Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 3874 ggr
Rödluvan
0

Obehagliga närmanden av vän

Hjälp! Har ingen att vända mig till för att prata om det här med.

Min närmaste vän har länge gett mig signaler om att han vill vara mer än vänner, han skämtar väldigt mycket om sex och tafsar lite "på skoj". Vi har alltid haft ett väldigt fysiskt förhållande sen gymnasiet där vi träffades (jag är 21 och han är 23), vi kramas, kittlas och går arm i arm utomhus. Men det senaste 1 1/2 året så har det blivit allt mindre oskyldigt och mer tafsande från hans sida. Vi hade sex en gång när vi var fulla vilket jag verkligen ångrar nu. Han sa att han var okej med att bara vara vänner även efter det men beter sig inte alltid som att han menar det.

Jag har blivit allt mer obekväm med hans låt oss kalla det närmanden, och tycker att det är rent utav obehagligt när han tar på mig eller bara nuddar mig ifall jag inte har tagit initiativ till det eller är full. 

Han är min närmsta vän sen tre år tillbaka och jag vill verkligen inte förlora honom men har jag inte redan gjort det?

Ofta innan vi ska ses så känner jag bara att jag inte orkar, för jag måste hela tiden vara på vakt för att hålla honom på avstånd och det är väldigt utmattande. Samtidigt så finns det ingen som kan få mig att skratta som han kan.

Hela den här situationen är väldigt jobbig och ger mig svårhanterlig ångest och känslor av uppgivenhet.

Har någon här varit i en liknande situation? Vad hände/hur gjorde ni/ hur slutade det?

IceTee
0

Har inte varit i en liknande situation själv, men jag tror att det bästa vore att prata med honom! Säga hur du känner och att du inte vill förlora honom som vän!

Medarbetare på Skor iFokus

Katti
6

Men om han är din bästa vän måste du väl kunna prata med honom om hur du känner inför detta? Och han borde, helt ärligt, kunna tolka de signaler du sänder ut när du försöker undvika kroppskontakt. 

Jag tror att alkoholen spelar roll här. Finns problemet ens när ni är nyktra?

Rödluvan
0

#1 Vi har pratat en del och jag har sagt att han betyder väldigt mycket för mig men bara  som vän. Han svarade ungefär att han ville försöka vara ihop men att han respekterade att jag inte ville det och att vår vänskap inte skulle ta skada av det.

#2 Det mesta jag beskrev är vad som händer/hur det känns när vi är nyktra. Det är när jag har druckit som jag inte har något emot kroppskontakt.

IceTee
3

#3 prata med honom igen, för uppenbarligen tar er vänskap skada av det!

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
10

Säg ifrån när det händer. Du behöver inte göra en stor grej av det (åtminstone inte till att börja med), bara ett enkelt "gör inte så där".  Var allvarlig men inte arg. Händer det igen, säg till igen. "Jag vill inte att du tar på mig på det där sättet."

Kan han sen inte respektera när du har sagt tydligt att du inte gillar när han gör så, så kanske han inte är så bra vän som han verkade.

Rödluvan
0

#4 Han var hemma hos mig idag på kvällen och jag tycker att jag var väldigt tydlig med att jag inte ville och efter ett tag av tystnad så bara gick han hem till sig utan att säga något. Han betedde sig som om att han tyckte att jag var tråkig som inte uppskattade kroppskontakten. 😕

Rödluvan
0

#5 Jag har sagt ifrån oräkneliga gånger, flera gånger varje gång vi ses.

Han är så snäll och omtänksam annars. Det var en dag förra året då jag inte hade några pengar till mat och det var fyra dagar till lön. Då kom han (utan att jag hade bett honom om det) hem till mig med en full matkasse och gick sen hem direkt.

Det är svårt att bryta med den sidan av honom.

OlgaMaria
2

Jag tror inte det är helt schysst av dig att fortsätta vara hans vän. Han vill ju mer och det blir nog bara plågsamt att försöka trycka undan det hela tiden. ??

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
9

Jag har varit med om liknande. Det fungerar aldrig att vara vän med en som vill mer än du. För mig slutade det alltid med att jag började bli otroligt less på personen och till slut fick jag alltid bryta kontakten med personen.

Mitt råd är att avsluta allt tyvärr. Om han inte kan respektera dig så är han väl ingen bra vän? Om du har sagt till honom att du känner obehag av hur han rör dig men ändå fortsätter, så är han väl inte särskilt omtänksam? Jag tror du har fått det lite om bakfoten. Då man är omtänksam så bryr man sig faktiskt om personens känslor. Det med att han kom och gav dig mat sätter ju bara honom i ett bättre ljus och kan vara mer eller mindre beräknat. Så länge han inte respekterar det du säger så ser jag inte alls den här personen som särskilt omtänksam. Isåfall skulle ju han ha lyssnat på dig.

[Rhodugune]
23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Det blir väldigt bakvänt att resonera så känner jag, det är helschysst av henne att vara hans vän och det är helt oschysst att han inte respekterar hennes gränser.

Visst ska man vara snäll emot varandra som kompisar och det är hon redan, gör vad hon kan för att han ska förstå vad han gör fel så de kan fortsätta vara det, men det är inte hennes fel eller ansvar att han gör det jobbigt för sig och inte accepterar det.

Antingen så accepterar han att de är kompisar hon vill att de ska vara även i fortsättningen och slutar vara fysisk på det här sättet eller så går han vidare.

Skulle han inte göra det, acceptera det, så har hon inget ansvar att ge honom extra hänsyn, han beter sig riktig riktigt illa avsätt orsak.  

För mig låter det som han inte kommer att förstå, att han har gått på myten att som cirkulerar i så många böcker/film mm att man som kille kan tjata/stalka/pusha sig till ett mer fysiskt förhållande/romantiskt förhållande med en tjej, för hon i fantasins värld kapitulerar hon alltid till slut för hans ansträngningar… 

Där vad killen vill alltid är längt mer viktigt och där det bara är romantiskt att han inte ger upp när hon inte är intresserad.

Jag vet inte vad du kan säga som du inte redan sagt, kanske att du inte kan vara hans kompis om han inte lägger av.

Förstår att du tycker att han är en jättebra kompis annars, men det är lite som att stanna i ett förhållande där ens partner slår en för han är så snäll mellan gångerna.

Det finns inget snällt som väger upp att han inte respekterar dina gränser.

Kanske det  till och med är så att att han gör de här snälla grejerna så du ska se vilken snäll kille han är och vilja bli fyskiskt med honom, han vore inte den första som tror att snäll är man emot tjejer för att få som man vill.

obstitant
4

Att vara tyst och sur för att "straffa" dig för att du inte går med på det han vill är också en väldigt oschysst (och tyvärr rätt vanlig manlig) metod för att få dig att ge efter. Du har gjort det helt tydligt att du inte vill ha en romantisk relation. Nu är det upp till honom att bestämma sig för om han vill vara en kompis och då också bete sig som en sån, eller om han inte klarar av det.

Att han varit snäll och hjälpsam tidigare betyder ju inte så mycket om det visar sig att han varit det i hopp om att det ska få dig att belöna honom med en kärleksrelation och han blir sur om han fortfarande inte får det.

OlgaMaria
2

#11 Fast jag tror det är ganska kvinnligt också att läsa in en massa baktankar i mäns beteende, medan de själva inte tänker särskilt mycket alls utan bara agerar utifrån det de känner. Jag tror helt enkelt att han hamnade i konflikt med sig själv. Han ville vara intim, det ville inte hon, och han visste inte hur han skulle gå vidare då han inte bara kan låtsas att han bara vill vara vän. Så han gick. 

Visst är han oschysst, men mest av allt är han väl bara hoppfull och dålig på att lyssna. Hade jag varit hans vän hade jag gått vidare, för både hans och min skull.

ShegoFan12
0

Är i en liknade situation, Jag och Björn är" bara vänner", men han vill ta på mig lite då och då, Om vi sitter bredvid varandra så lutar han sitt huvud mot min axel och jag tycker det är lite obehagligt. Han försöker också kittla och pussa mig. Jag säger ifrån men han verkar inte ta det på så stort allvar, och så håller det på. 

1. han rör vid mig/pussar mig, 

2. Jag säger ifrån, 

3. Han verkar inte ta det på allvar, 

4, börjar om på 1 igen

får väl vänja mig vid detta

Katti
22

# 13 Jag fattar inte. VARFÖR ska du vänja dig? DU äger rätten att välja vem som får röra dig, och på vilket sätt. Ställ ultimatum, t ex "ska vi umgås så är det som vänner. Vänner som inte tar i varandra". Detsamma gäller TS!

En sann vän respekterar dina åsikter och dina gränser. Punkt!

ShegoFan12
0

#14 har svårt att säga nej och har alltid haft det, vänner kan också röra varandra, typ kramas, Jag och min bästa kompis Mia kramas rätt ofta och vi är bästa  vänner..

Katti
15

Ja, självklart! Men förutsättnignan är att båda vill det. Och eftersom du i det här fallet inte vill det måste du säga det till honom!!! Om han är och vill vara din vän respekterar han det.

[Devya]
2

#16 Hon får ta och skylla sig själv helt enkelt.

De som finner sig i en sådan där situation och tror att de måste vänja sig får bara skylla sig själva. Jag kan inte känna särskilt mycket medlidande för sådana människor. De har hört vad vi har haft att säga och om de sedan bara fortsätter så är de i min mening bara ganska dumma som utsätter sig själva för obehag.

Men jag tror att de alla till slut får nog för det brukar komma en tid då man blir otroligt irriterad på sådana personer.

ChristineL
2

En fråga bara, hur tror ni att era framtida partners skulle reagera på detta? Det är nog inte många som skulle tycka om det. Finns ingen anledning för er att acceptera detta eftersom ni tycker det är obehagligt!

ShegoFan12
0

När någon vuxen säger åt han att sluta, då låter han mig vara ifred. För att få han att lugna ner sig så måste jag alltid säga åt en vuxen..

ChristineL
7

#19 - Dags för dig att bli tillräckligt vuxen och säga ifrån! Innan det blir värre än vad det redan är.

ShegoFan12
0

#20 MEN han lyssnar inte på vad jag säger utan bara skrattar och fortsätter och då måste en vuxen rycka in.. Har jättelänge försökt att säga ifrån och jag t.o.m höjer rösten och låter argare men det hjälper inte och jag försöker också slå han om han inte lyssnar men vet ej om det är en bra idé.. Säger ifrån skarpt hela tiden.. får hitta en lösning till detta.. vet ej om det kan bli värre än vad det redan är

Skogsraah
8

#21 Du måste sluta umgås med honom. Det är ju nästan övergrepp. Du kommer uppenbarligen inte kunna umgås med honom på ett vänskapligt plan, det har han bevisat.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Angelfish
7

#21 Tyvärr tror jag att det enda som hjälper är att du slutar umgås med den här killen.

Och om han frågar varför du inte vill umgås med honom säg bara att du inte vill umgås med honom eftersom han inte lyssnar på dig.

Och om han nu vill umgås med dig så är det helt och hållet upp till honom att börja lyssna på vad du säger och sluta uppföra sig som han gör.

Och även om han skulle göra allt det (lyssna på vad du säger och uppföra sig efter det) så är det också helt och hållet upp till dig om du vill fortsätta umgås med honom.

Skickar styrkekramar till dig. 🌺

Maria
10

#21 Du är ju snart 18 år och då är du faktiskt vuxen själv även om du kanske inte känner så men kan knappast begära att någon annan vuxen ska säga ifrån.

Du får själv visa att du menar allvar genom att t.ex ta avstånd helt eller bryta kontakten.

/Maria

ChristineL
6

#21 - Men varför accepterar du det? Det är övergrepp, vad gör han härnäst?

Gur4m1
3

Han är inte din vän, han är en man som är kär i dig och är din vän för det är det lilla han får av dig. Så ja, du får nog söka dig efter en ny vän, tyvärr. Jag har varit i exakt samma sits men tvärt om- jag var förälskad imin bästa vän, men jag accepterade när han sa nej, men jag fortsatte på sätt och vis att uppvakta honom genom att…ja…alltid finnas där, alltid ställa upp, på ett sätt jag nog aldrig skulle ha gjort för någon av mina tjejkompisar :P Med handen på hjärtat.

Nä jag väl kommit till insikten att han verkligen inte kommer att bli mer än en vän, så släppte jag honom, men då var jag även redo att behva lämna honom bakom mig helt.,. för det är svårt att vara nära någon man tycker om och vill mer med.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

ShegoFan12
0

#26 han är INTE kär i mig, han gjorde ju slut med mig för 2 månader sen.. Sen har han sagt MÅNGA gånger att vi kan vara vänner, eller "gosiga vänner" som han också har sagt vilket jag inte vet vad han menar med det, om man ska vara vänner då är man bara vänner och inget annat. Men han har jag svårt att lita på och han verkar ändra sig rätt mycket. När jag var ledsen för att han gjort slut då kramade han om mig och sa att han ångrade det, men om man gjort slut med någon kan man väl bara inte nästa dag ångra vad som har hänt. Trodde inte så mycket på vad han sa. 

Och att lägga armen om en, krama en, pussas m.m är inte övergrepp om man själv också vill göra den saken, för ibland säger jag ifrån och ibland inte och när jag inte säger ifrån så vill jag att han åtminstone kan krama mig för då vill jag ju att han ska krama mig.  För om killen vill kramas/pussas och man vill att han gör det, då är det väl inte övergrepp? om båda vill det?

[höstlöv]
3

#27 du skrev ju att du tyckte det var obehagligt i #13. Jag skulle aldrig vilja umgås med någon som inte lyssnar på ett nej. Men du kanske mer menar att du tycker det är "jobbigt" och egentligen vill? Eller hur menar du? :)

ShegoFan12
0

#28, Ja, så tror jag att jag menade,, att jag tycker att det kan bli jobbigt men samtidigt vill jag egentligen att han håller på som han gör, mysigt med kramar.. Har ibland svårt att uttrycka mig, det gäller även i text..

ChristineL
13

#27 - Du skriver att du tycker det är obehagligt, att du säger ifrån flera gånger utan att han lyssnar, det krävs någon annan för att han ska sluta, det är ju solklara övergrepp!

[höstlöv]
3

#29 Jag förstår inte riktigt… Säger du till när du egentligen vill också eller bara när du tycker det är jobbigt? Han kanske tror att du skämtar med honom om du ibland säger det på skämt och ibland inte? Ett nej är ju alltid ett nej och jag skulle bli direkt arg jag :)

Såg nu att du skrev om att du ville att en vuxen skulle gå emellan. Då är ju hans beteende inte okej alls om det nått den punkten. Förstå inte hur man kan göra så emot någon som inte vill.

Maria
5

Nu börjar det bli trassligt.

Kanske är det så att det är du som sänder ut helt fel signaler och att han blir förvirrad av att du vill kramas men ändå inte….???

/Maria

ShegoFan12
0

#32 det kan vara så, ja.. har svårt och veta vad jag vill och inte vill

[höstlöv]
0

# 33 fast om ni tidigare varit tillsammans och han gjort slut kan det nog vara klokt att fråga vad han vill, låter som att han utnyttjar att du tycker om honom nu :)

ShegoFan12
0

#34 det verkar vara en bra idé, men glömmer typ hela tiden bort att fråga när jag träffar honom för då gör vi många saker och sen glömmer jag helt enkelt bort

[höstlöv]
1

# 35 fast om du tycker om honom så tvivlar jag på det.  Saken är den att det kan mycket väl vara så att han ger dig falska förhoppningar nu och jag  tror att ju tidigare du förstår hur han känner desto bättre för dig.

ShegoFan12
0

#36 Det är så sant

idaalen
7

En vän som gör närmanden mot min vilja efter att jag sagt ifrån skulle inte längre vara min vän utan bara en obehaglig människa som jag vill bli av med.

Gur4m1
3

#27 jag läste inte hela tråden men mitt svar var till trådstarten…det du skriver ger ju en HELT annan bild….

Förstår inte sådana här trådar, där trådstrten är en, (och med en helt annan användare) och sedan blir tråden något _HELT_ annat.

Men då vet du. I TS så låter det som att det är en man, som är kär, men tar det han får- dvs är "en bra vän".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[höstlöv]
2

Jag kan förstå om man tar upp det om man sitter i en liknande situation, men jag uppfattade också (efter ett tag) att de skiljde sig åt väldigt mycket. :)

Maria
3

Ja, tyvärr har ju Rödluvans tråd nästan blivit kapad vilket jag heller inte uppfattade från början.

/Maria

Rödluvan
1

Hej igen.

Jag har försökt få tag i honom för att fråga varför han bara blev tyst och gick ifrån mig senast men han vill inte prata på telefon utan har sms:at och föreslagit att vi ska ses på torsdag hemma hos honom för att prata, jag gick med på det.

Jag tänker att jag ska ge honom en enda chans till att vara vänner ifall han lovar att ändra sitt beteende mot mig. Han har sagt att han "bara är sån" när det gäller kroppskontakt men han tafsar/pussar ju framförallt om inte enbart på mig så den ursäkten funkar inte längre.

Han ville dessutom att vi skulle dricka på torsdag men det sa jag nej till. Jag behöver vara klar i huvudet känner jag och han också för den delen. Jag blir väldigt "kramig" när jag dricker alkohol vilket han vet om.

Det känns väldigt sorgligt att det kanske blir till att bryta helt med honom även om jag vet att vi inte kan ha det så här.

OlgaMaria
6

#42 Han vet att du blir kramig när du dricker alkohol, och han föreslår att ni ska "prata" hemma hos honom. Ge honom en chans du, men det låter som att han inte riktigt är på samma spår som du.

Rödluvan
1

#43 Jo men det är så svårt att släppa taget helt 😕 Jag har inte många vänner och han är min närmsta.

[Devya]
4

#42 Det verkar som han har andra planer om han vill att ni ska dricka. I mina öron låter det som om han skulle vilja förföra dig.

#44 Ok om du inte har många vänner men vill du faktiskt ha en vän som framkallar obehag?  Vänner ska få en att må bra, inte få en att känna obehag.

Rödluvan
1

#45 Jag håller med dig på båda punkterna men det är ändå svårt. Jag tycker inte om stora förändringar och det här lär ju blir just det.

Jag menade inte att jag bara ska ge honom en ny chans utan att han bara får det om jag kan vara säker på att han förstår mig.

[Missmini]
2

Önskar dig lycka till på torsdag och stå på dig! :)

Rödluvan
2

#47 Tack! Ska verkligen försöka göra det och inte fega ur.

Larissa
1

Lycka till på torsdag!🌺

Rödluvan
1

Jag har varit sjuk och har inte kunnat träffa honom men ska göra det nästa vecka, får se hur det går då. Jag lutar just nu mot att bryta kontakten med honom en gång för alla.

[Devya]
1

#50 Det kan behövas faktiskt.

Värt att komma ihåg att de här så kallade vänner blir man oftast väldigt irriterad på i längden. Det har åtminstone alltid varit min erfarenhet tyvärr.

Kajsami
5

Jag tycker att både TS och ShegoFan12 sänder ut lite dubbla budskap till killarna. Om man ställer upp att pussas och ha sex ibland och ibland inte, hur skall killen veta hur ni vill ha det? 

Mitt tips till TS är att INTE dricka alkohol tillsammans, eftersom du då godkänner närmandena och då ger honom förhoppningar, vilket gör att han fortsätter. Var konsekvent hela tiden och helst kanske försöka tala klarspråk med honom om er relation och fråga om han klarar av att bara vara vänner, eller om det är för svårt för honom. Så ni får reda ut om det funkar för er att vara vänner.  Och be gärna om ursäkt för de dubbla budskap du sänt ut när du varit berusad, eftersom de ju verkar ha lett till att han fått förhoppningar om att du ändå vill något mer.

Mitt tips till ShegoFan12 är att en gång för alla försöka bestämma dig hur du vill ha det med honom, om du vill vara tillsammans med honom eller inte, och sedan agera utifrån det. Att hoppa fram och tillbaka gör att killen bara blir förvirrad och inte vet om han får eller inte får kramas och pussas. Och det verkar ju som att han är lika obeslutsam om vad han vill eftersom han först gör slut och kort därpå ångrar det. Ni får försöka tala lite klarspråk om vad ni båda vill.

Rödluvan
1

#52 Nej jag ska verkligen inte dricka med honom och jag ska vara lika tydlig som jag alltid varit förutom just den där gången. Jag har redan bett om ursäkt för det dubbla budskapet.

Anna O.
0

Hur har det gått?

Rödluvan
0

#54 Vi har inte hunnit träffas än.

Kajsami
0

#53 Det låter som en bra början. Försök att fråga honom hur han känner, om han klarar av att bara vara vän, eller om han tycker att ni skall bryta när läget nu är som det blivit. Du har ju klargjort var du står och bett om ursäkt för dubbla budskap, och på det sättet varit tydlig. Så nu ligger väl bollen i hans hand, kan man tycka. 

Men bäst att fråga honom om han klarar av att bara vara vänner, för då visar du en gång för alla att det får vara ett stopp med närmandena, och att han får välja hur han vill ha det utifrån det. Det funkar ju inte att du skall behöva säga ifrån hela tiden.

Hoppas det går bra för er, att han accepterar att bara vara vänner.