Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 2569 ggr
[fia85]
1

Kompisar, vänner, falskhet

Hej.

Har relativt nyligen separerat från en person som inte var så rolig att ha att göra med. En av mina vänner har uppfattat att jag hamnat i djup depression och frågat hur det är, tagit med mig ut och shoppat, lyssnat när jag pratat, klagat lite osv. 

Jag har spontant besökt henne då hon nyss fått barn, hemma hos henne på en kaffe eller på kvällen, dricka lite vin. Bra vänskap tycker jag. Jag har känt henne länge, sedan 12 år tillbaka ungefär. Bjudit henne på allt, alla mina födelsedagar, uppesittar- kvällar, vi har gått ut ihop, firat nyår ihop då jag var tillsammans med min före detta osv. Hon hälsade på mig när jag bodde utomlands. Jag tycker mig vara en i allmänhet bra kompis, jag försöker vara flexibel, se till att ingen blir utesluten, fråga mina vänner hur de har det och ge råd. Jag gör vad jag kan.

Nu, efter sommaren, så har det blivit så att det var en grej som skulle göras i grupp, tjej- grupp och hon gav mig intryck att jag skulle få vara med. Sedan efter ett tag fick jag se att den här grejen hade de gjort ändå, utan mig. På uppe-sittar-kvällen, som är dagen före julafton, då har jag alltid bjudit henne och hennes kille förut. Nu fick jag reda på att hon och hennes kille skulle ha den och fira med min kusin och hans tjej. Ingen av dem hade tänkt fråga mig. Jag kände mig på djupet skitledsen. En sak som förut varit min och där alla med säkerhet vet att de hade varit välkomna, där hade jag inte själv varit ens påtänkt. Sedan fyllde jag år, då ville jag gå ut. Jag fyllde 30 så då ville jag att det skulle bli bra. Hon kunde inte för hon ville inte gå ut på krogen. Detta berodde underförstått på att hon var gravid, men hon kunde ha gått med och druckit alkoholfritt. Men det var inte på tanken, utan istället får jag höra att det "kommer nog fler gånger". nej, jag fyller inte 30 igen, nej. Sedan blev jag bjuden på deras bröllop, en liten tanke slog mig att jag blev n´bjuden för att hon tyckte synd om mig. Men jag hoppas inte det. På bröllopet hade de delat upp så jag var där i 45 minuter, i kyrkan, och sedan gick jag hem för alla skulle inte med till mottagningen utom två utvalda vänner till henne, och en utvald till maken. Efter detta så har jag varit så utmattad av att försöka med henne rent ut sagt. Jag känner att jag borde vara tacksam för att hon faktiskt har gjort ansträngningar när jag mått dåligt. Men samtidigt så visar hon ju att i längden kan det bli problem att tro att man kan vara nära vän  med henne och tydligt har hon ju visat "hit men inte längre" på bröllopet. Sist jag hörde av mig till henne så skrev hon att hon vill prioritera allt och alla och att hon skulle vara stressad till helgen men hon skulle höra av sig. När torsdagskvällen kom så hade jag inget hört och det var på fredagen vi skulle umgås. En fredag- kväll som jag hade helt ledig. Jag fick höra av mig till henne och fråga om hon hört något om fredagen. Några omständliga svar senare så visade det sig att hon skulle göra saker på lördagen, men inte på fredagen, men visste ändå inte hur hon skulle få ihop det. Jag frågade henne rent ut vad det var hon skulle få ihop på fredagen om hon ändå inte skulle göra något? Jag föreslog Afterwork, som var det jag ville göra, men hon hoppade helt över att svara på det och ville åka och fika på något annat ställe. Jag var benägen att gå med på det men kände sedan att jag orkar inte kompromissa något mer. Jag skrev att jag ville gå på AW och förklarade att jag hade svårt att acceptera att någon väntar så länge med att svara så att jag eventuellt måste sitta ensam om hon inte hade kunnat. Att jag ville gå på AW och att det hade tagit samma tid som fika och att det var öppet samtidigt. Så vad var det för fel med det? Dricka måste man ju inte. Men hon kunde inte mer än en timme för sedan kanske hon blev trött, och hon talade om för mig hur upptagen hon skulle vara ända fram till hösten. Jag tycker att det inte var speciellt schysst att slänga i ansiktet på en hur späckat hennes schema är och hur lite tid hon underförstått kan avvara åt mig. Jag orkar inte göra mig till prio i någons liv, om det inte ges frivilligt är det inte värt att kämpa för. Jag gjorde också misstaget att "berätta" nu om hur jag känt med uppe-sittar-kvällen som ju bar längesen, men som jag också tänker att hon ändå inte kan bli förvånad över att jag blev sårad av. Jag sa till henne att det går emot mig att be om att få vara med för man är redan kränkt över att inte vara bjuden.

Det enda i detta, det som blir det svåra, hur behåller man relation och god ton? För jag vill ju inte egentligen bli av med vänskapsrelationen.

Jag får känslan av att jag måste vara perfekt i mina relationer, jag får aldrig göra fel för då är det kört. Typ.

Mr tony
1

ett fint och ofta enligt min erfarenhet väldigt sant ordspråk: en vän är en fiende som inte hunnit anfalla. Kanske inte bokstavligen men min tolkning är att dem absolut flesta vännerna är total falska jävlar. Och man ska vara väldigt försiktig och noga med att inte ge tillbaka mer än man får tillbaka. Att gå omkring och vara för snäll och alltid finnas tillgänglig för andra är be om att bli tagen bakifrån.

Skogsraah
2

#1 Aldrig hört talats om ordspråket och jag tycker inte alls det stämmer! Ni kanske helt enkelt håller på att glida isär? Förstår att det inte är vad du vill, och kanske inte hon heller, men vänner glider ju isär ändå… Har du pratat allvarligt med henne om vad du känner och att det har blivit ändring i eran relation? Och att du inte förstår varför? Har ni varit så goda vänner bör det inte vara något problem att ta upp det med henne. Det är ju bättre än att gå och vänta, fråga och få nobben, inte bli inbjuden osv. Sedan tänker jag att om hon är gravid förstår jag att hon inte orkar hitta på så mycket, men blir du ständigt bortprioriterad framför andra vänner har det antagligen inte med det att göra.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

VästkustFia
1

1# Nej det ordspråket har jag heller aldrig hört talas om och tycker inte heller det stämmer. I något undantagsfall kanske.  Men ser man alla sina vänner på det sättet blir det nog mest jobbigt för en själv. Att det sen finns vissa vänner som har svårt att hantera när man mår dåligt är en annan sak tycker jag.  Då håller jag lite distans till dem ett tag och vänder mig till sådana som jag vet reagerar mer stödjande.

Jag vet inte om TS vän är en sådan som inte pallar andras dåliga mående någon längre tid eller om det är som #2 tror att ni håller på att glida isär.  En graviditet är omvälvande och man kan inte vänta sig att folk ska vara exakt som de brukar när de väntar eller nyss har fått barn. Tiden lär utvisa hur det blir. Om jag var TS skulle jag inte ge upp riktigt än om den här personen var viktig för mig, däremot skulle vännen ifråga inte få hur många chanser som helst om hon konsekvent fortsatte prioritera bort mig.

Em_
3

En tanke som slog mig är hon eller någon i hennes närhet kanske har fått problem med alkohol, om hon plötsligt vill undvika ställen där det serveras. Fast det kanske är lite långsökt. 

Jag hade bara låtit vänskapen rinna ut i sanden, tyvärr. Man kan ju inte tvinga sig på någon. En del av mina gamla kompisar träffar jag bara någon gång om året. Då har vi jättekul precis som när vi stod varandra nära, men vi ser för olika på saker och ting för att ha en bra vardagsrelation.

pyromanen
1

Tråkigt när det blir så. Men ibland förändras människor, prioriteringar relationer. Några minskar i betydrlse, andra nya kommer till. Det bra som varit försvinner inte. lägg mer krut och uppmärksamhet på andra vänner. Och kanske nångång ta en ärlig prat med henne?

[fia85]
0

Nu tog hon bort mig från Facebook. det som jag avsåg att förklara hur jag faktiskt kände tog hon som att jag behövde "skriva av mig" och att jag skuldbelägger henne.

Jag svarade att det inte var min avsikt. Utan att jag är utmattad av att försöka ha kontakt när hon hela tiden verkar ha annat på gång. Trots att jag skrev att jag uppskattade att hon fanns där så skrev hon tillbaka att om jag var en bra vän så skulle jag förstå att hon försökt härda ut enligt anvisning från hennes psykolog tills det blev bättre för mig. Förklarade att det var respektlöst att hela tiden vänta så sent med att ge svar så att man inte vet om det blir av. För i så fall så vill man planera något annat. Det är väl helt normalt, eller har jag blivit knäpp?

Skogsraah
2

#6 Oj, då var hon definitivt ingen vän att ha kvar… Ta bort dig från Facebook för att du ifrågasatte hennes avstånd till dig? Lite väl kränkt blev hon nog. Nu har hon ju "gjort slut" med dig totalt, så var glad att du blev av med en sådan vän. 

Det är helt normalt av dig att göra som du gjorde!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[fia85]
0

Skrev även att balansen i relationen ändras om det blir för personligt, och man inte varit det förut. Men för mig har det varit tydligt att hon försökt göra något som hon  egentligen inte vill eller orkar. Att jag känner mig typ bortvald och att det känns pinsamt att försöka få kontakt om hon inte vill, eller be om det, föreslå 117000 saker och inget går.

[fia85]
0

Ja, det är synd bara för vi har känt varandra väldigt länge. Och jag har verkligen tänkt igenom i kontakten med henne så att jag inte utnyttjar att hon frågar hur jag mår eller annat. Och jag sa att jag inte är besviken på henne för att hon inte ställer upp. Det är jag verkligen inte. Det sista jag skrev var att jag är ledsen att hon missförstod det så. Jag har inte bett att hon ska det. Ibland har jag fått säga att jag inte kan köra bil för att jag inte klarar stress, men det är ju hela tiden. Man kan ha många skäl varför man inte kan köra bil och jag tycker det är dumt att utsätta någon för fara om jag kör och inte orkar.

[fia85]
0

Bett att hon ska ställa upp alltså. Hon tycker att jag ska vara tacksam för att hon härdar ut med mig. Då skrev jag att jag har panikångest och kanske kommer ha det resten av livet. Ledsen att hon missförstod det.

[fia85]
0

Jag har ju inte träffat henne eller knappast pratat med henne på ett helt halvår. Så på vilket sätt hon tycker att det är så jobbigt det vet jag inte.

[fia85]
0

Ju mer jag tänker på det desto ledsnare blir jag. Hon kunde gå på sin "nära väns" babyshower men min 30- års fest var tydligen inräknat i att "ställa upp", och då skrev hon att hon inte gillade att gå ut. Tyvärr planerar jag inte min fest efter vad hon gillar eller inte.