Nära vän som behandlar mig ricktigt illa.
Jag har en vän som jag känt i 10 år. Vi har stöttat varandra i allt! Hon va som en syster för mig. Men det hela har börjat bli rickigt jobbigt.
Hon fick barn och tog för givet att jag skulle passa hennes son ofta och då menar jag flera gånger i veckan! Det var min skyldighet eftersom jag blev fadder till den lilla sötisen.. Så jag hade honom hemma hos mig ungifär 4 dagar i veckan från den dag han va en vecka. Då hade jag själv 2 barn på 4 och 6.
När han var ett år så palla jag inte mer. hon ville låna pengar för hon hade inte mat eller blöjor till pojken jag hjälpte ju henne till en början men d blev bara mer å mer.. gjorde verkligen allt för henne!
Jag har i princip sagt upp kontakten med henne eftersom när ja inte ville passa hennes son mer eller låna ut mer pengar så började hon ljuga å hitta på massa elaka saker.
Du skiter i mig det gör alla ingen vill veta av oss vi e så ensamma. Du har tur du som har familj, jag har ingen, hon skyller även på alla diagnoser hon har. Epelepsi och adhd men ja tycker inte hon kan göra det.. Enligt henne är allt mitt fel exakt allt! Hon fick fira jul med mig och mina barn för att hon va ensam så jag meddelade mina föräldrar å bröder att ja ska fira me en kompis för hon va ensam.. Men ingen uppskattning fick man.. Man fick bara höra hur mycket man strunta i henne exakt hela tiden. Vill helst inte gå in på exakt va hon sagt men d e så mycket elaka saker jag har fått höra herre gud..
I dag har jag 4 barn och en underbar kille och jag orkar verkligen inte höra hennes gnäll om exakt allt och om hur kass jag är.
Jag har hjälpt henne me exakt allt! Jag i princip hade hennes son tills han va 1 och när ja sedan inte ville mer så sökte hon hjälp på soc för hon sa att hon inte orkade för hon fick aldrig sova.. Endå va han 1 nu och sov hela natten.
På nått sätt så tycker ja synd om henne det är så mycket som jag inte förstår.. Hur kan behandla en vän så illa som verkligen har jort allt för henne? Köpte mat å blöjjer för ca 2000 kr i månaden ett tag åt henne.. Jag hoppas verkligen att allt kommer att årdna upp sig för henne..
Någon annan som vart me om nått liknande? Ja skulle no vilja säga att ja vart utnyttjad till max.. Men det ville jag ju själv inte inse.
Jag förstår att du tycker synd om henne. Det gör jag med. Hon har ju uppenbarligen problem. Men det bästa du kan inse är att du inte hjälper henne genom att ställa upp för henne på hennes villkor. Hon måste helt enkelt ta ansvar för sitt eget liv trots de problem hon har. Annars bränner hon ut vänner och andra människor omkring sig, och det gör bara att hon mår ännu sämre och får ännu fler problem.
Om jag var du skulle jag fortsätta finnas i hennes liv men aldrig ställa upp på att låna/ge pengar och inte passa hennes barn. Är hon för odräglig får du väl be henne att sluta höra av sig helt. Men jag tror det kan vara bra för henne med människor i hennes liv som är en vän men som inte ställer upp och löser hennes problem åt henne. Hon måste helt enkelt börja lösa sina egna problem. Vissa människor måste "uppfostras" att inte vara som parasiter på andra. Så länge man tillåter dem att utnyttja en så kommer de fortsätta och tro att det ska funka att göra det igen och igen om de bara vädjar tillräckligt mycket och berättar hur synd det är om dem. Nu har hon till och med försökt med hot och elaka anklagelser för att få dig att hjälpa henne bara för att få tyst på henne typ. Men stå på dig och hjälp henne inte.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
På vilket sätt er någon som beteer sig så, sprider lögner och utnyttjar, en vän? Fattar inte🤔
Hade jag varit du hade jag struntat i hur hon behandlat mig och oroat mig för barnet. Jag hade kontaktat sociale!
#3 hon får redan hjälp därifrån.. När jag inte längre tog hand om hennes barn så tyckte hon att det blev jobbigt och orkade inte me någonting.. Så hon har ett stöd som besöker henne välldigt ofta och det va jag som sa till henne att hon skulle söka hjälp för jag sa som det va till henne att annars kommer det dimpa ner orosanmälan till soc.. Och det sa jag inte för att va elak.. Men hon blev ju vansinnig.. Men nu får hon hjälp.. fast hon vill ju ha stöd familj men d kan hon inte få förens barnet är 3 eler 4 år tro jag dom sa.. Jag har även träffat dem från soc.. Hon behöver hjälp med sin ekonomi med så hon har fått god man.. Jag satt ner och hjälpte henne fylla i diverse papper.. Så nu får hon hjälp men hon e ju inte ett dugg trevligare för det..
#4 Vilken hjälte du är! Du har hjälpt henne på så många bra sätt! :-) Du får glädja dig över att du gjort något bra, även om hon inte klarar att tacka dig nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag hoppas d blir bättre för henne än va det är nu..
Bra att du tar avstånd. Du är ju inte hennes mamma, så hon ska sköta sig själv(med hjälp från samhället) och inte bete sig som ett barn som förvägras godis.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -