Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 1392 ggr
[Torpedtass]
1

Släkting emot hundägande.

Jaha ja har man åkt på utskällning nu då. Exalterad över att vi framöver planerar köp av en hund jag kan ta ut med rullstolen annat än slädhundar. Ringer min far och lika mycket hundnördar båda två så vi pratar jämt hund, då nämner jag denna planen och han direkt säger "det förbjuder jag dig, du ska inte ha någon annan hund"… Men fler slädhundar går bra för honom att jag skaffar för det är ju slädhundar men en som kan följa med mig ut med rullstolen ska jag inte ha. Jag röt ifrån och sa att det bestämmer jag själv varpå han säger "ja men då får du skaffa en Golden Retriever" vilket gör mig än mer irriterad. Jag säger åt han att jag inte vill ha den rasen, det är fel hund för mig och ingen ras jag gillar. I det läget blir min far förbannad och säger "skit snack, du skaffar en golden och punkt slut. Du gör som jag säger nu, hör sen." Där tar vår konversation om hund slut och han häver ur sig "dessutom ska du inte ha någon rullstol, du kan fan gå som jag gör" trots att han vet hur mycket smärta mina leder orsakar mig om jag börjar gå och vad det kan leda till. Ska jag tillägga då att jag snart är vuxen och flytta hemifrån 10 år sen, min far försöker fortfarande bestämma mitt liv. Givetvis kommer jag inte lyssna, blir den ras vi bestämt och inget annat samt att jag lyssnar mer på sjukvården än honom vad gäller rullstol men jag blir så trött. Det är så här om allt vad gäller hundar eller ja allt vad gäller mitt liv egentligen, det tar sån energi från mig. Hur gör man i sådana lägen? Jag vet att när vi väl skaffat den där efterlängtade hunden så kommer min far skälla ut mig ännu mera. Han anser att vår tik Luna kommer bli problemet då hon bodde hos oss först… Luna?! :o Hon som är så snäll och go och aldrig gjort någon illa eller varit i bråk med någon annan hund inte ens min fars hund som är för sprallig för hennes smak. Hon vill inte leka med hans hund iom det och går alltid därifrån medan hans hund jagar efter henne, varpå min far då häver ur sig att hon är vek som inte vill leka med hans spralliga virvelvind till hund. Min far har alltid tyckt Luna är vek, "inge skinn på näsan och inte normal någonstans" bara för att hon älskar alla djurarter och aldrig gjort någon illa. Ska tilläggas också att hon absolut aldrig under några omständigheter hälsar på min far, andra personer går bra bara hon får lukta ett par gånger först men min far vägrar hon gå fram till oavsett all världens gottis han försöker locka med och iom det anser han att Luna har fel i huvudet. Ja, han har bokstavligen sagt till mig att vår tik har fel i skallen. Han har även många gånger sagt "lämna Luna hos mig ett par veckor så ska jag fan göra hund av den mesen". :o Alltså va?! Orkar bara inte.

Karmatarerskanise
19

Man väljer inte sin familj och man måste inte ha kontakt med idioter.

parsley
3

Skaffa den hund du vill och håll honom kort.

pyromanen
8

Vilken typ som tror han ska bestämma. Är du myndig bestämmer din far noll. Självklar ska du skaffa den hund du vill och om sjukvården rekommenderar rullstol ska du självklart ha rullstol. Om han gör dig på dåligt humör eller tar din kraft ofta, så ha mindre med honom att göra, han låter inte direkt trevlig.

[Kaoskaos]
1

Faaaast mina slädhundar var lika mycket min familjemedlemmar som mina sheltisar är ! Tog ofta med mig slädhundarna till både jobb och stall och hem till kompisar ! Ser som inte problemet varför en slädhund inte kan följa med ! Sen skulle jag faktiskt skita i vad din far sa !

[Torpedtass]
4

#4 Har jag sagt att de inte är familjemedlemmar någonstans? Nu har du ändå läst eller tolkat totalt fel.

Det jag menar är rullstol och slädhund i koppel är rena självmordet därav är jag ute efter en till hund, av mindre ras, som kan följa med mig med rullstolen ut utan att jag flyger fram i 35km/tim som då är maxhastigheten vi kan komma upp i, i draget.

Maja92
3

Jag kommer inom några veckor klippa banden med mina föräldrar då dom bestämmer allt kring mig. Kläder, jobb, utbildning, partner, fritid ja verkligen allt. Som Hera säger, man behöver inte ha kontakt med idioter.

[Kaoskaos]
1

#5 jo tack jag vet! Har varit väldigt aktiv och tävlat i sprint och halva vårat spann tävlade SM så det var ju inte ett dåligt spann direkt ! Och nej det är inte ett dugg livsfarligt om man har hundarna uppfostrade ;) tex att hundarna kan gå i koppel ! Ibland hade jag med mig nio hundar ! Men då visste dom också att man drar inte i halsband och man hoppar inte på folk och man jagar inte grannens katter osv osv ! känner även en som sitter i rullstol och sköter det mesta själv med sina draghundar ! Så allt handlar om hur bra du är på att träna hundarna :)

[Torpedtass]
14

#7 Gå fint i koppel är a och o hos oss. Har heller inte påstått att vi har/haft hundar som hoppar på folk eller jagar saker, de har de aldrig gjort. 

Jag vet, med mina ledproblem, vad jag kan göra och inte kan göra. Hålla en slädhund i kopplet samtidigt som jag rullar en rullstol är en av de saker jag inte kan göra iom att det alltid finns en risk med det vare sig det rör sig om någon spontanitet eller att hund får för sig att det är drag vi ska köra. Jag känner också mina djur och vet vad de går för, vår tik tex skulle dra iväg direkt då hon anser alla hjulfordon höra till draget och hindra henne från det innebär att hon lägger av att dra helt, gjort det misstaget en gång. 

Och ja, jag vet vem du refererar till som sitter i rullstol och har draghundar har pratat med henne några gånger och träffat henne på någon enstaka tävling.
Men du kan omöjligt jämföra en rullstolsburen med en annan eller jämföra en hund med en annan, alla är olika, har olika förutsättningar, klarar olika osv.

Dessutom var det inte "kritik" på mig som rullstolsburen och slädhundsförare jag ville ha, du glömmer att alla som sitter i rullstol sitter där av olika anledningar och därmed har olika "limitations" (vad heter det på svenska?).

[Kaoskaos]
2

#8 allt handlar helt enkelt om träning och känner man inte för det så får man väl skaffa en annan hund ! Och jag har då aldrig varit med om att en dragvillig hund slutar att dra för att man tränar den att inte dra i halsband isåfall så tränar du helt fel ! Man lär helt enkelt hunden att när selen är av så drar man inte ! Och på ett possetivt sätt så du inte förstör dragviljan ;) Precis som man lär polishundar att endast bita när "tjuven" rör sig och att dom släpper när tjuven är still jag köper inte att dina hundar inte kan lära sig ! Därimot så är jag helt införstående att DU INTE HAR LUST/VILJA/OKUNSKAP ! Det är helt upp till dig ! hjälpte även en kompis att bli av med dragandet på hennes hund för något år sedan , jag drog in honom! Och sedan fick hon varva sele och halsband ! Och lyckat blev det när hunden förstod sele = drag halsband= lika med att inte dra och hålla koll på matte !

[Kaoskaos]
0

Btw om det är taina du menar när du säger hon så har du ytterligare ett exempel ! HAN jag pratar om bor i min by och kör hobbydrag !

[Torpedtass]
11

#9 Det är rätt lustigt hur du direkt i ett ögonblick dömer mig och rätt intressant också för den delen, säger dock mer om dig än mig tyvärr. Just nu sitter du också och pekar på att du vet exakt hur alla hundar funkar och inte nog med det sätter ord i min mun jag aldrig ens hävt ur mig.

Jag skrev aldrig att vi lär vår tik dra i halsband (notera, jag skrev att gå fint i koppel är a och o), jag skrev att hon associerar alla hjulfordon till drag och det kvittar om hon har dragsele, halsband, y-sele, h-sele, loksele eller dylikt för hon drar iväg ändå. Och ja, hindrar jag henne att dra ett fordon slutar hon dra alla. Så jag ber dig vänligt och upprepande att inte lägga ord i min mun jag aldrig ens hävt ur mig.

Jag är heller inte ett dugg intresserad av vilka hundar du har och inte har tränat, det säger inte ett dugg om våra eftersom varje hund är en individ i sig med helt olika personligheter. 

Du behöver inte lära mig hur man tränar en hund. Jag är inte grön inom draghundsporten, långt ifrån, och definitivt inte inom hundvärlden.

[Kaoskaos]
0

Detta skrev du i ditt första inlägg ! Du påstår att bara för att det är slädhundar så kan dom inte följa med dig ut med rullstolen ! Vilket inte alls är en omöjlighet känner flera som tävlar både lydnad och bruks och tävlar SM på drag ! Du påstår att slädhundar tappar dragviljan för att du tränar dessa att gå normalt i koppel vilken är en ren lögn och inte ett dugg sanning ! "Men fler slädhundar går bra för honom att jag skaffar för det är ju slädhundar men en som kan följa med mig ut med rullstolen ska jag inte ha." Att du sen inte vågar ha med dig en stor hund i rullstol är en helt annan sak ! Och helt upp till dig! Men dina påståenden är inte korrekt ! Finns en cocker spaniel här som har dragcert och räknas också till draghund han är ca 40 cm ! Han är även champion i bruks agility och lydnad!

[Torpedtass]
8

#12 Nej det är inte det jag påstår med den meningen. Du ser, hade du frågat först istället för att ha kört med antaganden så hade du fått följande svar;

Min far är uppvuxen med slädhundar, hållit på med slädhundar, lärt mig om slädhundar och älskar draghundsporten. Han förespråkar därmed att jag skall utöka antalet slädhundar eftersom han älskar dessa hundar men är emot tanken av att jag ska ha en annan typ av hund som sällskap och som är lättare för mig att hålla iom mina 5 ledsjukdomar när jag sitter i rullstolen.  

Det är som sagt förklaringen till den meningen.
Det du har gjort är kört på en egen tolkning och därmed dömt ut mig utifrån en bild du själv målat upp, den biten står du helt själv för och inget jag på något sätt bidragit till.

[Torpedtass]
8

Ps, Nej jag har heller inte påstått att slädhundar tappar dragviljan när de lärs att gå normalt i kopplet, återigen sätter du ord i min mun jag inte hävt ur mig. Jag har påstått att vår tik tappar dragviljan när jag lär henne att inte dra hjulfordon.

Du bör nog läsa det jag skriver en gång till.

Denna kommentar har tagits bort.
[Torpedtass]
13

#15 Det intressanta här är de tolkningar du gör av det jag skriver, tolkningar som är helt ur denna värld felaktiga.

"Det jag menar är rullstol och slädhund i koppel är rena självmordet" - skrivet med glimten i ögat vilket du borde ha förstått.

Visste du vilka ledsjukdomar det rör sig om och hade kunskap om dem så hade du förstått varför tex kombination Siberian Husky och rullstol är värre än tex kombination Papillon och rullstol men jag har ingen skyldighet att lägga fram mina diagnoser här och nu.

Om inte det gjorde saken glasklar så är jag ledsen, jag kan inte hjälpa dig mer med den biten.

Hindrar i min värld menas att jag alltså lär henne att inte dra hjulfordon, vilket resulterar i att hon slutar dra alla inklusive kickbike. Jag har redan haft denna diskussion kring henne med andra inom vår dragklubb, alla eniga om att jag ska låta bli att lära henne att inte dra saker på hjul när det är det hon älskar.

Gå fint i koppel kan hon, så länge man själv går bredvid henne men rullstol är ett hjulfordon och för henne innebär hjulfordon drag, barmarksdrag för att skriva i korrekta termer.

Jag har inte gått i försvarsställning, tvärtom är jag lika lugn som en filbunke men om du kollar på dina inlägg med flera utropstecken, stora bokstäver och svordomar så märker du vem av oss två som gått i försvarsställning. 😉

[Kaoskaos]
0

Jaja ;)

Lejonhund
16

#17 tycker att du har en väldigt arrogant ton i dina inlägg och skriver om saker som du verkligen inte borde lägga dig i, speciellt som du inte känner TS eller hennes hund eller deras situation ihop. Tycker du går långt över gränsen och borde backa undan rejält.

SuperLimm
1

Skaffa den hund du vill, är du över 18 har din far inget att säga till om. Det är väl inte han som ska ha hunden och ta hand om den?

Hoppas det blir bra med nya hunden sen, lycka till! :)

Mvh Linn

[Kaoskaos]
0

# 18 går över gränsen för vad ? Att någon påstår att man inte kan ta med slädhundar bara för att man sitter i rullstol , vilket inte alls stämmer !

[Kaoskaos]
0

Och vad spelar det för roll om jag känner eller inte känner ? Jag pratar rent generellt att det FAKTISKT går :)

[Torpedtass]
0

#19 Jag är 29 så jag är långt över 18 år gammal. Det är ju som du säger jag som ska ha hunden och ta hand om den, inte han. Men han sätter sig alltid emot när det är något jag har önskan av att äga. vare sig det är en specifik hundras eller en pryl.

Sen kör han också med att det inte går att äga flera hundar samtidigt och hävdar att alla hundar slåss om dem bor tillsammans, vilket är rätt konstigt resonemang iom att jag sysslar med slädhundar och han har tidigare gjort. Jag menar på att, visst kan det ske intriger, det är djur, men det går att ha en lugn och harmonisk flock.

Jag får lite uppfattningen av att min far inte anser att jag ska äga någonting, någon form av avundsjuka kanske man kan kalla det. Hela min fars sida funkar på så sätt, de slåss sinsemellan för de anser inte att respektive närstående ska äga någonting, min far har aldrig varit sådan men sen jag flytta hemifrån starta det och ovanstående beteende har bara blivit värre och värre från hans sida.

[Torpedtass]
7

#20 Återigen, jag har inte påstått något sådant så sluta sätta ord i min mun igen. Jag har påstått att jag inte kan iom de ledproblem jag har, stor skillnad. Tråden handlar trots allt om mig, inte någon random rullstolsburen.

SuperLimm
2

#22 Du får helt enkelt bevisa för han att det går! :)

Sen, ta ingen skit! Jag vet att det är väldigt svårt men säg ifrån. Lägg på i örat på han om det är så. Han har ingen rätt att gnälla på dig om att det inte kommar att fungera. Vill du ha en mindre hund så är det din ensak, inte hans.

Vad är det för hund du tänkt skaffa, om du bestämt dig för någon ras? :)

Mvh Linn

SuperLimm
9

#20 TS har skrivit flera gånger att hon inte klarar av att ha med sin hund på koppelpromenader med rullstol. Inte att ingen annan klarar av det. Läs om läs rätt och sluta tala om för andra att dom gör fel.

Mvh Linn

[Torpedtass]
3

#24 Jag har varit smått inne på en Dvärgschnauzer som skall få leva tillsammans med oss människor och slädhundar.

SuperLimm
1

#26 Det kan nog passa jättebra :)  Hoppas allt går som du vill! :)

Mvh Linn

Karmatarerskanise
1

Ett inlägg i tråden blev bortröstat och jag låter det vara så. Tänk på tonen och läs det som faktiskt skrivits.

Maja92
9

#21 Detta inlägg handlar inte om en draghund och rullstol går ihop. Du har missat poängen med inlägget. Du är mycket otrevlig mot TS och näst inpå påhopp. Tråkigt att det ska bli såhär.