Han vet inte längre hur han känner.
Mitt första inlägg här är även anledningen till att jag sökte upp sidan. Jag är i ett förhållande sedan 2,5 år tillbaka och bott ihop sedan april 2014. Vi har börjat kolla på en större bostad(bor i etta nu). Efter att vi hade gått bet på ännu en budgivning så öppnade han upp sig och berättade att han vet inte längre hur han känner för vår relation. Innan han öppnade upp hade han varit frånvarande och tyst i strax över två dygn. Det är till och med så att det var på tal om att bryta upp men det är ingenting någon av oss vill. Jag vet inte vad jag ska göra, är helt förstörd och chockad. Vi träffades av ren slump på krogen och det klickade på en gång, var snudd på oskiljaktiga. När vi träffades var jag arbetslös och alltid tillgänglig och han jobbade oftast 16-24 skift vilket gjorde att vi hittade på saker på dagarna. Passionen var på topp och det gjordes små spontanresor bara så vi kunde vara för oss själva bara vi två. Redan från första början var det ömsesidiga drömmar om en framtid som innehöll oss båda tillsammans. Innan vi flyttade ihop fick jag ett 7-16 jobb som gjorde att vi de flesta dagarna gick förbi varandra i dörren, men vi tog tid för varandra och gjorde saker tillsammans. Sexet var underbart och inte lika begränsat som tidigare. Ofta och spännande. Sen kom dalen då allt bara fick en paus. Vi varvade när det gällde perioder när det inte fanns någon lust alls, en av oss ville och den andre hängde(som bäst) på. Vardagen blev allt tydligare och viljan att hitta på något lades åt sidan för att samla energi för jobb. Visst har alla förhållanden mindre bra perioder men det finns oftast en lust att vilja fixa det. Pga störande grannar har vi slutat trivas i vårt hem och börjat leta efter ett större boende. Som sagt efter en misslyckad budgivning så fick jag reda på hans tvivel. Före det har det varit en lång period utan sex och närhet. Så fort jag har försökt med något har jag blivit bortknuffad, vilket jag tycker inte är okay för när det är tvärtom så är det mer redan bestämt att det ska bli som han vill. Just nu får jag bara intrycket att det är enbart hans behov som gäller och inte mina, vill han ha sex -blir det sex, är han hungrig - äter vi, vill han sova - går vi och lägger oss. Det är T ex som att han hade bokat in att vi skulle ut och äta ikväll, men igår kom han och sa att han ist skulle ta med sig sin kompis ut och äta för att kompisen inte mådde så bra och kände sig ensam. Sen skulle han ta med sig honom ut på krogen och försöka hitta någon till honom. Själv sitter jag hemma och jag känner mig också ensam Bara det där att berätta om planer han har för tid för oss själv och sedan komma dagen innan och ändra det för sin kompis. Jag kan förstå att jag kanke låter gnällig, men det är inte fallet utan jag vet bara inte vad jag ska göra. Vad händer om vi skulle bryta upp? Kan vi laga detta hål i vår relation? Hur ska vi göra det?
Bena ur vad det största problemet i er relation är, först.
Sen tycker jag inte att du ska ta sånt stort ansvar, för det som inte är bra, i er relation.
det kan ni bara göra båda tillsammans om båda vill det..
tyvärr inget man kan göra ensam i en relation. Så försök att prata med honom istället. Fråga om han vill försöka få liv i er relation igen eller om han faktiskt lessnat eller tappat intresset. Om han vill att ni ska försöka få liv i er relation igen kan ni jobba vidare och han behöver givetvis lyssna till dina behov också.
Men om han faktiskt inte vill längre.. då är det bästa du kan göra för din egen del att avsluta er relation och bryta för att börja om på egen kula igen och bygga upp dig själv.
Om han inte vet vad han vill än… ok.. då får ni prata om saken och han kan få viss tid på sig att komma underfund med vad han verkligen vill. Men inte allt för länge, han får ju inte utnyttja dig för att det är bekvämt för honom att ha dig där och ställa upp när han själv vill. Det är inte rättvist mot dig på något vis. Så var rädd om dig själv och din egen självkänsla. Har han inte bestämt sig när tiden är ute gör du bäst i att helt enkelt ta ditt eget beslut och bryta med honom då.
Vad du gör, lura inte dig själv kvar i en relation där du är ensam och bara hoppas att han ska förändras… för det gör han inte. Det fungerar liksom inte så tyvärr.
Man brukar säga att förälskelsen, den som känns så stark som äkta kärlek men egentligen bara är ett luftslott, den förälskelsen varar högst i två år, sedan kommer verkligheten i kapp.
Det kanske är just det som hänt med din sambo nu? Och då kanske han inte vet riktigt vad det är han känner egentligen och vad som bara var en del av förälskelsen. Tja… man behöver vårda en relation, båda behöver ta del av omvårdnaden av relationen. Det fungerar inte att göra ensam.
Så lycka till, och hoppas att han kommer fram till vad han egentligen känner och vill med er relation och att ni kommer fram till samma sak, något som får er båda att må bra! ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Tycker inte du är gnällig alls. Du vet ju hur det har känts och hur ni haft det tidigare, och upplever du honom så pass annorlunda nu, skulle man nog bli sårad. Har inte varit i din sits direkt, men har varit på den andra sidan och har insett nu i efterhand att den andra parten måste känt sig som skit. Ignorera honom och var du den som väljer bort honom istället, och var otillgänglig. Ha is i magen och kör den taktiken ett tag. Kanske han bara behöver en liten wak-up-call?! Om inte, bör han vara tydligare med var han står i er relation
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.