Krävande "bästa" vän
Hej! Jag har en vän jag känt sedan jag gick på högstadiet, och vi har hängt ihop och vuxit riktigt nära varandra under de år som gått (är nu 22 medan hon är 18), men nu känner jag att den relation vi har tar alldeles för mycket energi från mig och i slutändan kontrollerar mig. Det vore skönt att få andra synpunkter på det här då det som vanligt är väldigt svårt att se själv hur illa eller bra någonting är.
Hon mår ganska dåligt och är troligen bipolär (hon ska in till psykolog, men det är vad de tror) och jag har under väldigt lång tid försökt finnas där för henne. Dels genom att trösta henne då hon är ledsen och dels finnas där för henne i största allmänhet om hon vill prata av sig om någonting. Och det gör jag gärna som vän, det är bara det att det händer någonting varje dag nu de sista månaderna. Jag måste hålla mig uppe till 2-3 varje natt eftersom hon annars känner sig ensam och allting blir värre. Och självklart blir hon sur eller avvisande om jag visar tecken på att vara trött. Jag har sagt att jag behöver sova på nätterna och att jag är utmattad, men det verkar som om hon inte förstår oavsett hur många gånger jag säger det.
Sedan finns det också endel regler jag måste eller bör följa. Till exempel måste jag säga till henne innan jag går iväg och lämnar mobilen efter mig, eller om jag tänker träffa någon av mina andra vänner. Jag får inte heller svära eller säga "herre gud" eller "himla" eftersom hon tar de uttrycken som svärord. Jag får inte heller dricka alkohol (det valet gör jag själv också, men att smaka ibland vore kul) och jag får inte färga håret eller sminka mig.
Hon är också väldigt svartsjuk av sig och kan få utbrott om jag är med en annan av mina vänner istället för att prata med henne. Och med utbrott menar jag ett utbrott av ångest, ledsamhet eller liknande. En av mina vänner sa till henne för ett tag sedan att det inte var ett okej beteende, och hon försökte hjälpa till. Visserligen sa hon det på ett rätt hårt sätt, och det slutade i väldigt många tårar från hennes sida och en riktigt lång kväll för min del där jag fick trösta henne. Sedan dess har hon sagt att hon vill ha en paus från min vän, och därför får jag inte prata med henne eller om henne under en obestämd tid. Och trots hennes svartsjuka så tycker hon ändå att jag ska skaffa fler vänner, och att hon har ett gäng nära vänner gör ingenting, det är bara om jag har vänner eller pratar med hennes vänner som det är jobbigt. Särskilt om jag pratar med en av hennes vänner är en utlösare till utbrott.
Hennes senaste utbrott (igår) kom upp på grund av att jag fick ett bättre resultat än hon fick i ett onlinespel vi spelade. Att jag sa att hon var bra var bara någonting jag sa enligt henne, och sedan dök allt upp med den min andra vän igen och jag minns inte allt.
Hon tycker också att jag inte tröstar henne så som "en bästa vän ska trösta". Jag försöker mitt allra bästa för att trösta henne, men det är svårt eftersom hon varje dag vill höra olika saker, och det som är rätt en dag kan vara helt fel nästa dag. Sedan är jag också så utmattad som jag är, och det är svårt att hålla uppe koncentrationen som krävs så många nätter i rad som det har blivit och till så sent. Det löser sig oftast inte förrän mellan 2 och 4 på natten. Jag orkar helt enkelt inte, och påsarna under ögonen kan tala för sig själva.
Men det känns ändå som om jag är en dålig vän för att jag tycker att det är jobbigt, och att hon mår dåligt gör skuldkänslorna ännu värre. Jag vågar inte trappa ner på kontakten av rädsla för vad hon skulle göra helt enkelt. Men ändå vissa dagar känner jag att jag inte längre orkar bry mig, vilket jag mår väldigt dåligt över. Jag vill vara där för henne och stötta henne, för under de bra stunderna är hon en helt fantastisk vän. Men jag börjar må för dåligt av allt det här, och det känns lite som om hon beter sig som en svartsjuk älskare. Hon litar inte på det jag säger, och kan ibland förhöra mina vänner om mig med fejkade smilysar efter varje mening. Det är många gånger som hon letar efter bevis som eventuellt med rätt tolkning kan peka mot mig.
Förlåt för det långa inlägget, men jag ville bara få ut precis hela historien. Det har varit en väldigt lång väldigt tuff period nu.
Låter ju inte alls som en ömsesidig relation nu har. Tänker att du "ställer upp" i en grad som inte alls är hälsosam. Och att hennes problem är tunga på ett sätt som är långt utöver vad man som vanlig vän ska kunna hantera. Bra att hon är under utredning. Tycker du ska bestämma dig för några gränser för ditt "ställen upp@. Vad tycker du det är rimligt att din vän ska bestämma om ditt liv ? Skriv upp det och håll fast i det. När vill du gå o lägga dig på kvällen t.ex. Helt obetoende av hennes behov? Är det t.ex. Kl. 23, då ska du berätta för henne att härefter lägger du dig kl 23 och då stönger du även av telefonen. Om du tycker om att smaka alkohol litegran vid festliga tillfällen och egentlugen vill det så säg att så vill du! Och om hon har synpunkter såg säg att "jag bestämmer om mig och du bestämmer om dig".
Din insats verkar ju helt orimlig. T.om om ni hade varit ett par.
Om du själv ska må bra så måste du nog börja sätta rejäla gränser och hon måste acceptera att du har ett eget liv.
/Maria
Tycker också du ska ha vissa regler och hålla dig till dem. Jag tror nog att till viss del går hennes beteende ut på att pumpa ur dig på så mycket kärlek och uppmärksamhet det bara går, för att det får henne att känna sig lite bättre. Vissa är beroende av alkohol, andra av socker, andra av shopping, och andra av tröst och uppmärksamhet från vänner. Antagligen inser hon själv att hon måste ge sig någon gång och därför reder det till slut upp sig framåt småtimmarna, men det är då hon tycker att hon inte kan kräva mer. Hon vill pressa dina gränser för att se hur mycket hon kan klämma ut ur dig.
Den här typen av beteende har ju potential att förgöra alla nära relationer hon någonsin kommer ha i sitt liv. Det snälla är nog därför att sätta gränser, att visa vad som är rimligt att förvänta sig av en vän. Fortsätter hon med det här beteendet kommer hon bränna ut alla sina vänner. Så någon måste sätta stopp, innan relationen är helt förstörd.
Du, du behöver inte skämmas för att du behöver sova på natten, för att du inte orkar trösta flera timmar i rad flera gånger i veckan. Du är helt normal. Antagligen snällare än de flesta. Sätt gränser och håll dig till dem!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Jag tycker också att det är bra att hon är under utredning. Förhoppningsvis kommer hon få de svar och den hjälp hon behöver. Jag får nog gå igenom med henne vilka gränserna är, och göra det väldigt ofta så att hon är med på att de inte bara gäller en viss period. Jag vet nog med mig att jag kommer ha svårt att hålla dem om något speciellt händer då jag har extremt svårt att gå ifrån någon som mår dåligt, men i slutändan måste jag ta hand om mig själv också.
#2 Det är vad jag har börjat känna också. Att det hela har gått över allt vad rimlighet och reson heter.
#3 Det kan nog vara en anledning. Samtidigt vet jag att jag är en av dem som är allra närmast henne, och jag är väldigt säker på att jag får ta emot mycket mer än alla andra i hennes närhet. Att hon själv vet om att det hon gör är fel kan vara en orsak till att hon beter sig som hon gör, men hon är väldigt svår att läsa av. Ibland verkar hon passivt aggressiv mot mig eller folk som hon upplever har sårat henne, medan hon i nästa sekund bortförklarar det. Jag har ofta tolkat det som att hon blir för trött för att vara så upprörd och därför lugnar sig.
Tyvärr blir det ofta att jag skäms för att jag lämnar henne, och dagen efter kan jag få höra att det inte var okej att lämna henne sådär. Men jag känner också att jag måste börja sätta upp fasta gränser, eller så måste jag bryta, för i slutändan fungerar inte det här länge till.