Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2395 ggr
[michaelalundgren]
0

Vad ska jag göra..?

OBS! Långt.. 
Vet inte om det är rätt placerad heller!?

Det är nu 2 månader sen mitt ex gjorde slut med mig, och jag har förgäves försökt vinna tillbaka honom under den tiden. Men han tjatar hela tiden om att han vill gå vidare…
"Han älskar mig, men vill bara vara kompis" heter det…

Jag älskar honom så otroligt mkt och det är inte så lätt för mig att gå vidare. Vi har varit tillsammans 4½ år och var fram till förra våren förlovade (han bli nästan 3år som förlovade). Vi har också bott ihop 1 år, och sista månaden jag bodde hos honom så var det slut.

Nu är det så att jag kanske ska ut imorgon med min bästa kompis och 2 av hennes jobbar kompisar, då killar som både är singlar.

När mitt ex fick höra att jag skulle ut (berättade först inte att killarna skulle med), var tvungen att berätta att jag skulle ut eftersom jag egentligen skulle åkt till exet imorgon, nu får det vänta till lördag. Iaf, när han fick höra att jag skulle ut så ville han följa med, var då tvungen att berätta att killarna skulle följa med, så blev han ganska sur (han säger att det kom som en käftsmäll).

Igår så blev vi osams, och det slutade med att jag grinade i telefon till honom. Han tycker inte att jag ska ut med några killar, utan bara med tjejer (men jag har endast 2 tjejkompisar, varav den ena är tillsammans med exets bror). Så då är det inte så enkelt att gå ut med massa tjejkompisar.
Det hela slutade med spydiga/ledsna sms från honom och jag som blir arg. För han har varit med minst 1 tjej några gånger sedan det tog slut, men jag ska inte få träffa någon?!

Så vad ska jag göra? Jag älskar verkligen den här killen, men såg fram emot att gå ut på en "dejt" med en av dom här arbetskompisarna.
Men jag mår så dåligt av att exet är ledsen. Men han har valt det här och vill inte vara tillsammans. Bara "bästa kompisar" vilket han igår insåg att det inte går..

Varför ska han få gå vidare men inte jag???
Jag har blivit jätte ledsen dom gånger han varit med den här tjejen.

/Michaela - som är ledsen, förvirrad, olycklig..

[Vargnatt-]
2

Jag tycker du ska gå ut och ha kul! Ditt ex valde att göra slut med dig då ska han verkligen inte ge dig dåligt samvete om du ska ut med någon kille.

pippa__
0

Håller me Vargnatt här..

[michaelalundgren]
0

Det blir ju ännu jobbigare när han säger att han fortfarande tycker om mig, och älskar mig..
Sen också att han talar om att han börjar gråta för att jag KANSKE ska ut med en annan :(

zeretki
1

Snacka om kontroll… Han vill bara vara vänner men att du ska vara singel ändå?

[michaelalundgren]
0

Ärligt talat så vet jag inte vad han vill, och jag tror inte han vet det heller Fundersam

AlbaStiffler
1

Bryt med honom helt ett tag, tills du kommit över honom.

Min pappa gav mig visdomsord när jag splittade efter ett 4-årigt förhållande, rätt likt ditt.  Han sa "det tar 1 månad för varje år ni vart ihop att  komma över honom", och det stämmer rätt väl. Kan vara en tröst för dig om att det finns ett slut på din längtan och sorg. FÖr mig tog det 6 månader att omma över 4 år. Och de extra månaderna betydde på att han inte helt bröt relationen utan "ville vara kompis" lite för mycket. Då kan det vara nyttigare att bryta hårdare, även om det inte känns så just nu… Sen, om ett halvår kan ni bli kompisar igen, på en synd relationsnivå, utan att vara ihop. FInns inga lätta vägar, men du väljer själv hur du vill må. Av varje hjärtesorg lär man sig något nyttigt och kommer starkare ut ur sorgen och krisen. Klen tröst, men… :-) Stay strong!

AlbaStiffler
0

Låt honom INTE leka med dig, han kan inte både spara kakan och äta den. Säg det till honom och be honom vara tydlig, så att du slipper undra och tveka.

[michaelalundgren]
0

Problemet är att jag inte riktigt kan bryta med honom helt, och vet heller inte om jag vill det. Denna person har gjort så himla mkt för mig och betyder mest!

En annan anledning till att jag inte kan bryta med honom helt än, är att mina katter fortfarande bor hos honom tills jag får flytta in i min egna lägenhet (och detta för katternas bästa).

[michaelalundgren]
0

#7 Jag har ett antal gånger frågat vad han egentligen vill med oss och överhuvudtaget och får bara till svar att han fortfarande tycker om mig, men vill bara vara vänner just nu.

AlbaStiffler
1

Favorit i repris, precis min gamla historia, fast vi hade illrar. Men jag lovar att det går. Mitt x var illervakt många år efter vi splittat. Men du måste först skapa en synd kompisrelation som inte är fylld med bitterhet eller kärlekskänslor. Och för att kuna göra det måste DU få distans. Och du drar bara ut på det ju närmre honom du håller dig. Jag gjorde precis ditt misstag och klamrade mig fast och hoppades han skulle ångra sig.

Du kan såklart fortfarande ha kontakt med honom, men du måste passa dig för att låta honom leka med dig… försök vara proffesionell och skapa dig dina egna regler för hur du ska agera mot honom. Det är för ditt eget bästa. Och glöm inte att du KLARAR dig själv, du överlever!!! Den insikten kommer man fram till om några månader, och den är såååå skön.

Och gilla läget, han har valt. oc han har inte valt dig, oavsett hur han försöker förmildra läget med att "han fortfarande älskar dig!". Bygg inte upp ditt hopp på att han kanske ändrar sig sen, utan på att du klarar sig själv. Om han sen kommer kravlandes tillbaka i framtiden ska du inte va helt säker på att du verkligen vill ha honom tillbaka i framtiden. oftast vill man inte det. då…

AlbaStiffler
0

En liten parantes, men mitt x var en av de helikopterpoliter som störtade för 2 veckor sen. Idag skulle vart hans 31a födelsedag.

Känns bittert och mycket ledsamt. Men jag är nästan glad att jag nu inte var hans flickvän, då hade jag verkligen gått under. :( Stackarn…

[michaelalundgren]
0

Katterna ska bara bo kvar där tills 1 November, och detta val har jag gjort (då jag är kattuppfödare) för att vi har kattungar hemma, och vill inte på ngt sätt riskera slagsmål mellan några katter.

Sen det som är så jäkla jobbigt är att han reagerar som han gör över att jag ska ut med min bästa kompis och 2 arbetskompisar (killar) till henne.

Han tycker/tror att jag gör det endast för att få "knulla runt" som han uttryckte det.. Medans jag bara ska finna mig vid att han gör det.

Men det som gör att jag mår dåligt av hela situationen är att han blir ledsen över att jag nu gett upp honom och försöker gå vidare. Och eftersom  jag bryr mig så himla mkt om honom, så kan jag bara inte bluda (även fast jag kanske borde) över att han är ledsen.

Jag vet inte vad jag ska göra och varför.

[michaelalundgren]
0

#11 Inge roligt att läsa iaf.. Måste kännas tungt eftersom ni haft ett förflutet!

AlbaStiffler
0

#12> Vilken taskig grabb. Klart du ska ut och festa, och om du "knullar runt" eller inte ska väl han fullständigt skita i. Tycker han att du ska sitta hemma och sörja honom i all evighet så är han ju egoistisk… Åter igen, man kan inte äta kakan och samtidigt behålla den. Känslomässig utpressning kallas det för!!! Mycket ful stil!

Angående katterna så kan man ju jämföra det med att ha gemensamma barn. DÅ måste man va proffessionell och klara av relationen utan att känslomässigt sabba för varann.

Martin
0

Ciao!

Först och främst, du undrar vad du skall göra och varför? Det du skall göra - oavsett vad du väljer att göra, skall du göra för du skall må bra.

Jag är själv den som har blivit dumpad efter ett drygt 5½ år långt förhållande, och det var väl inte det bästa sättet det hände på. Många hade varit bittra, jag var bara ledsen. Jag hade tillochmed tankar på att avsluta mitt liv, men när tanken dök upp så tänkte jag direkt "nej det kan jag inte för hon skulle bli ledsen". Jag gjorde mycket för hennes skull, inte för att hon bad mig, utan för att jag trodde att hon ville det. Så det är inte riktigt som i ditt fall, då han tydligen inte vill du skall ut "på dejt", men som Albastiffler sade, ju mer man gör för att den andra inte skall bli ledsen, ju längre tid tar det (för båda parter) att komma över det som varit.

Vill du gå ut och dansa och ha kul med din väninna och hennes två killkompisar tycker jag du skall göra det. Vill du dansa med dem gör det, vill du ta en öl/cider/drink med dem gör det och vill du ha sex med dem - ha det (ja, om de också vill alltså). Ett tips på vägen (egen erfarenhet): Jag hade sex med en tjej jag förvisso var attraherad av, men gjorde det mycket för att göra mitt ex svartsjuk, hon skulle minsann se att jag inte brydde mig om att hon hade dumpat mig. Det var väl rätt bra sex, men känslorna efteråt var inget vidare. Det var - för min del - rent för tätt inpå. Återigen, det man gör skall man göra för sig själv, inte för att glädja, eller såra, någon annan.

Sen tycker jag ang din kille, att du får göra en sak klart för honom. Väljer han att göra slut, så har han inte att göra med vad du gör. Om du sitter hemma och pluggar, går ut och fikar med en väninna, går på dejt med någon kille du träffat, eller om du så skulle sätta in sexannonser någonstans… han har inte med det att göra. Ni är singlar, oavsett om katterna är kvar hos honom eller inte.

Så, vad skall du göra då? Som jag tycker det låter på dig så vill du gå ut med din väninna och de här två killarna, och då tycker jag du skall göra det, det är alltid bra att komma ut och få lite annat att tänka på när man inte mår så bra och är lite ledsen (oavsett orsak).

Vad du mer skall göra, eller snarare inte göra, är att vänta på honom. Dina tankar låter väldigt mycket som mig själv för 10 år sedan, 22 år gammal dumpad efter det där förhållandet på 5½ år. Han har bestämt sig, han har gjort slut. Oavsett om han vet vad han vill eller inte (är det dina eller hans ord, jag sade samma sak om mitt ex då och det var mina ord, hon visste vad hon ville), så skall du inte vänta på honom. Jag säger inte att du skall skaffa dig ny kille idag, imorgon eller nästa vecka, men du skall inte gå och tänka att han kommer att ändra sig. Om han ändrar sig, så säger han till. Och då får du ju ta ställning till vad du tycker.

För mig känns det lite som att han vill ha en möjlighet att tänka efter, stanna upp. Ganska ung (om han är i din ålder iaf) och varit ett par i några år, är det rätt? Vill han leka mer, testa vad som finns på marknaden? (gräset är sällan grönare på andra sidan, men det kan se så ut). Samtidigt vill han ha tryggheten att du inte hittar någon annan, så att han kan komma tillbaka till dig om han kommer på att det är vad han vill. Så var det iaf för mitt ex, det var det hon ville. Och eftersom att hon är mamma och sambo och allt idag, så var väl förvisso gräset grönare på andra sidan för henne Skrattande.

Kanske ett tråkigt meddelande att läsa, att du inte skall vänta på honom när du ändå känner att du älskar honom, kanske ett ganska rakt på sak meddelande, och jag kanske har fel, kan ju bara prata från egna erfarenheter.

Men, sanningen gör ont, och det är när det gör ont eller när det kostar som vi lär oss. Ingen lärdom är förgäves, sålänge vi tar den med oss. Ha det med dig så blir allting bra framöver, även om det säkert blir ett par tunga och jobbiga månader med gråt och allt vad det nu innebär. Men glöm inte, livet går vidare.

Carpe diem - fånga dagen.

kram och lycka till,

mvh /Martin

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

Är ni inte tillsammans igen? Tyckte du skrev det i en annan tråd?

abbis
0

#15 Mycket klokt sagt…..

Michaela…Gå ut och ha kul man vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[michaelalundgren]
0

#15 Tack för ett långt svar, kommer väl behöva läsa och ta in många gånger. Och det kommer nog komma mkt mer tårar än vad som retat spillts..
Men som det sägs kärlek gör ont..

#16 Det jag svarade på i en annan tråd var för över 1 år sedan som vi blev tillsammans igen, eller tja..

Karmatarerskanise
0

Jasså, så det är slut igen. Då förstår jag.

[SharpMissy]
0

Jag är nästan helt säker på att Marnyman har huvet på spiken i frågan. Killen vill ha paus, flirta runt, kolla av marknaden, men vill inte att du ska hinna träffa någon under tiden, av den enkla anledningen att han ska gå tillbaka till dig sen, när han har haft sitt lilla roliga.

Detta är mina spontana tankar kring det hela.

Jag kan också förstå att han har känslor kvar, att det sårar honom att han är rädd att mista dig, men då borde han i det fallet be om att ni ska bli ihop igen, inte ihärda i att det är slut. Märkligt, i så fall.

[mingdie]
0

Marnyman har gett ett bra svar och jag som man vill lägga till lite. Vissa män vill ha kakan och äta den samtidigt. Det är bekvämt att ha dig sittande och vänta på honom medan han går ut och upplever världen.

Jag kanske är hård här men antingen vill man ha ett förhållande eller inte. Sitt inte och vänta på honom utan gå ut och lev ditt eget liv. Om du tar tillbaka honom vad är det som säger att han inte gör om det igen. Om han var uppriktig med att bara vilja vara kompis så låter han dig göra vad du vill. Att säga Jag älskar dig är enkelt men det är dina handlingar som avslöjar om du genuint känner det så och i detta fallet så kan jag inte se det.

Så försök att gå ut och gör dina egna grejor. Träffa vem du vill, ta din kamera och gå ut och skapa, ha kul med vänner och gör vad han säger att ni skall göra, bara vara kompisar.

Eddie

Susanne
0

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Marnyman har helt rätt, strunta i om exet blir sårad, det är inte ditt problem. Han valde…handling-konsekvens.
Det tar tid men du kommer över honom, jag lovar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

stellina
0

Jag tycker han är egoistisk. Hur kan han kräva av dig att du inte ska träffa andra killar när det är HAN som gjort slut. Detta är ett typiskt beteende hos många män. Man vill inte vara tilslammans längre, men ändå så anser man att man har rätt att kontrollera sin ex. Börja leva ditt eget liv. Gör det du tycker känns rätt och är roligt. Vad han tycker spelar ingen roll. Du behöver inte längre informera honom om vad du ska göra och med vem. HAN lämande dig för sjutton!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.