Relationer iFokus

Relationer

Etikett: vänskap
Läst 897 ggr
Mrsarrow
0

Tycker ni det här är att ha bestämt något?

En vän är sur på mig för att jag hade planer när hon tyckte att vi hade bestämt planer. Vi gjorde upp planer på sms, jag frågade om en helg och hon svarade "vi kanske eventuellt kan ta det på söndag" exakt de orden. Jag svarade om mer detaljer om när och var osv. Inget svar och hörde inget mer. När lördagen kom så frågade jag en annan kompis om att ses eftersom kompis nummer ett inte hört av sig och jag inte vill tjata, och "kanske eventuellt" är inget bestämt tycker jag. Kompisen hör av sig på söndagen, jag har ju då andra planer på dagen men föreslår att vi ska ses på kvällen, kompisen säger nej. Jag trodde inte detta var en big deal men nu är kompisen sur och vill inte prata med mig. Är det jag som har gjort fel här? Tycker ni att "kanske eventuellt" är bestämda planer?

Scorpio97
10

Enligt mig är inte det bestämda planer, speciellt inte om hon hört av sig efter. Om det är hon som säger "kanske" är det enligt mig hennes ansvar att höra av sig och säga att hon vill/inte vill träffas.

//Jessie

Ravynsfair
1

Jag tycker inte att kompisen ska bli sur, ni bestämde ingenting till 100%.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[HelwardMann]
0

Inte är det bestämda planer. Om din kompis, efter att ha sagt "kanske eventuellt", bestämmer sig, är det hennes sak att höra av sig igen och tacka ja. Och du ska inte behöva vänta in i det sista på att hon bestämmer sig. Naturligtvis bör hon få någon tid på sig att bestämma sig. Exakt hur länge är svårt att säga, men i enkla drag tycker jag att om man har lång framförhållning, kan hon få lite längre betänketid, och om det rör sig om något som kräver mycket planering, bör betänketiden vara kortare.

Mrsarrow
0

Tack för snabba svar! Jag tycker som ni, att skriver man kanske så får man själv ta ansvar för att höra av sig om man nu kan och vill ses, och inte ta förgivet att jag bara kan då om man inte bestämt något. Har skrivit till henne och bett om ursäkt om hon uppfattat situationen annorlunda på något sätt…men inget svar. Tycker det är en väldigt tråkig sak att förlora en vän över om det nu blir så :-(.

torsdagsnart
0

Nej ni hade inget bestämt eftersom hon inte bekräftat att tid, plats passade henne men hade jag varit med om motsvarande och att jag föreslagit tid, plats osv utan att få svar så skulle jag känna mig osäker ifall mitt mess gått fram så jag hade nog hört av mig för att försäkra mig om att kompisen verkligen läst det jag skickat.