Kan jag begära kontaktförbud?
Ber om ursäkt nu på förhand, det här kan bli långt och innehålla rätt fult språk. Ska försöka censurera det, dock.
Jag är en helt vanlig tjej på 17 år. För lite mer än en månad sedan avslutade jag mitt första seriösa förhållande med en kille på snart 20 år. Det höll i 8,5 månader. Anledningen var att vi dels bråkade precis hela tiden och dels eftersom jag helt enkelt inte hade några romantiska känslor kvar för honom.
Problemet är nu att han inte riktigt kan acceptera att det är över. Han har genom hela förhållandet varit en genomsnäll och lugn kille, men nu vet jag inte vad som flög i honom?
Den 5:e juni hade vi ett stort bråk som jag kände var droppen för mig. Jag åkte hem från hans hus. Lördagen den 6:e ringer jag honom och berättar att det är slut, men att vi borde ses på söndagen eftersom jag hade saker hemma hos honom. Under den här tiden börjar jag prata med en ny kille, eftersom jag är arg och sårad av mitt ex och vill ha lite distraktion helt enkelt.
På söndagen träffar jag mitt ex, vi blir båda känslosamma och råkar hamna i säng tillsammans. Efteråt är vi överrens om att det var ett stort misstag och vi säger båda två att det är slut och jag åker hem. Dagen efter går jag på en dejt med den nya killen för att få bort tankarna från mitt ex.
Det går en vecka… och så börjar mitt ex försöka få tag i mig. Jag svarar inte på hans meddelanden, när han ringer osv, eftersom jag vill ge honom tid. Mina känslor för honom försvann för ett bra tag sen, så för mig var det enkelt att komma över honom. Till slut svarar jag, (efter att han till och med ringt min mamma och mina vänner och bett mig svara) han gråter, ber om ursäkt, säger att han vill ha mig tillbaka. Jag förklarar att jag inte vill bli tillsammans med honom igen och att jag träffat någon annan. Då blir snubben helt jäkla galen.
Han börjar skrika i telefonen. Kallar mig allt möjligt, en värdelös h*ra som inte duger till något, att jag lika gärna kan gå och snitta handlederna för ingen vill ha mig ändå. Riktigt fula saker, som jag aldrig hade trott att han skulle säga.
Jag ber honom lugna ner sig och lägger på. Spola framåt en vecka, han ringer igen. Skriker samma saker. Om hur äcklig och vidrig och värdelös jag är. Hur tjock och ful jag är. Att han träffat en ny tjej, som är mycket snällare och smalare och "tightare" än mig. Jag ber honom, åter igen, att lugna ner sig för jag orkar inte ta det här. Han vet att jag har dålig självkänsla och säger bara saker som sårar mig, vilket jag vet, och det gör fruktansvärt ont att höra.
Han lugnar sig, förklarar att han bara är frustrerad och ledsen över hela situationen och lägger på.
Efter det här fortsätter han ringa mig. Femte gången var igår. Samma sak, du är en värdelös äcklig h*ra utan framtid, hoppas du dör, du är så fruktansvärt vidrig och värdelös att ingen kommer vilja ha dig, du kommer aldrig få ett jobb osv.
Han har även under den här tiden skrivit ett antal gånger på kik och sms till mig, men har nu blockat hans nummer och så. Samma elaka, hotfulla ton där.
Idag kom droppen för mig dock. Nu har människan alltså gått och skapat en ny kikanvändare bara så att han kunde skriva det mest hatiska meddelandet jag någonsin läst till mig. Den här gången handlade det om hur alla människor i mitt liv tydligen hatar mig, hur jag är patetisk eftersom jag blev diagnosticerad med depression för ett par år sedan, och hur enda sättet för mig att få honom att sluta trakassera mig är om jag lovar att aldrig mer träffa killen jag dejtar? Eftersom jag enligt honom var otrogen mot honom med den här nya killen, eftersom det "bara var slut för dig, det var inte slut för mig" på måndagen efter att jag och mitt ex gjort slut.
Nu kommer alltså frågan, kan jag polisanmäla detta? Jag känner mig extremt otrygg, då han bor och jobbar bara 30 minuter härifrån och jag är hemma själv hela dagarna. Han skulle alltså hur enkelt som helst kunna komma hit och jag vet inte vad han skulle göra då…
Kan jag be om kontaktförbud? Han lovade idag att han aldrig skulle kontakta mig igen, men det har han i och för sig sagt varje gång han ringt för att skrika åt mig… Jag är helt ärligt rädd för honom nu, jag vet inte vad han kan tänkas göra. Kan lägga upp några meddelanden här om ni vill se, antar jag. Har sparat screenshots för eventuell polisanmälan.
Vänliga Hälsningar Lina
jag tycker du talar med en polis iaf, och förklarar. Polisen vet vilka saker här du kan anmäla, och de vill ge dig råd hur du går tillväga. Jag kan inte svara på om du kan eller inte kan få besöksförbud, men du borde kunne anmäla trakasserier iaf, jag ser detta som trakasserier. Dock tycker jag du rådfrågar polisen, om de håller med dig kan du anmäla detta, och de vet mycket väl hur du går tillväga för att få slut på detta.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det här är inte alls svar på din fråga, utan bara ett råd. Försök skit i honom. Låt inte rädsla eller något av hans ord få fäste i dig. Gå inte runt och var rädd och tänk inte på vad han skrivit till dig. Det bryter bara ner dig. Och desto fortare du kommer vidare mentalt från hela den här situationen, desto fortare kommer han ge sig. Det tror jag. Bara föreställ dig hur du kliver upp ur den här situationen och ställer dig över den, hur du blickar ner på den, men inte längre är en del av det, du har gått vidare. Lycka till.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag håller med #2 Det bästa är att låta tiden ha sin gång, han är både ledsen och sårad och tyvärr går hans frustration ut över dig. Med tiden så kommer hans känslostorm att lägga sig . Jag förstår att du tycker att det är en svår situation och att hans påhopp är jobbiga men han är inte sig själv i nuläget.
#3 Men det är definitivt inte försvarsbart att hota och trakassera som han gör för att han mår dåligt, och det tycker jag han borde få en rejäl reality check på. Polisen kan vara en väg att gå.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#4 Nej, det är definitivt inte försvarbart och det menar jag inte heller. Av erfarenhet vet jag att polisen inte kommer att göra något, det blir en anmälan och inget mera. Många gånger retar det upp dem skyldiga än mera. . Jag tänker på TS i första hand och hennes väl. .
Absolut är hans beteende inte ok någonstans. Det är inte ens förståeligt. Men det kan vara så otroligt destruktivt att låta sig dras med och till slut bli riktigt riktigt rädd. Kan ta väldigt lång tid att återhämta sig från det. Det troligaste är att han bara tänker hota och slänga ur sig hemska ord, och inte göra något värre. Till slut går han vidare.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Med tanke på att han tog kontakt med hela din omgivning så föreslår jag att du gör detsamma. I fortsättningen spelar du in samtalen om de kommer. Det ska finnas en app att ladda ner på telefonen. Du sparar meddelanden och kontaktar polis. Visa din familj och vänner, så att inte är ensam om att veta hur han är bakom ytan och i värsta fall kontakta hans föräldrar och visa vad han skriver. Det borde rimligen få någon effekt. Ta det stegvis….
#7 Njaa…Vet inte precis om det är så smart att börja kontakta hans föräldrar. Jag tycker inte det är smart att dra in alltför många människor i sådant här.
Jag har varit med om samma sak. Jag fick i slutändan beröm av min familj, mina vänner och även från mitt ex's vänner för att jag inte har babblat på om allt som mitt ex hade gjort mot mig. De hade bara fått höra hans version och de fick nog av hur respektlös han var. Deras respekt för honom försvann totalt för de tyckte att han betedde sig fruktansvärt.
Det bästa här är att bara ignorera honom. Uppmuntra inte hans försök att ta kontakt med dig.
#8 Många Kvinnor har råka illa ut för att de har höll tyst och känt att det här är något man ska hålla för sig själv. Jag anser inte att någon som kränker och är aggressiv förtjänar att skyddas, utan vederbörande behöver förstå att han går över gränser. Sedan anser jag att hans föräldrar är sista steget om inget annat fungerar, vilket jag visade på i mitt inlägg.
Jag kan inte kontakta hans mamma. Hon är dessvärre exakt likadan. När han började hoppa på mig skickade jag några screenshots på vad han sa till henne, och hon svarade då att jag förtjänade eftersom jag ändå "horat runt". Pappan är ej närvarande.
Jag har väldigt svårt att bara "stå på mig", eftersom han fortsätter kontakta mig och säger riktigt hemska saker vad jag än gör. En polisanmälan känns som en reality check för honom, som någon sa.
Jag vet inte. Jag är otroligt upprörd och ledsen just nu och känner mig otroligt ensam.
Vänliga Hälsningar Lina
#10 Jag förstår att det här känns fruktansvärt och obehagligt. Kan du tala med någon vän eller dina föräldrar. Jag tror att det kanske skulle kunna göra att du känner dig lite lugnare. Svara inte, sätt telefonen på ljudlös för att skydda dig själv. Våga be om hjälp av din omgivning. Spöken blir större i mörker.
#9 Det handlar inte om att skydda någon. Jag har bara aldrig ansett det har funnits något behov av att visa screenshots åt mitt exs föräldrar och dylikt, och då har mitt ex betett sig fruktansvärt mot mig, förföljt mig på nätet, dykt upp utanför mitt hem osv.
Att babbla om sådant här för ens familj eller vänner hjälper inte ett dugg för den delen. Visst, det kanske det känns bra för stunden att ventilera men det gör väl inte någon tryggare om den här killen skulle vara farlig? Det enda som kan hjälpa är att ta kontakt med polisen och be dem ta kontakt med killen, kanske det skrämmer upp honom.
I mitt fall var det bara tomma hot från mitt exs sida. Han sa otroligt hemska saker åt mig vilket fick mig att vilja ta livet av mig. Jag sökte hjälp hos en psykolog. Hon hjälpte mig igenom en tuff period. Inga vänner eller familj skulle någonsin kunnat hjälpa mig lika mycket som den där psykologen. Sen igen höll min mardröm på i över ett år. I över ett år så ville mitt ex inte släppa taget om mig.
#12 Vi ser väl på det här lite olika. Jag är typen som "babblar" och som känner att det ger mig stöd i livets utmaningar. Jag anser definitivt att söka ytterligare hjälp och att tala med polisen är av största vikt. För mig är familjen mitt skyddsnät och jag detsamma för dem. Låter väldigt skönt att du kom igenom en sådan pärs:)
#13 Jag ville inte belasta mina vänner eller min familj med allt jag gick igenom. Det var ju också något som pågick under en väldigt lång tid och dessutom hade de nog med sina egna problem.
Vi alla har olika behov och för vissa kan det vara jättebra att ta stöd från sin familj. Men jag tror som sagt att det inte är en särskilt bra idé att ta kontakt med sitt exs familj. Man ska hålla sig till sin egen familj i sådana där situationer, men det är min personliga åsikt, andra kan tycka annorlunda.
Det som fungerade för mig behöver absolut inte fungera lika bra för någon annan.
Jag hoppas att allt ordnar sig för ts. Man ska inte behöva utstå trakasserier. Det kan verkligen bryta ner en ordentligt.
Du inte bara kan utan jag tycker absolut att du
ska
polisanmäla! Inte nog med att du kommer bli tryggare, du kan också med stor sannolikhet göra andra människors liv tryggare. Såna här beteenden sitter tyvärr i. Slutar han göra såhär mot dig så kommer han göra det mot någon annan. Då finns din anmälan där, och därmed bevis för att detta är allvar.
Jag har en kompis som har råkat ut för liknande. I hennes fall kan jag säga att poliserna redan från början har tagit henne och hennes problem med honom på största allvar. De har uppmanat henne att komma igen med alla nya SMS och liknande han skickar till henne. Han har kontaktförbud, trots att de har ett gemensamt barn, och får inte på något sätt kontakta eller närma sig henne. För som en polis sa "Vi ser när det går över styr (han var mer precis än så…) och vet att det är såhär det börjar".
Gå till polisen med alla bevis och prata med dem. Säg att du känner dig otrygg! Uppenbarligen kan du inte slippa undan eftersom han skapar nya användare för att nå dig!
Medarbetare på Skor iFokus