Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2648 ggr
[Silverräv69]
2

Hantera psykopatiskt syskon? Hjälp!

Jag föddes till en udda familj, där nu ena syskonet visar omisskännliga tendenser till att vara psykopat, precis som ena föräldern. Denne har nu valt ut mig som hackkyckling, manipulerar, mobbar och känslomässigt mosar en. Vad göra? Jag är slutkörd och helt over this shit! Detta forumet fann jag aningen hjälpsam, men den ger inga konkreta råd: http://www.terapisnack.com/topic/att-hantera-en-psykopat.

[Eleya]
0

Läs här: otroligt mycket bra fakta: http://www.evah.org/html/hur_kan_jag_skydda_mig.htm

Karmatarerskanise
0

Bor ni med era föräldrar?

[Silverräv69]
0

Nej, vi är utflugna vuxna sedan många år. Jag har hållit minen och dansat efter pipan för att bibehålla familjefriden.

vallhund
8

Släpp o gå vidare, du är viktigast för dig, inte din familj.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Devya]
1

Det finns ingen somhelst orsak till att klänga sig fast vid något som får en att må dåligt. Man väljer inte sin familj men man kan välja att släppa taget och gå vidare om de inte är bra för en.

Åsa S
8

Bryt kontakten med personen och polisanmäl eventuellt ifall du inte blir lämnad ifred man måste inte vara snäll eller umgås med nån som vill skada en  psykiskt eller fysiskt  bara för att man är släkt. Spar alla sms, mail etc ifall de kan behövas som bevis. När man är vuxen bestämmer man själv hur ens liv ska se ut och vara.

[Silverräv69]
1

Tack för råden! Jag vet att det ni skriver är rätt, men det känns ändå så definitivt och rubbar hela ens grundpelare som människa, vi är redan en familj med mycket bagage och många tragedier bakom oss.. Finns det inget sätt att konfrontera mitt syskon, säga at hens beteende är oacceptabelt, hen kommer ingenvart eller har någon som helst påverkan på en längre och ställer stenhårda ultimatum? Hen är varken fysisk eller brottslig än, "bara" vardagspsykopat ännu, kan man inte bromsa psykopatin genom att visa att hen inte har några offer att manipulera därhemma? Det är inte för att jag mjuknar i mina val gällande vår relation, det är mer för familjefriden, alla högtider, framtida syskonbarn och i slutändan hanteringen av det vår förälder kommer lämna efter sig. Jag är absolut inte ut efter en relation..men en familjär samexistens? Önsketänker jag?

OlgaMaria
0

Får han någon hjälp? Pratar han med någon? Jag tänkte att isåfall kanske man kan ta hjälp av en sådan person att prata om det här med honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Silverräv69]
0

#8 Ja, hen går på terapi, men inte för det beteendet utan för att hantera sin uppväxt.

Jag har inte hört från hen sedan i helgen, men jag anar en stor storm som är på ingående. Hen släpper inte ett ämne utan att ha fått antingen sista ordet, rört upp allas känslor, fått en reaktion från oss eller sina "behov" tillfredsställda.