hur bygger man upp tilliten igen?
Hej hallå alla "i-fokusare". Jag ska försöka göra en ganska lång historia kort.
Jag har sen i december träffat en kille, vi har varit med varandra varenda dag sen nyår faktiskt, och det har för det mesta fungerat otroligt bra, vi klickar bra och har otroligt kul tillsammans.
MEN, i januari så var jag ut, för första gången sen vi börja träffas, denna gång för att fira min födelsedag. Kvällen slutade i total katastrof då en tjejkompis till han jag är med, hade ringt honom och sagt att hon såg mig med en annan kille, att vi hade kyssts och att han hade tagit på mig. Detta hände givetvis inte men jag fick allt höra och efter det har han svårt att lita på mig (vilket jag förstår, det måste vara jobbigt, och eftersom han inte var där så kan han ju aldrig veta säkert vad jag än säger) Jag kan bara se till mig själv och jag skulle aldrig kunna leva med en lögn och inte stå för om jag gjort något så vidrigt.
Men iallafall, till nästa grej, vi pratar ofta, om nästan allt, och ibland så får jag känslan av att han inte är helt ärlig, att han undanhåller saker eller sopar dom under mattan. En gång så satt vi i soffan och hans telefon plingade utav bara attan, slutligen så såg jag att han tog bort en konversation, och efter en stund ifrågasatte jag varför och vems de var (ja jag blev nyfiken, jävligt töntigt kanske och brukar inte ens bry mig) senare sa han att det var en konversation med hans x och han sa att dom skrivit om en tjej på hennes jobb (vi kallar henne greta)
Han har innan berättat om greta och fått henne att låta som en jävligt desperat typ, som jagat honom iprincip. Han sa vad han och xet skrivit om och jag fortsatte ifrågasätta varför man måste ta bort något om man inte har nått att dölja (jag håller fast vid den principen)
Han sa att han alltid gör så, tar bort konversationer med folk han inte skriver med nå ofta.
När jag fick chansen så läste jag i hans telefon (de värsta man kan göra, i know) och jag läste enbart gretas konversation, och fick klart för mig att allt han någonsin sagt om henne var iprincip ren bullshit, han har jagat henne minst lika mycket och bett om den uppmärksamhet han fått. För att inte babbla på allt för mycket så erkände jag till slut att jag kollat i hans telefon och jag fick en rejäl utskällning, han kunde inte förstå varför jag kollat hur möånga gånger jag än förklarat att jag fick känslan av att han inte var helt ärlig med mig.
Efter detta så lovade han iallafall att aldrig mer ta bort något, för att kunna visa för mig om jag skulle ha svårt att tro honom och om jag i framtiden ville kolla i hans telefon skulle jag fråga om lov.
För bara en vecka sen cirka, så kom en annan tjej på tal, vi kallar henne Siv.
Han har tidigare berättat om Siv,att dom satt utanför en pub en gång och pratade i timmar och hon hade sagt att hon hade följt med min nuvarande hem om hon själv inte hade haft kille, sen kommer jag inte ihåg något mer han berätta om henne, men iallafall, för några dagar sen kom denna Siv på tal igen, jag kommer inte ihåg hur och på en gång klickade det inte att det var Siv som han träffat utanför puben, utan jag tänkte bara "jaha ännu en brud" typ, han sa att denna tjej skrivit till honom och vad dom skrivit om, utan att jag frågade, sen bad han mig läsa konversationen själv och jag sa att jag inte ville, (med tanke på vad jag hittade senast) slutligen så fick jag chansen att läsa konversationen i lugn och ro, and so i did. och hittade saker jag inte blev direkt glad över och saker han inte berättat (som pågått under vårt förhållande) blandannat att han skrivit till henne flertalet gånger, och inte hon till honom o lala, inga stora grejer egentligen men jag förstår inte varför man ljuger om sånt trams?
iallafall, några dagar efter så skulle vi sova och jag blev ledsen för att jag låg och tänkte på dedär, jag frågade om henne och frågade om det var den tjejen han träffat utanför puben (mycket riktigt) och han sa att han skulle läsa konversationen högt för mig (han visste ju inte om att jag läst den själv) till en början ville jag inte riva upp gamla sår mer än vad jag gjort men tillslut så övertalade han mig att han skulle få läsa konversationen för mig.
Till min "stora förvåning" är stora delar av konversationen (som jag tidigare läst) borttagen, och han säger "tror du mig nu" och blev sur på mig för att jag inte gjorde, jag sa att det kändes som att han ljög och det slutade med att han fick ett raseriutbrott över att jag inte trodde honom "när jag till och med fått se konversationen" tillslut så sa jag som de var, att jag vet att han tagit bort delar av konversationen och ifrågasatte varför, han hade ingen vettig förklaring, utan sa att det var ett test ifall jag skulle kolla igenom hans telefon, så att han skulle veta.
Jag ifrågasatte och sa, att om jag aldrig någonsin läst konversationen hade jag heller aldrig fått veta sanningen, osvosvosv, detta hade han inget vettigt svar alls på utan han blev otroligt ledsen och ångerfull, samt lovade att de aldrig skulle hända igen. och jag påpekade att det kändes som att han tagit bort delar av den för att rädda sitt eget skinn, och att jag inte förstod hur han tänkte, hur han kunde tro att jag ska kunna lita på honom igen efter dehär? Det kanske är småsaker egentliigen, och ja jag vet att vi båda gjort fel, men jag ska ju inte behöva känna den minsta osäkerhet över honom eller de han säger, jag ska kunna känna att jag litar på honom fullt ut.
Jag har tidigare varit i ett förhållande på 3.5år, och kände aldrig en sån här otrolig säkerhet, det skrämmer mig.
Det är så otroligt svårt att förklara dehär med text, det blir så jäkla långt.
Men jag har en simpel fråga egentligen, HUR ska jag kunna komma över dehär? hur ska jag kunna lita på honom när han säger något? Inte nog med att jag sumpat min tillit till honom, men nu känner jag att jag inte vågar tro på honom längre.
Kan vidareutveckla om jag får några följdfrågor haha.. för tillfället får detta duga.. och förlåt för extremt stökig text, migrän,laggig dator och en pojkvän som vill åka på ica är ingen bra kombination 8-)
Tacksam för alla svar, om de är någon som orkar läsa igenom min bibel! hah
Alltså, Vad är det för fel? på alla er som läser partners sms/mail/chatt? Tror ni inte att det ni gör är ett svek?
TS, du undrar hur DU ska kunna lita på honom, hur ska han kunna lita på dig då?
/Christine
#1 Då man känner något är på tok men partnern inte vill erkänna så kan man lockas till att göra saker som annars är inte ok. Det är inte ett korrekt beteende men tyvärr kan man drivas till att göra dåliga saker då man mår dåligt.
Ni har verkligen snurrat in er i en ond cirkel… Det där är inte bra.
För att se lite annorlunda på situationen, min sambo tillåter mig gå igenom sms, facebook, rubbet! Om jag någon gång skulle känna mig osäker, då han pratar med många tjejer via jobb osv. Det gör att jag får en typ av trygghet när jag kan gå in och läsa, när jag vill hur mycket jag vill. Han får så klart göra likadant med mig absolut.
Så jag skulle råda er att sitta ner och verkligen diskutera med varandra hur ni ska kunna jobba på detta. Båda två behöver kanske kompromissa och försöka göra allt för att den andre ska lita mer på den andre. Sen efter det bara börja jobba sig uppåt. Men så mycket ni gått igenom kan det ta lååång tid. Så tålamod och kärlek behöver finnas där för att ni ska klara det.
Jag hoppas det här hjälper er tänka lite annorlunda och att ni tillslut löser allt mellan er och finner en kompromiss där ni båda känner er trygga.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#2 - Och vad blir någonsin bättre av att man sviker sin partner?
/Christine
#4 Har jag sagt att det blir bättre?
Tycker att du har en lite otrevlig attityd. Varken ts eller jag har väl handlat rätt. Jag själv är inte stolt över mitt beteende. Du behöver inte sitta och peka finger. Jag vet mycket väl att det är inte ett ok beteende och jag har aldrig sagt det heller.
#5 - Nej, men ni är så otroligt många som verkar tro det. Och för mig är det helt otänkbart att göra något sådant. Jag har inget att dölja för min partner men aldrig att han skulle få kolla i min mobil. Och av den anledningen kollar jag inte hans.
/Christine
#1 haha läs om läs rätt. Jag skrev att vi båda gjort fel och jag är mycket väl medveten om att JAG gjort fel, precis som han gjort. Problemet här sitter i att han varit oärlig mot mig, och jag läst hans telefon för att få bekräftelse. Vilket gjorde att jag gjorde om samma fel igen, precis som han som hade tagit bort ännu en gång. Jag vet att han förmodligen har svårt att lita på mig, men det hindrar inte mig från att känna att jag inte kan lita på honom då jag faktiskt fått mina svek bekräftade, även om de är genom att göra något jag egentligen inte borde göra, samtidigt som jag ser de som att om jag aldrig hade gjort det som är förbjudet hade jag aldrig fått veta sanningen, jag vill inte ha ett förhållande uppbyggt på lögner. Simpelt egentligen men om du hellre är en människa som går runt lyckligt ovetande så överlåter jag det till dig, jag tål inte lögnare och vill inte bli ljugen rakt upp i ansiktet.
#3 han har sagt att jag efter detta har fri tillgång till hans telefon om jag vill kolla, men de jag känner efter att han raderat saker är att jag inte kan vara säker på de som finns där eller på de han säger. Jag vill såklart lita på honom, och de gör jag för de mesta men just när de kommer till sånt här så har jag fått otroligt svårt för de. Jag vill inte behöva kolla hans telefon heller.
#6 Jag har ju uttryckligen skrivit att det är inte ok. Läs igenom mina inlägg igen.
De som vägrar att låta sin partner kolla igenom telefonen eller dylikt litar jag tyvärr inte på och det beror säkert på allt jag har gått igenom de senaste åren. Jag kan gott visa allt jag har på min telefon till min partner och allt jag har på fb. Jag har inget att dölja, inga stora hemligheter. Privata konversationer med mina vänner tar jag i verkliga livet.
För tre år sedan skulle jag aldrig fått för mig att kolla min partners telefon. Det var för att jag litade på honom till hundra procent. Han gav mig aldrig dåliga vibbar. Jag mådde bra med honom då det kom till den biten. Med den här andra killen så vändes allting upp och ner och mitt liv blev mycket sämre. Jag förvandlades till en person jag absolut inte vill vara. Men han mer eller mindre tvingar sina önskningar om att vara tillsammans på mig vilket gör att jag sparkar utåt. Vi har ett dåligt förhållande för det finns ingen tillit eller respekt och det kommer aldrig att bli bättre för vi byggde aldrig upp en bra grund att stå på.
Vet inte hur det är med ts men det kommer inte att fungera särskilt bra i ett förhållande där man inte kan lita på varandra. Det är ett väldigt destruktivt förhållande som man bara mår dåligt av.

Hur hade ni löst problemet innan mobilernas värld? Det är så ni borde göra i mina ögon. Prata prata och prata utan att kontrollera är det enda som håller i längden. Så fort man känner ett behov av att kontrollera att det partnern säger är sant så har ju ngt dött. I mina ögon finns ingen vits att gå vidare med en relation där kontroll "behövs". Det finns andra människor därute som kan vara en bättre passande partner.
#7 #9 - Jag har läst båda era inlägg, jag har inte missförstått något.
#7 - Ja, ni har båda gjort fel, men det finns andra sätt att ta reda på sanningen än att snoka i mobilen. Om han skrev dagbok, skulle du läsa den också? Var öppna mot varandra istället, och funkar inte det så gå vidare.
/Christine
#10 jag förstår precis vad du menar, och de är så vi har gjort när de blivit så ofantligt fel, vi har pratat och jag har känt på mig att han ljuger, jag är sån, jag känner på en gång och de är väl egentligen inte en bra egenskap såna gånger då de skapar oro. Men de spelar ingen roll om jag säger att jag inte tror honom, för jag har inga belägg på varför, de är bara en känsla egentligen och han blir förbannad/sur/upprörd över att jag inte tror på de han säger, och jag förstår hans situation, sen kommer dehär med kontroll in, en jävla dum grej, och jag ångrar att jag gjort de jag har gjort även om de känns bättre för en stund, efteråt så känns de bara värre då jag går runt och grubblar på varför han ljuger för mig, när jag dessutom fått bekräftat att de är lögner. Han har varit med otroligt ostabila,svartsjuka och rädda tjejer innan, vilket kanske har lagt grunden till den han är idag, och jag vill tro att han gör som han gör för att skydda sig själv i rädslan om att jag skulle bli sur, även om jag förklarat för han att jag inte blir de. Jag själv är inte svartsjuk av mig, men dessa situationer har plockat fram sidor hos mig som jag själv inte ens visste att jag hade, jag har aldrig haft behovet av att kontrollera förut, och har aldrig någonsin gjort. Jag blir inte sur eller ledsen av de han skrivit, även om jag kanske borde, de som gör mig upprörd är att han tar bort saker och ljuger mig rakt upp i ansiktet, som om jag inte skulle klara av att hantera sanningen, när de är den jag utan tvivel klarar av, men inte lögner och svek.
11# fast hur "går man vidare" när man känner att något är fel? De är inte så att jag snokat för att de är kul eller för att de är spännande,jag har kollat för att jag känt på mig att han ljugit. Vi pratar, oj så vi pratar, men även om vi gör så löser de ingenting när jag känner att jag inte får veta sanningen. Och om du menar att jag ska gå vidare från honom så frågar jag istället hur du tänkt att man ska kunna gå vidare från någon som gör en så ofantligt jäkla cp lycklig 99% av tiden, där allt de positiva överväger de negativa och där man trots allt passar som handen i handsken, jag vill få de att funka och vi båda är villiga att kämpa för de vi har, även om vi gjort misstag och även om tilliten är iprincip obefintlig för tillfället. De jag undrar, med hela denna tråd, är HUR jag/vi ska kunna förbättra tilliten igen? Ska man bara förlita sig på att tiden läker alla sår eller vadå?
#13 - Parterapi kan vara ett sätt att gå vidare.
/Christine

tid eller terapi :) men också att lära sig att bita sig i tungan och hålla fingrarna i styr. Du behöver inte fråga varför han tar bort en tråd och du behöver inte kolla i mobilen. Du kan ju bara ändra ditt beteende och även om det kliar i tungan/ tummen så gör det helt enkelt inte. Om du får för dig att han ljuger, är det en så pass viktig sak att du måste ställa honom mot väggen för det, eller har det hela kommit upp för att du redan ställt honom mot väggen innan? Ljuger han för att han verkligen gjort ngt jättehemskt eller för att han är rädd att du tolkar fel och blir arg? Misstänker du det sista så skit i det.
Parterapi kanske kan hjälpa. Om ni båda vill bli av med detta negativa mönster som blivit. Man kan inte förändra andra människor, bara sig själv. Det du kan göra är att ta ett beslut om att alldrig mer snoka eller hålla detaljerade flrhör med honom flr att få ir honom sanninar. Berätta för honom om ditt beslut, att du bestämd dig för att flrsöka lita på honom. Det får brista eller bära. Håller han rent faktiskt på med fiffel och flirt med andra tjejer då faller en bomb nångång. Livet är så att risker finns.
Han har ju missbrukat din tillit många gånger om så det är väl inte det minsta konstigt att du inte litar på honom. Det är inte ditt jobb att bygga upp tilliten till honom. Det är hans jobb att förtjäna din tillit och nu går det inte särskilt bra. Jag hade lämnat. För mig är det han gjort otrohet och dåligt beteende på många olika sätt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Problemet, som jag ser det, är inte att han har raderat konversationer eller delar av konversationer. Problemet är ju att han vid flera tillfällen har fört konversationer som han uppenbarligen inte kan stå för. Är han verkligen så 99% perfekt som du väljer att se honom?
Du måste fundera på hur viktigt det här med tillit är för dig i relationen. Kan du leva med honom trots att han uppenbarligen har detta sätt? En gång kanske kan vara ingen gång, men två gånger är en vana!
På samma sätt måste han fundera på om han kan leva med din misstänksamhet (befogad eller inte). Kan han leva med att inte veta om du kollar hans mobil?