Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1012 ggr
Mymlan
0

Kvinna göra ALLT i hemmet?

Ni är ett par och varav en jobbar den andra är sjukskriven/sjukpensionär pga värk i kroppen. Med eller utan barn.

Anser ni då att den som går hemma ska göra allt i hemmet?  

Nu menar jag inte kvinnan ska ligga på sofflocket.

Jag känner det som så ska jag göra allt så kan jag lika gärna bo ensam än ha en karl som kan hjälpa till att skita ner men ej hjälpa till med städa dvs ta en tur med dammsugaren och moppen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Annette
0

Man får väl hjälpas åt. Är den ena parten sjuklig är det hela inte så enkelt.

SeaHawk
0

Absolut inte, om nu kvinnan har ont och har värk så tycker jag nog att kvinnan gör dom lättare uppgifterna i hemmet så gör mannen dom tunga sakerna. Sen är det ju en tolkningsfråga vad som är tugnt och inte .

Karmatarerskanise
0

Tyvärr tror jag det är lätt för den som jobbar att glömma bort att partnern som är hemma om dagarna faktiskt har ont. Tror att man lätt blir irriterad över att den som är hemma inte gör ngt, trots all ledig tid.

[Vargnatt-]
0

Jag är hemma nu, har mycket problem med ryggen vid stress och sådant. Så visst jag gör nog lite mer än sambon här hemma, men det är inget som stör mig. När han är ledig så hjälps vi åt båda två och ber jag honom om hjälp annars så hjälper han så klart till.

Mymlan
0

Men varför måste man BE en man om hjälp, kan de ej se vad som behövs göras?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Karmatarerskanise
0

Vissa människor sakanar "städgenen" ;)
Jag är en av dem hehe

[Vargnatt-]
0

Ja det är ju inte så att han aldrig gör något utan att jag ber honom om det :). Mest jag som är väldigt envis och vill klara mycket själv. Men självklart gör han hushållsgrejer utan att bli ombedd också.

[Sajberlena]
0

Men det är väl klart att man måste hjälpas åt!

Det är lite annat läge när man som jag, jobbar halvtid och är hemma varannan vecka. KLart jag sköter hushållsbiten då! Men hade jag varit sjuk så hade jag garanterat inte behövt lyfta ett finger…

Mia-
0

#6 Jag tror de flesta män saknar städgenen! Flört

siddelina
0

Jag får ju vara själv med städningen eftersom jag är singel. Jag är ganska duktig ibland, önskar att jag vore som min mamma. Att städa flera gånger i veckan, men det är inte så lätt tycker jag Flört

Doris
0

Måste det alltid vara så välstädat jämt då hemma hos oss gör det inget om det är lite damm i hörnen ibland och när man orkar så tar man dammsugaren och tar en sväng vem som gör det är väl inte så noga. det jämmnar alltid ut sig i slutändan.

Allting är möjligt

LottaU
0

Jag ser det som en självklarthet att man hjälps åt och den som är hemma och är sjukskriven, gör lite enklare sysslor eller inga alls. Allt beror på varför man är sjukskriven.

Många glömmer bort att man är faktiskt sjuk när man är sjukskriven, men det tycker många gånger inte den andra partnern.

Lätt att glömma bort den som är sjukskriven länge att man är faktiskt sjuk och det är därför man är hemma och inte för att städa.

Må så gott

Lotta "Värd på Insidan"

jn84
0

Håller med om att det beror på varför man är sjukskriven. Vi har en sjukskriven man här i huset som tydligen är frisk nog att större delen av dagen ligga och meka bilar eller vara ute och köra motorcykel. Han tycker jag gott skulle kunna stå för alla hushållssysslor om han hade en sambo.

Sen kan det ju vara så att om man orkar och kan göra mycket av de tråkiga sysslorna under dagen när sambon jobbar så får man ju mer tid tillsammans när han/hon väl kommer hem för då är allt det tråkiga klart =)

Jag är hemma mycket eftersom jag pluggar på distans. Jag pluggar heltid men jobbar 40% samtidigt så det är lite tajt med tiden. Däremot jobbar min sambo bara 80% som lärare och är på jobbet ca 25 timmar i veckan. Jag tycker väl egentligen att han är den som borde stå för störst del i hushållet, medan han tycker att jag som är hemma tre dar i veckan kan göra mest.

Har nog inte gjort någon särskild uppdelning, men jag brukar dammsuga, tvätta och laga mat när jag är hemma. Sen lämnar jag uppgifter som jag delegerar ut den dagen han är hemma. Funkar rätt bra, men skulle jag höra minsta antydan om att jag tillbringar för mycket tid i stallet, då blir det liv i luckan kan jag lova ;)

Gullan402
0

Normalt sett gjorde jag nästan allt i vårt hem (jag jobbade ju först natt o sen kvällar) MEN faktiskt när jag var sjukskriven o sen havandeskapspenning så gjorde faktiskt min sambo mkt hemma. Men jag fick ofta "guida" honom lite…
I slutet av graviditeten var han faktiskt hemma tillsammans med mig (tog föräldrapenning på det äldre barnet samt komp + sem. ) många dagar eftersom jag vissa dar hade så ont att jag inte ens kunde resa mig ur sängen lr klä på mig, mkt mindre passa den stora flickan. Å då såg han att jag faktiskt inte bara latade mig annars….Glad
Nja, jag lyckades faktiskt "uppfostra" min man under vår tid tillsammans… så ju längre åren gick desto mer fixade han på egen hand utan att jag talade om att det behövdes.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!