Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 1606 ggr
[Hadraniel]
3

Olika saker som man mår bättre av?

För att inte fastna för mycket i en massa grubblande över olika problem och saker som man tycker är jobbiga så är det ju bra att försöka fylla på sitt liv med allt flera positiva saker som man mår bra av istället. Alltså efterfrågar jag här olika tips på aktiviteter och andra saker man kan fylla ut sitt liv med för att må bättre. Helst sådant som man inte är beroende av andra människor för att kunna utföra.

De positiva saker som jag i nuläget försöker satsa på för att förbättra tillvaron är att träna för att komma i bättre form, äta nyttig mat och att lära mig mer om olika ämnen som jag tycker är intressanta eller bra att kunna.

Karmatarerskanise
5

Matlagning och prova recept från olika delar av jorden.

Träning

Fiske

Läsa bra böcker i levande ljus

Se till att komma upp på morgonen så man får dagsljus

Gå på massage

[Hadraniel]
1

#1 Läsa böcker har jag faktiskt tänkt på att ta tag i igen. Kanske dags att få tummen ur arslet och sätta igång med detta snart? 🙂

Karmatarerskanise
2

#2 Det tycker jag :) En bra bok är svårslagen!

erspers
0

Meta eller läsa en bok i lugn o ro är svårslaget helt klart..o så kan man ju ta en cykeltur på någon avsides lugn väg i trevligt sällskap osv

[Hadraniel]
2

#4 Tror jag föredrar en promenad för mig själv på en lugn plats istället i så fall, men det är väl lite liknande en cykeltur i alla fall?

Tyvärr har jag ingen trevlig folktom plats i närheten att promenera på just nu, men jag tänkte leta efter ett litet hus som ligger avlägset på landet att hyra istället  för den lägenhet jag nu bor i nu så att jag kommer ut i naturen mer. 🙂

VästkustFia
1

Promenera i naturen är ju aldrig fel  men har man en någorlunda stor stad inom räckhåll är det ibland lika skönt att bara gå runt och titta på folk, kolla butiker med sådant man är intresserad av (man måste inte köpa något), slå sig ner på ett mysigt café med en av de där böckerna man fick lust att läsa, eller kanske kosta på sig en god middag.

Hoppas du hittar ett lantställe förresten!

[Hadraniel]
1

#6 Tror jag hoppar över det där med att vandra bland och vistas i folksamlingar för egen del. Men att läsa en bok med en kopp te till eller laga en god och lite lyxig middag i hemmets lugna vrå är ju helt klart trevligt i alla fall!

Hoppas jag med och jag försöker redan snoka runt och lägga ut lite tentakler här och var i kontaktnätet för att hitta något lämpligt ställe så snart som möjligt!

IceTee
0

Jag spelar mycket Sims, hahaha! Det är det enda sim verkligen får mig att slappna av och glömma allt annat! Att umgås med bästisen hjälper mycket också

Medarbetare på Skor iFokus

[Hadraniel]
1

#8 Gillar också att spela lite olika typer av "sandlådespel" utan något egentligt mål där man kan göra lite vad man vill utan någon större press eller prestationskrav. Riktigt avslappnande faktiskt, men jag har en tendens till att fastna längre än jag borde vid sådana spel om jag sätter mig vid dem på bekostnad av viktigare saker så jag försöker göra lite nyttigare grejer istället. Men trevligt tidsfördriv oavsett!

pyromanen
2

Jag odlar grönsaker, drejar (keramik), musiksurfar (spotify är en guldgruva att kunna botanisera i) och går i skogen och testar vandringsleder i olika naturreservat, badar i hav och sjöar mm. Dricka vin i babbla med en kompis eller basta med kompisar är inte fel heller.

[Hadraniel]
1

#10 Att basta i en liten bastu själv eller med några få närstående personer är ju riktigt härligt! Fast gillar inte riktigt de där extremt torra bastuvarianterna utan det ska ju vara lite luftfuktighet helst. Men jag är inte så ofta hos någon som har bastu som man kan använda i nuläget tyvärr.

Odla skulle jag också vilja göra, men har begränsade möjligheter i min nuvarande lilla lägenhet. Men kommer nog ägna mig åt sådant också när jag kommer ut i ett hus på landet sen.

Att lära sig tillverka lite vettiga saker på egen hand vill jag ju också lära mig och börja hålla på med.

[Endless mind]
2

Skaffa dig en hobby och umgås med likasinnade, underlättar kan jag lova. Jag älskar t.ex. att flugfiska, det förgyller mina dagar, mår riktigt bra av det och det är dessutom riktigt roligt. Vän kretsen ökas oftast också med en hobby.

[Hadraniel]
2

#12 Hur "skaffar" man sig en hobby? Har i princip hela livet velat ha och letat efter något jag älskar att göra enbart för att jag tycker om och mår bra av det och inte för att det är nyttigt, vettig eller bra att kunna. Gör nästan bara saker av mer pragmatiska skäl då jag inte känner speciellt starkt för någon speciell aktivitet.

Undantaget är väl att ha intressant sex i sådana fall, men det är ju inget man direkt kan välja att börja ägna sig åt på eget bevåg utan det kräver ju en motpart som också vill detta. Tror inte heller att så många skulle klassa sex som en hobby direkt!

Tiktak697
0

Vilken spännande individ du värkar vara hadraniel

Mvh Tiktak

[Hadraniel]
1

#14 Nä, är nog inte så speciellt spännande direkt! Gillar ju mer lugn och ro, en harmonisk tillvaro och liknande saker i mitt liv. Alltså är jag nog väldigt tråkig ur de flesta personers synvinkel.

Dock brukar många tycka att jag är intressant att diskutera olika saker med då jag ofta ser saker ur många olika och ibland lite udda perspektiv samt att jag har en tendens att snappa upp och ta till mig kunskap om lite allt möjligt. Flera personer brukar också tycka att jag är bra på att lyssna och förstå samt att jag ger bra råd.

Så intressant skulle nog många säga, men med spännande tror jag att de flesta tänker på personer som ser till att det händer en massa saker och som har en massa kul och intressanta intressen och hobbys de ägnar sig åt.

Lite osäker på om du var allvarlig eller ironisk med kommentaren där faktiskt med tanke på att den kom direkt efter mitt uttalande om att jag inte har någon egentlig hobby?

[Endless mind]
2

"Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning. Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull."

Har du med andra ord inget som ger dig nöje eller som du tycker är roligt kan jag inte hjälpa dig. Inte svårt att skaffa en hobby i min mening, iså fall måste man ha ett riktigt tråkigt liv dessvärre.

Hobby kan ju vara allt från att samla på frimärken, mecka med bilar, fiska eller läsa böcker etc.

Något måste du finna roligt utöver "intressant sex".

[Hadraniel]
1

#16 Tragiskt nog måste jag troligen svara nej på detta gällande specifika aktiviteter. Eller möjligen att spela lite mer avancerade sällskapspel tillsammans med trevliga personer för att det tycker jag ju faktiskt om att göra väldigt mycket.

Kan ju även bli väldigt exalterad och tycka livet är extremt spännande när jag får lära mig eller kommer fram till någon ny insikt om något viktigt som gör att jag mer eller mindre måste ändra min världsuppfattning. Älskar när man får se allt i ett lite nytt ljus!

Så på det sättet kan man väl säga att djupa diskussioner, böcker, filmer eller dokumentärer som ger sådana effekter är en "hobby", men de dyker ju upp väldigt sällan och är ju inget man kan planera in direkt i stil med "ikväll ska jag se en dokumentär som kommer ge mig helt nya perspektiv".

oh-la
4

ibland så tror jag att man måste utmana sig själv lite för att hitta nya saker att brinna för. ibland kan saker som man aldrig trodde skulle väcka intresse vara just det som fångar en totalt. har du testat ridning? en dyr hobby iofs, men det är faktiskt fantastiskt roligt, inte bara stallet och hästarna, utan miljön och människorna. det är inte en massa människor, och de människor som finns där är ofta väldigt jordnära och härliga, främst i vuxengrupper. har ridit med ett gäng karlar som fått några lektioner som en plojgrej av kompisar och sedan fastnat totalt. bland stora djur kan man inte grubbla och försvinna bort, man måste koncentrera sig på det man gör, arbeta med sin kropp och utforska sidor hos sig själv som man kanske inte var helt bekant med tidigare. är inte ridning intressant kan man alltid inrikta sig mot körning istället. sedan är djur fenomenala på att bota grubblerier och gråa dagar i allmänhet :)

annars tycker jag du verkar vara  inne på sådant som gör livet lite ljusare, träning och en sund livsstil hjälper mycket. för mig personligen är hunden det som hjälpt mig ur mycket mörker. när jag gick in i väggen var det hon som höll mig på plats och gjorde att jag inte stannade i sängen. med henne kan jag göra hur mycket, eller hur lite som helst :)

är man mer av en husmus är jus diverse spel och serier något som håller många sysselsatta. jag ägnar mig en del åt det första när tid finns och jag hittar något som intresserar mig. fördelen med spel idag är att jag kan koppla ihop mig med mina syskon på andra platser i vårt avlånga land och umgås och spela och prata fast vi är ifrån varandra.

gå en kurs, det finns både distanskurser och mer klassiska "klassrumskurser". kan vara allt från drejning till mandarin. våga utmana dig själv, det värsta som kan hända är att du inte tycker det är roligt och hoppar av. 

geocaching är en billig hobby som får plats i mobilen.

jag tror att det som man minns och mår bäst av är det som gör att man utmanar sig själv, som jag nämnde tidigare. bara att våga något nytt är ofta en enorm boost! självförtroendet behöver det ibland :)

[Hadraniel]
1

#18 Gillar inte saker som blir ett "måste" utan gillar främst saker som man kan ägna sig åt när man vill det själv.

Har dessutom lite dåligt tålamod gällande att komma förbi fasen i början där man är uppenbart usel på något. Som att det låter riktigt gräsligt ett bra tag när man ska börja lära sig spela ett instrument eller att det ser horribelt ut ett tag när man ska lära sig rita till exempel. Fast det finns ju mycket sådana projekt jag faktiskt skulle vilja ge mig på så att jag kände mig åtminstone hyfsad på dessa saker eftersom det dels kan vara bra att kunna och att man nog känner sig ganska nöjd med sig själv när man märker att man faktiskt kunde lära sig något som tidigare kännts helt hopplöst.

Klassrumskurser brukar ju ofta vara ganska dyra och dessutom innebära att man har alldeles för mycket andra människor omkring sig. Därför som jag oftast hellre lär mig de saker som går på egen hand. Fast vissa saker måste man ju nästan ha en instruktör tillgänglig på som kan se till att man gör rätt såklart och då får man väl bita i det sura äpplet några få gånger tills man är på en nivå där man kan komma vidare på egen hand.

Tiktak697
3

Jag skall svara mer grundligt och utförligt när Jah får till men spännande är Perdefiniton något sinnlighet i betraktarens ögon jag Ser dog som spännande och intresangt . Tycker det är svårt att finns sådna individer som dog jag är sjäkv av den tråkiga typen . Man ser sällan så delikata människor ute på nätet må jag säga och dina kvaliteer syns och lysser i din text . Mycket delekat jag återkommer senare

Mvh Tiktak

IceTee
0

#9 precis! Jo, jag har ett problem med att tidsuppfattningen försvinner… Dessutom är jag så inne i det att jag missar alla larm jag sätter! På tal om så ska jag sätta mig och spela Sims nu, hahaha

Medarbetare på Skor iFokus

[Hadraniel]
1

#9 Det där låter väldigt bekant! Larm som ringer när man tänkt sluta och så stänger man av det och ska bara "avrunda" det hela så fort det är lämpligt och så har det plötsligt gått några timmar till!

[Hadraniel]
1

#20 Vad trevligt att det var allvarligt menat! Tack så jättemycket för komplimangen! 😃

Vet att du skrivit i en annan av mina trådar att du också är mer introvert lagd.

[Endless mind]
1

Utifrån vad du har skrivit känns det som att du har alla möjligheter i världen till att göra det du vill, verkar mer som gnistan inte finns där, har jag fel?

Tiktak697
2

Ja det är jag väldigt introvert men lärt mig med åren att bli mer social och bejakande hur förbaskat tufft det än är . Det handlar om strategier och syner på sig sjäkv värden och inställning där bör man börja . Men allt vart mycket lättare idag kan man i te alltid förstå hur introvert Jag är men är gärna ensam och och för mig själv vill dock ha kärlek och ömhet med stillsnahett Gud sexgalning de är jag med. Men öppna upp sig är viktig bryta mönster .jag är dessutom mycket känslig bra definition av detta http://www.sensitiv-hsp.se/hogkanslig-hsp/ som gör stora sammanhang miss trivsamma och jobbiga men de handlar allt om vad man gör och lär sog att hantera det Ja klart jag är seriös de vore väl ohyfsat att driva om något sådant eller ?

Mvh Tiktak

[Hadraniel]
1

#24 Klart jag har det! Stora bekymret är väl just att komma fram till vad jag faktiskt helst vill göra och vad som är vettigast att ägna sig åt!

Har ju lättare än många för det mesta här i livet även om jag också har vissa saker som ställer till med lite extra svårigheter i en del sammanhang också.

Men mycket handlar ju faktiskt om att kunna uppskatta det man har samt lyckats åstadkomma, snarare än att man måste uppnå eller skaffa sig en massa nya saker hela tiden. Alltså är det ju betydligt viktigare att arbeta med sitt sätt att fungera, värdera saker samt optimera vad man gör av sina faktiska förutsättningar snarare än att fokusera på vad man vill sträva efter för slutmål i livet som man troligen aldrig kommer nå fram till.

[Endless mind]
2

Klart jag har det! Stora bekymret är väl just att komma fram till vad jag faktiskt helst vill göra och vad som är vettigast att ägna sig åt!

Det man ägnar sig åt måste inte alltid vara vettigt, viktiga är att du har kul och kan skapa dig så mycket nöje du bara kan utifrån vad du gör, man lever trots allt bara en gång, självklart är det viktigt att ägna sig åt vettiga saker med för att komma någonstans, men tror du förstår min poäng.

Men mycket handlar ju faktiskt om att kunna uppskatta det man har samt lyckats åstadkomma, snarare än att man måste uppnå eller skaffa sig en massa nya saker hela tiden.

Aboslut, håller helt klart med dig där, känns som att för många bryr sig om materiella saker nuförtiden tyvärr. Självklart skall man kunna unna sig saker i rätt mängd men känns som det går överstyr för många, folk vill "köpa" "status" genom materiella ting.

fruktgumman
2

Att umgås med djur får mig att må bra

[Grodhopp]
2

Två saker som funkat för mig när jag haft svår ångest/depression och inte klarat av folk är akvarium (bra och rolig hobby som kräver engagemang, det blir fint men är inte skitjobbigt) och trädgård. Helt kravlöst börjat gräva upp rabatter, plantera i krukor etc och tar det i min egen takt. Jobba med kroppen är bra och i trädgården tänker man inte på att man tränar, men träningsvärk får man!

VästkustFia
2

Jag håller helt med Tiktak697 som tycker att du inte alls verkar ointressant eller ospännande.

Hellre en introvert typ med oanade djup än nån som aldrig orkar se längre än till ytan! Jag har en kompis som definierar sig ungefär som du (minus sexet då kanske 🙂) och hen kan jag ha väldigt givade filosofiska samtal med. Tyvärr har jag hittills aldrig lyckats övertyga den här personen om att hen ÄR intressant och rolig att vara med! Men skam den som ger sig…

Om det du skriver i #17 eftersom jag har samma "hobby" (citat): 

"Kan ju även bli väldigt exalterad och tycka livet är extremt spännande när jag får lära mig eller kommer fram till någon ny insikt om något viktigt /…/. Älskar när man får se allt i ett lite nytt ljus!

Så på det sättet kan man väl säga att djupa diskussioner, böcker, filmer eller dokumentärer som ger sådana effekter är en "hobby", men de dyker ju upp väldigt sällan och är ju inget man kan planera in direkt"

Nog är det ganska lätt att leta upp och planera in att avnjuta böcker, filmer och dokumentärer som verkar innehålla det du är ute efter? Rota runt på nätet för allt du är värd. Kolla det vanliga radio- och TV-utbudet. Varför inte också gå till närmsta bibliotek. Klart man får vara beredd att dra en och annan nitlott men vaddå, de kan åtminstone ge träning i att analysera både för sig själv och inför diskussioner med andra VAD man tyckte var dåligt och varför. Det är bara att köra på 👍

En riktigt fin midsommar önskar jag dig🌺

[Hadraniel]
1

#27 Fast för min del blir det ju mest att jag försöker ägna mig åt "vettiga" saker just för att jag inte kan komma på saker som jag tycker är kul eller egentligen vill göra för mitt eget nöjes skull som jag inte är beroende av andra deltagare för att utföra som exempelvis att spela vissa sällskapsspel, ha djupa diskussioner om relevanta ämnen eller dylikt.

Skulle ju kännas rätt poänglöst att göra saker som man varken tycker är roliga eller vettiga!

[Hadraniel]
3

#28 Gillar också djur väldigt mycket, men har inte några bra möjligheter att ha några i nuläget. Vill i så fall bo så att de får möjlighet att vara ute. Saknar dessutom långsiktigt och stabilt överflöd av tid och energi och då begränsas ju också vilka djur som är möjliga att skaffa.

Men en katt eller två om jag lyckas komma ut på landet är nog inte omöjligt att jag skaffar. Tills dess får jag väl leka och kela med andras djur istället och det går ju bra det också. 🙂

[Hadraniel]
1

#30 Kul att det faktiskt finns en och annan person som tycker man verkar intressant, även om man inte gör en massa synliga saker hela tiden utan mer sitter och funderar och lär sig om olika saker i tysthet istället!

Vet ju oftast inte vad jag är ute efter gällande nya och fascinerande kunskaper. Hela grejen handlar ju mer om att lära sig just något som man inte ens kunde ana eller förstå förut och då är det ju inte lätt att leta upp just dessa saker när man inte vet om dem från början. Att fördjupa sig i vissa ämnen är ju inte fel det heller, men det är ju inte alls lika spännande direkt.

Karmatarerskanise
4

Jag ska faktiskt skaffa en katt i vinter :) Trött på att sitta ensam hemma och behöver någon att bry mig om och lägga kärlek på.

VästkustFia
0

#34 Gör det! Katter är toppen. Skulle skaffa en eller två själv om situationen tillät men får än så länge göra som Hadraniel och umgås med andras katter (och hundar) istället.

Karmatarerskanise
1

Bara till att hålla tummarna för att det föds bebisar enligt planen. Gillar verkligen uppfödaren.

Nu sitter man och kollar kattsaker på nätet mest hela tiden hehe :)

IaAbrg
1

Jag tycker du gör saker och ting så seriöst och svårt och krångligt, jag… ;-)

Du har invändningar mot det mesta. Släpp loss lite. Bara gör saker? Fundera inte så mycket på vad?

Jag får intrycket att saker och ting, vad det än är, blir som hela Projekt med stort P, för dig. Och att du lite på förhand har bestämt vad du kommer att tycka om det…

[Hadraniel]
1

#37 Hur "bara gör" man saker? Typ skriver ner lite slumpmässiga aktiviteter som man kommer på oavsett om man gillar dessa aktiviteter eller ej på några lappar, blandar och sedan drar en och gör det som står där?

IaAbrg
1

Ja vet du, varför inte??!! :-)

Och jag menar ju prova nya saker, och är det nya saker kan du ju inte veta INNAN om du gillar dem eller ej, eller hur…? ;-)

[Hadraniel]
1

#39 Trodde du menade att göra saker som man spontant kom på utan att behöva klura och leta en massa först.

Ok, men då blir ju det stora problemet att hitta nya saker att prova som inte kräver en massa utrustning, förkunskaper, för mycket andra människor eller liknande saker för att utföra. Alltså sådant man hyfsat lätt kan prova på egen hand.

Men några få olika saker som jag inte redan testat bör jag nog kunna leta upp innan jag får slut på ideér eller så i alla fall.

IaAbrg
5

Som Bilbo säger:

“It’s a dangerous business, Frodo, going out of your door,” he used to say. “You step into the Road, and if you don’t keep your feet, there is no telling where you might be swept off to.”

Ut och utforska! Gå åt ett håll du inte brukar gå.
Låna böcker på bibblan, böcker som du inte alls brukar läsa.
Bara gör saker för görandets skull, utan baktankar om att det måste vara "vettigt" eller nåt.

Geocaching t.ex. Har du en smartphone så är det bara att sätta igång, mer behövs inte. Regga dig på geocaching.com, ladda ner appen (finns en gratisvariant som räcker bra) och ge dig ut. Det är roligt och klurigt och du kommer ut och rör på dig och du får se platser du kanske inte skulle ha sett annars.

Jag blir alldeles matt av alla kriterier och all planering och att allt ska vara si eller inte vara så. Bara…gör't!

Sarah
5

Kan bara hålla med #41 en jäkla massa kriterier bara för att göra ngn liten sak, känns så extremt fyrkantigt och inlåst. Öva på spontanitet!! Vaknar man på morgonen och tanken "det kanske är kul att klättra" så åk och klättra, slår det dig att det vore läskigt att hoppa fallskärm, åk och hoppa fallskärm. Undrar du hur norrsken ser ut på riktigt, men skynda dig upp till fjällen och vandra osv. 

Så lever jag mitt liv. Behöver jag en ny hylla, ja men då bygger jag en. Inte f*n vet jag hur man snickrar en hylla, men det lär jag mig under tidens gång och känner mig löjligt stolt efteråt. Andra dagar känner jag för att måla om köket, eller måla en tavla, eller vad som helst. Får jag för mig ngt så gör jag det helt enkelt, utan krav på att resultatet ska bli fantastiskt.

Sarah
4

Du skriver att du gärna skulle odla… kolla på fönsterodling och hydroponics/ aquaponics. Där har du projekt med stort P att sysselsätta dig.

[Hadraniel]
1

#43 Bra tips, men jag har lite för liten lägenhet med usla fönster och fönsterbrädor i nuläget.

Mina idiotfönster öppnas ju inåt så måste ju rensa fönsterbrädorna varje gång man ska öppna eller stänga dem. 😕

Sarah
2

Eller skaffa uv-lampor :) se lösningar, inte problem. Fönsterodling kan även göras hängande så att det inte tar plats.

[Hadraniel]
2

#45 Eller försöker jag fokusera på att  hitta en bättre bostad så att jag kan sätta igång med odling och många andra projekt och dessutom få en mycket härligare omgivning omkring mig! 😃

[Hadraniel]
1

#46 Har funderat på liknande lösningar innan, men har fortfarande problemet med att de blir i vägen för att öppna fönstren.

Sarah
2

Och vad gör det om du måste flytta på saker för att öppna fönster? Är väl bara att göra det. Har oxå fönster som går in, ändå har jag massor av växter.

[Hadraniel]
1

#49 I och för sig har du ju lite rätt i det.

Kan ju låta ett fönster vara mer fritt och lättöppnat och flytta massa saker framför de andra om jag verkligen måste öppna mer än ett fönster någon gång ibland för att vädra ordentligt. Har ju lite örter och annat framför alla fönster utan ett vid fönsterbrädan redan så vid dessa fönstren kan jag ju i alla fall fylla på med lite hängande växter av den modellen du länkade. 🙂

Men blir ju trots det inga mängder även om det blir lite mer än jag har i nuläget.

Sarah
2

:p att hålla på med hydroponics är dessutom väldigt kul. Lite kemi och roliga mätinstrument, samt att man slipper jord och smuts.

[Hadraniel]
3

#51 Är ju dessutom väldigt sugen på att lära mig mer om den odlingstekniken för att lättare kunna bli självförsörjande gällande livsmedel i framtiden! 😃