänker långsiktigt och försöker ta situationen med ro, och väljer sina konflikter med omsorg, så tror jag det går bättre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
2

Nu är det inte lika illa, men jag är i en liknande situation. Min killes mamma har tyckt illa om mig sen dag ett. Alltså när jag var 16. Jag vågade aldrig stå på mig och blev ständigt nedtryckt varje gång jag var där. Jag var redan deprimerad med ångest och social fobi, så det gjorde det hela ännu värre. Jag försökte stå ut, men efter att hon gång på gång fryst ut mig och pratar skit om mig till min kille ofantligt med gånger fick jag nog, så nu är vi bara hemma hos mig. Och det funkar i alla fall. Nu är jag 21, och han 20, så hon har inte mycket att säga till om längre. Men ofta försöker hon tvinga honom att stanna hemma och försöker påverka honom att umgås så lite som möjligt med mig. Jag försöker att inte bry mig, men många gånger har jag känt att vår relation är omöjlig med tanke på att jag sagt upp kontakten med henne. Jag tänker på framtiden och umgänget då. Men jag vill inte göra slut med honom ändå bara på grund av henne. Det var ju ändå inte henne jag blev ihop med. Dock är det svårt att säga vad du ska göra, då din situation är svårare, och jag tycker att det är svårt att stanna bara i min situation. Mitt bästa tips är nog att försöka få din mamma att förstå att du inte gör fel. Min mamma är min klippa.

OneSound
0

Hur har det gått? Hoppas det blivit bättre ♡

Aut viam inveniam aut faciam