Hur känns det att vara kåt?
För att vara en vuxen man borde jag ju kanske veta hur det känns, men jag har ingen aning.
Jag har nyligen insett att jag är asexuell….att det fanns ett ord för hur jag kände och min relation till sex.
När andra män pratar om att de är så kåta med mer…jag har aldrig förstått vad de pratar om då.
När jag har sett filmer där ett par blir kära i varandra och hånglar upp varandra, för att sedan ha sex…
Jag har aldrig förstått den biten, även om jag har varit ihop med en kvinna i över 10 års tid…. (vi har nu skilt oss), så har jag ingen aning om hur det känns att vara kåt.
Hur känns det att vara kåt?

Pirrar i hela kroppen, allt man vill är att ta av sig kläderna o hoppa i säng.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är helt individuellt, men jag ska förklara från mitt biologiska kvinnoperspektiv.
Om det är upphetsning som byggs upp sakta så känns det pirrigt i hela kroppen, men framför allt där nere då. Jag kan ha svårt att sitta stilla och fokusera. Oftast skenar mina tankar iväg på annat. Hjärtat slår fortare och jag kan få lite konstiga ryckningar i kroppen, haha. Impulser att vilja vara nära någon, t.ex.
Jag kan helt plötsligt känna mig kär. Inte i någon speciell, men känslan av att vara kär finns där av någon anledning.
För mig är det alltid likadant. Om jag är "kåt för länge" utan att göra något, vilket händer väldigt ofta eftersom jag inte riktigt orkar ibland, så kan jag må ganska dåligt tillslut. fysiskt illamåeende och skämmas. Kanske till och med känna mig deprimerad.
Tack för era svar…
Roligt att två personer redan svarade på mitt inlägg, jag var inte säker på om någon skulle svara alls.
Detta är ju något som man kanske mer eller mindre förväntas förstå hur det känns.
Jag som snart är 35 år gammal…borde ju ha koll på det, men jag har inte det.
När jag läser era svar försökte jag tänka mig in i när jag har känt sådana känslor…jag har aldrig tänkt på att jag varit kåt då.
Jag har hela tiden trott att det är något som jag ska känna i min snopp.
Jag inser nu att jag har nog varit kåt jag med….tror jag.
Men vad skiljer då på kåt och glad?
Eller går de känslorna hand i hand?
Jag trodde som sagt att det skulle kännas i snoppen om man var kåt.

Fast med tanke på att trådskaparen har en 3-årig dotter, så borde han väl varit upphetsad vid något tillfälle i alla fall.
Kåt betyder väl ursprungligen glad och munter, men har mer och mer blivit sexuellt upphetsad. Fast man kan ju tycka att glädje borde vara en del i det fortfarande. Om inte, så känns det skumt.
#4: Man kan ju ha sex även om man inte är kåt…. :)
Som man kan man ju få sin snopp hård genom att sin kvinna gör det skönt så att man får stånd….så det är klart att jag har haft sex… :)
Men man behöver ju inte ha varit kåt för det
#3 Jag anser att du inte ska behöva känna press på att känna känslor som är "vanliga hos andra". Du har säkert, förhoppningsvis, flera andra känslor som du kan må bra av istället. Upphetsning är en känsla som är i hela kroppen.
#4 Det är fullt möjligt att ha barn även om man inte känt upphetsning.
#7: Jag har alltid känt så….
Jag har aldrig förstått vad folk pratar om när de har sagt att de varit kåta.
När mina kompisar berättade att de brukade titta på porrfilm och runka tillsammans när jag vet yngre, fattade jag inte varför de gjorde det för.
Jag fattade inte varför de satte sig och tittade på porrfilm och blev kåta av att se på sådant.
Jag har själv provat att se på porrfilm av olika sorter och jag har liksom titta på dem och frågat mig själv "Jaha, nu då?"
Jag har inte fått någon känsla av att se på sådant.
Däremot tycker jag ju om närhet.. men det sexuelle spelar ingen som helst roll för min del.
Jag har inget behov av att doppa snoppen… eller hur man nu ska uttrycka sig..
Jag är också asexuell. När jag var oskuld hade jag ingen aning. Men efter att jag började bli sexuellt aktiv kände jag direkt att jag varken är intresserad eller mår bra av det. Så det är väldigt sällan jag är minsta upphetsad. Kände mig lättad när jag kom i kontakt med ordet "asexuell". Nu identifierar jag mig som "heteroromantisk" istället för "heterosexuell", om jag nu måste.
Jag tror inte du är asexuell ts Du säger säger ju själv i #5
"Som man kan man ju få sin snopp hård genom att sin kvinna gör det skönt så att man får stånd"
_Om det var skönt att hon gjorde att du fick stånd så var du ju kåt då. Det är ju det som är att vara kåt.
_
#8 Man måste inte ha sex. Det är helt okej att inte vilja ha sex. Det finns folk där ute som skriker att sex är det viktigaste som finns i relationer osv, men grejen är att så länga båda/alla parter i en relation mår bra, så är det ingen fara.
Sen om du tycker att detta påverkar ditt liv kraftigt så tycker jag att du ska prata med någon om det.
#11: Det påverkar inte mitt egna liv….
Men det påverkade ju min före dettas liv och känslor.
Hon kände sig kanske osexig med mer, bara för att jag inte visade intresse av just sex.
Jag tyckte om närhet med henne, men det där med snopp och snipp-sex var något som jag såg som mer bökigt än skönt.
#12 Man behöver ju heller inte ha just "in-och-ut-sex". Du uppskattar tydligen något slags sex? Jag menar du skriver ju i #5 att du tyckt det varit skönt när en kvinna "tagit hand" om dig? Det ser jag inte som asexuell, men jag är heller inget pro i ämnet.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#13 Asexuell måste inte vara att man är helt och håller sexfri, utan det kan också vara att man han väldigt låg sexdrift, man kan alltså vara intresserad ibland, eller mycket lite 🙂
När du blir kåt så vet du, det tror iaf jag, och jag tror att alla känner olika.
/Christine
Många intressanta svar…
Något som förvånar mig är att väldigt många ifrågasätter min insikt om att jag är asexuell…..med att tro att det är något annat.
Bevisligen så är ni själva inte asexuella…
Man kan ju fortfarande känna sexuell njutning, även om man är asexuell.
Jag har ju fortfarande samma kropp och den fungerar på ett liknande sätt som er andras…er män..
Att min snopp blir styv vid stimulans, är något av det jag har sett som en naturlig reaktion.
enligt vad jag har lärt mig så är låg sexdrift en sak och asexualitet är avsaknad av sexlust helt.
Det är iaf så jag är. Jag känner aldrig något när jag försökt att tillfridsställa mig själv osv. Jag kan lika gärna sätta mig och massera ett pekfinger eller så.
Och jag har ändå haft 10 förhållanden, haft sex med dem alla, men aldrig känt den minsta sköna känslan någon enda gång. Det är enligt mig asexualitet, och inte att man har lust till sex en gång per år för då har man ändå en viss sexlust.
Jag har aldrig haft lust till sex….närhet är en annan sak…
Men just det där med att tillfredsställa sig själv sexuellt….. jag har aldrig förstått det heller…
Jag var över 25 år när jag började prova att massera min snopp med syfte att kanske tycka det vore skönt.
Men som du beskrev det… kunde lika gärna massera mitt pekfinger :)
"18 ja men du beskrev att du tyckte det var skönt när hon gjorde det - alltså har du sexlust om än den kanske är låg men det är inte samma sak som att sakna sexlust.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Asexualitet
Här går att läsa lite :) Finns även fler sidor. Det står att man kan ha antingen helt avsaknad sexuellt intresse, eller väldigt lågt intresse för sex. Alltså finns det varianter. Sen längre ner står lite om romans osv. Kolla runt lite på nätet, TS :)
Fast det står även på den sidan att asexualitet kan beskrivas som en sexuell läggning eller avsaknad av sexuell läggning fast så är det inte för mig. Jag är 100% heterosexuell även om jag är ointresserad av sex. Det kvittar verkligen inte vilket kön min partner har för jag blir bara kär i män
#21 - Man kan ha flera läggningar, du är exempelvis en asexuell hetero.
/Christine
#21 Ja, då är då väl heteroromantisk? Sen om TS identifierar sig som asexuell för att den termen stämmer in på honom, så är väl det bra? Bara för att din åsikt är att det måste vara total avsaknad av sexuellt intresse så betyder inte det att det är den sanna och rätta eller enda åsikten. Det är din åsikt, och jag håller inte med.
#23 ja ok jag hade fel. Men jag trodde faktiskt att det var så att asexualitet betydde helt avsaknad av sexlust och att om man har sexlust ibland så hette det "låg sexlust" bara.
Är det inte svårt att hitta en passande partner om asexuell?
Jag tänker att dom flesta ändå kanske vill ha sex någorlunda regelbundet.
#26 - Som allt annat finns det forum för det ;) Ett annat alternativ är ju också ett öppet förhållande där den andre partnern får ha sex med andra.
/Christine
#26: Nu har jag haft samma partner de senaste 11 åren…
(Vi har nyss skilt oss)
Men jag tror med att det är lite svårt att hitta en partner… något av det som jag har lärt mig… är att OM jag skulle vilja vara intresserad av att försöka hitta en ny partner i framtiden, kommer jag vara öppen med min läggning från början.
Det ger varken mig eller min partner något gott med att jag håller detta inom mig.
#26 Jag har haft pojkvän i 4 år. Jag gör ändå vissa saker trots att jag inte är intresserad. Det enda jag låter bli är sånt jag mår dåligt av, såklart. Och det funkar för oss.
#26 Ja det var för mig mycket svårt. Därför har jag haft så många förhållanden då jag gång på gång blivit lämnad av männen som inte stått ut med att leva med en som aldrig vill ha sex. Nu har jag ett öppet förhållande, han har sex med andra ibland och jag slipper känna pressen på mig.
#30: Just det där med press känner jag igen….
Men i vår relation var det aldrig mitt ex som pressade mig, utan jag själv som pressade mig att försöka få till mys-stunder för jag hade fått för mig att mitt ex ville helst gärna ha det.
#31 Jag blev aldrig tvingad till något men såg ju ändå deras missnöje och därför tvingade jag mig själv. Men i längden blev det ju inte bra.
#32: Ens partner vill ju även att man själv ska njuta av det sex man har.
De märker rätt snabbt om man verkligen njuter eller ställer upp på sex för deras skull
#34: Oj…. vilken konstig läggning jag har *Skrattar*
Men det är exakt så jag har det :)
Tack för att du hjälpte mig att förstå min egna läggning…. bättre sent än aldrig.
Tack!!
#35 Men man behöver ju inte alltid sätta en stämpel på vad man är men människor tycks ju gilla sådant.
Det spelar ju ingen roll vilken läggning du har eller om du kan eller kan inte bli kåt. Kanske du kan bli kåt men det överenstämmer inte med den bilden du har av det. Oberoende så borde det inte spela någon roll så länge du är nöjd och glad.
Men för att svara på din fråga gällande hur det känns att bli kåt. Det är säkert otroligt individuellt det här också. Våra kroppar behöver inte reagera likadant. Jag kan inte riktigt beskriva hur det är att vara kåt eftersom jag upplever det finns så många olika sätt eller hur jag ska beskriva det. Jag har med andra ord upplevt det på många olika sätt.
#35 Inte så ovanligt, julbli i #9 tex 👍
Klart man kan ha sex och att underlivet kan uppfatta det som skönt när det får en vissa beröring, UTAN att vara kåt. För mig sitter kåthet i psyket, vilket sen påverkar kroppen. Det vill säga psyket först, kroppen sen. Inte tvärtom (fast det kan säkert vara tvärtom för en del andra).
Det finns killar som blir våldtagna (tvingade till samlag), och det finns Kvinnor som upplever fysisk njutning vid sexuella övergrepp. Jag tror inte man kan påstå att dessa personer är kåta, däremot reagerar deras kropp på det sättet vid beröring.
#38 Håller helt med. Underlivet är fortfarande ett känsligt område oavsett om man är kåt eller ej. Nerverna fungerar ju fortfarande liksom ^^

Ingen anung om hur det känns.. däremot så slutar man tänka och följer sina instinkter i stället!
Dvs det handlar mer om situation, person och tillfälle!
Dvs det handlar främst om att man reagerar, ofta med nedärvda instinkter på en annan personer som oxå reagerar med sina naturliga instinkter!
Och är man inte helt dum i huvudet så, och den andra personen heller inte är född dum i huvudet så brukar det kunna bli en trevlig stund tillsammans.. så länge man är lyhörd för den andre!
För det är det, det handlar om, dvs att reagera på en annan person sexuella signaler.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.