Vill bryta med jobbig fd vän
Om man vill bryta med en som man förut varit vän med men som man nu inte orkar med pga olika saker, räcker det då bara med att undvika personen, dvs låta bli att höra av sig, låta bli att svara på fb-meddelanden, telefon, sms osv?
Eller måste man verkligen prata om saken och förklara att man inte är nöjd med nuvarande "vänskapen" och vill bryta? Hon borde väl fatta vinken ändå om jag aldrig svarar eller hör av mig?
Hälsningar en konflikträdd som hellre drar mig undan än riskerar sura miner osv om jag måste ta upp saker med henne.
Tycker det alltid är dålig stil att bara sluta prata med någon. Kanske personen fattar hinten, men ska man tvingas till det av en fd vän?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Jag skulle ha iallafall skrivit ett meddelande och förklarat varför jag avbryter vänskapen med personen. Hen kanske inte är medveten om sitt beteende och får man inte veta vad man gör för fel så får man aldrig en ärlig chans att ändra på sig heller.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har tagit upp enskilda saker med henne när det hänt, det har jag absolut, men sen har det hänt nya saker igen och igen och igen som jag var gång tagit upp att det gjort mig ledsen men hon har inte ändrat sig utan kört på som vanligt. Så nog har hon haft chans att ändra sig men jag har tröttnat nu och tänker inte ge fler chanser efter det senaste som hände när hon bröt mot tystnadsplikten då jag låg inne på sjukhuset och hon var undersköterska på avdelningen. När jag kom hem visste alla gemensamma bekanta varför jag legat inne för hon hade pratat runt om mig om allt möjligt.
Och nu har hon ringt och ringt och ringt och ringt hundratals samtal i tre dagar men jag orkar aldrig ha med henne att göra mer.

#3 Har hon brutit mot tystnadsplikten hade jag även anmält det iallafall till arbetsgivaren.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man förtjänar alltid att få veta varför någon inte vill vara vän med en längre. Att bara bli ignorerad plötsligt är inte speciellt kul. Inte heller är det ett moget beteende att inte kunna förklara problemet om det nu är någon som ändå brukar höra av sig. En helt annan sak om man växer ifrån varandra och sakta men säkert slutar prata med varandra. Tycker du ska förklara för personen varför du inte vill ha denne i ditt liv längre.
Ja har hon brutit mot en tystnadsplikt skulle jag anmäla. Sen behöver du ju inte ge någon otroligt lång förklaring, men nog kan du allt skicka iväg ett mejl/sms/meddelande på fb där du bara säger att du vill bryta kontakten och att hon inte ska ringa dig mer.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Först och främst hade jag anmält henne för att hon brutit mot tystnadsplikten - och sen hade jag skickat ett meddelande till henne och förklarat att det får vara nog och att du inte är intresserad av en fortsatt vänskap. Har själv haft en liknande situation med en fd vän, där vi gång på gång sårade varandra för att vi inte förstod varandra. Vi bröt vänskapen ett par gånger (alltid via meddelanden) innan vi för ett och ett halvt år sen bröt för gott, face to face. Ärligt tycker jag att det var lättare via meddelanden, det är rätt tufft att höra sånt här när man står framför personen som säger det, det går liksom inte att värja sig och det är lätt att man går in i försvarsställning och det blir ännu värre.
Johanna - Instagram